Häpyliitoskivut

La 11.6

Tästä saa niin harvoin lukea, eikö ole kovin yleistä? No mulla se on!
Kolmatta lastani odottaessa puolivälistä lähtien, luukivut olivat jotain sietämätöntä! Joka liikkeessä, eli jalan nosto, kävely, kumartaminen, kylkiasento ja eritoten siitä nouseminen (eli nukkuminen ja yöheräilyt vessaan jotain järkyttävää) tekivät tuskaa! Harkitsin jo sairaalaan soittamista et laps otettava ennen aikaisesti, oli kuitenki kaksi pientä lasta hoidettavana eikä mies saanut olla pois töistä. Niin tuskaa teki et joka päivä sohvalta itkien ylös :/
No nyt neljättä lastani odottaessa, on alkanut hiljaa mutta varmasti nuo samat kivut. Viikkoja kohta 27 täynnä ja eritoten tämä aamu ollut vaikea, joka sai mut kirjoittamaankin tänne :) Anyway, olisin kysellyt onko teillä muilla odottajilla kellään näitä samoja oireita?
Kolmas synnytys oli rankin, voimat lopussa ja vaikka oli pienin syntyessään, siitä huolimatta ponnistamisessa ei meinannut riittää puhtia. Onneksi jaksoin.. Ja mietin oisko rankka odotusaika jotain vaikuttanut? Pelkään et tästä neljännestä tuun kans kärsiin ja synnytys eritoten...
Kertokaa hieman odotusaikaisista vaivoistanne, ja eritoten haluaisin tietää olenko ainoa joka oikeasti kärsii ihan liikaa näistä alakerran luukivuista :(
Oon kuunnellu ku kaverit ohimennen maininnu ja jos oon asiasta maininnu, mut kukaan ei tunnu tajuavan kuinka paljon mua koskee ja kuinka kipeää tekee! Tiedän et nää kivut kovenee...ja tämä aamu vasta hienoa alkua. Johtuneeko siitä et masuasukki alkaa painaa alas vai mikä.

8

2186

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sillisaalaattiiii

Täälläkin liitoskipuja, mutta ei ne onneksi pitkäkestoisia minulla ole. Hetkellisiä vain, max. 10 min..

• .....

Kaverilla oli sellainen lantiotukivyö (sai sairaalasta) joka hieman esti noita kipuja.

• marley2

... ekassa raskaudessa aivan kamalat liitoskivut, just samanlaisia kuin ketjun aloittajalla. Ja selkä oli samalla hurjan kipeä, miehen piti yöllä/aamulla auttaa mut sängystä ylös. Mulla oli käytössä tukivyö, ja se kyllä auttoi pikkasen. Ja mun kivut helpotti aavistuksen, kun pääsin liikkeelle. Toisessa raskaudessa ei ollut mitään kipuja. Nyt odotan kolmatta, mutta tämä on niin alussa, etten tiedä mitä tulevan pitää... (rv 10 menossa)

• kyykkijä

mulla on kans kesäkuussa la, ja nuo häpyliitoskivut on oikeestaan ollu nyt hiljan ainoo "vaiva". tuntuu kuin lantioo halkaistaisiin häpyhuulten yläosasta. Nyt ne kuitenkin katos, en tiedä onko sillä osuutta asiaan että rupesin kyykkimään ja muutenkin venyttään tota alapäätä ja reisiä. Eli kantapäät enemmän ja vähemmän maassa ja tarvittaessa jumppapalloo halien koitan keinutella kyykkysiltään. En oo kauheen ketterä enkä liikunnallinen, mutta ihan kivalta on se tuntunut, eikä tosiaan enää niin pahasti vihlo, tosi harvoin oikeestaan. kait se johtuu siitä kun sen muksun liikkeet voimistuu ja sitä myötä tulee mulle esim kumartelusta suppareita. samalla ne hormoonit rupee löysyttään noita alakerran luuliitoksia. aattelin että toi omakin liikuttelu pitää paikat vetreenä, kun pyörittelee lantiota yms. oispahan sit synnytys helpompaa??

• lantio sökönä

Kolmatta oottelen ja kerta kerralta vaan on liitoskivut pahentuneet. Mulla alkoi nyt ne 24 vkolla ja nyt 34 vkolla ihan järkyttävän kipeä lantio etenkin tuosta keskeltä häpyliitoksesta. Tuntuu että halkeaa kahtia. Voin täysyin verrata kivun intensiteettiä selkärangan välilevyn pullistuman aiheuttamaan, mistä on useampi kokemus. Kunnon tukivyöstä ei apua ollut kuin aluksi. Yöllä herään kyljen kääntämiseen ja illat on tuskaa, jos päivällä on yhtään kävellyt tai jos on touhunnut kotona enemmän. Elinpiiri on kutistunut kotiin ja matka lähikauppaankin miehen kyydissä on jo elämys. En olisi pärjännyt ihan pienten kanssa, mutta mun vanhemmat lapset ovat jo omatoimisia koululaisia - onneksi.

Olin sairaalassa supisteluiden takia vko sitten ja en enää päässyt kovasta sängystä ylös omin avuin. Kätilö ja mies auttoivat vetämällä pystyyn ja kätilö surkutteli kun olen niin kipeä. Lohdutti et auttaa sitten synnytyksessä, kun lantio antaa periksi. Toivottavasti...

Tiedän siis mitä nää pahimmillaan on. Ei munkaan kaveripiirissä kellään tälläistä ollut ja ihmettelevät kun irvistelen tuskissani yrittäessäni liikkua. Ei tätä voi tajuta, jos ei itse ole kokenut : (. Onnex meidän lapsiluku on tän viimesen myötä täynnä. Tsemppiä sinne ja pyydä apua ihmeessä!

• äikkyrä 87

alkoi mulla noi liitoskivut ja ovat jatkuneet tänne 30 rv asti. Mua neuvottiin kans käyttään tukivyötä, mutten oo saanu aikaseksi sitä ostaa. Liikkuminen tuntuu olevan parasta lääkettä. Yöt on hankalii kun herään aina aamuyöstä puutuneeseen jalkaan ja pitää vaihtaa kylkeä. ja kyljeltään toiselle kääntyminen on kivuliasta. usein käy niin etten saa pariin tuntiin unta herättyäni, mutta sehän onkin normaalia tässä vaiheessa. Mulla on myös joka kolmas yö suonenvetoa jaloissa ja sekin valvottaa, niin ja tietysti vessaan nouseminen. Helpommaksi tää ei muutu, pakko jaksaa kivuista ja väsymyksestä huolimatta. olen loppuraskauden ajan sairaslomalla ja äitiysloma olis alkanu muutenkin huhtikuun 19. Levätä ei oikein kerkiä kun mulla on ennestään 2,7 v. vilkas pojan viikari :)

• konvoj

alkoi rv 18 ja kestivät viikkoja. Sitten hävisivät tai ainakin vähentyi joksikin aikaa ja alkoivat tammikuun puolessa välissä uudestaan. Silloin sitten jousuin saikkarille ja kätin kyynärsauvoja. liikkumaan ei muuten pystynyt. Tätä aikaa kesti noin kolme viikkoa ja nyt kävelen suht hyvin, viikkoja 35 4 ja äitiyslomalla olen ollut 15.2 lähtien. Onneks täällä Ruotsissa saa/voi jäädä kotiin 60 pv ennen la, jos työ on sellaista. Itse toimin hoitoalalla ja koko päivän jalkojen päällä.

• pajo 37+3

täälläkin on moista. kivut alkoi rv32 vaimeana. öisin heräs asennon vaihtoon kun pikkaisen vihloi, välistä piti vaappua vähäsen enemmän.
      nyt rv 37 ja sain tänä yönä nukuttua 2 tuntia istaaltaan kun makaamaan ei enää pysty,tai jos pystyy niin ylös siitä ei pääse ilman itkua. ei untakaan että voisi edes kauppaan lähteä,hyvä jos postin pystyn hakemaan kivuilta. vituttaa ja kovaa.
      niin ja ensimmäistä tulossa, rupeaa mietityttämään haluankokaan enää sitä isompaa perhettä jos kaikki raskaudet menee näin,tai vielä pahemmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1413
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1380
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1106
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      965
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      942
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      885
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      61
      845
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe