Kyseinen moottori venekäytössä on usein 42 heppainen. Koneestahan pitäisi saada kaasutin vaihtamalla ja kannen ja lohkon välistä korotukset poistamalla kuitenkin 115 hevosvoimaa. Onko kenelläkään kokemuksia asiasta? Kumpi kannattaa kestävyyttä ja taloudellisuutta ajatellen, ajella 42 heppasena vai muuttaa 115 hevosvoimaiseksi ?
Volvo B20
3
3945
Vastaukset
- VolvoMan
Eli Volvo Pentan meribensakoneitahan on moneen lähtöön, käsitellään nyt tapaus B20.
B20 pohjaista konetta löytyy sekä petrooliversiona (tänä päivänä harvinainen toimivana), että puhtaana bensaversiona.
MB20B on n.50hv teholukemalla varustettu petroolikone, puristussuhde jotain luokkaa 6:1 ja huipputheo ja vääntö tietenkin sen mukaiset.
Sitten AQ sarjan koneet, AQ105, AQ115, AQ130 on taas puhtaita bensakoneita, puristussuhde 8,4-9,5:1 väliltä, ja tehoa 105-130hv SAE väliltä (tämän päivän DIN tehoina 90-110hv).
Sitten eroista, eli koska puristussuhde näissä kahdessa tapauksessa on kovin erilainen, niin bensakoneessa on sileäpäiset männät, ja petrooliversion männissä REILUT kuopat keskellä. Petrooliversion kansi on vielä n. 2mm korkeampi palotilaltaan kun bensaversion, ja pakosarja on AQ105 versiota lukuunottamatta erilainen. Petroolikoneen ja AQ105 pakosarja siis vain kerääjäputkesta jäähdytetty, kun taas AQ115 ja AQ130 versioissa on täysjäähdytetty pakosarja jolla saadaan muutama lisähevonen.
Sitten myös kaasuttimet ovat täysin erilaiset, petrooliversiossa lämmitetty imusarja, joka on bensakonetta ajatellen niin surkeasti virtaava kun ajatella voi, siitä lähtee jo pois 30hv.
Eli jos petroolikoneesta haluat 115hv tai 130hv, vaihtoon menee: männät, pakosarja, imusarja, kansi, kaasari(t) ja muutama muu osa.
Taloudellisuutta ajatellen, niin 115 tai 130hv versio vie EHDOTTOMASTI 10-0 voiton, koska samasta polttoainemäärästä saadaan lähes kolminkertainen teho. Mutta sitten tämäkin asia riippuu käyttökohteesta. Uppoumarunkoisessa veneessä kun ei tee mitään 130hv bensakoneella, kun 42hv:kin riittää. Taasen liukuvassa veneessä ei ole hitustakaan järkeä pitää petrooliversiota.
Kestävyysasia tämä ei taasen ole; kun B20 koneen edeltäjä B18 tuli markkinoille, teki volvo kuuleman mukaan testin, jossa muutamaa VAKIOKUNTOISTA B18 konetta ajettiin 500h!!! testipenkissä täyskaasulla ja täysrasituksella, ILMAN yhtään konerikkoa.- kkk
Kiitos asiallisesta vastauksesta, tietoa tuntuu löytyvän ;)
Se minun kone on ilmeisesti juuri se petrooliversio Volvo Penta MB20
On vielä vaikea sanoa tarvitseeko niitä lisähevosvoimia, kun venekin on vähän erikoisen mallinen. Se on ehken sellainen puoliplaanaava sitten valmiina ( vanha 6 metrinen rautarovi ). Mitähän mahtaa tulla maksamaan noiden osien vaihto? - VolvoMan
kkk kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta, tietoa tuntuu löytyvän ;)
Se minun kone on ilmeisesti juuri se petrooliversio Volvo Penta MB20
On vielä vaikea sanoa tarvitseeko niitä lisähevosvoimia, kun venekin on vähän erikoisen mallinen. Se on ehken sellainen puoliplaanaava sitten valmiina ( vanha 6 metrinen rautarovi ). Mitähän mahtaa tulla maksamaan noiden osien vaihto?Jos haluat enemmän tehoa B20 pohjaisesta koneesta, kannattaa melkeen aloittaa puhtaalta pöydältä, ja ostaa valmis auton/veneen BENSA moottori, josta ruveta rakentamaan.
Uusista männistä, jne. rakentaminen ei kertakaikkiaan ole järkevää, koska hintaa tulee helposti uudehkon koneen verran.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723073
- 552735
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322345- 792188
- 952006
- 571949
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171547Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301390Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301361