Terolut

XterolutX

Minulle määrättiin Terolut 10 mg tabletteja 2 kertaa vuorokaudessa, näitä pitää ottaa kuukautiskierro 15 - 25 päivinä, neljän kuukauden ajan. Mietinkin, että kuinka pitkä väli pidetään sitten, kun on otettu kymmenen päivää näitä, ennenkuin taas aletaan syömään uudelleen. Onko jollain tietoa asiasta ja muutenkin millaisia sivuoireita on aiheutunut? Minulla määrättiin näitä, pitkittyneiden kuukautiseten takia, vuotoa kesti kolme viikkoa, eikä loppunut ennenkuin kaavittiin. Olen 51 vuotias.

16

11628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gyne

      Yleensä tyhjennysvuoto alkaa n. 2-3 päivää Terolutin lopettamisen jälkeen ja kestää (yksilöllisesti) 5-7 vrk. Vuodon pituus ja määrä riippuu kohdun limakalvon paksuudesta. Voit alkaa laskea kierron päiviä ensimmäisestä vuotopäivästä laskien, jolloin siis uusi Terolut-kuuri alkaa 15. päivänä ensimmäisestä vuotopäivästä lähtien ja sitä syödään 10 vrk putkeen. Näin kierroista tulee suurin piirten 28 vrk pitkiä. Tämä tapa vaatii jvk almanakkamerkintöjä ja tarkkaavaisuutta.

      Toinen tapa on aloittaa uusi Terolut (tai mikä hyvänsä keltarauhashormoni) kuuri aina samana kuukauden päivänä. Eli vaikkapa nyt joka kuukauden 8. päivä. Kuuria käytetään samat 10 vrk putkeen. Vuoto alkaa kuten edelläkin n. 2-3 vrk kuurin loppumisen jälkeen. Näin keltarauhashormonilla aikaansaatu "kierto" vaihtelee n. 28-31 päivän välillä. Monet kokevat kuurien ajoittamisen näin kuitenkin helpompana, kun aloitus(ja lopetus-)päivä pysyy aina samana.

      • Xterolu

        Kiitos asiallisesta vastauksesta, nyt ymmärsin jujun! Olisi kiva jos joku käyttäjä kertoisi vielä kokemuksista, mitä sivuvaikutuksia on mahdollisesti tulossa.


      • kikat
        Xterolu kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta, nyt ymmärsin jujun! Olisi kiva jos joku käyttäjä kertoisi vielä kokemuksista, mitä sivuvaikutuksia on mahdollisesti tulossa.

        Olen 54v ja kokemusa terolutista on ok ei syytä huoleen mielestäni - lääkärini määräsi minulle niitä kun menopaussi alkoi niin otettavaksi silloin tällöin että kohtu puhdistuu ja noin kahdesta kolmeen kertaan vuodessa käytän ja kun olen syönyt aina kymmenen päivän kuurin niin kuukautiset tulee ja kestää noin 7 päivää ja se siinnä mulla ei ainakaan ole ollut mitään muita sivuoireiota menopaussi minulla alkoi 52v


      • myös 54v
        kikat kirjoitti:

        Olen 54v ja kokemusa terolutista on ok ei syytä huoleen mielestäni - lääkärini määräsi minulle niitä kun menopaussi alkoi niin otettavaksi silloin tällöin että kohtu puhdistuu ja noin kahdesta kolmeen kertaan vuodessa käytän ja kun olen syönyt aina kymmenen päivän kuurin niin kuukautiset tulee ja kestää noin 7 päivää ja se siinnä mulla ei ainakaan ole ollut mitään muita sivuoireiota menopaussi minulla alkoi 52v

        Kiitos vinkistä:) Olen myöskin etsinyt Terolut käyttäjäkokemuksia ja niitä on ollut tosi niukasti. Olen itse pari kertaa ottanut 10pv Primolutkuurin kohdun tyhjentämiseen. Tyhjentää todella hyvin, mutta kivut ja runsas vuoto todella kamalaa. Olin melkein työkyvytön 5pv kipujen takia ja tavis 400mg Ibumaxikaan ei auttanut. Vuoto oli niin runsasta, että suurimpia yösiteitä piti olla jatkuvasti vaihtamassa. Ajattelin seuravan gynen käynnin yhteydessä pyytää juuri Terolutia. Mulla tuntuu vielä kasvavan tuota limakalvoa kohtuun ja sitten, kun oma vuoto alkaa, niin se ei tahdo oikein ymmärtää loppua. Ilmeisesti jotain hormoonitoimintaa löytyy itselläni, mutta progesteronissa on vajetta.


      • XTerolutX
        kikat kirjoitti:

        Olen 54v ja kokemusa terolutista on ok ei syytä huoleen mielestäni - lääkärini määräsi minulle niitä kun menopaussi alkoi niin otettavaksi silloin tällöin että kohtu puhdistuu ja noin kahdesta kolmeen kertaan vuodessa käytän ja kun olen syönyt aina kymmenen päivän kuurin niin kuukautiset tulee ja kestää noin 7 päivää ja se siinnä mulla ei ainakaan ole ollut mitään muita sivuoireiota menopaussi minulla alkoi 52v

        Kiitos vastauksesta, olen nyt ottanut kuusi päivää Terolutia, ei ainakaan vielä mitään sivuoireita, saas nähdä sitten millaiset vuodot tulee, kun kymmenen päivää täynnä. Olen syönyt SoyaFlavona kasvisestrogeenia, jonkun aikaa, onkohan tästä mitään haittaa, kun syö Terolutia ja voiko niitä ottaa samanaikaisesti? Kysymyksiä pukkaa mieleen, kun on uusi asia tämä vaihdevuosi-aika.


      • Mixkähän
        XTerolutX kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta, olen nyt ottanut kuusi päivää Terolutia, ei ainakaan vielä mitään sivuoireita, saas nähdä sitten millaiset vuodot tulee, kun kymmenen päivää täynnä. Olen syönyt SoyaFlavona kasvisestrogeenia, jonkun aikaa, onkohan tästä mitään haittaa, kun syö Terolutia ja voiko niitä ottaa samanaikaisesti? Kysymyksiä pukkaa mieleen, kun on uusi asia tämä vaihdevuosi-aika.

        Olen syönyt yhden 10 päivän jakson Terolutia, vuoto alkoi jo kahdeksantena päivän, pillereiden alkamisesta, ja on kestänyt jo nyt yli viikon, aluksi oli tosi runsasta vuoto, nyt toki jo vähäisempää.
        Onkohan tämä normaalia, että vuoto kestää nain kauan? Miten teillä muilla, kuinka kauan olette vuotaneet?


      • HeySisters
        Mixkähän kirjoitti:

        Olen syönyt yhden 10 päivän jakson Terolutia, vuoto alkoi jo kahdeksantena päivän, pillereiden alkamisesta, ja on kestänyt jo nyt yli viikon, aluksi oli tosi runsasta vuoto, nyt toki jo vähäisempää.
        Onkohan tämä normaalia, että vuoto kestää nain kauan? Miten teillä muilla, kuinka kauan olette vuotaneet?

        Olen syönyt nyt vaihdevuosiaikaan Terolut-kuurin ehkä 3 kk:n välein. Ei sivuoireita vaan. Vuoto kestää 3-5 päivää, on melko niukkaa kuten norm. kuukautisetkin olivat. Ekana päivänä saatan ottaa ibuprofeenia kun nipistelee. Parasta oli se, että alapäässä tuntunut painon tunne lähti pois ekan kuurin myötä. Vuodot niukkenevat kerta kerralta.

        Merkkaan nämä aina kalenteriin. Ehkä silloin vuotaa paljon, jos limakalvoa on ollut paljon?

        Soijaa syön aika paljon (olen kasvissyöjä), tämä oli vastaus aiempaan kysymykseen.


      • kokeillut myös
        Mixkähän kirjoitti:

        Olen syönyt yhden 10 päivän jakson Terolutia, vuoto alkoi jo kahdeksantena päivän, pillereiden alkamisesta, ja on kestänyt jo nyt yli viikon, aluksi oli tosi runsasta vuoto, nyt toki jo vähäisempää.
        Onkohan tämä normaalia, että vuoto kestää nain kauan? Miten teillä muilla, kuinka kauan olette vuotaneet?

        Moi! Muistaakseni progesteroni on silloin mietoa sinulle, kun vuoto alkaa ennen pillereiden loppumista ns. läpivuotoa. Itselläni kävi näin käyttäessäni Femostonia (joka sisältää samaa progesteronia), että vuoto alkoi muutaman päivän ennen pilsujen loppumista. Olen pari kertaa käyttänyt myös Primolut Nor keltistä 10pv kuurin ja vuoto alkoi molempina kertoina 3pv lopettamisen jälkeen. Mulla vuoto kesti 8pv ja ekat päivät tosi runsasta. Luultavasti vuodatettavaa vain oli paljon ja pääasia, että kohtu tyhjenee.


      • Mixkähän
        HeySisters kirjoitti:

        Olen syönyt nyt vaihdevuosiaikaan Terolut-kuurin ehkä 3 kk:n välein. Ei sivuoireita vaan. Vuoto kestää 3-5 päivää, on melko niukkaa kuten norm. kuukautisetkin olivat. Ekana päivänä saatan ottaa ibuprofeenia kun nipistelee. Parasta oli se, että alapäässä tuntunut painon tunne lähti pois ekan kuurin myötä. Vuodot niukkenevat kerta kerralta.

        Merkkaan nämä aina kalenteriin. Ehkä silloin vuotaa paljon, jos limakalvoa on ollut paljon?

        Soijaa syön aika paljon (olen kasvissyöjä), tämä oli vastaus aiempaan kysymykseen.

        Kysyisin vielä, että voiko tuota Terolutia ottaa vaikka 3 kk:n välein? Minulle määrättiin 4 kk kuuri ja käsitin, että se pitää ottaa joka kuukausi. Soijasta kysyisin vielä, että millä tavalla, tai missä muodossa syöt soijaa ja kuinka paljon? Vuodot kestivät minulla yhdeksän päivää (viimein loppuivat)


      • HeySisters
        Mixkähän kirjoitti:

        Kysyisin vielä, että voiko tuota Terolutia ottaa vaikka 3 kk:n välein? Minulle määrättiin 4 kk kuuri ja käsitin, että se pitää ottaa joka kuukausi. Soijasta kysyisin vielä, että millä tavalla, tai missä muodossa syöt soijaa ja kuinka paljon? Vuodot kestivät minulla yhdeksän päivää (viimein loppuivat)

        Varmaan kannattaa kysyä lääkäriltä, voiko Terolutia ottaa 3 kk:n välein, joka lääkärillähän on puhelinaika. Ihmiset on niin kovin yksilöllisiä (mulla ei ole esim. ollut koskaan allamainittua läpivuotoa).

        Vaikea sanoa, miten paljon syön soijaa, olen kasvissyöjä ja syön sitä suikaleina, rouheena, tofuna, kaikessa missä tavallinen ihminen käyttäjäisi lihaa. Toisinaan otan vajaan 1 dl:n soijajauhetta veteensekoitettuna ennen kuntosalia. Kannattaa muuten ostaa tavallisen ruokakaupan soijajauhetta, 500 g maksaa alle kaksi euroa. Turha maksaa mistään erikoiskotkotuksista.
        http://www.polarsunproducts.com/index_fin.php?view=2,10?


      • *dolfina
        Mixkähän kirjoitti:

        Kysyisin vielä, että voiko tuota Terolutia ottaa vaikka 3 kk:n välein? Minulle määrättiin 4 kk kuuri ja käsitin, että se pitää ottaa joka kuukausi. Soijasta kysyisin vielä, että millä tavalla, tai missä muodossa syöt soijaa ja kuinka paljon? Vuodot kestivät minulla yhdeksän päivää (viimein loppuivat)

        Jos syy keltarauhashormonikuurin aloittamiseen on jatkuvasti runsaat vuodot, niin silloin sanotaan, että keltarauhashormoni korjaa asian 3 kuukaudessa. Että tarvitaan siis 3 kiertoa keltarauhashormonia hoitamaan sen asian, yksi ei riitä. Mutta varmaan tää on yksilöllistäkin ja tietysti progesteronin käyttö riippuu ongelmasta, mihin sitä progesteronia otetaan. Joskus pitää vaan katkaista joku yksittäinen liian runsas vuoto yhdellä kuurilla. Jollakin taas voi olla valtavaa taipumusta kohdun limakalvon liikakasvuun ja se voi vaatia pitkiäkin kuureja. Lääkäri on voinut ultrassa nähdä että tarvitaan pitempi kuuri. Joku käyttää estrogeeniä ja tarvitsee siihen progesteronin (ja kun viimeisistä kuukautisista on kulunut aikaa ainakin vuosi niin sitten progesteronia voi ottaa vähän harvemmin kuin joka kuukausi). Joku tyhjentää ehkä silloin tällöin varmuuden vuoksi, jos on havainnut sen hyväksi ja on lääkärin kanssa sovittu, nehän on reseptillä. Terolut on tietääkseni näistä synteettisistä pelkistä progesteronivalmisteista lähinnä luonnollista progesteronia.


      • Anonyymi
        Mixkähän kirjoitti:

        Kysyisin vielä, että voiko tuota Terolutia ottaa vaikka 3 kk:n välein? Minulle määrättiin 4 kk kuuri ja käsitin, että se pitää ottaa joka kuukausi. Soijasta kysyisin vielä, että millä tavalla, tai missä muodossa syöt soijaa ja kuinka paljon? Vuodot kestivät minulla yhdeksän päivää (viimein loppuivat)

        Minulle kynekologi sanoi että soijaa ei saa syödä se paksuntaa limakalvoja...


    • Mummeliini2

      Tuleeko teille jokaisen Terolut kuurin jälkeen tyhjennysvuoto vaihdevuosihormonihoidossa? Onko kokemusta?

      • pianviiskymppinen

        Olen vähitellen saanut vuodon enää joka toinen kierto terojen jälkeen. Pitäisi kysyä itsekin pitääkö teroja syödä silti joka kk...


    • Mummeliini2

      Minulle gyne sanoi, että jos vuotoja ei enää tule Terolutien jälkeen, voi syödä 4 kertaa vuodessa 10 päviän kuurin. Se riittää. Lisänä tietysti Estrogeeni.

      • 59vuotias

        Hei, minulla menkat loppui 45 vuotiaana, nyt gynellä käydessä näkyi jotain limakalvon liikakasvua ja painon tunnetta alavatsalla ollut jonkin aikaa. Sain Terolut kuurin 12 päivää. Nyt syöty 7 päivää ja alavatsassa vähän kuukautiskivun tapaisia tuntemuksia. Voiko vuoto syntyä vielä tällä iällä? Onko kokemusta kenelläkään. Lisäksi on aika polille, siellä tarkistavat onko vuoto tullut ja kasvu hävinnyt limakalvolta. Onko muita joilla saman tyyppistä olisi ollut?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2576
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1176
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe