Minulla on luottokorttivelka, pikavippejä ja halens-laina menossa ulosottoon. Kuinka pitkäksi aikaa minulla menee luottotiedot? aion maksaa ulosottoon mahdollisimman nopeasti kaikki pois. Käsitin, että ensimmäisestä maksuhäiriömerkinnästä lähtee tiedot kahdeksi vuodeksi, mutta jos tulee uusi merkintä niin merkintäaika pitenee..eli kun minulla on menossa useampi luotto ulosottoon, niin kuinka kauan ovat luottotietoni punaisella? Jos esimerkiksi maksan noi kaikki velat ulosottoon kahden vuoden sisällä niin saanko kahden vuoden kuluttua luottotietoni takaisin vai lasketaanko se kaksi vuotta vasta sitten kun olen jo maksanut kaikki velkani uo:lle? miten tää oikein menee..apuja..ahdistaa kun oli tarkoitus asuntokin miehen kanssa asuntokin ostaa. Tosin toki olen ensin maksamassa nämä kaikki töppäilyt pois.
Ja vielä siitä merkinnästä...varmaan tyhmä kysymys, mutta ilmoitetaanko luottohäiriömerkintä jossain yrittäjä-tms-lehdessä tai muussa julkaisussa??? ahdistaa ahdistaa ahdistaa ahdistaa :(
Maksuhäiriömerkinnän kesto
18
7245
Vastaukset
- uo lo
Kysymys ei ole ihan helppo, sillä merkinnän säilytys riippuu merkinnän laadusta. Esim. velkomustuomioista ja ulosottomiehen varattomuustodistuksista tulleet merkinnät säilytetään 3 vuotta. Uusi merkintä pidentää aiemman tallennusaikaa. Velan maksaminen ei vielä poista merkintää jos merkintäaikaa on jäljellä, jollei kyse ole suppeassa ulosotossa olevasta velasta.
Merkinnän kesto lasketaan merkintäajankohdan mukaan.
Yksityishenkilöiden luottotietohäiriöistä ei ilmoiteta missään julkisesti. Ne kuitenkin vaikuttavat ehdottomsti lainojen saantiin ja kaikkiin muihinkin arkipäiväisiin asioihin.- 2+16=18
Luottotietoihin eka merkintä tammikuussa 2010 kesto 3 v ja kun tuli toinen merkintä, eka venyi 4 vuoden mittaiseksi. Eli tuo eka merkintä sen 4 v ja uudempi helmikuussa tullut 3 v.
Molemmat tulleet ykspuolisesta tuomiosta velasta. - Vaikka ei uskoisi
"Yksityishenkilöiden luottotietohäiriöistä ei ilmoiteta missään julkisesti."
Ikävä kyllä tämä ei ole totta.
Asiakastieto julkaisee Luottolista-lehteä, jota on olemassa kaksi eri versiota. Yksi versio on pelkkä artikkelilehti, ja sen saa tilata kuka hyvänsä. Mutta sitten on olemassa se täydellinen Luottolista-lehden versio, ja siinä todellakin on kaikki sekä yritysten että yksityisten maksuhäiriöt:
"Uudet maksuhäiriötiedot sisältävää Luottolista-lehteä myydään yrityksille vain luoton myöntämiseen, luotonvalvontaan, perintään tai muuhun henkilötietolain mukaiseen tarkoitukseen.
Luottolista-lehti maksuhäiriötiedoilla sisältää ajankohtais- ja asiantuntija-artikkeleiden lisäksi mm.
Viimeisen kahden viikon aikana tulleet yritysten ja yksityishenkilöiden maksuhäiriöt. Molemmista ryhmistä kerrotaan erikseen sekä ensimmäisen merkinnän että useampia merkintöjä saaneet."
PERIAATTEESSA lehteä siis ei pitäisi olla näkyvillä työpaikoilla, vaan sen on tarkoitus olla vain niiden saatavilla, jotka käsittelevät luotonvalvontaa, myöntämistä yms.
Mutta ikävä totuus on, että todella monella työpaikalla tuo täydellinen Luottolista-lehti pyörii ihan vapaasti siellä kahvihuoneen pöydällä ihan kaikkien selailtavana. Tästä on täällä Suomi24:ssä ollut monta kertaa juttua, että kaikki lukevat lehteä kahvitauoilla.
- velallinen itsekkin
> Käsitin, että ensimmäisestä maksuhäiriömerkinnästä lähtee tiedot kahdeksi vuodeksi, mutta jos
> tulee uusi merkintä niin merkintäaika pitenee..eli kun minulla on menossa useampi luotto ulosottoon,
> niin kuinka kauan ovat luottotietoni punaisella?
Kolmeksi vuodeksi se nuottotiedot menevät ekalla laakilla.
http://www.asiakastieto.fi/kuluttajille/luottotietolaki.jsp?l1=4
Mikäli ulosotto ei saa ulosmitattua sinulta mitään eikä palkastakaan saada ulosmitattua mitään, niin ulosottomies palauttaa muutaman kuukauden jälkeen velat takaisin velkojille ja siitä tulee ulosotossa todettu varattomuus -merkintä (UMV). UMV merkintä säilyy kolme vuotta. Jos sinulla on sitä ennen tullut yksipuolinen tuomio esimerkiksi kulutusluotosta ja siitä kolmen vuoden luottotietomerkintä, niin sen aiemmin tulleen maksuhäiriömerkinnän kesto pitenee neljään vuoteen.
http://www.asiakastieto.fi/pdf/luottotietomerkinnat.pdf
Luottotietoja koskeva laki muuttuu niin ensi kuun alusta, että jatkossa siitäkin seuraa luottotietomerkintä, jos ulosotossa on ollut ulosmitattavana joku saatava yli kaksi vuotta.
Eli veikkaisin, että luottotietosi tulevat olemaan punaisella vähintään sen neljä vuotta vaikka maksaisit kaikki velat pois seuraavan puolen vuoden aikana kun tuomioita tulee todennäköisesti useampia. Mikäli onnistut maksamaan velkasi pois 1.4.2012 mennessä tai sopimaan niiden maksusta velkojien kanssa sitä ennen niin että ne otetaan pois ulosotosta, niin luottotietosi saat todennäköisesti puhtaaksi vuonna 2014.
Mikäli taas maksut viivästyvät ja etkä ole maksanut velkojasi huhtikuussa 2012, niin siitä tullee vuoden parin jatko luottotiedon menetyksiin.
Huonoimmalla tsäkällä ne luottotiedot menevät punaiselle yli viideksitoista vuodeksi vaikka yhtään uutta velkaa ei tulisikaan.- asumme bulvaniassa
asia toimii toisin.Vain suomessa toimitaan näin.
- Tiedonhaluinen!
asumme bulvaniassa kirjoitti:
asia toimii toisin.Vain suomessa toimitaan näin.
Kerro, kun kerran tiedät, että miten asia toimii Somaliassa?
- vihaan idiootteja
Tiedonhaluinen! kirjoitti:
Kerro, kun kerran tiedät, että miten asia toimii Somaliassa?
selvää.Miksi sulle pitää kaikki hommata valmiiksi?
Ootko niin tyhmä,sivistymätön vai muuten vaan joku helvetin perintätoimiston juoksupoika?
- Kaikein keinoin
Nyt olisi ÄÄRIMMÄISEN TÄRKEÄÄ että et anna mennä ulosottoon, jos mitenkään mahdollista!
Mainitsit "miehestä". Onko tämä tilanteesi hänen tiedossaan? Jos ei ole, ja on olemassa MINKÄÄNLAINEN mahdollisuus, että hän voisi sinua auttaa ja lainata rahaa velkojesi maksuun, niin kerro välittömästi hänelle.
Nimittäin tässä vaiheessa kun maksat, niin vältyt todella monilta ongelmilta. Mutta jos annat mennä ulosottoon, eikä miehesi tiedä siitä, niin on äärimmäisen vittumainen yllätys hänelle sitten kun parin vuoden kuluttua alatte suunnitella sitä asunnon ostoa. Ja siinä vaiheessa on myöhäistä tehdä mitään, vaikka hänellä olisi rahaa maksaakin velkasi.
Eri asia tietysti jos miehelläkään ei ole tällä hetkellä rahaa auttaa. Mutta jos et ole kertonut koska sinua hävettää, niin nyt on viimeinen hetki niellä ylpeys ja olla rehellinen! - heipat
mä olen ymmärtänyt, että juuri tulleen uuden lain mukaan sinä päivänä kun olet maksanut ulosoton nollille saat luottotiedot takaisin. eli enää ei tarvii odotella 2 ta 3v.
itselläni meni aikoinaan 3200e ulosottoon mitä en hoitanut kolmeen vuoteen, niin korkoineen maksettavaa tuli sit 10,000e et kannattaa ehdottomasti kyllä ottaa nyt vaiks joustoluottoo sen verran kuin laskuja on ja maksaa sit sitä takaisin.- dfhdfhdfh
vain ums -merkintä poistuu kun velka on maksettu
- Kokemuksella
Itse asiassa, vaikkei tätä missään kerrotakaan, jos jokin pikavippi- tai kulutusluottoyritys on laittanut maksuhäiriömerkinnän Asiakastietoon (Asiakastieto ei siis niitä itse sinne omaan rekisteriinsä laita), ko. yrityksellä on yhtäläinen mahdollisuus poistaa maksuhäiriömerkintä. Tämä on varmaan sen takia, että kuluttajalla on mahdollisuus valittaa merkinnästä jos se oikeasti on virheellisesti sinne laitettu. Mutta minulla on kyllä kokemusta siitäkin, että merkintä on ollut aiheellinen, olen maksanut velan pois, ja yritys on poistanut merkinnän, eikä aikaa kulunut sitä 2 vuotta. Kannattaa siis aina olla velkovaan yritykseen ajoissa yhteydessä ja myös sitten kun merkintä on jo laitettu.
- jack9
minullä on mäksuhairiö joka lainatan pankkista raha mutta en maaksanu takaisin noin 6 vuotta lähtenyt ja vanhanut milloin maksuhairio mene pois ?
- mike5
miten velkojen vanheneminen vaikuttaa luottotietoihin jos velat vanhenee 2015 vuoden lopussa niin milloin on luottotiedot puhtaat
- gfhkhg48
Luultavasti laittavat juuri ennen tuota velat uudelleen ulosottoon ja tulee varmaan max. 4 vuotta lisää ennen kuin tidot puhtaat eli 2019 olet kuivilla.
Tuo siis siinä tapauksessa kun merkinnät on ums eli sut on teodettu aiemmin varattomaksi ja velat palautettu velkojalle..
- epätoivoinen
Onko jollain kokemusta ? minulla on mennyt yhdestä pikavippiluotosta luottotiedot. Ja tietysti olen sen maksanut ennen kuin ulosottomies rupesi niintä karhuamaan. Ja minulla lukee siellä että velka poistuu kolmen vuoden jälkeen, mutta onko se mahdollisuus saada aikaisemmin pois? ja keneen pitäisi olla mahdollisesti yhteydessä jos mahdollisuus saada aikaisemmin luottohäiriömerkintä pois..
- &$&$&/&/*
Lähetä kuitti asiakastietoo ja bisnodeen tai pyydä velkojaa ilmoittamaan jos on ainoa merkintä ilmeisesti yvk saat vuoden pois.
3 vähenee 2.
- ugbuguo
Mun mielest se pitäs poistuu HETI se merkintä jos oot velkas hoitanu.Ihan tarpeeks siinä on ihmisen elämää jo tuhottu ja jos toinen on vippinsä maksanu (johtu ne mist tahansa syystä) niin se pitäs olla siinä.
- kapitalistit hirteen
Samaa mieltä sun kans "ugbuguo".
Kun tuomio on lusittu,niin se ON lusittu.
Mutta kyllä se siihen vähitellen menee.
Kun 400.000 ihmistä on pois kuluttamasta niin kyllä se 10% kansasta tuntuu jossain.
En tarkoita et uutta vippilainaa het hakemaan.Siihen pitää panna joku rajoitus,esim.yx kerrallaan ja ei uutta anneta ennenkuin vanha on maksettu t.m.s.
Laki ei ole vieläkään oikeudenmukainen.
Mutta kun kapitalistit saa näissä asioissa päättää enemmän kuin suomen eduskunta,niin minkäs teet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3472784Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201549Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151026Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57997Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27944En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82923Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898- 80898
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839