Taaloja / päivä????

jepujeejeee

Lähdetään huhtikuun alussa USA:an kahdeksi kuukaudeksi. Osaisiko joku pidempään maassa matkaillut kertoa paljon pitää varata rahaa / päivä. Siis syömiseen, juomiseen ja muuhun hengailuun. Noi turistireissujen 100 - 200 taalaa tuntuu aika mielettömiltä summilta. Me ollaan ensin vajaa 2 viikkoa Nykissä ja sen jälkeen lennetään Atlantaan. Majoitutaan Atlantassa miehen sukulaisissa, mutta aiotaan reissata autolla lähiympäristössä. Suunnitelmissa on ajaa Atlantasta Washingtoniin ja siitä sitten Nykiin junalla ja takaisin kotiin Suomeen. Täällä kotonakin kun päivässä voi mennä 0 € - 150 € riippuen missä on himassa vai kaupungilla.

10

498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20

      korvaatte oleskelunne miehen sukulaisille. Se tuppaa suomalaisilta unohtumaan, on vaan kiva kun saa olla ilmaiseksi. Isantaperheelle ei niin kiva kun naita suomituristeja ramppaa.

      • jepujeejeee

        Kiitos vastauksesta... ei kyllä liittynyt tuohon minun kysymykseeni. Eiköhän se ole meidän perheiden välinen asia miten korvaamme vierailumme mieheni sukulaisille. Niin muuten oikeastaan voitkin kertoa mikä on hyvä korvaus. Annammeko rahaa? Vai viemmekö jotain klassista suomalaista kuten Arabiaa ja Aaltovaaseja? Vai viemmekö ulos syömään silloin tällöin? Vai onko se mahdollisesti jo korvaus, että olemme täällä kotimaassa majoittaneet ja kustantaneet heidän vierailuja useampien vuosien aikana. Harkitsin kyllä oman asunnon vuokrausta lomailun ajaksi ja tuo kommenttisi on kyllä niin vihjaava että taisi olla "opittua amerikkalaista kohteliaisuutta" se vierailupyyntö. No paikanpäällä nähdään miten on.

        Niin ja siis oikeasti olisi mukava tietää mitä on keskimääräinen päiväkulutus ollut ihmisillä jotka ovat matkustelleet USA:ssa.


    • oppeliini

      "halvimmat lennnot kiertomatkalle", voit lukea ehdottamistani majoituksista.

      NYC.ssa ei tarvitse autoa, viikkolippu metrolla toimii paremmin. Myos NYC viikko kortti avaa ovet museoihin jne. alennuksella. Googeloi hinnat.

      Aterioissa voi säästää eniten. Kaikkia ei tarvitse syodä ravintoloissa. Jos osaa pick nick taidon, voi tavallisesti syodä halvemmin ja terveellisemmin vierailemalla supermarketissa ravintolan sijaan.

      Ruoka Jenkeissä on yleensä värikkäämpää ja halvempaa kuin Suomessa.

      Kaiken tämän infon ja paljon, paljon muuta loydät googeloimalla netista.

      Miksi junalla Atlantasta NYCiin? Tuo matka tulee syomävn suuren osan budjettianne. Lentäen paljon halvempi!

      • aloittajajepu

        Kiitos vastauksestasi. Joo googlattu on ja kun suurin osa vastauksista joita löytyy on alkuperäistä kysymystä kaukaa liippaavaa tai jopa ihan eri asiaa kuin on kysytty niin meni hermot. Niin siis majoitusasia on jokseenkin hoidossa. Tietty siellä Atlantan puolella ajellessa tulee yöpymisiä joita ei ole vielä mietitty.

        Ei vuokrata autoa Nykissä vaan ostetaan viikkolippu julkisiin. Luultavasti ostetaan joku viikon turistipassi nähtävyyksiä varten.

        Niin siis tarkoituksemme on tutustua itärannikon alueeseen autoillen ja mennä junalla Washingtonista New Yorkiin. Kirjoitin näköjään epäselvästi.

        Sitä kyllä ihmettelen kun kaikki puhuu että USA on edullinen maa kun taala on alhaalla. Niin mitä edullista siinä on jos ihmiseltä menee 100 - 200 taalaa päivässä elämiseen ilman majoitusta. Siis 70 - 120 € päivässä. Tuolla kulutustasolla menisi kotimaassa kans reilu 2000 - 3600 €??? Tietysti lomalla menee enemmän mutta en silti ymmärrä noita summia?? Vaikka söisin ravintolassa joka päivä Suomessa niin päiväkulutus olisi 20 -40 € eli 600 - 1200 € kuussa. Siis tämän perusteella Suomi on edullisempi maa. No kolmen viikon päästä se nähdään. Täytyy vaan dumpata pankkitilit ja luottarit täyteen rahaa niin riittää. Suunniteltiin miehen kanssa eilen että 12000 on matkakassa ja jos ei kaikki menen ollaan iloisia:-) jos menee niin ollaan pysytty budjetissa.


      • Paavo V.
        aloittajajepu kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Joo googlattu on ja kun suurin osa vastauksista joita löytyy on alkuperäistä kysymystä kaukaa liippaavaa tai jopa ihan eri asiaa kuin on kysytty niin meni hermot. Niin siis majoitusasia on jokseenkin hoidossa. Tietty siellä Atlantan puolella ajellessa tulee yöpymisiä joita ei ole vielä mietitty.

        Ei vuokrata autoa Nykissä vaan ostetaan viikkolippu julkisiin. Luultavasti ostetaan joku viikon turistipassi nähtävyyksiä varten.

        Niin siis tarkoituksemme on tutustua itärannikon alueeseen autoillen ja mennä junalla Washingtonista New Yorkiin. Kirjoitin näköjään epäselvästi.

        Sitä kyllä ihmettelen kun kaikki puhuu että USA on edullinen maa kun taala on alhaalla. Niin mitä edullista siinä on jos ihmiseltä menee 100 - 200 taalaa päivässä elämiseen ilman majoitusta. Siis 70 - 120 € päivässä. Tuolla kulutustasolla menisi kotimaassa kans reilu 2000 - 3600 €??? Tietysti lomalla menee enemmän mutta en silti ymmärrä noita summia?? Vaikka söisin ravintolassa joka päivä Suomessa niin päiväkulutus olisi 20 -40 € eli 600 - 1200 € kuussa. Siis tämän perusteella Suomi on edullisempi maa. No kolmen viikon päästä se nähdään. Täytyy vaan dumpata pankkitilit ja luottarit täyteen rahaa niin riittää. Suunniteltiin miehen kanssa eilen että 12000 on matkakassa ja jos ei kaikki menen ollaan iloisia:-) jos menee niin ollaan pysytty budjetissa.

        kyllä USA:ssa on yleisesti ottaen selvästi halvempaa kuin Suomessa. Kai tiedät, että jos lähtee matkalle valtameren taakse, niin ei sinne lähdetä elämään millään minimibudjetilla. Me ainakin olemme ostaneet huomattavasti vaatteita, leluja yms., syöneet ulkona, käyneet useissa museoissa ja muissa nähtävyyksissä. Siinä kyllä saa rahaa menemään.

        Tietysti on mahdollista, ja jollekin ehkä tarpeellista vetää rahankäyttö minimiin.


      • Aloittajajepujee
        Paavo V. kirjoitti:

        kyllä USA:ssa on yleisesti ottaen selvästi halvempaa kuin Suomessa. Kai tiedät, että jos lähtee matkalle valtameren taakse, niin ei sinne lähdetä elämään millään minimibudjetilla. Me ainakin olemme ostaneet huomattavasti vaatteita, leluja yms., syöneet ulkona, käyneet useissa museoissa ja muissa nähtävyyksissä. Siinä kyllä saa rahaa menemään.

        Tietysti on mahdollista, ja jollekin ehkä tarpeellista vetää rahankäyttö minimiin.

        Kiitos Paavo V. kommentistasi. Juuri noita syönti, museo ym. kuluja olen miettinyt. Mutta harvempi vastaaja on kertonut oikeasti minkä hintaista esim. ruoka kaupassa maksaa USA:ssa. Siis mikä on sisäfilee kilohinta? Paljon maksaa tomaatit? Eli joku esimerkki päivän ruokaostoista olisi ollut kiva tietää. Ravintoloilla onneksi on menut netissä.

        Lauseesi: "Kai tiedät, että jos lähtee matkalle valtameren taakse, niin ei sinne lähdetä elämään millään minimibudjetilla." on kyllä aika loukkaava. Mikä on minimibudjetti sinulla voi olla ihan liikaa minulle tai liian vähän. En yleensäkään lähde ulkomaille jollei ole varaa syödä ja ostaa mitä haluan. 3 - 4 viikon reissuilla olen jo huomannut ettei ns. turistielämä innosta niin pitkään vaan kaipaa normaalia elämää. Olemme lapseton keski-ikäinen pariskunta ja meillä on kotona ollessakin tapana syödä 2 -3 kertaa viikossa ravintolassa. Kuitenkin parhaita lomareissuja on ollut silloin kun voi välillä valmistaa itse ruokaa ja muutenkin elää samaan tapaa kuin paikalliset. Niin paitsi USA:ssa taitaa olla osalla tapana syödä aina ulkona. Siis hampurilais- ym. mestoissa.

        Sitä en täysin ymmärrä miksi ulkomaanmatkoilla pitää olla aina ostamassa jotain tavaroita ja vaatteita. No eiköhän minullekin parit bootsit, farkut ja uusi nahkatakki tule mukaan kotiinpäin. Olen ollut ostamatta vaatteita jo puoli vuotta;-) Olin aikanaan ihan shoppailuaddikti ja nyt kun ei kiinnosta enää niin en osta turhia asioita. Olen kyllä budjetoinut 2000 euroa pelkkiin ostoksiin jos löydän jotain kivaa.

        No mitä sitä täällä netissä pähkäilemään asiaa enempää. Kahden viikon päästä ollaan jo reissussa.


      • Voi hyvänen aika
        Aloittajajepujee kirjoitti:

        Kiitos Paavo V. kommentistasi. Juuri noita syönti, museo ym. kuluja olen miettinyt. Mutta harvempi vastaaja on kertonut oikeasti minkä hintaista esim. ruoka kaupassa maksaa USA:ssa. Siis mikä on sisäfilee kilohinta? Paljon maksaa tomaatit? Eli joku esimerkki päivän ruokaostoista olisi ollut kiva tietää. Ravintoloilla onneksi on menut netissä.

        Lauseesi: "Kai tiedät, että jos lähtee matkalle valtameren taakse, niin ei sinne lähdetä elämään millään minimibudjetilla." on kyllä aika loukkaava. Mikä on minimibudjetti sinulla voi olla ihan liikaa minulle tai liian vähän. En yleensäkään lähde ulkomaille jollei ole varaa syödä ja ostaa mitä haluan. 3 - 4 viikon reissuilla olen jo huomannut ettei ns. turistielämä innosta niin pitkään vaan kaipaa normaalia elämää. Olemme lapseton keski-ikäinen pariskunta ja meillä on kotona ollessakin tapana syödä 2 -3 kertaa viikossa ravintolassa. Kuitenkin parhaita lomareissuja on ollut silloin kun voi välillä valmistaa itse ruokaa ja muutenkin elää samaan tapaa kuin paikalliset. Niin paitsi USA:ssa taitaa olla osalla tapana syödä aina ulkona. Siis hampurilais- ym. mestoissa.

        Sitä en täysin ymmärrä miksi ulkomaanmatkoilla pitää olla aina ostamassa jotain tavaroita ja vaatteita. No eiköhän minullekin parit bootsit, farkut ja uusi nahkatakki tule mukaan kotiinpäin. Olen ollut ostamatta vaatteita jo puoli vuotta;-) Olin aikanaan ihan shoppailuaddikti ja nyt kun ei kiinnosta enää niin en osta turhia asioita. Olen kyllä budjetoinut 2000 euroa pelkkiin ostoksiin jos löydän jotain kivaa.

        No mitä sitä täällä netissä pähkäilemään asiaa enempää. Kahden viikon päästä ollaan jo reissussa.

        Aloittajajepujee kyselee sisäfileen ja tomaattien hintaa USAn marketeissa. Ne ovat varmasti halvempia kuin täällä. Syön itse molempia artikkeleja Suomessa, mutta en tiedä hintaa täälläkään. Toisin sanoen, jos on varaa syödä niitä täällä, niin on sielläkin. Jos kahdeksan viikon matkaa varten on "budjetoitu" 2000 euroa vaatteisiin, niin addikti on vielä olemassa. Sillä summalla puolet toisen normaaleista kuluista koko reissusta on jo maksettu. Eikö niitä vaatteita saa täältäkin, vai mistä nyt kiikastaa.
        Meillä kahden hengen 5 viikon reissut USAssa ovat maksaneet kaikkineen (lennot, hotellit, auto koko ajaksi, eläminen, tuliaiset) viime vuosien aikana 6000-7000 euroa yhteensä, siis kahdelta.
        Menkää nyt vain sinne jenkkeihin, Kyllä se siitä!


      • 23
        Voi hyvänen aika kirjoitti:

        Aloittajajepujee kyselee sisäfileen ja tomaattien hintaa USAn marketeissa. Ne ovat varmasti halvempia kuin täällä. Syön itse molempia artikkeleja Suomessa, mutta en tiedä hintaa täälläkään. Toisin sanoen, jos on varaa syödä niitä täällä, niin on sielläkin. Jos kahdeksan viikon matkaa varten on "budjetoitu" 2000 euroa vaatteisiin, niin addikti on vielä olemassa. Sillä summalla puolet toisen normaaleista kuluista koko reissusta on jo maksettu. Eikö niitä vaatteita saa täältäkin, vai mistä nyt kiikastaa.
        Meillä kahden hengen 5 viikon reissut USAssa ovat maksaneet kaikkineen (lennot, hotellit, auto koko ajaksi, eläminen, tuliaiset) viime vuosien aikana 6000-7000 euroa yhteensä, siis kahdelta.
        Menkää nyt vain sinne jenkkeihin, Kyllä se siitä!

        mitaan sanoa, riippuu osavaltiosta ja paikkakunnasta ja kaupasta. Tomaatit ovat talla hetkella kallita kun Floridan sato paleltui pakkasissa.


      • ongelmaa
        Aloittajajepujee kirjoitti:

        Kiitos Paavo V. kommentistasi. Juuri noita syönti, museo ym. kuluja olen miettinyt. Mutta harvempi vastaaja on kertonut oikeasti minkä hintaista esim. ruoka kaupassa maksaa USA:ssa. Siis mikä on sisäfilee kilohinta? Paljon maksaa tomaatit? Eli joku esimerkki päivän ruokaostoista olisi ollut kiva tietää. Ravintoloilla onneksi on menut netissä.

        Lauseesi: "Kai tiedät, että jos lähtee matkalle valtameren taakse, niin ei sinne lähdetä elämään millään minimibudjetilla." on kyllä aika loukkaava. Mikä on minimibudjetti sinulla voi olla ihan liikaa minulle tai liian vähän. En yleensäkään lähde ulkomaille jollei ole varaa syödä ja ostaa mitä haluan. 3 - 4 viikon reissuilla olen jo huomannut ettei ns. turistielämä innosta niin pitkään vaan kaipaa normaalia elämää. Olemme lapseton keski-ikäinen pariskunta ja meillä on kotona ollessakin tapana syödä 2 -3 kertaa viikossa ravintolassa. Kuitenkin parhaita lomareissuja on ollut silloin kun voi välillä valmistaa itse ruokaa ja muutenkin elää samaan tapaa kuin paikalliset. Niin paitsi USA:ssa taitaa olla osalla tapana syödä aina ulkona. Siis hampurilais- ym. mestoissa.

        Sitä en täysin ymmärrä miksi ulkomaanmatkoilla pitää olla aina ostamassa jotain tavaroita ja vaatteita. No eiköhän minullekin parit bootsit, farkut ja uusi nahkatakki tule mukaan kotiinpäin. Olen ollut ostamatta vaatteita jo puoli vuotta;-) Olin aikanaan ihan shoppailuaddikti ja nyt kun ei kiinnosta enää niin en osta turhia asioita. Olen kyllä budjetoinut 2000 euroa pelkkiin ostoksiin jos löydän jotain kivaa.

        No mitä sitä täällä netissä pähkäilemään asiaa enempää. Kahden viikon päästä ollaan jo reissussa.

        ja mieti turhan liikaa etukäteen. Pidätte välillä halvempia päiviä ja syötte hyvin ja herkullisesti dinereissa tai chinese buffetissa 10 dollaria/henki ja jonain toisena päivänä laitatte vähän enemmän rahaa ruokaan. Ellette ole vielä varanneet hotellia, ottakaa pieni huoneisto keittonurkkauksella ja syökää aamupala "kotona" ja laittakaa itse vaikka yksi ateria päivässä ja toisen syötte ulkona. Ostareiden food courteissa lounaan saa 7-8 dollarilla. Supermarketeissa ruoka on halvempaa kuin Suomessa. Ravintoloissa ruoka on halvempaa kuin Suomessa. Autonvuokraus ja bensa on halvempaa kuin Suomessa. Oikeastaan mikä vain on halvempaa kuin Suomessa. Jos pärjäätte Suomessa 6000 eurolla kuukauden, miksette pärjäisi Jenkeissäkin? Ja miksi tehdä ostoksia? No siksi, että jos pitää merkkituotteista mutta ei pysty/halua maksaa niistä maltaita niin kerrankin niihin on varaa Jenkkien ostareilla (puhun nyt Calvin Kleinista, Tommy Hilfigeristä ym jenkkimerkeistä). Saat ne Outleistä samalla hinnalla kuin Suomessa HM:n vaatteet. Ja onhan myöskin kivaa ostaa vaihteeksi vaatteita, joita ei muilla tule heti vastaan. Myös vitamiinit, lääkkeet, luontaistutotteet ja kampaamotuotteet ovat huomattavasti halvempia kuin Suomessa, eli jos käytät jotain tiettyjä tuotteita säännöllisesti, säästät selvää rahaa hankkimalla nyt varastot täyteen Jenkeistä.


    • Kevät 2009

      2 henkilöä:
      Lennot, autonvuokraus bensa, majoitus, nähtävyydet ja ruoka = 4.000€ ostokset

      Ruokaa laitoimme itsekin, koska joka päivä ei jaksa "pihvitellä" lämpimässä.
      Muutama yö tuttavilla. Hotellien hinnat 35-100$/yö, mm. nettitarjouksella Sheratonissa.
      Ajoa 7.500 km.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8086
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      39
      2905
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2213
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      13
      1624
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1493
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1425
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    Aihe