Luulin että nämä peilittömät G1, GF1, GH1 ja Pen ovat myös sulkimettomia, mutta onhan niissä ne:
http://www.youtube.com/watch?v=-dK6Qa1Iy4Y
http://www.youtube.com/watch?v=T7Mg5Y3pZSE
GH2:ssä suljin on jätetty tämän huhun mukaan pois:
http://www.eoshd.com/entry.php?6-Panasonic-GH2-to-be-first-shutter-less-camera
Miksi noihin ylipäätään laitettiin sulkimet? Elinkaarisuunnittelun vuoksi, eli että hajoaisivat joskus?
Mikä on tilanne pokkareissa, vaikka Panan TZ ja LX sarjoissa?
Kamerat ilman suljinta
19
652
Vastaukset
- oikeita kameroita
jos niissä ei ole kunnon mekaanista suljinta.
- fakta.
Ja jos kenno tai filmiruutu on alle laakan niin kelpaa korkeintaan partiotytöille harjoittelukäyttöön. Varsinkin kinoilla ja sitä pienemmillä kuvaa vain neidit ja homppelit. Kyllä kamerassa pitää olla kunnon mekaaninen suljin, ja mahdollisimman kovaääninen että kaikki tavikset muutaman sadan metrin säteellä kuulee että nyt on paikalla Aito Valokuvaaja, ja siten tietävät suksia lelukameroineen vittuun häiritsemästä. Jos ei laukaisuääni saa ikkunoita helisemään niin sellainen kamera joutaa pajavasaran korvikkeeksi.
- laitettiin
"Miksi noihin ylipäätään laitettiin sulkimet?"
—siksi, että moni ymmärtämätön ostaja luulee perinteistä suljinta tarvittavan ja valmistaja haluaa myydä eikä vain valmistaa.
—mekaaninen suljin on yleensä lyhytikäisin osa kamerassa ja luonteva tapa saada hyvä syy vaihtaa kameraa
Alunperin sulkimen asemesta oli kuppi joka laitettiin objektiivin eteen (vrt linssisuojus)
Käytämme vieläkin linssisuojusta vaikka sitä ei kuvatessa tarvita.- laitettiin
– perinteisestä sulkimesta lienee ihan todellista hyötyä jos tykkää tähtäillä kohti aurinkoa.
– toisaalat sulkimettomuus (elektroninen suljin) mahdollistaa rajattomasti valotusaikoja myös lyhyeen suuntaan (huom ns. salamatäsmäys).
– vaakasuoralla verhosulkimella ei helposti päästä alle 1/2000 aikoihin. - penisti
laitettiin kirjoitti:
– perinteisestä sulkimesta lienee ihan todellista hyötyä jos tykkää tähtäillä kohti aurinkoa.
– toisaalat sulkimettomuus (elektroninen suljin) mahdollistaa rajattomasti valotusaikoja myös lyhyeen suuntaan (huom ns. salamatäsmäys).
– vaakasuoralla verhosulkimella ei helposti päästä alle 1/2000 aikoihin.Ainakin Olympus Ep-1:ssä on mekaaninen suljin, joka on auki kunnes valotus lopetetaan. Se ei siis suojaa millään tavalla kun tähtäillään aurinkoa kohti. Suljin on myös auki kun kamerasta on virrat pois ja objektiivi irti -> kenno on näkyvissä ja pölylle alttiina objektiivia vaihdettaessa.
- kunnes…
penisti kirjoitti:
Ainakin Olympus Ep-1:ssä on mekaaninen suljin, joka on auki kunnes valotus lopetetaan. Se ei siis suojaa millään tavalla kun tähtäillään aurinkoa kohti. Suljin on myös auki kun kamerasta on virrat pois ja objektiivi irti -> kenno on näkyvissä ja pölylle alttiina objektiivia vaihdettaessa.
"…on mekaaninen suljin, joka on auki kunnes valotus lopetetaan"
—no kerroppa vielä milloin se Olympus Ep-1:n suljin avautuu ja milloin se on kiinni? - penisti
kunnes… kirjoitti:
"…on mekaaninen suljin, joka on auki kunnes valotus lopetetaan"
—no kerroppa vielä milloin se Olympus Ep-1:n suljin avautuu ja milloin se on kiinni?Suljin on auki aina, ja kenno vastaanottaa informaatiota koko ajan kun virrat on päällä. Suljin käy hetken aikaa kiinni valotuksen päätyttyä ja avautuu jälleen kun otettua kuvaa talletetaan kortille. Suljinta käytetään kyseisessä mallissa vain valotuksen katkaisuun, joka on mielestäni tarpeeton ominaisuus. Pokkareissa valotus katkaistaan sähköisesti ilman mekaanista ja rämisevää suljinta.
- penisti
penisti kirjoitti:
Suljin on auki aina, ja kenno vastaanottaa informaatiota koko ajan kun virrat on päällä. Suljin käy hetken aikaa kiinni valotuksen päätyttyä ja avautuu jälleen kun otettua kuvaa talletetaan kortille. Suljinta käytetään kyseisessä mallissa vain valotuksen katkaisuun, joka on mielestäni tarpeeton ominaisuus. Pokkareissa valotus katkaistaan sähköisesti ilman mekaanista ja rämisevää suljinta.
http://www.youtube.com/watch?v=T7Mg5Y3pZSE
Tuossa on suurnopeuskameralla (1200 fps) kuvattu selitys, hidastettuna, miten Ep-2:n suljin toimii, eli uudempi Peniksen malli, sama toimintatapa. Perinteisissä järkkäreissä suljin toimii hieman eri tavalla. Niissä suljin avataan vain valotuksen ajaksi, muulloin se on kiinni. - mielessä_
penisti kirjoitti:
Suljin on auki aina, ja kenno vastaanottaa informaatiota koko ajan kun virrat on päällä. Suljin käy hetken aikaa kiinni valotuksen päätyttyä ja avautuu jälleen kun otettua kuvaa talletetaan kortille. Suljinta käytetään kyseisessä mallissa vain valotuksen katkaisuun, joka on mielestäni tarpeeton ominaisuus. Pokkareissa valotus katkaistaan sähköisesti ilman mekaanista ja rämisevää suljinta.
automaattiset linssinsuojuksetkin ovat sulkimia, auki aina kun kamerassa on virta päällä. Ep-1:ssä suljin on siis oikeastaan turhake kun saman voisi hoitaa linssinsuojuksella
- Penisti
mielessä_ kirjoitti:
automaattiset linssinsuojuksetkin ovat sulkimia, auki aina kun kamerassa on virta päällä. Ep-1:ssä suljin on siis oikeastaan turhake kun saman voisi hoitaa linssinsuojuksella
Kuinka hoidat tarkennuksen kun linssisuojus on paikoillaan? Onnistuuko myös 1/2000s valotukset linssisuojuksella? Kerro Guru meille tyhmille.
- mielessä minullakin
mielessä_ kirjoitti:
automaattiset linssinsuojuksetkin ovat sulkimia, auki aina kun kamerassa on virta päällä. Ep-1:ssä suljin on siis oikeastaan turhake kun saman voisi hoitaa linssinsuojuksella
Saattaa mennä ranne sijoiltaan kun sarjakuvaa etutulppa sulkimena. Tietysti ahkera käteenvetäjä hoitaa tuon homman mallikkaasti ilman turhia roiskeita...
- kertoo
Penisti kirjoitti:
Kuinka hoidat tarkennuksen kun linssisuojus on paikoillaan? Onnistuuko myös 1/2000s valotukset linssisuojuksella? Kerro Guru meille tyhmille.
AUTOMAATTINEN linssinsuojus toimii siten, että suojus aukeaa AUTOMAATTISESTI aina kun kameraan pannaan virta "päälle"
Etkö ymmärtänyt mitä tarkoittaa "auki aina kun kamerassa on virta päällä"
1/2000 sek valotukset kyllä onnistuu elektronisella sulkimella tarkemmin kuin mekaanisella.
Kerroppa sinä vaihtarina "Kuinka hoidat" kuvaamisen kun kamerassa ei ole virta päällä? - touhua
mielessä minullakin kirjoitti:
Saattaa mennä ranne sijoiltaan kun sarjakuvaa etutulppa sulkimena. Tietysti ahkera käteenvetäjä hoitaa tuon homman mallikkaasti ilman turhia roiskeita...
sinäkään et siis ymmärrä tuota: "auki aina kun kamerassa on virta päällä"
Mitenkäs sinä käteenvetäjä vältät ranteen sijoiltaanmenon kun kytket virran kameraan?
Meniköhän sulla nyt etu ja takatulpat ihan sekaisin? - kuru vastaa
kertoo kirjoitti:
AUTOMAATTINEN linssinsuojus toimii siten, että suojus aukeaa AUTOMAATTISESTI aina kun kameraan pannaan virta "päälle"
Etkö ymmärtänyt mitä tarkoittaa "auki aina kun kamerassa on virta päällä"
1/2000 sek valotukset kyllä onnistuu elektronisella sulkimella tarkemmin kuin mekaanisella.
Kerroppa sinä vaihtarina "Kuinka hoidat" kuvaamisen kun kamerassa ei ole virta päällä?Vastaan nyt aikaisempaan väiteeseesi "Ep-1:ssä suljin on siis oikeastaan turhake kun saman voisi hoitaa linssinsuojuksella"
Ei ole turhake. Ep-1:een ja myöskin uudempiin malleihin, käy adaptereilla mitkä tahansa objektiivit, myös Olympuksen filmiajan tötteröt. Jos suljin olisi hoidettu pokkarityyliin linssin edessä olevalla sulkimella, kuinka se hoituisi sitten muilla objektiiveilla tuossa rungossa kun niissä objektiiveissa ei sitä ole? Pokkareissa tuollainen linssin edessä oleva viritys on ihan ok kun se tehdään vain yksi kappale per kamera. Järkkäreissä suljin tehdään runkoon siksi ettei sitä kannata tehdä jokaiseen objektiiviin erikseen. Poikkeuksena on ison formaatin kamerat, kuten laakafilmi, koska runkoon tuleva suljin olisi silloin ihan tolkuttoman kokoinen ovi joka heilauttaisi koko kameran nurin, ellei se ole valettu tukevasti betoniin kiinni.
Mutta jos itse olisin tuon Ep:n tehnyt, olisin hoitanut sulkimen sähköisesti kuten tuossa Panasonicin uudessa mallissa on hoidettu. Verhosulkimen ongelmana on aina ollut salamasynkkauksen rajoittuneisuus. Pokkareissahan salamasynkka toimii myös lyhimmillä valotusajoilla. Verhosuljinkameroissa lyhin synkka liikkuu kamerasta riippuen noin 1/250, joissakin pidempi, joissakin lyhyempi. Mitä vähemmän kamerassa on liikkuvia mekaanisia osia, sen pitkäikäisempi se yleensä on. - touhua
touhua kirjoitti:
sinäkään et siis ymmärrä tuota: "auki aina kun kamerassa on virta päällä"
Mitenkäs sinä käteenvetäjä vältät ranteen sijoiltaanmenon kun kytket virran kameraan?
Meniköhän sulla nyt etu ja takatulpat ihan sekaisin?"…kun sarjakuvaa" niin virta pitää katkaista kamerasta aina kuvien välillä — ranteella kai?
- tietenkin
kuru vastaa kirjoitti:
Vastaan nyt aikaisempaan väiteeseesi "Ep-1:ssä suljin on siis oikeastaan turhake kun saman voisi hoitaa linssinsuojuksella"
Ei ole turhake. Ep-1:een ja myöskin uudempiin malleihin, käy adaptereilla mitkä tahansa objektiivit, myös Olympuksen filmiajan tötteröt. Jos suljin olisi hoidettu pokkarityyliin linssin edessä olevalla sulkimella, kuinka se hoituisi sitten muilla objektiiveilla tuossa rungossa kun niissä objektiiveissa ei sitä ole? Pokkareissa tuollainen linssin edessä oleva viritys on ihan ok kun se tehdään vain yksi kappale per kamera. Järkkäreissä suljin tehdään runkoon siksi ettei sitä kannata tehdä jokaiseen objektiiviin erikseen. Poikkeuksena on ison formaatin kamerat, kuten laakafilmi, koska runkoon tuleva suljin olisi silloin ihan tolkuttoman kokoinen ovi joka heilauttaisi koko kameran nurin, ellei se ole valettu tukevasti betoniin kiinni.
Mutta jos itse olisin tuon Ep:n tehnyt, olisin hoitanut sulkimen sähköisesti kuten tuossa Panasonicin uudessa mallissa on hoidettu. Verhosulkimen ongelmana on aina ollut salamasynkkauksen rajoittuneisuus. Pokkareissahan salamasynkka toimii myös lyhimmillä valotusajoilla. Verhosuljinkameroissa lyhin synkka liikkuu kamerasta riippuen noin 1/250, joissakin pidempi, joissakin lyhyempi. Mitä vähemmän kamerassa on liikkuvia mekaanisia osia, sen pitkäikäisempi se yleensä on.automaatti linssinsuojus on tietysti jokaisen objetiivin osa niinkuin on esim. tarkennusmoottori ja himmentimen säädin tai objektiiveissa pitäisi olla nokassa kosketusnastat suojuksen ohjaamiseksi. Eipä liene kumpikaan vaihtoehto mahdoton rakentaa.
"muilla objektiiveilla tuossa rungossa"
—niinhän se on kaikissa objektiiveissa ei ne sovi kaikkiin kameroihin, ovat enempi merkki ja mallikohtaisia.
Minua noissa verho tai lameklliversioissa on aina kiusannut se, että kuvan eri osat valottuvat eri aikaan. Autourheiluan kun kuvaan ensi-sijassa niin mm. autojen pyörät on kuvissa aina suuntaan tai toiseen soikeita vaikka uskon niiden olevan pyöreitä.
Pystysuorilla sulkimilla pyörän (ja auton) yläosa on aina alaosaa edessä tai jäljessä. Vaakasuorilla taas pyörä (ja koko autokin) venyy tai kutistuu auton menosuunnassa, mutta korkeus näyttää oikealta.
Mm. lyhytikäisyyden ohella salamasynkka on yksi verho ja lamellisuljinkameroiden ikävä ominaisuus. Keskussulkimet on tässä parempia.
Uskon, että elektroniset sulkimet ratkaisevat ongelman lopullisesti. Samalla rakennettaneen uudella tavalla sulkimen toimintaan synkronoituvat salamat näitä elektronisuljinkameroita varten. Se olisi käänteentekevä ratkaisu esim urheilukuvaajille. - tietenkin
tietenkin kirjoitti:
automaatti linssinsuojus on tietysti jokaisen objetiivin osa niinkuin on esim. tarkennusmoottori ja himmentimen säädin tai objektiiveissa pitäisi olla nokassa kosketusnastat suojuksen ohjaamiseksi. Eipä liene kumpikaan vaihtoehto mahdoton rakentaa.
"muilla objektiiveilla tuossa rungossa"
—niinhän se on kaikissa objektiiveissa ei ne sovi kaikkiin kameroihin, ovat enempi merkki ja mallikohtaisia.
Minua noissa verho tai lameklliversioissa on aina kiusannut se, että kuvan eri osat valottuvat eri aikaan. Autourheiluan kun kuvaan ensi-sijassa niin mm. autojen pyörät on kuvissa aina suuntaan tai toiseen soikeita vaikka uskon niiden olevan pyöreitä.
Pystysuorilla sulkimilla pyörän (ja auton) yläosa on aina alaosaa edessä tai jäljessä. Vaakasuorilla taas pyörä (ja koko autokin) venyy tai kutistuu auton menosuunnassa, mutta korkeus näyttää oikealta.
Mm. lyhytikäisyyden ohella salamasynkka on yksi verho ja lamellisuljinkameroiden ikävä ominaisuus. Keskussulkimet on tässä parempia.
Uskon, että elektroniset sulkimet ratkaisevat ongelman lopullisesti. Samalla rakennettaneen uudella tavalla sulkimen toimintaan synkronoituvat salamat näitä elektronisuljinkameroita varten. Se olisi käänteentekevä ratkaisu esim urheilukuvaajille."suljin tehdään runkoon siksi ettei sitä kannata tehdä jokaiseen objektiiviin erikseen"
—jo stuo on "se" syy niin miksi kuvanvakain kannattaa tehdä jokaiseen objektiiviin erikseen (niissä joissa se on)? - tietenkin
tietenkin kirjoitti:
"suljin tehdään runkoon siksi ettei sitä kannata tehdä jokaiseen objektiiviin erikseen"
—jo stuo on "se" syy niin miksi kuvanvakain kannattaa tehdä jokaiseen objektiiviin erikseen (niissä joissa se on)?Pistänpä vielä veikkauksen vetämään:
Olympus tuo ensimmäisenä markkinoille järjestelmäkameran jossa salamasynkka toimii kaikilla suljinajoilla.
PPPS.
En omista Olympusta — perheenpää kylläkin. - SulJin
kuru vastaa kirjoitti:
Vastaan nyt aikaisempaan väiteeseesi "Ep-1:ssä suljin on siis oikeastaan turhake kun saman voisi hoitaa linssinsuojuksella"
Ei ole turhake. Ep-1:een ja myöskin uudempiin malleihin, käy adaptereilla mitkä tahansa objektiivit, myös Olympuksen filmiajan tötteröt. Jos suljin olisi hoidettu pokkarityyliin linssin edessä olevalla sulkimella, kuinka se hoituisi sitten muilla objektiiveilla tuossa rungossa kun niissä objektiiveissa ei sitä ole? Pokkareissa tuollainen linssin edessä oleva viritys on ihan ok kun se tehdään vain yksi kappale per kamera. Järkkäreissä suljin tehdään runkoon siksi ettei sitä kannata tehdä jokaiseen objektiiviin erikseen. Poikkeuksena on ison formaatin kamerat, kuten laakafilmi, koska runkoon tuleva suljin olisi silloin ihan tolkuttoman kokoinen ovi joka heilauttaisi koko kameran nurin, ellei se ole valettu tukevasti betoniin kiinni.
Mutta jos itse olisin tuon Ep:n tehnyt, olisin hoitanut sulkimen sähköisesti kuten tuossa Panasonicin uudessa mallissa on hoidettu. Verhosulkimen ongelmana on aina ollut salamasynkkauksen rajoittuneisuus. Pokkareissahan salamasynkka toimii myös lyhimmillä valotusajoilla. Verhosuljinkameroissa lyhin synkka liikkuu kamerasta riippuen noin 1/250, joissakin pidempi, joissakin lyhyempi. Mitä vähemmän kamerassa on liikkuvia mekaanisia osia, sen pitkäikäisempi se yleensä on.Ai että se juttu joka aukee pokkarin objektiivin edestä kun laittaa virran päälle on sun mielestä suljin? Just joo, mee hoitoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15311031
- 535269
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452483- 312169
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131731Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421594Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311280Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351206Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s6956Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo98952