Tuulilasi säröllä?

kaketus

Renaultissa on tuulilasi säröllä niin,että särö on ihan alhaalla mutta menee lasin päästä päähän.Kun autossa istuu särö sijoittuu konepellin kohdalle,ei siis näkökenttään.
Miten on hyväksyykö katsastusmies?Vai onko tuossa asiassa tulkinnanvaraa?

23

3972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turunpiispa

      Tuulilasissa oleva halkeama johtaa korjauskehotukseen kahdessa tapauksessa:
      1) Jos se on näkökentässä (ilmeisesti tässä tapauksessa ei ole)
      2) Jos se ulottuu liimaamalla kiinnitetyn lasin laidasta laitaan (kahden kulman yli). Perusteluna tähän on liimalla kiinnitetyn lasin osuus korin jäykkyydessä. Eli jos särö koskettaa molempaa pystylaitaa (niinkuin nyt tulkitsin), niin vaihtoon tuo pitää määrätä.

      Jos autossa ei ole muuta vikaa, niin se hyväksytään.

      • Yks tyyppi

        Kuinka kuljettajan näkökenttä on tänä päivänä määritelty kansantajuisesti?


      • jep,jep
        Yks tyyppi kirjoitti:

        Kuinka kuljettajan näkökenttä on tänä päivänä määritelty kansantajuisesti?

        Nyrkkisääntönä voi pitää sitä aluetta jonka pyyhkijät pyyhkii.Toki sille on omat sektoripiirrokset asemilla,mutta niitä harvoin arvioitaessa tarvitaan.


      • Turunpiispa
        Yks tyyppi kirjoitti:

        Kuinka kuljettajan näkökenttä on tänä päivänä määritelty kansantajuisesti?

        Näkökentän määrittää direktiivi 77/649/ETY. (Olen käsittänyt että uudempaa ei ole, jos joku guru tietää paremmin niin korjatkon.)

        http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31977L0649:FI:NOT

        Tuulilasit tuomitaan fiilispohjalta, ja hajonta/asiakkaan oikeusturvakin on sen mukaista. Jossain on ääritiukka linja, toisaalla tulee merkintä vasta kun särö on täsmälleen kuskin silmien edessä, jos silloinkaan.

        Tärkeysjärjestys kohdallaan: joku matkustajan naaman eteen tuleva särö haittaa, mutta saat ajaa 2mm kulutuspintaisilla vanhoilla kitkoilla kesät läpeensä. Moiset renkaat ovat katsastuksessa ok, mutta liikenteessä välittömän hengenvaarallisia. Aplodit arvosteluperusteille.


      • s.uikkapää.
        Turunpiispa kirjoitti:

        Näkökentän määrittää direktiivi 77/649/ETY. (Olen käsittänyt että uudempaa ei ole, jos joku guru tietää paremmin niin korjatkon.)

        http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31977L0649:FI:NOT

        Tuulilasit tuomitaan fiilispohjalta, ja hajonta/asiakkaan oikeusturvakin on sen mukaista. Jossain on ääritiukka linja, toisaalla tulee merkintä vasta kun särö on täsmälleen kuskin silmien edessä, jos silloinkaan.

        Tärkeysjärjestys kohdallaan: joku matkustajan naaman eteen tuleva särö haittaa, mutta saat ajaa 2mm kulutuspintaisilla vanhoilla kitkoilla kesät läpeensä. Moiset renkaat ovat katsastuksessa ok, mutta liikenteessä välittömän hengenvaarallisia. Aplodit arvosteluperusteille.

        Ei niitä laseja arvostella fiilispohjalta, jos halkeama on näkökentässä se on näkökentässä. Jokaiselta asemalta vaan löytyy näitä nössöjä katsastusinssejä, jotka eivät "uskalla" laittaa merkintää tuulilasista, vaikka pitäisi. Sitten kuitenkin seuraavana vuonna sama lasi on edelleen paikallaan ja tällä kertaa auton katsastaakin ammattitaitoinen kaveri, joka laittaaa korjauskehotuksen lasista. Ja asiakas valittaaa "oli se halkeama siinä viime vuonnakin..", VITTU, tätä samaa paskaa kuuluu konttorilla joka vitun viikko! Opetelkaa nyt saatana merkkaamaan ne tuulilasit, ei se ole vaikeaa!

        t. Katsastaja alalla 2 vuotta ja homma hanskassa!!


      • ....................
        s.uikkapää. kirjoitti:

        Ei niitä laseja arvostella fiilispohjalta, jos halkeama on näkökentässä se on näkökentässä. Jokaiselta asemalta vaan löytyy näitä nössöjä katsastusinssejä, jotka eivät "uskalla" laittaa merkintää tuulilasista, vaikka pitäisi. Sitten kuitenkin seuraavana vuonna sama lasi on edelleen paikallaan ja tällä kertaa auton katsastaakin ammattitaitoinen kaveri, joka laittaaa korjauskehotuksen lasista. Ja asiakas valittaaa "oli se halkeama siinä viime vuonnakin..", VITTU, tätä samaa paskaa kuuluu konttorilla joka vitun viikko! Opetelkaa nyt saatana merkkaamaan ne tuulilasit, ei se ole vaikeaa!

        t. Katsastaja alalla 2 vuotta ja homma hanskassa!!

        Ja joiltain asemilta löytyy sitten näitä pilkunnussijoita, joille on kunnia-asia päästä laittamaan edes joku merkintä papereihin. Ilmeisesti niistä saa sitten bonusta työnantajalta.


      • Girlis
        Turunpiispa kirjoitti:

        Näkökentän määrittää direktiivi 77/649/ETY. (Olen käsittänyt että uudempaa ei ole, jos joku guru tietää paremmin niin korjatkon.)

        http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31977L0649:FI:NOT

        Tuulilasit tuomitaan fiilispohjalta, ja hajonta/asiakkaan oikeusturvakin on sen mukaista. Jossain on ääritiukka linja, toisaalla tulee merkintä vasta kun särö on täsmälleen kuskin silmien edessä, jos silloinkaan.

        Tärkeysjärjestys kohdallaan: joku matkustajan naaman eteen tuleva särö haittaa, mutta saat ajaa 2mm kulutuspintaisilla vanhoilla kitkoilla kesät läpeensä. Moiset renkaat ovat katsastuksessa ok, mutta liikenteessä välittömän hengenvaarallisia. Aplodit arvosteluperusteille.

        Katsastuksen arvosteluperusteiden laatija ei ole voinut vaikuttaa renkaiden urapintavaatimuksiin, koska asetuksessa ajoneuvon käytöstä tiellä määrätään urasyvyys.


      • s.uikkapää. kirjoitti:

        Ei niitä laseja arvostella fiilispohjalta, jos halkeama on näkökentässä se on näkökentässä. Jokaiselta asemalta vaan löytyy näitä nössöjä katsastusinssejä, jotka eivät "uskalla" laittaa merkintää tuulilasista, vaikka pitäisi. Sitten kuitenkin seuraavana vuonna sama lasi on edelleen paikallaan ja tällä kertaa auton katsastaakin ammattitaitoinen kaveri, joka laittaaa korjauskehotuksen lasista. Ja asiakas valittaaa "oli se halkeama siinä viime vuonnakin..", VITTU, tätä samaa paskaa kuuluu konttorilla joka vitun viikko! Opetelkaa nyt saatana merkkaamaan ne tuulilasit, ei se ole vaikeaa!

        t. Katsastaja alalla 2 vuotta ja homma hanskassa!!

        ja ikää oli jo 22 vuotta


      • SUIKKAA:
        s.uikkapää. kirjoitti:

        Ei niitä laseja arvostella fiilispohjalta, jos halkeama on näkökentässä se on näkökentässä. Jokaiselta asemalta vaan löytyy näitä nössöjä katsastusinssejä, jotka eivät "uskalla" laittaa merkintää tuulilasista, vaikka pitäisi. Sitten kuitenkin seuraavana vuonna sama lasi on edelleen paikallaan ja tällä kertaa auton katsastaakin ammattitaitoinen kaveri, joka laittaaa korjauskehotuksen lasista. Ja asiakas valittaaa "oli se halkeama siinä viime vuonnakin..", VITTU, tätä samaa paskaa kuuluu konttorilla joka vitun viikko! Opetelkaa nyt saatana merkkaamaan ne tuulilasit, ei se ole vaikeaa!

        t. Katsastaja alalla 2 vuotta ja homma hanskassa!!

        Taidat poika nössö ite. Parin vuoden kokemuksella neuvotaan tuhatta katsuria ??


      • s.uikkapää. kirjoitti:

        Ei niitä laseja arvostella fiilispohjalta, jos halkeama on näkökentässä se on näkökentässä. Jokaiselta asemalta vaan löytyy näitä nössöjä katsastusinssejä, jotka eivät "uskalla" laittaa merkintää tuulilasista, vaikka pitäisi. Sitten kuitenkin seuraavana vuonna sama lasi on edelleen paikallaan ja tällä kertaa auton katsastaakin ammattitaitoinen kaveri, joka laittaaa korjauskehotuksen lasista. Ja asiakas valittaaa "oli se halkeama siinä viime vuonnakin..", VITTU, tätä samaa paskaa kuuluu konttorilla joka vitun viikko! Opetelkaa nyt saatana merkkaamaan ne tuulilasit, ei se ole vaikeaa!

        t. Katsastaja alalla 2 vuotta ja homma hanskassa!!

        "itten kuitenkin seuraavana vuonna sama lasi on edelleen paikallaan ja tällä kertaa auton katsastaakin ammattitaitoinen kaveri, joka laittaaa korjauskehotuksen lasista. J"

        Ja seuraavana vuonna taasen on katsastaja joka ei puutu asiaan ja lasi on taas kunnossa :)

        Vähän niinkuin oman auton jarrulevyt korjaantui ITSESTÄÄN 3 vuotta sitten kun vaihtoi asemaa


    • Bergruuti

      Katsastuksen tarkoitushan on päästä tosiaan laittamaan asiakkaan rekisteriotteeseen merkintää....
      Vaikka sitten C5. vasen ei toimi, jos ei mitään muuta löydetä. Tuleepahan Trafin tarkastusinsinööreillä jotain "valvottavaa".
      Niin tai sitten perävaunun pistorasian kansi puuttuu, vaikuttaa vähintään yhtä paljon liikenneturvallisuuteen kuin toimimaton kilpivalo.

      Katsastetaan vain kaikki autot tästä lähtien silleen sopivasti. Tähän tyyliin: Joo täyttää kaikki vaatimukset ja tulostetaan pirusti otteita...............

      Nehän on meille teidän kitisijämulkeroiden verorahoilla hommattu!!!!!!

      • Melko yksinkertaista

        Jos ei auton omistaja vaivaudu edes ennen katsastusta tarkastamaan auton valojen toimintaa niin kyllä siita on aivan aiheellista muistuttaa. Vastuu auton kunnosta on kuitenkin aina viime kädessä sen omistajalla/käyttäjällä. Autojen käyttöohjekirjoissakin annetaan ohjeet mitä tarkastuksia käyttäjän pitää autolleen tehdä huoltojen välisenä aikanakin säännöllisesti (nestemäärien tarkastus, valojen toiminnan tarkastus, renkaiden ilmanpaineiden tarkastus jne.) Eli jos viitsii vähän vaivaa nähdä sen autonsa eteen ainakin ennen leimalle menoa niin ei tule niitä "turhia" korjauskehotuksia.


    • Trafin inssit
    • S.uikkapää.

      Mikä siinä on niin helveltin vaikee vaihtaa se tuulilasi? Se ei kuitenkaan maksa kuin muutaman satasen..jos siihen ei ole varaa, kannattaako sitä autoa pitää?? Jos auton ostaa, on luonnollista että sen ylläpitokuluihin menee rahaa..! Tyhmät ihmiset eivät vain tajua tätä...

      • Vasta vaihtanut

        Tuulilasissa oleva halkeama on aina näkökentäss. Muutenhan tuulilasin voisi tehdä pellistä...


      • Ei riemulla rajaa

        "Kannattaako sillä autolla sitten ajaa" luuletko että 100km kehäkolmosen ulkopuolella on mitään muita vaihtoehtoja kuin kulkea autolla??? Että ihan kiusaksiko me täällä vanhojen romujen kanssa ollaan liikenteessä ja vittuilun vuoksi ei ostetaa uusia autoja?
        Esimerkiksi käy vaikka tuo meikäläisen 400€ maksanut miljoonan ajettu mersuvainaa. Menee ensi kesänä paaliin mutta tämän talven ajelen opiskelijabudjetille sopivalla nokilekalla vielä joka päivä.
        Kiinnostaa aika vitusti ostaa siihen 250€ tuulilasi joka murskataan 9kk sisään pirstaleiksi. Juu ei pelkoa. Olkoot säröllä ja täynnä kiveniskemiä, ei haittaa hevon humpan vertaa.


      • Autoilja vai?
        Ei riemulla rajaa kirjoitti:

        "Kannattaako sillä autolla sitten ajaa" luuletko että 100km kehäkolmosen ulkopuolella on mitään muita vaihtoehtoja kuin kulkea autolla??? Että ihan kiusaksiko me täällä vanhojen romujen kanssa ollaan liikenteessä ja vittuilun vuoksi ei ostetaa uusia autoja?
        Esimerkiksi käy vaikka tuo meikäläisen 400€ maksanut miljoonan ajettu mersuvainaa. Menee ensi kesänä paaliin mutta tämän talven ajelen opiskelijabudjetille sopivalla nokilekalla vielä joka päivä.
        Kiinnostaa aika vitusti ostaa siihen 250€ tuulilasi joka murskataan 9kk sisään pirstaleiksi. Juu ei pelkoa. Olkoot säröllä ja täynnä kiveniskemiä, ei haittaa hevon humpan vertaa.

        Paitsi siinä kohtaa kun ostu hirveen kun aurinko paistaa tulilasiin ja näkyvyys on huonon tuulilasin takia nolla tai jonkun lapsen päälle tai toista autoa päin risteyksessä.

        Eikun hyvää loppuelämää.


    • Minä vaan

      Just näin "minä, minä, minä, ei se mua haittaa vaikka ei tuulilasista nää enää läpi". Mutta kun siellä liikenteessä liikkuu muitakin kuin vain sinä. Sitten kun ajat vaikka suojatiellä jonkun kuoliaaksi kun aurinko osuu siihen kivenhakkaamaan tuulilasiisi ja sokaistut juuri sillä ratkaisevalla hetkellä, siinä kohtaa ehkä viimeistään ymmärrät miksi sitä tuulilasinkin kuntoa katsastuksessa valvotaan.

    • Glasspoint
    • k1k1k1k1

      Kyllä tulkinnat vaihtelee tuossa tuulilasiasiassa. Vuonna 2015 vein auton K1-katastuksen, koskapa olen Autoliiton jäsen ja sen pohjalta sai hyvän alennuksen ja tuo viisas Autoliito suosittaa K1-asemia. Tuulilasin oikeassa yläkulmassa kiveniskemä ja pieni halkeama, ei siis reunasta reunaan. Korjauskehotus. On kuulemma näkökentässä, kun on tuulilasissa ja sen halkeaman näkee. Enpä tehnyt asialle mitään. Nyt auto on katsastettu kahtena vuonna muualla. Ei edes suullista mainintaa tuosta tuulilasin pienestä säröstä. Muutoinkin K1-asemalla oli niuhotusta. Väkisin etsittiin hylkyvikaa. Etupyörässä, laakereissa, nivelissä tai iskunvaimennuksessa oli kuulemma jotain vikaa. Kaksi katsastajaa sitä pitkään etsi, mutta lopulta totesivat, että siellä on selvä vika, mutta he eivät nyt pysty paikallistamaan missä se vika on. On seurattava. Nyt on seurattu 2 vuotta ja lähes 50000 km. Mitään ongelmia ei ole ollut ja muut katasatajat eivät ole olematonta vikaa huomanneet. Kierrän K1-asemat kaukaa.

      • Sama juttu olisi taatusti käynyt jos olisi ollut vaikkapa ohjauslukko tai turvavyö rikki :)


    • Eikatsuri

      Nössö katsastaja vai jos ei laita kehotusta siitä että tuulilasin halkeama alkaa repsikan puolelta ja jatkuu noin 20cm ylös päin ja ei ole lähelläkään näkökenttää

    • Dkfifkfdkfk

      Tuulilasia ei kannata vaihtaa kuin aseella uhaten, sillä ne lasiapinat pilaavat hyvällä todennäköisyydellä autosi siinä samalla.

      Sama varmaan koskee monia muitakin remontteja. Vain aivan välttämättömimmät kannattaa teettää, sillä korjaamoamis mokaa lähes aina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      83
      4473
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      3228
    3. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

      Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      39
      2894
    4. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      117
      2697
    5. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      17
      2549
    6. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      16
      2540
    7. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      43
      2487
    8. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      113
      2285
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2075
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      28
      1727
    Aihe