kysymyksiä

poikanimeltäpäivi

tarvisin jotain vinkkii ku oon kolmen kaverin kanssa menossa tossa keväällä (toukokuun alku tai loppu) vaeltelemaan, ehkä viikoks. elikkä paikka ois pohjois lappi mutta tarkempaa paikkaa en tiiä vielä, eli kokemuksia noista reiteistä sielläpäin (kevo, ukk, lemmenjoki yms..)? itse olen suunnistellut aika paljon erämaa aluilla, mutta tolla seurueella ehkä helpompaa ja mukavampaa lähtee jonnekkin valmiille reiteille. se meno ois aika lepposta tahtii eikä mitään että pakko mennä tänään toi 20km. eli ihan fiiliksen mukaan, hauskaa siitä tulee. mulla ei vaan ole mitään kokemuksii noista valmiista reiteistä, ja kannataako/voiko niihin mennä toukokuussa jo vaeltelemaan? mitähän vielä, no pistän myöhemmin jos tulee jotain mieleen.

8

371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • antaa vinkin.....

      Oletko lähdössä reissuun suksilla vai jalan?

      Toukokuun alussa hiihtokelit vaihtelee riippuen kohdealueesta.
      Loppukuusta voi olla huonompaa pärjätä suksilla pohjoisemmassakin...

      Jalkaisin pääsee kulkemaan yleensä toukokuussa Sodankylän eteläpuolella.

      Kevolle ei edes saa mennä toukokuussa.
      UKK-puistoon olen lähtenyt yleensä vasta kesäkuun alusta, silloinkin on joskus kahlattu lumessa...

      • sama tyyppi

        siis ilman suksii, ihan kävellen. sitä mä just mietin että minnehän sitä noin aikasin oikeen voi mennä ja onko siinä järkee. mitä hyvii paikkoja tossa sodankylän alapuolella on? kiitos


      • lahokanto
        sama tyyppi kirjoitti:

        siis ilman suksii, ihan kävellen. sitä mä just mietin että minnehän sitä noin aikasin oikeen voi mennä ja onko siinä järkee. mitä hyvii paikkoja tossa sodankylän alapuolella on? kiitos

        Mahdollisimman huono ajankohta - liian myöhään suksilla (paitsi ehkä aivan pohjoisessa) ja liian aikaista kävellen, joet tulvii, paikoitellen lunta. Ei siis kannata kokemattomana lähteä reitille, mitä ei voi tarvittaessa keskeyttää - esimerkiksi Sevettijärvi - Nuorgam. (Jos ei sitten lähde samalla mielellä kuin Santiagon pyhiinvaellukselle - Santiage o muerte, Santiago tai kuolema).
        Ehdottaisin Oulangan kansallispuiston karhunkierrosta. KvG (kato vittu Googlesta). Ja siellä ensin kokeeksi pieni karhunkierros Juumasta. Se on osittain samaa kuin suuri kierros. Jos siitä selviätte, niin voitte yrittää koko kierrosta. Senhän voi muutamassa kohden keskeyttää. Huomaatte kyllä, että "Joka Lappiin lähtee huvin takia, sille Helvetti on lomaparatiisi!" Mutta ainakaan siihen aikaan ei ole sääskiä - eikä liikaa turistejakaan.
        Googlesta löytyy useita vaihtoehtoja reittiselostuksineen.


      • vallevilpurinniemes?
        lahokanto kirjoitti:

        Mahdollisimman huono ajankohta - liian myöhään suksilla (paitsi ehkä aivan pohjoisessa) ja liian aikaista kävellen, joet tulvii, paikoitellen lunta. Ei siis kannata kokemattomana lähteä reitille, mitä ei voi tarvittaessa keskeyttää - esimerkiksi Sevettijärvi - Nuorgam. (Jos ei sitten lähde samalla mielellä kuin Santiagon pyhiinvaellukselle - Santiage o muerte, Santiago tai kuolema).
        Ehdottaisin Oulangan kansallispuiston karhunkierrosta. KvG (kato vittu Googlesta). Ja siellä ensin kokeeksi pieni karhunkierros Juumasta. Se on osittain samaa kuin suuri kierros. Jos siitä selviätte, niin voitte yrittää koko kierrosta. Senhän voi muutamassa kohden keskeyttää. Huomaatte kyllä, että "Joka Lappiin lähtee huvin takia, sille Helvetti on lomaparatiisi!" Mutta ainakaan siihen aikaan ei ole sääskiä - eikä liikaa turistejakaan.
        Googlesta löytyy useita vaihtoehtoja reittiselostuksineen.

        niinhän se on huono ajankohta mutta ainut mahdollinen, mietin niin ehkä se voisi olla myös touko-kesäkuun vaihde. enkä ole mikään täysin kokematon toope. pienestä pitäen oon kulkenu lapissa vaelteleen ja kalasteleen kartan ja kompassin avulla, mutta nyt seurueeseen kuuluu naisia jotka ei koskaan ole olleetkaan lapissa niin ehkä miellyttävämpi kokemus olisi jokin valmis reitti mitä pitkin tallustaa. toi sevettijärvi-nuorgam ois kyllä täydellinen mutta ajankohta liian aikaisin :(. onkohan se hrveetä loskaa vielä toukokuun lopussa ja jos joku on kolunnut sen niin ihan muuten vain voisit kertoo mitä tykkäsit siitä. oon nyt katellu aika paljon noita kohteita mutta missään ei tarkasti kerrota että mihin aikaan kevättä voi vielä mennä. ja ehdoton sijainti on tuolla inarin päässä.


      • pölhökanto
        vallevilpurinniemes? kirjoitti:

        niinhän se on huono ajankohta mutta ainut mahdollinen, mietin niin ehkä se voisi olla myös touko-kesäkuun vaihde. enkä ole mikään täysin kokematon toope. pienestä pitäen oon kulkenu lapissa vaelteleen ja kalasteleen kartan ja kompassin avulla, mutta nyt seurueeseen kuuluu naisia jotka ei koskaan ole olleetkaan lapissa niin ehkä miellyttävämpi kokemus olisi jokin valmis reitti mitä pitkin tallustaa. toi sevettijärvi-nuorgam ois kyllä täydellinen mutta ajankohta liian aikaisin :(. onkohan se hrveetä loskaa vielä toukokuun lopussa ja jos joku on kolunnut sen niin ihan muuten vain voisit kertoo mitä tykkäsit siitä. oon nyt katellu aika paljon noita kohteita mutta missään ei tarkasti kerrota että mihin aikaan kevättä voi vielä mennä. ja ehdoton sijainti on tuolla inarin päässä.

        Sevetti-Nuorgamia toukokuun lopussa. Se ei naurata. Silloin voi olla vielä täysi tulva-aika. Jos porukassa on kokemattomia, niin realistinen paikka siihen aikaan on tosiaan Karhunkierros Kuusamossa tai vastaava. Ei tunturien tuolla puolen oleva Lappi.


    • ei ensikertaisille

      Se ajankohta on hyvin kyseenalainen. En suosittele ensikertalaiselle. Syyt on esitetty jo: joet tulvii, lumikinoksia, luonto ei ole vielä herännyt eli se on tylsää vaeltaa silloin ja vaarallistakin. Kuten sanottu vain eteläinen reitti siinä tapauksessa. Aikamoisia pettymyksiä on siihen aikaan vastassa ja varsinkin kun nyt on paljon lunta ja kylmää ennustusten mukaan keväällä. Siirtäkää sitä vähän myöhäisemmäksi! Olen kerran mennyt Kiilopäältä aivan kesäkuun alussa ja kyllä oli talvista ja kylmää aluksi mutta yhtäkkiä oli lehdet puissa. Tosiaan sääskistä ei ole vaivaa eikä ruuhkaisista tuvista. Jossain oli lumikinoksia. Ja oli muuten elokuussakin viime kesänä kun menin Pirunportista läpi. Ei, Lappiin aikaisintaan kesäkuun alussa ja tosiaan Kevolle ei vielä silloin saa mennä. Sevetti - Nuorgam on hyvin vetinen alkukesästä ja siellä on yksi joenylitys, joka on varmasti silloin vaikea. Kerran postiautonkuljettaja sanoi minulle että sinne tulee vaeltajat vasta loppukesällä. Se on kovin pohjoinen reitti. Kiilopään parkkipaikka on ihan lumen vallassa kesäkuun alussa.

    • vanha matkaaja kk

      kuule sun tarttee aloittaa toi pohjosen matkailu varovasti, käy ny vaikka ensiks pohjois-haagan asemalla ja heistele pohjoiseen meneviä junia. Kiitos.
      Kyl se sitten vuosien varrella avautuu sulle. (pst,haagan kautta kulkee pohjoiseen vähän junia)

      • poikanimeltäpaavo

        mä jotenkin arvasin tämän että täältä saa kyllä kuulla kaikenlaista paskaa, onneks ihan asiallisiakin kommentteja oli joukossa. sen mä voin sanoo että oon viettäny lapissa keskellä ei mithään varmasti enemmän aikaa kun sinä. ja kyllä, aivan pohjois lapissa. sen takia kysyin noista reiteistä ja ajankohdasta koska en ole pitkään aikaan ollut lapissa tuohon aikaan ja toiseksi, en ole myöskään koskaan vaellellut merkatuilla reiteillä. kartan ja kompassin kanssa kyllä paljonkin. jos lähtisin taas yksin niin mulle ois yks hailee että tulviiko se joki, sehän luo vaan mukavaa jännitystä. vähän extremeä. kuten kerroin niin nyt on porukassa normaali tallaajia. karhunkierrokselle en mene kirveelläkään, sehän on valtatie! no mikäs siinä, jotkut tykkää. mutta kiitos kommenteista, luultavasti suunnataan sitten jonnekkin erämaa alueelle ja suunnitellaan reitit itse. mites onko muut lähössä alkukesästä rretkeileen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      78
      3218
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1972
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1841
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1528
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1395
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1375
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1099
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1028
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      844
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      830
    Aihe