Volvo B20

kkk

Kyseinen moottori venekäytössä on usein 42 heppainen. Koneestahan pitäisi saada kaasutin vaihtamalla ja kannen ja lohkon välistä korotukset poistamalla kuitenkin 115 hevosvoimaa. Onko kenelläkään kokemuksia asiasta? Kumpi kannattaa kestävyyttä ja taloudellisuutta ajatellen, ajella 42 heppasena vai muuttaa 115 hevosvoimaiseksi ?

3

3991

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VolvoMan

Eli Volvo Pentan meribensakoneitahan on moneen lähtöön, käsitellään nyt tapaus B20.

B20 pohjaista konetta löytyy sekä petrooliversiona (tänä päivänä harvinainen toimivana), että puhtaana bensaversiona.

MB20B on n.50hv teholukemalla varustettu petroolikone, puristussuhde jotain luokkaa 6:1 ja huipputheo ja vääntö tietenkin sen mukaiset.

Sitten AQ sarjan koneet, AQ105, AQ115, AQ130 on taas puhtaita bensakoneita, puristussuhde 8,4-9,5:1 väliltä, ja tehoa 105-130hv SAE väliltä (tämän päivän DIN tehoina 90-110hv).

Sitten eroista, eli koska puristussuhde näissä kahdessa tapauksessa on kovin erilainen, niin bensakoneessa on sileäpäiset männät, ja petrooliversion männissä REILUT kuopat keskellä. Petrooliversion kansi on vielä n. 2mm korkeampi palotilaltaan kun bensaversion, ja pakosarja on AQ105 versiota lukuunottamatta erilainen. Petroolikoneen ja AQ105 pakosarja siis vain kerääjäputkesta jäähdytetty, kun taas AQ115 ja AQ130 versioissa on täysjäähdytetty pakosarja jolla saadaan muutama lisähevonen.

Sitten myös kaasuttimet ovat täysin erilaiset, petrooliversiossa lämmitetty imusarja, joka on bensakonetta ajatellen niin surkeasti virtaava kun ajatella voi, siitä lähtee jo pois 30hv.

Eli jos petroolikoneesta haluat 115hv tai 130hv, vaihtoon menee: männät, pakosarja, imusarja, kansi, kaasari(t) ja muutama muu osa.

Taloudellisuutta ajatellen, niin 115 tai 130hv versio vie EHDOTTOMASTI 10-0 voiton, koska samasta polttoainemäärästä saadaan lähes kolminkertainen teho. Mutta sitten tämäkin asia riippuu käyttökohteesta. Uppoumarunkoisessa veneessä kun ei tee mitään 130hv bensakoneella, kun 42hv:kin riittää. Taasen liukuvassa veneessä ei ole hitustakaan järkeä pitää petrooliversiota.

Kestävyysasia tämä ei taasen ole; kun B20 koneen edeltäjä B18 tuli markkinoille, teki volvo kuuleman mukaan testin, jossa muutamaa VAKIOKUNTOISTA B18 konetta ajettiin 500h!!! testipenkissä täyskaasulla ja täysrasituksella, ILMAN yhtään konerikkoa.

• kkk

Kiitos asiallisesta vastauksesta, tietoa tuntuu löytyvän ;)

Se minun kone on ilmeisesti juuri se petrooliversio Volvo Penta MB20

On vielä vaikea sanoa tarvitseeko niitä lisähevosvoimia, kun venekin on vähän erikoisen mallinen. Se on ehken sellainen puoliplaanaava sitten valmiina ( vanha 6 metrinen rautarovi ). Mitähän mahtaa tulla maksamaan noiden osien vaihto?

• VolvoMan
        kkk kirjoitti:

Kiitos asiallisesta vastauksesta, tietoa tuntuu löytyvän ;)

Se minun kone on ilmeisesti juuri se petrooliversio Volvo Penta MB20

On vielä vaikea sanoa tarvitseeko niitä lisähevosvoimia, kun venekin on vähän erikoisen mallinen. Se on ehken sellainen puoliplaanaava sitten valmiina ( vanha 6 metrinen rautarovi ). Mitähän mahtaa tulla maksamaan noiden osien vaihto?

Jos haluat enemmän tehoa B20 pohjaisesta koneesta, kannattaa melkeen aloittaa puhtaalta pöydältä, ja ostaa valmis auton/veneen BENSA moottori, josta ruveta rakentamaan.

Uusista männistä, jne. rakentaminen ei kertakaikkiaan ole järkevää, koska hintaa tulee helposti uudehkon koneen verran.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5116
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3636
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      37
      3050
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      3005
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      10
      2936
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2363
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1848
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1790
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1731
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      139
      1718
    Aihe