En tiedä mistä aloitan.. Olo on sekava..
24.2.2010 syntyi pieni poika 1025g/35.5cm. Tänään siis kaksi viikkoa vanha ja 1120g/37.5cm. Helsingissä k7os. hoidossa..
Seuraavana päivänä syntymän jälkeen lääkäri puhui aivoverenvuodosta aste neljä.. Syntymämitta pään suhteen oli 24.9 ja nyt on 26.5.. Puhuvat pään kasvusta.. Huoli kova.. Olo on ihan sekava..
17.2.2010 minulta meni lapsivesi, jonka seurauksena jouduin helsinkiin vuodelepoon naistenkliniikalle.. Crp nousi, eikä antibioottien avullakaan laskenut. Siksi käynnistys..
Mitä odotan tulevalle lapseni suhteen.. Itken itseni uneen pahan olon vuoksi. Kolmen viikon aikana, kaksi päivää en ole itkeny.. Muutoin kyllä.. Pojalla on vahvat keuhkot, niissä ei ole mtn vikaa. Olemme saaneet hänet kenguruhoitoon kolme krt.. Kun poika on sylissä.. Unohdan kaiken sen pahanolon..
Tunnen hirveää syyllisyyttä tähän tilanteeseen.. Mutta en löydä vastausta.. Mielessäni pyörii vain miksi?? Mieheni tukee minua, samoin perheeni.. Yritän olla vahva, mutta pelkään..
Pidän "päiväkirjaa" tuntemuksistani. Se ei ole salainen, annan läheisilleni oikeuden lukea, näin he ymmärtävät tuskaani.. En vain ole aina valmis keskustelemaan..
Te jotka olette kokeneet saman.. Toivon teidän kommentoivan.. Myös siitä mitä tunsitte kun tilanteenne oli tämä..
Tärkeää!
3
946
Vastaukset
- Saman kokenut
Hei,
Itselleni syntyi pari vuotta sitten pieni keskostyttö, joka painoi vähän päälle kilon. Olimme onnekkaita ja kaikki meni lopulta hyvin, vaikka huoli oli kova. Aluksi menin kuin sumussa ja ahdistus on purkautunut pikkuhiljaa jälkikäteen. Pelolta et varmasti voi välttyä etkä huolelta. Asian kanssa on vain elettävä, mutta muista hakea tukea tilanteellenne mistä vain voit. Vaikka itse koen, ettei asiaa voi ymmärtää oikein kuin toinen keskoslapsen äiti. Oletko rekisteröitynyt keskoslasten vanhemmille tarkoitettuun kevyt-keskusteluun? Siellä näitä meitä keskosten äitejä on paljon ja ne on suljettu ulkopuolisilta. Muistaakseni sinne löytää ainakin mannerheimin lastensuojeluliiton sivuilta tai ehkä googlen kautta jos laitat hakusanaksi kevyt. En muista ulkoa osoitetta.
Kuulostaa kuitenkin lupaavalta, että olette saaneet vauvanne jo kenguruhoitoon. Se on hyvä merkki. Käsittääkseni myös pienet aivoverenvuodot on keskosilla yleisiä eikä niistä jää välttämättä mitään sen kummempaa, mutta kevyt-keskustelusta löydät varmasti paljon enemmän tietoa. Ja kysy rohkeasti hoitajilta kaikki mikä askarruttaa.
Toivotan kovasti voimia sinulle ja perheellesi ja uskoa siihen, että kaikki vielä järjestyy. Niin monista pienistä keskosista on kasvanut ihan tavallisia ihmisiä, joskin asteen verran muita ihmeellisempiä:). Aika mitä nyt elätte on hyvin raskasta, mutta tulee vielä se päivä kun saatte ihanan vauvanne kotiin.- ..
Meillä poika syntyi viime syksynä rv 33 6 raskausmyrkytyksen takia, sairaalassa ehdin virua vaan neljä päivää kunnes sektio tehtiin kiireelllisesti, oli jotkut virtaukset istukassa menneet ihan päi honkia. Poika synty mitoilla 1565 ja 42 cm. Alku oli tosi sekavaa aikaa, en ymmärtäny mistään mitään, kaikki koneet siellä vaan piippaili ja välillä hällärit soi ja mä olin ihan paniikissa, että nytkö on hätä käsillä. Kun en tosiaan alkuun heti asioista ymmärtänyt laitoin hoitajat aika koville ja pistin ne selittämään asiat suomenkielellä (ei siis sairaalakielellä) niin moneen kertaan että ymmärsin varmasti mistä on kysymys. Alusta asti meillä ainoana huolenaiheena oli pieni paino, moneen kertaan hoitajat mulle sanoivat, että poika on täälä vaan kasvamassa, eikä hänellä ole mitään hätää...olin niin väsynyt, katkera ja hämmentynyt että muistan ajatelleeni, että ne vaan sanoo noin. No ei se niin ollut, poika tosiaan kasvoi kolmen viikon ajan keskolassa ja sitten saimme hänet jo kotiin! :) Kerran pään ultrassa meillä löydettiin aivoista pieni "kuula" joka kontrolloitiin sitten viikon päästä, "kuula" oli hävinnyt aivoista, lääkäri selitti että kysymys oli tietokoneiden aiheuttamasta häikästä, näin meillä. Oma ahdistukseni ja itseni syyllistäminen on ollut kovimmillaan nyt kun poika on jo hyvän kokoinen ja terve tapaus, annan jotenkin itselleni luvan käsitellä asiaa. Kun poika oli sairaalassa kielsin ihmisiä kysymästä minun vointiani, sanoin, etten halua puhua siitä enkä jaksa, puhun sitten kun poika on terve ja kotona, en siis antanut itelleni edes mahdollisuutta murtua. Kyllähän niitä öitä tuli itkettyä mutta jotenkin sekin helpottaa ajan myötä :)
Ihan hirmusesti voimia sinne teille, ja tosiaan kenguruhoitoon pääseminen on hyvä merkki :)
- äippä kans.
Nuin pienenä saadut (vakavammatkin) vammat kyllä korjautuvat kuin ihmeen kaupalla. Anna ajan vain kulua. Elä rauhassa eteenpäin.
Itselläni, silloin kun synnyin, hoitaja kolhaisi päätäni johonkin (niin äitini kertoi) ja saamastani tällistä johtuen en sitten oppinutkaan puhumaan enkä kävelemään ennen kuin kolmivuotiaana. Aivojen vaurioituneen osan hommat ottaa hoitaakseen toinen osa, uudelleen järjestely vain vienee hieman aikaa. (Lastenlinnassa olin tutkimushoidossa vuoden)
Itselläni on tänäpäivänä kolme lasta ja teollisuusyritys (oma). Hyvin pyyhkii. Elämäni on täysin normaalia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397790Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde391989Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251930- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5929Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812