Palleatyrä

-äippä-

Hei, kertokaahan jos on kokemuksia palleatyrästä? On kaksi päivää polttanut niin peevelisti tuosta keskeltä heti kylkiluiden alapuolelta ja säteilee selkäpuolellekin. Viime yö meni valvoessa kun ei pystynyt olemaan sängyssä ei sitten missään asennossa ja on koko ajan sellainen oksettava olo.
Kiitos jos joku vaivautuu auttamaan!

20

90487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sappi

      Sulla on voinut olla sappikohtaus

    • Ex happo

      Kokeileppa ihan ekaksi auttavatko närästyslääkkeet vaivaan. Miedoimmasta alkaen vähän vahvempiin: Samarin, Rennie, Pepsid. Noita saa ruokakaupasta / apteekista. Jos nuo auttavat hetkellisesti, mutta vaivat palaavat aina vain uudestaan, mene lääkäriin, josta alkaa sitten vaihe 2 palleatyrän hoidossa.

    • - ekku -

      Heips!!

      Joko olet saanut tietoa/apua vaivaasi??? Minulla on aivan samat oireet nyt. Parin kuukauden aikana olen saanut pari kovaa kramppikohtausta tuohon vähän vasemmalle puolelle rinnan alle. Kipu lyö läpi selkään - kuin puukolla iskis. Syömisen jälkeen tulee paha oli, mutta minulla ei kyllä nouse ruoka takaisin tai tule pahaa makua suuhun. Lähinnä ongelmaa aiheuttaa runsan ilman muodostuminen ruokailun jälkeen. Jopa juomisen jälkeen tulee voimakkaita röyhtäyksiä jotka tekevät kipeää ko. kipualueella. Eilen kävin tähystyksessä ja näyttäis siltä että ongelman aiheuttaa palleatyrä. Olis kiva kuulla oletko saanut avun ja/tai miten vaivasi on tällä hetkellä. Toivottavasti parempana!!! Mukavaa kesänjatkoa!!!
      -ekku-

      • Jukkis

        Oliko tähystys paha homma?


      • - ekku -
        Jukkis kirjoitti:

        Oliko tähystys paha homma?

        Heips....

        Ei se ole PAHA... eikä se satu ollenkaan, mutta se on niin pirun epämiellyttävä. Kuola valuu suusta ja on koko ajan oksettava olo.. Mutta homma on vartissa ohi ja sen jälkeen on kuin mitään ei olis tehtykkään.


      • Jukkis
        - ekku - kirjoitti:

        Heips....

        Ei se ole PAHA... eikä se satu ollenkaan, mutta se on niin pirun epämiellyttävä. Kuola valuu suusta ja on koko ajan oksettava olo.. Mutta homma on vartissa ohi ja sen jälkeen on kuin mitään ei olis tehtykkään.

        No eihän se sitten mitään. Minulta valuu kuola muutenkin koko ajan. Kiitos vielä kerran.
        :)


      • - ekku -
        Jukkis kirjoitti:

        No eihän se sitten mitään. Minulta valuu kuola muutenkin koko ajan. Kiitos vielä kerran.
        :)

        ...ja kun siellä on vielä ne hoitsut.. niin saat varautua extra kuolaukseen ...
        Tsemppiä - ja paranemisia. Minä jään odottelemaan leikkausvuoroani palleatyrän kanssa... kele!


      • Noooh...
        - ekku - kirjoitti:

        Heips....

        Ei se ole PAHA... eikä se satu ollenkaan, mutta se on niin pirun epämiellyttävä. Kuola valuu suusta ja on koko ajan oksettava olo.. Mutta homma on vartissa ohi ja sen jälkeen on kuin mitään ei olis tehtykkään.

        Kyllä se myös sattuu, jos matkalla on haavaumia, tai näkyvyyden parantamiseksi joudutaan "lataamaan maha ja suoli täyteen". Mutta pahin vaihe on se, kun kamera kulkee nielusta mennen tullen. Ja epämukava olo on koko ajan, kun sen letkun tuntee kurkussa koko tutkimuksen ajan. Keljun tuntunen on se "suukapulakin". Mutta kuitenkin se kestaa vain sen vartin, ja antaa aika paljon tietoa sisuskalujen kunnosta. Samallahan esim. vuotavia haavaumia voidaan polttaa. Plussana ne röyhtäsyt, joihin ei koskaan limun tai kaljan avulla yllä ;) tai ne massiiviset pierut, joita poistuva ilma mukanaan tuo...


    • oippa

      kramppaako pallean kohdasta esim. kun olet kumarassa soljet vaikka kengännauhoja.

      • vatsavamma

        Heippa, olisin neuvoja vailla.
        Vuosi sitten tähystys, sanottiin että on mahakatarri. On ollut puhetta myös refluksista, ja tänään yritin käydä pH mittauksessa mutta eipä siitä mitään tullut kun se letku tuntui tukkivan koko kurkun, joten pyysin ottamaan pois, jolloin sairaanhoitaja kysyi onko ollut puhetta palleatyrän leikkauksesta. Ja on ollut leikkauksesta puhe, mutta tänään kuulin ensimmäistä kertaa sanan palleatyrä.

        Ongelma on siinä, että sairaanhoitaja sanoi, ettei sitä todennäköisesti leikata ilman pitkäaikais pH rekisteröintiä - joka ei onnistunut, letku saatiin melkein perille, kunnes tuntui niin ahdistavalta ja tukehduttavalta että pyysin ottamaan pois.

        eli oireina ovat välillä polttelu, runsas kupliminen ja röyhtäily ja huono olo. Makuulla varsinkin kuuluu rinnan kohdalta erilaisia ääniä ja alempaa mahasta tirskahtelua, ja outoa "kipua"
        pallean kohdalla tuntuu "painetta" melkein jatkuvasti ja jotakin kramppaamista myös.

        Millä saan tämän leikkauksen hoidettua ilman pH mittausta? Se ei vaan onnistu. Lääkkeinä Lanzo ja gaviscon yms. mutta eipä ne tätä ongelmaa poista.


      • ref pal
        vatsavamma kirjoitti:

        Heippa, olisin neuvoja vailla.
        Vuosi sitten tähystys, sanottiin että on mahakatarri. On ollut puhetta myös refluksista, ja tänään yritin käydä pH mittauksessa mutta eipä siitä mitään tullut kun se letku tuntui tukkivan koko kurkun, joten pyysin ottamaan pois, jolloin sairaanhoitaja kysyi onko ollut puhetta palleatyrän leikkauksesta. Ja on ollut leikkauksesta puhe, mutta tänään kuulin ensimmäistä kertaa sanan palleatyrä.

        Ongelma on siinä, että sairaanhoitaja sanoi, ettei sitä todennäköisesti leikata ilman pitkäaikais pH rekisteröintiä - joka ei onnistunut, letku saatiin melkein perille, kunnes tuntui niin ahdistavalta ja tukehduttavalta että pyysin ottamaan pois.

        eli oireina ovat välillä polttelu, runsas kupliminen ja röyhtäily ja huono olo. Makuulla varsinkin kuuluu rinnan kohdalta erilaisia ääniä ja alempaa mahasta tirskahtelua, ja outoa "kipua"
        pallean kohdalla tuntuu "painetta" melkein jatkuvasti ja jotakin kramppaamista myös.

        Millä saan tämän leikkauksen hoidettua ilman pH mittausta? Se ei vaan onnistu. Lääkkeinä Lanzo ja gaviscon yms. mutta eipä ne tätä ongelmaa poista.

        Noissa käsitteissä on monella pieniä epätietoisuuksia. Vatsanportti on monella potilaalla löystynyt, ja se korjataan tai voidaan korjata leikkauksella. Pallea tyrä on tuosta löystyneestä vatsanportista työntynyt pieni vatsalaukun osa tai ruokatorven alaosan laajentuma. Jos potilaalla on palleatyrä se voidaan myös korjata tuossa samassa leikkauksessa. Leikkaus tehdään nukutuksessa tähystysleikkauksena, jossa vatsaan tulee 5 pientä reikää. Leikkaus kestää n. 2 tuntia, ja kotiin pääsee leikkauksen jälkeisenä tai seuraavana päivänä. Kovin pahoja kipuja ei ole, sairaalassa annetaan tietenkin jatkuvaa kivunlievitystä, ja sitä voi jatkaa itse kotona.
        Minulle tuo refluksitauti, eli sen vatsanportin laajentuma aiheutti jatkuvaa ruokatorven polttoa ja palan tunnetta kurkussa. Ruokatorven tulehduksia oli jatkuvasti ja viiden viimevuoden aikana somaclääkitys. Vaivan ollessa siinä vaiheessa, että öisin sain herätä yskimään vatsansisältöä keuhkoista, hakeuduin leikkaukseen. Ruokatorven paineenmittaus, jossa nenän kautta laitettiin ruokatorveen ohut letku, suoritettiin myös ruokatorven oikean toiminnan toteamiseksi. Tuo happomittarin letku oli vain 2mm, johto enemmänkin, ja siinä se nokassa oli sen vuorokauden. Pieni flunssan tunne oli kokoajan ja ruokaa niellesssä vähän vihlaisi loppuaikana nenästä. Mutta ei se paha ollut. Sitten oli edessä vielä vatsantähystys, joka oli elämäni helpoin, siinä ei kauan nokka tuhissut. Leikkauksesta on nyt 4-päivää, ja ilmavaivoihin olen joutunut lääkitystä ottamaan kipulääkityksen lisäksi, joka on enää hyvin lievää.
        Nuo kivut, syöminen ei satu kurkkuun eikä leikkauskohtaan. Aika ohuilla keittoruuilla olen ollut, ja ohkaista kaurapuuroa, jogurttia, jäätelöä, marjakeittoja. Prismasta hain valmiita kasvissosekeittoja, juustokeittoja ja kaikkea mikä voisi maistua leikkauksen jälkeen. Mikä tärkeintä ruokatorvea ei korvenna, närästys on poissa ja lääkitystä siihen ei tarvita. Pyydä rauhoittava tabletti ph-mittarin letkun asennukseksi, eihän se ole kuin jokin ylimääräinen joka vähän tuntuu kurkussa. ja jos kamala paniikki iskee voit vetää sen itse pois. Tuon vuorokauden kestää helposti. Tsemppiä ja rohkeutta sulle.


      • fundu
        ref pal kirjoitti:

        Noissa käsitteissä on monella pieniä epätietoisuuksia. Vatsanportti on monella potilaalla löystynyt, ja se korjataan tai voidaan korjata leikkauksella. Pallea tyrä on tuosta löystyneestä vatsanportista työntynyt pieni vatsalaukun osa tai ruokatorven alaosan laajentuma. Jos potilaalla on palleatyrä se voidaan myös korjata tuossa samassa leikkauksessa. Leikkaus tehdään nukutuksessa tähystysleikkauksena, jossa vatsaan tulee 5 pientä reikää. Leikkaus kestää n. 2 tuntia, ja kotiin pääsee leikkauksen jälkeisenä tai seuraavana päivänä. Kovin pahoja kipuja ei ole, sairaalassa annetaan tietenkin jatkuvaa kivunlievitystä, ja sitä voi jatkaa itse kotona.
        Minulle tuo refluksitauti, eli sen vatsanportin laajentuma aiheutti jatkuvaa ruokatorven polttoa ja palan tunnetta kurkussa. Ruokatorven tulehduksia oli jatkuvasti ja viiden viimevuoden aikana somaclääkitys. Vaivan ollessa siinä vaiheessa, että öisin sain herätä yskimään vatsansisältöä keuhkoista, hakeuduin leikkaukseen. Ruokatorven paineenmittaus, jossa nenän kautta laitettiin ruokatorveen ohut letku, suoritettiin myös ruokatorven oikean toiminnan toteamiseksi. Tuo happomittarin letku oli vain 2mm, johto enemmänkin, ja siinä se nokassa oli sen vuorokauden. Pieni flunssan tunne oli kokoajan ja ruokaa niellesssä vähän vihlaisi loppuaikana nenästä. Mutta ei se paha ollut. Sitten oli edessä vielä vatsantähystys, joka oli elämäni helpoin, siinä ei kauan nokka tuhissut. Leikkauksesta on nyt 4-päivää, ja ilmavaivoihin olen joutunut lääkitystä ottamaan kipulääkityksen lisäksi, joka on enää hyvin lievää.
        Nuo kivut, syöminen ei satu kurkkuun eikä leikkauskohtaan. Aika ohuilla keittoruuilla olen ollut, ja ohkaista kaurapuuroa, jogurttia, jäätelöä, marjakeittoja. Prismasta hain valmiita kasvissosekeittoja, juustokeittoja ja kaikkea mikä voisi maistua leikkauksen jälkeen. Mikä tärkeintä ruokatorvea ei korvenna, närästys on poissa ja lääkitystä siihen ei tarvita. Pyydä rauhoittava tabletti ph-mittarin letkun asennukseksi, eihän se ole kuin jokin ylimääräinen joka vähän tuntuu kurkussa. ja jos kamala paniikki iskee voit vetää sen itse pois. Tuon vuorokauden kestää helposti. Tsemppiä ja rohkeutta sulle.

        Mulla leikattiin marraskuussa 2004 palleatyrä tähystyksellä. Perjantaina leikattiin ja sunnuntaina jo kotiin vaikka sanoin lekurille , että on kuumeinen ja todella huono olo (37.7C). Eikun passitti kotiin. Samana iltana kuumetta 39 ja takaisin päivystykseen. Tulehdusarvo 280. Meni viikko tiputuksessa ja CRP alle 100, jonka jälkeen toipilas-sairaalassa vielä 2 viikkoa.

        En ole kyseisen leikkauksen jälkeen pystynyt nukkumaan normaali yöunia ja töissä en ole ollut sen jälkeen päivääkään. Pahoinvointia lähes joka päivä( kuvotusta) Ruokavaliot yms. eivät auta yhtään.. sama paha olo söi mitä tahansa. Ylävatsa krampit herättää yöllä suorastaan kauhuntunteeseen ja sydän hakkaa yli 100. Nuku siinä sitten. Kuinkahan paljon ihminen kestääkään tälläista eloa.

        Kannattaa harkita leikkakseen menoa 2 kertaa, jos vaan tulee toimeen edes vähän palleatyränsä kanssa. mulle niin vakuuteltiin et elämänlaatu paranee ja ei tartte syödä lääkettä.. ja nyt syön enemmän lääkettä kuin koskaan ja viriili työelämä ja harrastukset on vaihtunut kotona sohvaperunana ja pikku fillarilenkeiksi silloin tällöin kun jaksaa voinnin puolesta( matkustaminen mahdotonta). Lääkärit sanovat vaan että vatsassani on toiminnallinen häiriö.. mitä vittua se tieto ketään kiinnostaa ja toki on toiminnallinen häiriö kun ne kirurgit sohrasivat vatsan uuteen järjestykseen ja hermoja katkeaa yms. Ja pään syyksi laittavat somatisaatio ongelmaksi. Eipä ollut somatisaatioita ja toiminnallisia häiriöitä ennen leikkausta. Pahoinvointejakin oli vaan sillon tällöin. Nyt aina. tälläista.


    • pumppu

      Oireesi voi olla esim.sydänperäisiä, kannattaa ajoissa selvittä tilanne. Minulla ei ollut oksetuksen tunnetta kun minulla oli ja on parasta-aikaa nytkin palleatyrä. Kiputilasi on vielä tosi lyhyttaikainen, joten jos on palleatyrästä kysymys, kipu voi kestää jopa vuosia ennenkuin lääkärit alkavat reagoida siihen, palleatyrä selviää kun tehdään vatsantähystys, samalla voi pyytää lääkäriä ottamaan näytteitä, että onko mahanesteessäsi liian paljon happoja, ja nousevatko hapot ruokatorven alaosaan, joka aiheuttaa myös kipuja.

    • Valokeiju

      Mulla on ajottain paha kipu vasemman kylkikaaren alla. Kipu alkaa aina jos juon kylmää tai muuten kipukohta joutuu kylmälle altiiksi. Voisikohan tämä olla palleatyrän oireita. Hikka alkaa aina jos syön leipää ilman nestettä. Oireet vaikuttavat pahasti myös sydämeen ja viime kesänä en päässyt sängystä ylös puoleentoista kuukauteen. Kun pääsin sängystä ylös, röhtäilin putkeen monta päivää. Lääkärit kuvittelee että tämä on psyykkistä, mutta KUN EI OLE.

    • eevitelma

      Mulla todettu palleatyrä 10 vuotta sitten lääkkeenä omeprazol 10 mg aamuisin, sillä olen tullut juttuun mutta nyt on tullut sellainen ikävän tuntuinen juttu.yöllä nukkuissa herään siihen kun mahanestettä tulee suuhun ja nenään,onneksi siihen herää ettei tukehdu omaan oksennukseen.

    • Teuska

      Apteekista saa partoprapsoli 20mg happosalpaajaa, ilman reseptiä. Jos ei auta käy lääkärillä jolloin saat vahvempia salpaajia. Viimeinen keino on leikkaus.

    • Ilpo111

      Minulla todettiin palleatyrä tähystyksen yhteydessä noin vuosi sitten. Koska olen ollut terveellisellä kasvisruualla, se ei ole haitannut, eikä sen olemassa oloa ole huomannut.

      Joskus kun olen poikkeuksellisesti ottanut kalaruokaa, on tullut siitä paljon ongelmia. Esim. makuulla meinaa tulla yli ja suu täyttyä mahan sisällöllä.

      Mutta heti kun palaan kasvisruokaan ongelmat poistuvat. Kasvisruuasta on todella paljon etuja muuhunkin sydän ja verisuonitaudit alkavat parantua sillä. Englantilaiset ja amerikkalaiset tutkijat ovat havainneet syövän merkittävimmäksi aiheuttajiksi eläinkunnan tuotteet.

      Jälleen kerran voimme havaita Raamatun olevan oikeassa kun se suosittaa kasvisruokaa..

    • Tube1

      Raamattu on satua.

      • rixu2

        Miten toi edellinen meinaa tässä aihessa ja sitäpaitisi ei ole satua!!!


      • Anonyymi

        Saduissakin on totta toinen puoli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      306
      3608
    2. 205
      2996
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2554
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      241
      2027
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1455
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1337
    8. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      170
      1334
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1318
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe