Saattaa olla semmoinen tilanne että pitäisi tehdä abortti. Yhdynnästä on nyt hieman päälle kaksi viikkoa. Kumi meni siis rikki silloin. Menkkojen kuuluisi alkaa viimeistään nyt tässä parin päivän sisään kun ne ei muutenkaan ole ihan säännölliset.
Mutta te jotka olette tehneet abortin, miten se tapahtui? Kuinka paljon maksoi (olen alaikäinen, vaikuttaako se hintaan)? Oliko mitään kipuja tai vastaavia? Missä vaiheessa raskautta teitte abortin? Haluaisin tietää kokemuksia.
En kaipaa tänne ketään ilmoittamaan että abortti on murha tms. Haluan vain niitä kokemuksia tai muuta vastaavaa tietoa. Kiitän.
Abortin tekeminen
31
2102
Vastaukset
- riitualiina
Abortti tehtiin mulle kun olin 10 viikolla. En tiedä käytäntöä nyt kun siitä on reilu 20 vuotta mutta sillon ensimmäisen lääkärissä käynnin jälkeen jouduin menemään sosiaalitoimistoon jossa täytettin lappu ja sain abortin sosiaalisin perustein.Olin silloin jo täysi-ikäinen joten tää juttu johtu siitä. En tiedä miten nykyään menetellään ja mitä alaikäisyys vaikuttaa asiaan. Sitten vaan uudestaan lääkärille joka kirjotti lähetteen keskussairaalaan ja sieltä tuli vastaus noin viikossa. Sitten vaan sinne eka käynnille jossa sovittiin toimenpiteen päivämäärä. Sovittuna päivänä aamulla sairaalaan ja pieni huumaus ja kohdunsuuta avaavaa ainetta sisälle. Koko päivä piti olla petissä ei saannu nousta ylös. Hieman oli etova olo koko päivän johtuen lääkityksestä ja kerran oksensin. Seuraavana aamuna leikkaussaliin ja nukutus ja kohta kaikki olikin ohi. Ei tullu kipuja eikä huonoa oloa; ei ruumiillista eikä henkistä. Maksu oli keskussairaalan vuorokausi maksu mikä nykyään on noin 30 euroa vuorokausi. Viivyin siellä 4 päivää. Mutta ota huomioon että tästä tapauksesta on todellakin jo 20 vuotta joten asiat on varmasti muttuneet.
- ..............
testi näyttää plussaa ja päädyt keskeytykseen niin sitten varaat ajan lääkäriltä. EI mihinkään sos.virastoon olla yhteyksissä. Ja muutoinkin, keskeytystavat ovat muuttuneet, noilla viikoilla, eli 10 voidaan tehdä lääkkeellinenkin joten ei mitään "humautuksia" (narkoosia), eikä kaavintaa.
- 1977*
...terveyskeskukseen positiivisen tuloksen saatuasi, sinne ilmoitat reippaasti, että olet raskaana ja hakemassa aborttia. Saat ajan pikaisesti.
Jos terveyskeskuksesi noudattaa käypä hoito suosituksia, niin viikolle 9 saakka tehdään lääkkeelinen keskeytys ja viikoilla 9-12 kaavinta. Ja keskeytys tehdään mahdollisimman nopeasti, eli pyritään lääkkeelliseeen alkuraskauden keskeytykseen. Prosessi menee suunnilleen näin: käyt lääkärillä, saat lähetteen, kun lähete saapuu poliklinikalle, saat sieltä ajan. Käyt hakemassa valmistelevat lääkkeet kaksi vuorokautta ennen varsinaista toimenpidettä ja toimenpide päivänä vietät päivän poliklinikalla. Kuuden viikon päästä käyt jälkitarkastuksessa. Jossain vaiheessa prosessia joudut mahdollisesti käymään perheneuvolassa, mikäli lääkärisi ei ota huolehtiakseen jatkon ehkäisyäsi. Maksaa noin 80 € yhteensä, saat sosiaalihuollosta, mikäli ei ole itselläsi varaa. Alaikäisyytesi vaikuttaa mikäli olet alle 17-vuotias, jolloin pelkkä ikäsi on abortin peruste, et joudu selventämään sosiaalisia syitäsi.
Kivut ovat yksilöllisiä.
Oma kokemus lääkkeellisestä keskeytyksestä raskausviikolla 6. Kivut olivat helvetilliset, mitään vastaavaa en ole eläessäni vielä kokenut. Oma lääkärini sanoi myös, että abortti on alaikäiselle aina ilmainen (tarkoitti ilmeisesti alle 17-vuotiasta), mutta siitä en tiedä sen enempää, voit kysäistä lääkäriltäsi, onko niin teillä päin...- örörörörö
Ihana kun tulee näitä asiallisia ja aloitusviestissä kaivattujakin viestejä. Vähän aina rauhottaa tietysti kun saa tietää asiasta enemmän, mutta nuo kivut kyllä pelottaa. Kaipa niistä selviää kuitenkin.
Lisää kokemuksia lukisin kuitenkin mielelläni, etenkin tästä lääkkeillä tehdystä abortista. - 33333333333333
örörörörö kirjoitti:
Ihana kun tulee näitä asiallisia ja aloitusviestissä kaivattujakin viestejä. Vähän aina rauhottaa tietysti kun saa tietää asiasta enemmän, mutta nuo kivut kyllä pelottaa. Kaipa niistä selviää kuitenkin.
Lisää kokemuksia lukisin kuitenkin mielelläni, etenkin tästä lääkkeillä tehdystä abortista.palstaa löytyy paljonkin kokemuksia niin lääk.kuin ei-lääk.keskeytyksestä. (valitettavasti sitten niitä asiattomia viestejä on siellä seassa)
Kipuun saa kipulääkettä. - minäpä vaan
33333333333333 kirjoitti:
palstaa löytyy paljonkin kokemuksia niin lääk.kuin ei-lääk.keskeytyksestä. (valitettavasti sitten niitä asiattomia viestejä on siellä seassa)
Kipuun saa kipulääkettä.Itseäni ei paljoa liikuta nämä saarnaajat. En ole uskovainen enkä kannata "Herran" ajatusta että lisääntykää ja täyttäkää maa, ja jokaikinen lapsen alku olisi saatava syntymään. Ihan tarpeeksi tätä sakkia tällä pienellä pallolla ilman että kaikki vahingot laskettais läpi.
Toki jotkuhan saarnaa täällä ei-uskonnollisissa merkeissä, joiden mielestä abortin tehneet ovat "raakoja murhaajia". Meissähän se vika tosiaan onkin, kun emme näe yhteyttä itsessämme vaikkapa Texasin moottorisahamurhaajiin :). Joku tuolla ylempänä myös ystävällisesti huolehti että "mitäs sitten kun et enää saakaan omia lapsia", niin tiedoksi, että sitten ollaan ilman :). Ei se jälkikasvu tietääkseni ole mikään elämänehto. Jos siltä kuitenkin tuntuu että olisi resursseja antaa jollekin lapselle hyvä koti niin adobtiostakin löytyy keino. Minun täytyy olla siis todella raakalainen ..
Anteeksi - ruuhiakka
minäpä vaan kirjoitti:
Itseäni ei paljoa liikuta nämä saarnaajat. En ole uskovainen enkä kannata "Herran" ajatusta että lisääntykää ja täyttäkää maa, ja jokaikinen lapsen alku olisi saatava syntymään. Ihan tarpeeksi tätä sakkia tällä pienellä pallolla ilman että kaikki vahingot laskettais läpi.
Toki jotkuhan saarnaa täällä ei-uskonnollisissa merkeissä, joiden mielestä abortin tehneet ovat "raakoja murhaajia". Meissähän se vika tosiaan onkin, kun emme näe yhteyttä itsessämme vaikkapa Texasin moottorisahamurhaajiin :). Joku tuolla ylempänä myös ystävällisesti huolehti että "mitäs sitten kun et enää saakaan omia lapsia", niin tiedoksi, että sitten ollaan ilman :). Ei se jälkikasvu tietääkseni ole mikään elämänehto. Jos siltä kuitenkin tuntuu että olisi resursseja antaa jollekin lapselle hyvä koti niin adobtiostakin löytyy keino. Minun täytyy olla siis todella raakalainen ..
AnteeksiSitten täällä on toinen samanlainen raakalainen. Eivät kaikki naiset ole luotuja äideiksi vaikka abortin vastustajat yrittävät sitä kuinka ajaa läpi. Minä en vaan ole lapsi rakas vaan teen mieluummin jotain muuta kuin hoidan kiljukauloja. Enkä pyytele anteeksi asennettani.
- 1977*
örörörörö kirjoitti:
Lisää kokemuksia lukisin kuitenkin mielelläni, etenkin tästä lääkkeillä tehdystä abortista.Itse olen erittäin kipuherkkä ja pelkään perkeleesti kipua.
Pian minulla on kuitenkin edessä synnytys. Ennen aborttiani en pohtinut kipua etukäteen, siksi se olikin mahdollisesti niin kauhean kivulias kokemus, nyt olen kyllä tulevaa kipua miettinyt ja paljon.
Omaa pelkoa on helpottanut se, kun yrittää psyykata itseään siihen, että kipu on vain merkki että olen vielä elossa. Tuntee tekevänsä jotain merkittävää eläessään, kun tunne on niin voimakas. Kipu on vain tunne...
Abortin teko on nimittäin eläessä kanssa aikamoisen merkittävä asia, jälkeläisiin liittyvät päätökset sellaisia varmasti tuppaavat aina olemaan.
Missään nimessä en halua saarnata ja kuten kuka tahansa, en missään nimessä tuomitse tekojasi, sillä olet nuori ja varmasti kaikki joilla on jotain merkitystä koskaan elämässäsi hyväksyvät täysin ratkaisusi jos päädyt aborttiin. (Itse en ollut nuori, joten on ihan ok, että jotkut tuomitsevat tekoni, mutta koska en ollut nuori niin se muiden tuomitseminen ei minua hetkauta suuntaan tai toiseen...) Jokatapauksessa muista lukea myös noiden toista mieltä olevien viestit ja ajatella asiaa, oikeasti ajatella. Aborttia ei koskaan pidä mennä tekemään hätiköidysti, ei edes nuorena, ja jos mielipiteesi on varma, niin ei se muutu siitä vaikka oikeasti punnitset myös toisenlaiset näkemykset ja mietit myös ne tarkkaan... Pääasia on,e ttä olet lähtiessäsi varma siitä mitä teet ja tiedät tehneesi tietoisen valinnan ihan itse, tietäen jokaisen asiaan liittyvän näkökulman. Ei ratkaisua useiden vaihtoehtojen väliltä voi tehdä niin, että jättää periaatteesta tutustumatta joihinkin vaihtoehtoihin, ei se ole silloin oma valinta, vaan se on silloin jonkinlainen periaate päätös ja periaatteethan eivät ole pysyviä... Astu asiavirheiden ja päättömyyksien yläpuolelle ja mieti sitä sanomaa mikä siellä murhaaja haukkujen alla on: eli sitä, että jotkut näkevät jo alkion jotenkin ihmisarvoisena olentona. Mieti miksi he näin näkevät, mieti saattaako olla että sinäkin näet sen sellaisena, älä kiellä sen todellisuuden olemassa oloa, että jotkut sen jo sellaiseksi kokevat... - se uskotaan
ruuhiakka kirjoitti:
Sitten täällä on toinen samanlainen raakalainen. Eivät kaikki naiset ole luotuja äideiksi vaikka abortin vastustajat yrittävät sitä kuinka ajaa läpi. Minä en vaan ole lapsi rakas vaan teen mieluummin jotain muuta kuin hoidan kiljukauloja. Enkä pyytele anteeksi asennettani.
"teen mieluummin jotain muuta kuin hoidan kiljukauloja"
Murhamantat ei hoida "kiljukauloja", vaan tappaa niitä. - hyeena hyeenan tunte
1977* kirjoitti:
Itse olen erittäin kipuherkkä ja pelkään perkeleesti kipua.
Pian minulla on kuitenkin edessä synnytys. Ennen aborttiani en pohtinut kipua etukäteen, siksi se olikin mahdollisesti niin kauhean kivulias kokemus, nyt olen kyllä tulevaa kipua miettinyt ja paljon.
Omaa pelkoa on helpottanut se, kun yrittää psyykata itseään siihen, että kipu on vain merkki että olen vielä elossa. Tuntee tekevänsä jotain merkittävää eläessään, kun tunne on niin voimakas. Kipu on vain tunne...
Abortin teko on nimittäin eläessä kanssa aikamoisen merkittävä asia, jälkeläisiin liittyvät päätökset sellaisia varmasti tuppaavat aina olemaan.
Missään nimessä en halua saarnata ja kuten kuka tahansa, en missään nimessä tuomitse tekojasi, sillä olet nuori ja varmasti kaikki joilla on jotain merkitystä koskaan elämässäsi hyväksyvät täysin ratkaisusi jos päädyt aborttiin. (Itse en ollut nuori, joten on ihan ok, että jotkut tuomitsevat tekoni, mutta koska en ollut nuori niin se muiden tuomitseminen ei minua hetkauta suuntaan tai toiseen...) Jokatapauksessa muista lukea myös noiden toista mieltä olevien viestit ja ajatella asiaa, oikeasti ajatella. Aborttia ei koskaan pidä mennä tekemään hätiköidysti, ei edes nuorena, ja jos mielipiteesi on varma, niin ei se muutu siitä vaikka oikeasti punnitset myös toisenlaiset näkemykset ja mietit myös ne tarkkaan... Pääasia on,e ttä olet lähtiessäsi varma siitä mitä teet ja tiedät tehneesi tietoisen valinnan ihan itse, tietäen jokaisen asiaan liittyvän näkökulman. Ei ratkaisua useiden vaihtoehtojen väliltä voi tehdä niin, että jättää periaatteesta tutustumatta joihinkin vaihtoehtoihin, ei se ole silloin oma valinta, vaan se on silloin jonkinlainen periaate päätös ja periaatteethan eivät ole pysyviä... Astu asiavirheiden ja päättömyyksien yläpuolelle ja mieti sitä sanomaa mikä siellä murhaaja haukkujen alla on: eli sitä, että jotkut näkevät jo alkion jotenkin ihmisarvoisena olentona. Mieti miksi he näin näkevät, mieti saattaako olla että sinäkin näet sen sellaisena, älä kiellä sen todellisuuden olemassa oloa, että jotkut sen jo sellaiseksi kokevat..."en missään nimessä tuomitse tekojasi,"
Mites nyt voiskaan kun on itekin mukavuustappanu lapsensa. Lisäksi vielä (rehdisti ensin myöntäen mutta myöhemmin häveten kiistäen) lipsauttanu ettei mitään lainmukasta syytä todellisuudessa edes ollu ;)
- minnalliiiiiii
olen tehnyt abortin ja siitä on nyt aikaa 1,5 vuotta. Jokainen tekee nämä ratkaisut itse mutta minulla on syvä katumus edelleen. Mutta jos olet raskaana ja haluat abortin niin se on sinun ratkaisusi ja oikea sinulle. Asia ei unohdu yleensä vaikka kokee tekeneensä oikean päätöksen mutta auttaa että ajattelee asian niin että aika ei ollut oikea ja tilanne lapsen saantiin ei ollut ideaali. Itselleni tehtiin lääkkeellinen keskeytys olin viidellä viikolla raskaana kun keskeytys tehtiin. mulle tuli niistä keskeytys pillereistä komplikaatioita eli normaalia kovemmat kivut ja sain pienen shokki reaktion, mutta ei ollut mitään vaarallista mutta kivut olivat niin järjettömät että siitä joutui pienoiseen shokkiin meneminen. Tuosta alaikäisyyden vaikutuksesta asiaan ja hintaan en tiedä mutta ehkä joku toinen osaa siihen neuvoa. Tosi paljon tsemppiä sulle!
- Li Li
Voiko aosataa sen abortin Pilleria netistä?
- epäilevä
Hei, käytän gestinyl ehkäisypillereitä ja unohdin liuskan kolmannen viikon alussa pillerin ja otin sen 12 tunnin jälkeen ja sen jälkeen olen syönyt normaalisti pillereitä sekä aloitin toisen liuskan heti perään, onko minulla suurta riskiä olla raskaana? ja onko mahdollista että abortista ei tietäisi äiti (asun hänen kanssaan) ja olen 18 vuotias? kiitos vastauksistanne!
- häpeätkö?
"onko mahdollista että abortista ei tietäisi äiti"
Miksei pitäs tietää jos haudot hänen lapsenlapsensa tappamista?
Noin likaisilla salaisuuksilla on tapana tulla ilmi ennemmin tai myöhemmin.
Lopeta se haarojes levittely ja kammios holtiton jakelu jos ei se vastuun kantaminen sitten tosipaikan tullen kiinnostakaan.- jdgh
Mitä ihmeen lapsenlasta? Ehkäisyn käyttäminen tarkoittaa juurikin sitä, että tarkoituksena on, ettei mitään lapsenlapsia tule.
- abortti "ehkäisynä"?
"Mitä ihmeen lapsenlasta?"
Se mikä nyt kuitenkin saattaa siellä kohdussa jo elellä ja kasvaa kovaa vauhtia.
Olemattomiakos sieltä sitten pitää "poistaa" aborteilla? - jdgh
abortti "ehkäisynä"? kirjoitti:
Se mikä nyt kuitenkin saattaa siellä kohdussa jo elellä ja kasvaa kovaa vauhtia.
Olemattomiakos sieltä sitten pitää "poistaa" aborteilla?"Olemattomiakos sieltä sitten pitää "poistaa" aborteilla? "
Olemattomiako pitää ehkäistä? - nimenomaan.
abortti "ehkäisynä"? kirjoitti:
Olemattomiakos sieltä sitten pitää "poistaa" aborteilla?Lapsen muodostuminen (sukusolujen yhtyminen) pitää ehkäistä siinä vaiheessa kun sitä ei ole vielä olemassakaan, siis erillisissä sukusoluissa.
- Mukavuuseksikielto
nimenomaan. kirjoitti:
Lapsen muodostuminen (sukusolujen yhtyminen) pitää ehkäistä siinä vaiheessa kun sitä ei ole vielä olemassakaan, siis erillisissä sukusoluissa.
Ei Kimmon mielestä.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/400 - sekö siellä
nimenomaan. kirjoitti:
Lapsen muodostuminen (sukusolujen yhtyminen) pitää ehkäistä siinä vaiheessa kun sitä ei ole vielä olemassakaan, siis erillisissä sukusoluissa.
"Ei Kimmon mielestä."
mainittiin syyksi hormonaalisten valmisteiden käytön vastustukseen alle 18-vuotiailta? Kumeilla kuitenkin saa ehkäistä? - jdgh
nimenomaan. kirjoitti:
Eli puolikas lapsi ei ole ihmislajia? Onko se sitten jotain muuta lajia kuin ihminen?
Jos ei olisi mitään, niin mitään ei tarvitsisi ehkäistäkään... - wtf....?
nimenomaan. kirjoitti:
"Eli puolikas lapsi ei ole ihmislajia?"
Siis mikä "puolikas lapsi", joku kahtia sahattu vai?
Edelleen, sukusolut on niitä elimistön soluja, jotka tietenkin kuuluu sille lajin edustajalle kenen elimistöstä ne on, ei itsessään "edusta" mitään lajia.
Siksi ehkäistään, jotta se mahdollinen oleminen jääkin olemattomaks.. ja sitäpaitsi sitähän kun ei edes tiedä tulisko olemaan ilmankaan ehkäsyä.
- tässä nähdään taas
kuinka tästäkin ketjusta on hätäkitisty poistoon joka ikinen ylikiperä kirveltävän totuuden kertova vastustava viesti poistoon XD säälittävää...
- hämmästynyt
voi luoja..
- Yksilö ei oo abortti
Itse olen sitä mieltä, että abortin tekijän ei tarvitse kantaa syyllisyyttä abortistaan kokonaan omilla harteillaan, mikäli siis syyllisyttä abortista tuntee ja todennäköisesti varmasti monessa tapauksessa tunteekin. Ne jotka ovat tehneet abortin, voin kuvitella, miten vaikea tilanne on voinut olla ja miten hankala asian kanssa on elää myöhemmin. Abortin tehnyttä on turha arvostella teostaan, koska me kaikki muut ihmiset olemme aikoinamme äänestäneet ne politiikasta päättäneet ihmisett ja näin "yhdessä" laillistaneet abortin. Niin se vain on, se on fakta ja tosiasia. TAvallaan olemme kaikki yhdessä päättämässä näistä asioista. Ne jotka eivät kannata aborttia ja joille se on suuria asia ja haluavat kieltää sen, miettikää ketä äänestätte.
Turha siitä on kiistellä, onko abortti väärin vai ei. Kaikki ymmärtävät varmasti sen tosiasian, että abortissa tuhotaan mahdollisen ihmisen alku, mutta toisaalta sitä(kin) on valitettavasti punnittava suhteessa vallitsevaan järjestelmäämme, joka sallii abortin tekemisen. Koska systeemimme sallii abortin, vastuu abortista ei ole täysin yksilön, vaan abortin tekemisessa on mukana koko yhteiskunta: abortin tekevä nainen, ehkä hänen perheensä, abortin määräävät lääkärit ja abortin laillistamisesta aikanaan päättäneet poliitikot ja aborttilakia kannattavat henkilöt. Kuinka moni naisista olisi tehnyt abortin, jos abortti ei olisi laillista? Poliitikalla me olemme yhdessä tavalla tai toisella määritelleet abortin lailliseksi. Jos joku kehtaa arvostella aborttia tehnyttä henkilöä yksilönä, kannattaa ehkä ensin itse miettiä onko itse ehkä tehnyt asiansa kannattamiseksi oikeita valintoja. Onko ehkä itsekin ollut kannattamassa abortin laillistamista äänestämällä puoluetta, joka sallii abortin. Asiasta kannattaa ottaa esille useita näkökulmia. Sen parjaaminen, onko teko moraalisesti oikein vai väärin, on toisarvoista siihen asti, kunnes jokainen siitä parjaava ja siitä äänensä esiin tuova on todella miettinyt myös OMIA valintojaan.
Ja vielä pieneksi pohdinnaksi se, miten ajatellaan ehkäisystä: Kuvitellaan, että naisella on hormoni- tai kuparikierukka, minipillerit tms. keltarauhashormonia sisältävä ehkäisyvalmiste. Keltarauhasvalmiste ei ehkäise munasolun irtoamista ja näin sukusolut voivat yhdistyä: munasolu siis irtoaa normaalisti ja siittiö voi hedelmöittää sen eli ts. ihminen on saanut alkunsa. Kierukalla kohdun olosuhteet muutetaan lääketieteellisesti sellaisiksi, että tämä ihmisalku ei edes pysty kiinnittymään kohtuun eli se tuhottiin, eikä se saanut mahdollisuutta kiinnittyä vaikka hedelmöitys olikin jo tapahtunut. Kuinka moni näistä ihmisen aluista olisi voinut kehittyä ihmiseksi, jos ehkäisyä ei olisi? Satoja, tuhansia, miljoonia uusia ihmisiä. Tässä abortoidaan jo ennalta se hedelmöittynyt ihmisen alku, joka olisi seuraavana päivänä kiinnittynyt kohtuun ja jatkanut siellä kasvuaan ja kasvanut ehkä 80 prosentin todennäköisyydellä ihmiseksi, sellaiseksi kuin sinä tai minä.. Sama pätee tavalliseen yhdistelmäehkäisyyn: munasolua ei päästetä irtoamaan lääketieteellisin estein ja näin solujen yhdistyminen estyy. Ehkäisemällä raskautta tuhotaan mahdollisia ihmiselämiä ja se on tosiasia. Tätä voi olla vaikeampi ymmärtää, koska se ei ole yhteiskuntamme määritelmien ja lakien mukaisesti abortti. Mutta se on totta, että mikäli et käyttäisi ehkäisyä, synnyttäisit noin parin vuoden välein maailmaan uuden ihmisen (siis jos harrastat seksiä säännöllisesti ja muut tekijät kunnossa).
Tässä on mietittävää niille, jotka arvostelevat abortin tekijöitä teostaan yksilötasolla. Me olemme kaikki vaikuttamassa yksilöidenkin päätöksiin, joten huolehdithan, että myös kannattanet sellaista politiikkaa aktiivisesti, joka toteuttaa omaa kantaasi, jos se on sinulle tärkeä. Lisäksi on syytä miettiä sitä, miten koet itsesi kun käytät ehkäisyä. Ehkäiset sanan ehkäisy jokaisessa merkityksessään mahdollisen ihmisen kehittymisen ja sen syntymisen samalla tavalla kuin abortissa, mutta teet sen jo aiemmin.
Kuinka monta lasta sinä olet jo ehkäissyt tästä maailmasta vaikket olisi aborttia tehnytkään? Tätäkin voisi miettiä jokainen tykönänsä, ennen kuin arvostelee aborttia tehneitä yksilöinä. JOs ei halua tuhota ihmiselämää missään nimessä ja se on itselle elämän ohjenuora, ei myöskään voi käyttää ehkäisyä. Itse olen jo elämäni aikana (29-vuotias) ehkäissyt ehkäpä noin kuusi tai seitsemän lasta hormonikierukkaa ja ehkäisypillereitä käyttämällä.- Yksilö ei abortti
Vielä lisäys edelliseen, että jos käytät jotakin ehkäisyä (millä siis ehkäistään raskaus eli ihmiselämän alkaminen ja ihmisen syntyminen maailmaan jo varhaisessa vaiheesssaan) miten kehtanet arvostella abortin tehnyttä naista? Hän on pohtinut perusteitaan siitä, miksi ei halua synnyttää lastaan, mutta sinä käytät hyvällä omalla tunnolla ehkäisyä, ja ehkäiset lapsen alun mahdollisesti joka kuukausi. Tämäkin on ollut oma valintasi, siis oma yksilötason päätöksesi. Vai onko sittenkään?
Jos ei olisi lääketiedettä, joka on keksinyt ehkäisyn ja poliitikkoja, jotka ovat sen sallineet laillisesti, kuinka monta ihmistä meillä olisi tällä hetkellä Suomessa enemmän tai koko maailmassa?
Miten kehtanette vielä väittää, että toimitte moraalisesti oikein jollakin määrittelemällänne tavalla, esimerkiksi toimitten tosissanne perusvakaumuksenne "ihmiselämän säilyttäminen" ja "kunnioittaminen", puolesta, arvostelette muita ihmisiä "ihmiselämän säilyttämis"-periaatteen rikkomisesta koska ovat tehneet abortin, jos samalla itse toimitte osittain tietämättänne periaatettanne ja moraalista ohjenuoraanne vastoin joka kuukausi.
Siinä mietittävää abortin tehneitä arvosteleville :)
- ja TAAS...blablaaa
" abortin tekijän ei tarvitse kantaa syyllisyyttä abortistaan kokonaan omilla harteillaan,"
Sinä se jaksat tätä samaa ylipiiiiitkää seliseli-sontaas joka ketjuun :D ja näköjään massapostiakin... tiesitkös että se on säännöissä kielletty? Noihin on jo vastattu täällä, http://keskustelu.suomi24.fi/node/12121734#comment-67134464
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1212286
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4242163Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971176Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?14974- 44794
Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34790Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109766Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!15764Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte166706Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti32689