Toimeksiantosopimus

Mottinen

ei sulje pois sitä, että sijaisvanhemmat pitävät verotusta varten kirjaa kuluistaan. Kulukorvaukset eivät useinkaan riitä peittämään lasten todellisia kuluja. Kun pitää kirjaa kuluista, saa ne verotuksessa vähennyksinä ja näin joutuu maksamaan veroa vain siitä, mikä todellisuudessa jää viivan alle. Jos joku kirjaa pitävä käyttää toiminimeä, se on juridisesti luvallista, mutta ei velvoita omaamaan lääninhallituksen lupia. Juridisessa mielessä tälläinen yritysmäisesti taloutensa hoitava sijaisperhe on, kuin mikä tahansa toimeksiantosuhteinen sijaisperhe. Vaikutus on vain verotukseen.

7

381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysyvä eksyy

      Mihin lapsi saa kulutettua satoja euroja kuukaudessa?

      • vastausta toivonut

        vastauksestasi Moittinen - se on harvinaista tällä palstalla. Olen ilahtunut!


      • 10

        Tämä on jo moneen kertaan laskettu niin tilastokeskuksessa kuin sosiaali- ja terveysministeriön alaisissa projekteissakin. Lapsesta koituu kuluja kuutisensataa euroa /kk ja mitä useampi lapsi perheessä on, sitä vähemmän on yleensä varaa lapseen satsata, mistä syntyy tämä kuuluisa köyhien lasten joukko.
        Useat monilapsiset perheet tinkivät niin asuinneliöistä, ruuan laadusta kuin harrastuksistakin, jos eivät satu kuulumaan maamme suurituloisimpiin. Yksilapsinen perhe saattaa sitten vastaavasti käyttää huomattavasti enemmänkin rahaa lapseensa, vaikkapa kalliisiin harrastuksiin, merkkivaatteisiin ja korvaavan koulun koulumaksuihin.

        Koska sijoitettujen lasten elinkustannuksista vastaa sijoittaja, eikä sijaisperheellä ole elatusvelvollisuutta sijoitettua kohtaan, niin kulujen kirjaaminen voi olla tarpeen - moni sijoittaja kun pyrkii maksamaan alinta mahdollista kulukorvausta. Lapsen kuluihin lasketaan niin hänen osuutensa asumismenoista kuin ruoka yms. kuluista, sekä tietysti kaikki henkilökohtaiset menot.


      • kenelle ostetaan?
        10 kirjoitti:

        Tämä on jo moneen kertaan laskettu niin tilastokeskuksessa kuin sosiaali- ja terveysministeriön alaisissa projekteissakin. Lapsesta koituu kuluja kuutisensataa euroa /kk ja mitä useampi lapsi perheessä on, sitä vähemmän on yleensä varaa lapseen satsata, mistä syntyy tämä kuuluisa köyhien lasten joukko.
        Useat monilapsiset perheet tinkivät niin asuinneliöistä, ruuan laadusta kuin harrastuksistakin, jos eivät satu kuulumaan maamme suurituloisimpiin. Yksilapsinen perhe saattaa sitten vastaavasti käyttää huomattavasti enemmänkin rahaa lapseensa, vaikkapa kalliisiin harrastuksiin, merkkivaatteisiin ja korvaavan koulun koulumaksuihin.

        Koska sijoitettujen lasten elinkustannuksista vastaa sijoittaja, eikä sijaisperheellä ole elatusvelvollisuutta sijoitettua kohtaan, niin kulujen kirjaaminen voi olla tarpeen - moni sijoittaja kun pyrkii maksamaan alinta mahdollista kulukorvausta. Lapsen kuluihin lasketaan niin hänen osuutensa asumismenoista kuin ruoka yms. kuluista, sekä tietysti kaikki henkilökohtaiset menot.

        että voiko sijaisvanhempi, kun hakee lapselle lääkkeitä apteekista, ostaa siinä samalla koko perheelle lääkkeitä, kuten esim. Strepsilsejä. Sitten sijaisvanhempi laittaa kuitit lapsen kuluihin, vaikkei lapsi ko. lääkkeitä edes söisi.

        Ihan tällainen esimerkki vaan.


    • mamma kolmelle

      Tällaista keskustelua kaipaisinkin. Tilannehan on nimenomaan tämä, lapsesta tulee kuluja. Ja on olemassa lapsia, joista kuluja syntyy enemmän kuin toisista. Lääkkeet, vahingon teot yms. ovat kovin yksilökohtaisia, samoin vaatteiden kulutus ja harrastuskulut.

      • sivusta seuraava

        mahdollista ostaa itselleenkin aptekkitarvikkeita siinä samalla, kun lapsi sairastaa ja väittää näiden tuotteiden kuuluvan lapselle. Apteekissa on paljon kallista käsitavaraa. Kaikki lapset eivät esim. tykkää ollenkaan Strepsilseistä.
        Ja on lukuisia muita paikkoja, missä periaatteessa voi toimia samoin, jos haluaa vetää "kotiinpäin" ja hyötyä mahdollisimman paljon tilanteesta. Esimerkiksi ottamalla aina joku lapsista auton kyytiin, voidaan kulkea omilla menoilla autolla, ja taidetaan saada ihan täydet matkakorvaukset. Varmasti päivittäin tulee tilanteita, missä verotuksesta pääsee hyötymään ihan itsekin - vai olenko täysin väärässä. Kyllä siinä vuositasolla päästään tuhansiin verotettaviin tuloihin - siis lapsen kustannuksella - jos tällaista taipumusta löytyy. Vai kiistättekö tällaisen mahdollisuuden?


      • 30
        sivusta seuraava kirjoitti:

        mahdollista ostaa itselleenkin aptekkitarvikkeita siinä samalla, kun lapsi sairastaa ja väittää näiden tuotteiden kuuluvan lapselle. Apteekissa on paljon kallista käsitavaraa. Kaikki lapset eivät esim. tykkää ollenkaan Strepsilseistä.
        Ja on lukuisia muita paikkoja, missä periaatteessa voi toimia samoin, jos haluaa vetää "kotiinpäin" ja hyötyä mahdollisimman paljon tilanteesta. Esimerkiksi ottamalla aina joku lapsista auton kyytiin, voidaan kulkea omilla menoilla autolla, ja taidetaan saada ihan täydet matkakorvaukset. Varmasti päivittäin tulee tilanteita, missä verotuksesta pääsee hyötymään ihan itsekin - vai olenko täysin väärässä. Kyllä siinä vuositasolla päästään tuhansiin verotettaviin tuloihin - siis lapsen kustannuksella - jos tällaista taipumusta löytyy. Vai kiistättekö tällaisen mahdollisuuden?

        Eiköhän joka alalla ole mahdollisuus vilunkipeliin, jos siihen on taipumusta. Verottaja tutkii kuitteja nykyisin vain pistokoeluontoisesti eli ei niitä ilmoitettuja kuluja aina suinkaan kuiteista tarkisteta. Kilometrikorvaukset eivät sijaisperheille ole "täydet", vaan sekä kunnat että verottaja ovat sitä mieltä, että 20 snt/km riittä - virkamiehet saavat kyllä 45 snt/km.
        Sijaisvanhemmat ovat aivan tavallisia ihmisiä, joten varmasti epärehellisiä mahtuu tähän meidänkin joukkoon. Samoin on asian laita lääkäreiden, hoitajien, lakimiesten ja poliisienkin parissa - eipä taida olla ihmisryhmää josta ei yhtään "pahantekijää" löytyisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      932
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      887
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      293
      770
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      134
      579
    Aihe