Mieleni tekisi matkustaa ulkomaille

Autolla

Työtön ansiosidonnaisella oleva saa matkustaa kuusi työpäivää vuodessa. Matkasta on ilmoitettava etukäteen työkkäriin. Missä vaiheessa ilmoitus on tehtävä? Matkaa tilattaessa, matkan alkaessa, vai milloin? Saako näitä kuuden päivän reissuja tehdä miten mont tahansa? Entä, jos matka pitkittyy itsestä riippumattomasta syystä?

Kertokaa kokemuksianne.

30

656

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lollipopsi

'''Missä vaiheessa ilmoitus on tehtävä?'''

Viimeistään matkallelähtöä edeltävänä päivänä, ellei matkallelähtö tapahdu niin illalla, että samana päivänäkin ehtii. Tosin jos käy niin, että työkkäri lähettää osoituksen matkasta tietämättä, niin sitten voi ottaa kehveli, jos matkasta ilmoittamisen liian myöhään tekee ja osoitukseen olisi reagoitava matkan aikana. Vaikka sitähän varten ne osoitetiedot matkan ajalle on annettava, että työkkäri tietää, minne toimittaa osoituksen.... Naurettavaa.

'''Saako näitä kuuden päivän reissuja tehdä miten mont tahansa?''''

Vuoden aikana saa matkustella 6 maksupävän verran. Matkustaa voi yhdessä erässä tai sitten tehdä useamman, kunhan yhteiskesto pysyy 6 maksupäivässä.

''Entä, jos matka pitkittyy itsestä riippumattomasta syystä?'''

Työkkärissä ei armoa tunneta. Jos matkapäivät ylittyvät, niin sitten ei makseta yhdeltäkään päivältä. Se on joko tai tilanne. Esim. jos matka kestää 7 maksupäivää, niin korvausta ei saa yhdeltäkään päivältä. Perimmältään matkustamista koskevissa säännöksissa kyse lienee työttömän nöyryyttämisestä, järkeähän tuossa ei ole.

Huomaa, että kotimaassa saa matkustaa vapaasti, kunhan pitää huolta siitä, että joku tarkistelee postit ja on valmis nopeasti reagoimaan työkkärin kirjeisiin.

• lollipopsi

Jatkoa vielä.

Jos tuo nimimerkkisi tarkoitti sitä, että tarkoitus on tehdä automatka, niin olen kyllä ainakin kerran nähnyt sellaisen ratkaisun, jossa automatkailun vuoksi hyväksyttiin pelkkä kännykän numero yhteystiedoksi. Vaan tuo saattaa olla työkkärikohtainen juttu, en tiedä.

• hfg
        lollipopsi kirjoitti:

Jatkoa vielä.

Jos tuo nimimerkkisi tarkoitti sitä, että tarkoitus on tehdä automatka, niin olen kyllä ainakin kerran nähnyt sellaisen ratkaisun, jossa automatkailun vuoksi hyväksyttiin pelkkä kännykän numero yhteystiedoksi. Vaan tuo saattaa olla työkkärikohtainen juttu, en tiedä.

eihän mikään estä hakemasta päivärahaa olit sitten sen 6 päivää tai 30 päivää ulkomailla. Eihän työkkäri tiedä oletko kotona tai ulkomailla. Ainoastaan jos tulee postissa työhaastatteluun tai jollekkin kurssille osoitus niin sitten vasta napsahtaa

• 11+5

Mutta tämä neuvo:

Työkkärissä ei armoa tunneta. Jos matkapäivät ylittyvät, niin sitten ei makseta yhdeltäkään päivältä. Se on joko tai tilanne. Esim. jos matka kestää 7 maksupäivää, niin korvausta ei saa yhdeltäkään päivältä. Perimmältään matkustamista koskevissa säännöksissa kyse lienee työttömän nöyryyttämisestä, järkeähän tuossa ei ole.

Siis jos matkasi pitenee sinusta riippumattomasta syystä yli 6 päivän niin todennäköisesti mitään ei tapahdu. Tuskin heti laittavat työhönosoitusta jossa yhteyttä työnantajaan pitäisi ottaa välittömästi, aika pieni todennäköisyys tuollaiseen. Älä huoli vaan lomaile rauhassa.

• pojolj
        11+5 kirjoitti:

Mutta tämä neuvo:

Siis jos matkasi pitenee sinusta riippumattomasta syystä yli 6 päivän niin todennäköisesti mitään ei tapahdu. Tuskin heti laittavat työhönosoitusta jossa yhteyttä työnantajaan pitäisi ottaa välittömästi, aika pieni todennäköisyys tuollaiseen. Älä huoli vaan lomaile rauhassa.

'''Siis jos matkasi pitenee sinusta riippumattomasta syystä yli 6 päivän niin todennäköisesti mitään ei tapahdu.'''

Mistäs noin päättelet? Kyllä työkkäri saattaa jopa kellon kanssa tarkastella tilannetta.

Työkkärihän velvoittaa ilmoittautumaan heti matkan jälkeen työkkärissä. Työkkäri tutkailee tilannetta matkalippujenkin pohjalta.

Esimerkki elävästä elämästä:

Pohjois-Suomessa asuva työtön teki ulkomaanmatkan. Palasi säädetyn 6 :n maksupäivän sisällä Helsinkiin. Kotipaikkakunnalle ehti vasta siten, että vuorokausi pääsi vaihtumaan. Työkkäri tutki tilanteen ja katsoi, että lento laskeutui Helsinkiin siihen aikaan, ettei millään ehtinyt saman vuorokauden aikana kotipaikkakunnalle ja jätti tuolla perusteella matkan ulkopuolelle työttömyyskorvauksen. En muista, miten tuo juttu ratkaistiin valitusasteessa, mutta työkkärissä matkaa tarkasteltiin matkalipuista ilmenevien kellonaikojen mukaan.

• Tee se

Voisiko suunnitelmaa parantaa siten ettet koskaan tule takaisin. Loisijoita on jo tarpeeksi.

• 0101010

Kannattaa palata seuraavaan ilmoittautumiseen mennessä. Ettei lopu rahan tulo tilille. Tietysti jos puhelinsoitolla pysyy työnhaku voimassa niin mihinkös sitä kiire olisi..

• Lomaillaan vaan.

Mä olen lomaillut joskus neljäkin kertaa vuodessa ulkomailla ja kertaakaan en ole siitä mihinkän työkkäriin ilmoittanut? Miksi pitäisi? Jos matkani ajoittuu niin että pitää palauttaa työmarkkinakirje niin olen kaverin pyytäny viemään. Mun mielestä on todella tyhmää mennä työkkärille puhumaan mistään ulkomaanmatkoista, ihmisellä on oikeus mennä ja tulla niinkuin haluaa ja rahat riittää, kyllä työtön saa lomailla siinä missä työtätekeväkin.

• näin-

Oletko lomalla mielisairaalasta vai? Työstä ollaan lomilla, ei työtön voi olla lomalla koskaan.

• 4+20
        näin- kirjoitti:

Oletko lomalla mielisairaalasta vai? Työstä ollaan lomilla, ei työtön voi olla lomalla koskaan.

Mielestäni on aivan oikein että työnhakija saa ihan virallisestikin lyhyen ulkomaanloman (varallisuuden salliessa) työnhausta kerran vuodessa. Monethan lähtevät kyllä lomailemaan ilman ilmoitusta työkkäriin ja ottavat samalla riskin siitä että tulee kutsu työhaastatteluun.

Kotimaassa matkustelu on sallittua kunhan on valmis ottamaan työn vastaan koko ajan, eli palaamaan pikimmiten paikalle työtarjouksen tullessa.

• ..........

Minäkään en todellakaan ilmoita työkkäriin mistään lomistani. Ei ole edes tullut mieleen koskaan. Ei kuulu pätkääkään niille siellä tekemiseni. Jos haluan, olen todellakin yli 6 päivää lomalla niin monta kertaa vuodessa kuin haluan. Kotimaankaan lomilla en uhraa yhtäkään ajatustani sille, että joku laitoksen akka tai ukko keksii pakottaa minut sillä välin johonkin haastatteluun. Enkä todellakaan keskeyttäisi lomaa sen takia. Matkustuskielto on kyllä yksi naurettavimmista ideoista, mitä työkkäri on koskaan saanut.

Lisäksi olen työmarkkinaraha-anomukset lähettänyt monesti vähän myöhässä, kun on sattunut unohtumaan. Ei ole koskaan ollut mitään seurauksia.

Sitä paitsi työkkäri ei ole koskaan osoittanut minulle minkäänlaista työtä, antanut vain käskyjä kursseille ja harjoitteleuun eli antanut mahdollisuuden osallistua ilman palkkaa tilastojen siistimiseen.

Ei kuulu pätkääkään työkkärille, mistä saan rahani matkustamiseen. Jos joskus saan karenssin, niin ehkä sen on sitten tarkotuskin mennä niin.

• ^^^^^^^
        .......... kirjoitti:

Minäkään en todellakaan ilmoita työkkäriin mistään lomistani. Ei ole edes tullut mieleen koskaan. Ei kuulu pätkääkään niille siellä tekemiseni. Jos haluan, olen todellakin yli 6 päivää lomalla niin monta kertaa vuodessa kuin haluan. Kotimaankaan lomilla en uhraa yhtäkään ajatustani sille, että joku laitoksen akka tai ukko keksii pakottaa minut sillä välin johonkin haastatteluun. Enkä todellakaan keskeyttäisi lomaa sen takia. Matkustuskielto on kyllä yksi naurettavimmista ideoista, mitä työkkäri on koskaan saanut.

Lisäksi olen työmarkkinaraha-anomukset lähettänyt monesti vähän myöhässä, kun on sattunut unohtumaan. Ei ole koskaan ollut mitään seurauksia.

Sitä paitsi työkkäri ei ole koskaan osoittanut minulle minkäänlaista työtä, antanut vain käskyjä kursseille ja harjoitteleuun eli antanut mahdollisuuden osallistua ilman palkkaa tilastojen siistimiseen.

Ei kuulu pätkääkään työkkärille, mistä saan rahani matkustamiseen. Jos joskus saan karenssin, niin ehkä sen on sitten tarkotuskin mennä niin.

''''Lisäksi olen työmarkkinaraha-anomukset lähettänyt monesti vähän myöhässä'''

Myöhässä hakemus on vasta sitten, kun taannehtivuus ylittää 3 kk. Siis työttömyyskorvauksia maksetaan taannehtivasti 3 kk:n ajalta hakemuksen saapumispäivästä.

'''Jos joskus saan karenssin, niin ehkä sen on sitten tarkotuskin mennä niin. '''

Ottamatta kantaa matkusteluusi sen enempää - jos riskillä haluat mennä, niin sehän on sinun asiasi - mutta korjaan hiukan tuota karenssiasiaa.

Ei matkusten vuoksi karenssia saa, ellei matkalla olon vuoksi ole jäänyt reagoimatta työkkärin osoituksiin. Sen sijaan jos kärähdät, seuraa takaisinperintä ja todennäköisesti myös visiitti käräjäsaliin, jos lyhyttä pidemmästä ajasta on kyse. Jos matkustelet maissa, jossa joudut leimauttamaan passisi, niin työkkärin saadessa mahdollisesti vihiä matkustelustasi, työkkäri vaatii passin nähtäväkseen ja takaisinperintä saattaa alkaa ensimmäisen matkan alusta lukien.

Sinänsä olen samaa mieltä työttömän ulkomaanmatkakielloista, kotimaassahan voi matkustella vapaasti, kun huolehtii siitä, että joku tarkistaa postit.

Ei kannata paljon huudella matkailustasi, sillä ilmiantajia näyttää löytyvän joka lähtöön. Ikävä kyllä.

Aito esimerkki vuosien takaa:

Rajan pinnassa asuva työtön kävi haeskelemassa viikoittain halpaa bensaa itänaapurista ja taisi sieltä löytyä mielitiettykin, jota kävi tapailemassa. Kerrallaan alle vuorokauden kestäneet matkat olivat niin lyhyet, että jos työkkäristä olisi soitettu, niin hän olisi ollut parin tunnin sisään Suomen puolella.

Tullimies käräytti.

Seuraukset:

Työkkäri vaati passin nähtäväkseen. Passin merkinnät olivat sen nuhruisuuden vuoksi vaikeasti luettavissa. Työkkäri teki ratkaisun, että oikeus päivärahaan hylätään ensimmäisen matkan ensimmäisestä päivästä lukien, sillä väitti, ettei saanut passin merkinnöistä selvää. Minä kyllä sain - olen nähnyt passin.

Käytännön seuraukset: Takaisinperintä yli 30 000 euroa (perintään meni runsaan parin vuoden ansiosidonnaiset) ja työttömyyskassa erotti taannehtivasti jäsenyydestään, minkä vuoksi seurasi putoaminen työmarkkinatuelle.

• 3248
        .......... kirjoitti:

Eli olet lainrikkoja. Ja selvästikin kova jätkä.

• eipäätäei
        ^^^^^^^ kirjoitti:

''''Lisäksi olen työmarkkinaraha-anomukset lähettänyt monesti vähän myöhässä'''

Myöhässä hakemus on vasta sitten, kun taannehtivuus ylittää 3 kk. Siis työttömyyskorvauksia maksetaan taannehtivasti 3 kk:n ajalta hakemuksen saapumispäivästä.

'''Jos joskus saan karenssin, niin ehkä sen on sitten tarkotuskin mennä niin. '''

Ottamatta kantaa matkusteluusi sen enempää - jos riskillä haluat mennä, niin sehän on sinun asiasi - mutta korjaan hiukan tuota karenssiasiaa.

Ei matkusten vuoksi karenssia saa, ellei matkalla olon vuoksi ole jäänyt reagoimatta työkkärin osoituksiin. Sen sijaan jos kärähdät, seuraa takaisinperintä ja todennäköisesti myös visiitti käräjäsaliin, jos lyhyttä pidemmästä ajasta on kyse. Jos matkustelet maissa, jossa joudut leimauttamaan passisi, niin työkkärin saadessa mahdollisesti vihiä matkustelustasi, työkkäri vaatii passin nähtäväkseen ja takaisinperintä saattaa alkaa ensimmäisen matkan alusta lukien.

Sinänsä olen samaa mieltä työttömän ulkomaanmatkakielloista, kotimaassahan voi matkustella vapaasti, kun huolehtii siitä, että joku tarkistaa postit.

Ei kannata paljon huudella matkailustasi, sillä ilmiantajia näyttää löytyvän joka lähtöön. Ikävä kyllä.

Aito esimerkki vuosien takaa:

Rajan pinnassa asuva työtön kävi haeskelemassa viikoittain halpaa bensaa itänaapurista ja taisi sieltä löytyä mielitiettykin, jota kävi tapailemassa. Kerrallaan alle vuorokauden kestäneet matkat olivat niin lyhyet, että jos työkkäristä olisi soitettu, niin hän olisi ollut parin tunnin sisään Suomen puolella.

Tullimies käräytti.

Seuraukset:

Työkkäri vaati passin nähtäväkseen. Passin merkinnät olivat sen nuhruisuuden vuoksi vaikeasti luettavissa. Työkkäri teki ratkaisun, että oikeus päivärahaan hylätään ensimmäisen matkan ensimmäisestä päivästä lukien, sillä väitti, ettei saanut passin merkinnöistä selvää. Minä kyllä sain - olen nähnyt passin.

Käytännön seuraukset: Takaisinperintä yli 30 000 euroa (perintään meni runsaan parin vuoden ansiosidonnaiset) ja työttömyyskassa erotti taannehtivasti jäsenyydestään, minkä vuoksi seurasi putoaminen työmarkkinatuelle.

"Passin merkinnät olivat sen nuhruisuuden vuoksi vaikeasti luettavissa. Työkkäri teki ratkaisun, että oikeus päivärahaan hylätään ensimmäisen matkan ensimmäisestä päivästä lukien, sillä väitti, ettei saanut passin merkinnöistä selvää"

Jos ei saa selvää, miten tietää mikä/milloin oli ensimmäinen matka?

• ^^^^^^^
        eipäätäei kirjoitti:

"Passin merkinnät olivat sen nuhruisuuden vuoksi vaikeasti luettavissa. Työkkäri teki ratkaisun, että oikeus päivärahaan hylätään ensimmäisen matkan ensimmäisestä päivästä lukien, sillä väitti, ettei saanut passin merkinnöistä selvää"

Jos ei saa selvää, miten tietää mikä/milloin oli ensimmäinen matka?

No, se oli selvitettävissä. Ja olisi ollut kyllä muutkin merkinnät, mutta kun tahto puuttui.

• matkailla?

Jos matkasi suuntautuu EU:n aluelle, voit yhdistää matkasi ja työnhaun ja olla reissulla (muistaakseni) 3 kk. Sinulle maksetaan koko ajalta normaali ansiosidonnainen päiväraha.

Jos ajattelet lähteä kauemmas, niin suosittelen, että rajaat matkan keston kuuteen päivään tai suosiolla ilmoitat, että olet pidempään pois ja olet ilman päivärahaa. Nykyisessä työttömyystilanteessa et välttämättä häviä mitään, sillä sinullehan maksetaa päivärahaa max 500 päivästä eli pidemmät matkat pidentäisivät kalenteripäivinä sinun ansiosidonnaisen ajanjaksoa, kokonaistulojen säilyessä samana.

• rtfghjklöpåä

• helpottaa
        rtfghjklöpåä kirjoitti:

Ilmoita poliisille julkisesta petoksen suunnittelusta.

http://www.poliisi.fi/nettivinkki

Kannattaa harjoitella ensin lukemisen ymmärtämistä, ennen kuin vastailee mitä sattuu. Mitä petoksen suunnittelua sellainen on, jos aidosti työpaikkoja tuolta ulkomailta hakee. Viestissä luki: yhdistää matkasi ja työnhaun! Työnhaku tarkoittaa nimenomaan juuri sitä eli työnhakemista.

Viestissä myös kehotettiin noudattamaan sääntöjä: joko rajaamaan matkan pituuden sallittuun määrään, pidemmän matkan osalta jäämään (täysin laillisesti) ilman työttömyyskorvausta.

• ++++++++++++
        helpottaa kirjoitti:

Kannattaa harjoitella ensin lukemisen ymmärtämistä, ennen kuin vastailee mitä sattuu. Mitä petoksen suunnittelua sellainen on, jos aidosti työpaikkoja tuolta ulkomailta hakee. Viestissä luki: yhdistää matkasi ja työnhaun! Työnhaku tarkoittaa nimenomaan juuri sitä eli työnhakemista.

Viestissä myös kehotettiin noudattamaan sääntöjä: joko rajaamaan matkan pituuden sallittuun määrään, pidemmän matkan osalta jäämään (täysin laillisesti) ilman työttömyyskorvausta.

Ei palstan häiriköistä kannata välittää. Parempi kun ovat täällä viesteilemässä typeryyksiä kuin että ovat potkimassa mummoja. On näet samasta luonteenpiirteestä kyse.

• Sinulle paikka
        helpottaa kirjoitti:

Harmi, että vieläkään kaikki loispummityöttömät eivät ole päässeet TYP- palveluntarjonnan piiriin. Näin he voivat jatkaa passiivisina loisina laiskottelua yhteiskunnan kustannuksella. Nyt onkin pikaisesti lisättävä palvelukeskusten määrää ja saatettava kaikki loispummityöttömät näiden mainioiden palveluiden piiriin. Ja tämän rinnalle on kehitettävä myös ns. loispummityöttömien työkuntoutuskeskuksia, jossa tutkitaan mitä loispummityöttömän on tehtävä päästäkseen tiettyyn työkelpoisuuspistemäärään.

• ''''''''''''''''''''
        Sinulle paikka kirjoitti:

Harmi, että vieläkään kaikki loispummityöttömät eivät ole päässeet TYP- palveluntarjonnan piiriin. Näin he voivat jatkaa passiivisina loisina laiskottelua yhteiskunnan kustannuksella. Nyt onkin pikaisesti lisättävä palvelukeskusten määrää ja saatettava kaikki loispummityöttömät näiden mainioiden palveluiden piiriin. Ja tämän rinnalle on kehitettävä myös ns. loispummityöttömien työkuntoutuskeskuksia, jossa tutkitaan mitä loispummityöttömän on tehtävä päästäkseen tiettyyn työkelpoisuuspistemäärään.

No, ehkä se niin on, että sinun on hyvä häriköidä täällä, etpähän ole potkimassa ainakaan jatkuvasti mummoja kadulla. Sinänsä suosittelen sinulle hoitoon hakeutumista. Tilanteesi voi olla vakavakin.

• rahaton työtön

• Sinulle-

Suosittelen kiireellistä pakkohoitoa.

• ++++++++++++++

Sinulle luonnehäiriöisenä suosittelen terapiaan menoa. Ei häirikköviestien kirjoittelu ole normaalia.

• lomajooseppi
        ++++++++++++++ kirjoitti:

Sinulle luonnehäiriöisenä suosittelen terapiaan menoa. Ei häirikköviestien kirjoittelu ole normaalia.

Itse on työpaikat hankittava niin onhan se luonnollisesti lomatkin itse maksettava ja pidettävä?

• olen onnellinen :)

Nauroin lukiessani tata ketjua, monta kaltaistani tyokkarinkirjoilla oleva asuu ulkomailla lampoisessa ja halvemmassa maassa nauttien paivarahaa. Taalla minun yhden paivan korvaus on takalaisen viikon palkka, pullo rommia 1,5 euroa, samoin ruoka halpa ja raha liikkuu suomesta tanne :)
      Olin suomessa viimeksi syksylla, tulen taas sinne samoihin aikoihin kurkiaurojen muuton kanssa :)
      Turha mitaan kysya kelta, puhelimella voi soittaa tyokkariin ja uusia tyonhaun.

Hyvaa talvenjatkoa ja olkaa ahkera, etta verovarat saadaan riittamaan :)

• sosialismin kukkanen

et kai vaan ole vientianen kuulu suomalaisjeppe. Eräs "paikallinen"jenkki selitti tohkeissaan tapauksesta ja ei millään ottanut ymmärtääkseen että hemmo ryyppää (itseään hengiltä) kaukana lämpimässä ja Suomen valtio kustantaa huvin..

• Antaa palaa vaan
        sosialismin kukkanen kirjoitti:

et kai vaan ole vientianen kuulu suomalaisjeppe. Eräs "paikallinen"jenkki selitti tohkeissaan tapauksesta ja ei millään ottanut ymmärtääkseen että hemmo ryyppää (itseään hengiltä) kaukana lämpimässä ja Suomen valtio kustantaa huvin..

Eiköhän niitä jeppejä ole maailmalla tuhansia viettämässä rentoa elämää työttömyyskorvauksilla, mitä väliä sillä, jos innokkaita riittää jonotttamaan vähiä työpaikkoja.

• uncle pena
        Antaa palaa vaan kirjoitti:

Eiköhän niitä jeppejä ole maailmalla tuhansia viettämässä rentoa elämää työttömyyskorvauksilla, mitä väliä sillä, jos innokkaita riittää jonotttamaan vähiä työpaikkoja.

No eikös se sosialismi uhkaa nyt sitä ameriikkaakin kun perussosiaaliturvaa yritetään tarjota koko kansalle, hoh

• Hmmmm?

Onneksi tätä ilmoitustarvetta ei nykyään enää ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe