Renaultissa on tuulilasi säröllä niin,että särö on ihan alhaalla mutta menee lasin päästä päähän.Kun autossa istuu särö sijoittuu konepellin kohdalle,ei siis näkökenttään.
Miten on hyväksyykö katsastusmies?Vai onko tuossa asiassa tulkinnanvaraa?
Tuulilasi säröllä?
23
3960
Vastaukset
- TurunpiispaTuulilasissa oleva halkeama johtaa korjauskehotukseen kahdessa tapauksessa: 
 1) Jos se on näkökentässä (ilmeisesti tässä tapauksessa ei ole)
 2) Jos se ulottuu liimaamalla kiinnitetyn lasin laidasta laitaan (kahden kulman yli). Perusteluna tähän on liimalla kiinnitetyn lasin osuus korin jäykkyydessä. Eli jos särö koskettaa molempaa pystylaitaa (niinkuin nyt tulkitsin), niin vaihtoon tuo pitää määrätä.
 Jos autossa ei ole muuta vikaa, niin se hyväksytään.- Yks tyyppiKuinka kuljettajan näkökenttä on tänä päivänä määritelty kansantajuisesti? 
- jep,jepYks tyyppi kirjoitti:Kuinka kuljettajan näkökenttä on tänä päivänä määritelty kansantajuisesti? Nyrkkisääntönä voi pitää sitä aluetta jonka pyyhkijät pyyhkii.Toki sille on omat sektoripiirrokset asemilla,mutta niitä harvoin arvioitaessa tarvitaan. 
- TurunpiispaYks tyyppi kirjoitti:Kuinka kuljettajan näkökenttä on tänä päivänä määritelty kansantajuisesti? Näkökentän määrittää direktiivi 77/649/ETY. (Olen käsittänyt että uudempaa ei ole, jos joku guru tietää paremmin niin korjatkon.) 
 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31977L0649:FI:NOT
 Tuulilasit tuomitaan fiilispohjalta, ja hajonta/asiakkaan oikeusturvakin on sen mukaista. Jossain on ääritiukka linja, toisaalla tulee merkintä vasta kun särö on täsmälleen kuskin silmien edessä, jos silloinkaan.
 Tärkeysjärjestys kohdallaan: joku matkustajan naaman eteen tuleva särö haittaa, mutta saat ajaa 2mm kulutuspintaisilla vanhoilla kitkoilla kesät läpeensä. Moiset renkaat ovat katsastuksessa ok, mutta liikenteessä välittömän hengenvaarallisia. Aplodit arvosteluperusteille.
- s.uikkapää.Turunpiispa kirjoitti:Näkökentän määrittää direktiivi 77/649/ETY. (Olen käsittänyt että uudempaa ei ole, jos joku guru tietää paremmin niin korjatkon.) 
 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31977L0649:FI:NOT
 Tuulilasit tuomitaan fiilispohjalta, ja hajonta/asiakkaan oikeusturvakin on sen mukaista. Jossain on ääritiukka linja, toisaalla tulee merkintä vasta kun särö on täsmälleen kuskin silmien edessä, jos silloinkaan.
 Tärkeysjärjestys kohdallaan: joku matkustajan naaman eteen tuleva särö haittaa, mutta saat ajaa 2mm kulutuspintaisilla vanhoilla kitkoilla kesät läpeensä. Moiset renkaat ovat katsastuksessa ok, mutta liikenteessä välittömän hengenvaarallisia. Aplodit arvosteluperusteille.Ei niitä laseja arvostella fiilispohjalta, jos halkeama on näkökentässä se on näkökentässä. Jokaiselta asemalta vaan löytyy näitä nössöjä katsastusinssejä, jotka eivät "uskalla" laittaa merkintää tuulilasista, vaikka pitäisi. Sitten kuitenkin seuraavana vuonna sama lasi on edelleen paikallaan ja tällä kertaa auton katsastaakin ammattitaitoinen kaveri, joka laittaaa korjauskehotuksen lasista. Ja asiakas valittaaa "oli se halkeama siinä viime vuonnakin..", VITTU, tätä samaa paskaa kuuluu konttorilla joka vitun viikko! Opetelkaa nyt saatana merkkaamaan ne tuulilasit, ei se ole vaikeaa! 
 t. Katsastaja alalla 2 vuotta ja homma hanskassa!!
- ....................s.uikkapää. kirjoitti:Ei niitä laseja arvostella fiilispohjalta, jos halkeama on näkökentässä se on näkökentässä. Jokaiselta asemalta vaan löytyy näitä nössöjä katsastusinssejä, jotka eivät "uskalla" laittaa merkintää tuulilasista, vaikka pitäisi. Sitten kuitenkin seuraavana vuonna sama lasi on edelleen paikallaan ja tällä kertaa auton katsastaakin ammattitaitoinen kaveri, joka laittaaa korjauskehotuksen lasista. Ja asiakas valittaaa "oli se halkeama siinä viime vuonnakin..", VITTU, tätä samaa paskaa kuuluu konttorilla joka vitun viikko! Opetelkaa nyt saatana merkkaamaan ne tuulilasit, ei se ole vaikeaa! 
 t. Katsastaja alalla 2 vuotta ja homma hanskassa!!Ja joiltain asemilta löytyy sitten näitä pilkunnussijoita, joille on kunnia-asia päästä laittamaan edes joku merkintä papereihin. Ilmeisesti niistä saa sitten bonusta työnantajalta. 
- GirlisTurunpiispa kirjoitti:Näkökentän määrittää direktiivi 77/649/ETY. (Olen käsittänyt että uudempaa ei ole, jos joku guru tietää paremmin niin korjatkon.) 
 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31977L0649:FI:NOT
 Tuulilasit tuomitaan fiilispohjalta, ja hajonta/asiakkaan oikeusturvakin on sen mukaista. Jossain on ääritiukka linja, toisaalla tulee merkintä vasta kun särö on täsmälleen kuskin silmien edessä, jos silloinkaan.
 Tärkeysjärjestys kohdallaan: joku matkustajan naaman eteen tuleva särö haittaa, mutta saat ajaa 2mm kulutuspintaisilla vanhoilla kitkoilla kesät läpeensä. Moiset renkaat ovat katsastuksessa ok, mutta liikenteessä välittömän hengenvaarallisia. Aplodit arvosteluperusteille.Katsastuksen arvosteluperusteiden laatija ei ole voinut vaikuttaa renkaiden urapintavaatimuksiin, koska asetuksessa ajoneuvon käytöstä tiellä määrätään urasyvyys. 
- pös.uikkapää. kirjoitti:Ei niitä laseja arvostella fiilispohjalta, jos halkeama on näkökentässä se on näkökentässä. Jokaiselta asemalta vaan löytyy näitä nössöjä katsastusinssejä, jotka eivät "uskalla" laittaa merkintää tuulilasista, vaikka pitäisi. Sitten kuitenkin seuraavana vuonna sama lasi on edelleen paikallaan ja tällä kertaa auton katsastaakin ammattitaitoinen kaveri, joka laittaaa korjauskehotuksen lasista. Ja asiakas valittaaa "oli se halkeama siinä viime vuonnakin..", VITTU, tätä samaa paskaa kuuluu konttorilla joka vitun viikko! Opetelkaa nyt saatana merkkaamaan ne tuulilasit, ei se ole vaikeaa! 
 t. Katsastaja alalla 2 vuotta ja homma hanskassa!!ja ikää oli jo 22 vuotta 
- SUIKKAA:s.uikkapää. kirjoitti:Ei niitä laseja arvostella fiilispohjalta, jos halkeama on näkökentässä se on näkökentässä. Jokaiselta asemalta vaan löytyy näitä nössöjä katsastusinssejä, jotka eivät "uskalla" laittaa merkintää tuulilasista, vaikka pitäisi. Sitten kuitenkin seuraavana vuonna sama lasi on edelleen paikallaan ja tällä kertaa auton katsastaakin ammattitaitoinen kaveri, joka laittaaa korjauskehotuksen lasista. Ja asiakas valittaaa "oli se halkeama siinä viime vuonnakin..", VITTU, tätä samaa paskaa kuuluu konttorilla joka vitun viikko! Opetelkaa nyt saatana merkkaamaan ne tuulilasit, ei se ole vaikeaa! 
 t. Katsastaja alalla 2 vuotta ja homma hanskassa!!Taidat poika nössö ite. Parin vuoden kokemuksella neuvotaan tuhatta katsuria ?? 
- s.uikkapää. kirjoitti:- Ei niitä laseja arvostella fiilispohjalta, jos halkeama on näkökentässä se on näkökentässä. Jokaiselta asemalta vaan löytyy näitä nössöjä katsastusinssejä, jotka eivät "uskalla" laittaa merkintää tuulilasista, vaikka pitäisi. Sitten kuitenkin seuraavana vuonna sama lasi on edelleen paikallaan ja tällä kertaa auton katsastaakin ammattitaitoinen kaveri, joka laittaaa korjauskehotuksen lasista. Ja asiakas valittaaa "oli se halkeama siinä viime vuonnakin..", VITTU, tätä samaa paskaa kuuluu konttorilla joka vitun viikko! Opetelkaa nyt saatana merkkaamaan ne tuulilasit, ei se ole vaikeaa! 
 t. Katsastaja alalla 2 vuotta ja homma hanskassa!!- "itten kuitenkin seuraavana vuonna sama lasi on edelleen paikallaan ja tällä kertaa auton katsastaakin ammattitaitoinen kaveri, joka laittaaa korjauskehotuksen lasista. J" 
 Ja seuraavana vuonna taasen on katsastaja joka ei puutu asiaan ja lasi on taas kunnossa :)
 Vähän niinkuin oman auton jarrulevyt korjaantui ITSESTÄÄN 3 vuotta sitten kun vaihtoi asemaa
 
- BergruutiKatsastuksen tarkoitushan on päästä tosiaan laittamaan asiakkaan rekisteriotteeseen merkintää.... 
 Vaikka sitten C5. vasen ei toimi, jos ei mitään muuta löydetä. Tuleepahan Trafin tarkastusinsinööreillä jotain "valvottavaa".
 Niin tai sitten perävaunun pistorasian kansi puuttuu, vaikuttaa vähintään yhtä paljon liikenneturvallisuuteen kuin toimimaton kilpivalo.
 Katsastetaan vain kaikki autot tästä lähtien silleen sopivasti. Tähän tyyliin: Joo täyttää kaikki vaatimukset ja tulostetaan pirusti otteita...............
 Nehän on meille teidän kitisijämulkeroiden verorahoilla hommattu!!!!!!- Melko yksinkertaistaJos ei auton omistaja vaivaudu edes ennen katsastusta tarkastamaan auton valojen toimintaa niin kyllä siita on aivan aiheellista muistuttaa. Vastuu auton kunnosta on kuitenkin aina viime kädessä sen omistajalla/käyttäjällä. Autojen käyttöohjekirjoissakin annetaan ohjeet mitä tarkastuksia käyttäjän pitää autolleen tehdä huoltojen välisenä aikanakin säännöllisesti (nestemäärien tarkastus, valojen toiminnan tarkastus, renkaiden ilmanpaineiden tarkastus jne.) Eli jos viitsii vähän vaivaa nähdä sen autonsa eteen ainakin ennen leimalle menoa niin ei tule niitä "turhia" korjauskehotuksia. 
 
- Trafin inssit"C5. vasen ei toimi, jos ei mitään muuta löydetä. Tuleepahan Trafin tarkastusinsinööreillä jotain "valvottavaa". 
 Näin se menee; katsastuksen arvosteluperusteet, se on katsastajan katekismus.
 http://www.trafi.fi/filebank/a/1324987187/858c972b1171a45d3665e693e65b8fcb/4692-Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf
- S.uikkapää.Mikä siinä on niin helveltin vaikee vaihtaa se tuulilasi? Se ei kuitenkaan maksa kuin muutaman satasen..jos siihen ei ole varaa, kannattaako sitä autoa pitää?? Jos auton ostaa, on luonnollista että sen ylläpitokuluihin menee rahaa..! Tyhmät ihmiset eivät vain tajua tätä... - Vasta vaihtanutTuulilasissa oleva halkeama on aina näkökentäss. Muutenhan tuulilasin voisi tehdä pellistä... 
- Ei riemulla rajaa"Kannattaako sillä autolla sitten ajaa" luuletko että 100km kehäkolmosen ulkopuolella on mitään muita vaihtoehtoja kuin kulkea autolla??? Että ihan kiusaksiko me täällä vanhojen romujen kanssa ollaan liikenteessä ja vittuilun vuoksi ei ostetaa uusia autoja? 
 Esimerkiksi käy vaikka tuo meikäläisen 400€ maksanut miljoonan ajettu mersuvainaa. Menee ensi kesänä paaliin mutta tämän talven ajelen opiskelijabudjetille sopivalla nokilekalla vielä joka päivä.
 Kiinnostaa aika vitusti ostaa siihen 250€ tuulilasi joka murskataan 9kk sisään pirstaleiksi. Juu ei pelkoa. Olkoot säröllä ja täynnä kiveniskemiä, ei haittaa hevon humpan vertaa.
- Autoilja vai?Ei riemulla rajaa kirjoitti:"Kannattaako sillä autolla sitten ajaa" luuletko että 100km kehäkolmosen ulkopuolella on mitään muita vaihtoehtoja kuin kulkea autolla??? Että ihan kiusaksiko me täällä vanhojen romujen kanssa ollaan liikenteessä ja vittuilun vuoksi ei ostetaa uusia autoja? 
 Esimerkiksi käy vaikka tuo meikäläisen 400€ maksanut miljoonan ajettu mersuvainaa. Menee ensi kesänä paaliin mutta tämän talven ajelen opiskelijabudjetille sopivalla nokilekalla vielä joka päivä.
 Kiinnostaa aika vitusti ostaa siihen 250€ tuulilasi joka murskataan 9kk sisään pirstaleiksi. Juu ei pelkoa. Olkoot säröllä ja täynnä kiveniskemiä, ei haittaa hevon humpan vertaa.Paitsi siinä kohtaa kun ostu hirveen kun aurinko paistaa tulilasiin ja näkyvyys on huonon tuulilasin takia nolla tai jonkun lapsen päälle tai toista autoa päin risteyksessä. 
 Eikun hyvää loppuelämää.
 
- Minä vaanJust näin "minä, minä, minä, ei se mua haittaa vaikka ei tuulilasista nää enää läpi". Mutta kun siellä liikenteessä liikkuu muitakin kuin vain sinä. Sitten kun ajat vaikka suojatiellä jonkun kuoliaaksi kun aurinko osuu siihen kivenhakkaamaan tuulilasiisi ja sokaistut juuri sillä ratkaisevalla hetkellä, siinä kohtaa ehkä viimeistään ymmärrät miksi sitä tuulilasinkin kuntoa katsastuksessa valvotaan. 
- GlasspointTuulilasin vaihto ja korjaus - Glasspoint Tuusula ja Vantaa 
 https://www.glasspoint.fi
- k1k1k1k1Kyllä tulkinnat vaihtelee tuossa tuulilasiasiassa. Vuonna 2015 vein auton K1-katastuksen, koskapa olen Autoliiton jäsen ja sen pohjalta sai hyvän alennuksen ja tuo viisas Autoliito suosittaa K1-asemia. Tuulilasin oikeassa yläkulmassa kiveniskemä ja pieni halkeama, ei siis reunasta reunaan. Korjauskehotus. On kuulemma näkökentässä, kun on tuulilasissa ja sen halkeaman näkee. Enpä tehnyt asialle mitään. Nyt auto on katsastettu kahtena vuonna muualla. Ei edes suullista mainintaa tuosta tuulilasin pienestä säröstä. Muutoinkin K1-asemalla oli niuhotusta. Väkisin etsittiin hylkyvikaa. Etupyörässä, laakereissa, nivelissä tai iskunvaimennuksessa oli kuulemma jotain vikaa. Kaksi katsastajaa sitä pitkään etsi, mutta lopulta totesivat, että siellä on selvä vika, mutta he eivät nyt pysty paikallistamaan missä se vika on. On seurattava. Nyt on seurattu 2 vuotta ja lähes 50000 km. Mitään ongelmia ei ole ollut ja muut katasatajat eivät ole olematonta vikaa huomanneet. Kierrän K1-asemat kaukaa. 
- EikatsuriNössö katsastaja vai jos ei laita kehotusta siitä että tuulilasin halkeama alkaa repsikan puolelta ja jatkuu noin 20cm ylös päin ja ei ole lähelläkään näkökenttää 
- DkfifkfdkfkTuulilasia ei kannata vaihtaa kuin aseella uhaten, sillä ne lasiapinat pilaavat hyvällä todennäköisyydellä autosi siinä samalla. 
 Sama varmaan koskee monia muitakin remontteja. Vain aivan välttämättömimmät kannattaa teettää, sillä korjaamoamis mokaa lähes aina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset738114
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti905737
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut443882
- Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen"Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu923652
- Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessäänmutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät443645
- Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueitasillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi603594
- Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueitanäin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään263236
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1133060
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k572859
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral972833