Tarvitsen neuvoja lakia tuntevalta henkilöltä. Työsuhteeni päättyi yli vuosi sitten ja hankalan työsuhteen jälkeen näyttäisi siltä että ongelmat eivät lopu.
Olen huomannut että työnantaja on mitä luultavimmin pitänyt auki minun sähköpostiani joka on muotoa [email protected] Itse näen niin että sähkposti on rinnastettavissa henkilökohtaiseen sähköpostiin koska käytössä on minun kokonimeni. Olen kokeillut lähettämällä useita sähköposteja ja kaikki sähköpostit menvät perille ilman mitään ilmoituksia. En tietenkään pysty varmistamaan asiaa koska minulla ei ole mitään toimivia tunnuksia.
Olen harkinnut tutkintapyynnön tekoa koska mielestäni asia loukkaa yksittyisyyttäni ja kyseessä olisi myös viestintäsalaisuuden rikkominen. Olen saanut tiettyjä neuvoja että kyse olisi niin vähäpitoisesta asiasta että mitä luultavimmin ei ylittäisi tutkintakynnystä. Pitääkö tälläinen väite paikkansa, eli on täysin laillista pitää auki entisen työntekijän nimissä olevaa sähköpostia?
Entisen työntekijän sähköpostiosoite auki
3
2657
Vastaukset
- kunhan ei lue
Eipä työnantajan tarvitse sähköpostiosoitetta poistaa, mutta posteja hän ei saa lukea.
Tilanne muuttuu mielenkiintoiseksi, jos työpaikalle tulee uusi henkilö, jolla on sama nimi, kuin poistuneella henkilöllä ja jos postiosoite on muotoa etunimi.sukunimi. Silloin posti päätyvät osin "väärälle" henkilölle, mutta ei siinäkään mitään laittomuuksia tapahdu.
Mitä tapahtuu kirjepostille, kun työntekijä lähtee pois yrityksestä. Samalla tavallahan siinä käy.- Hyvät neuvot tarpeen
Suomen perustuslaista 1999/731 10 § "yksityiselämän suoja"
Kirjeen, puhelun ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton.
Siis mikäli sähköpostissa on etunimi.sukunimi niin silloin ymmärtäisin että viestin siältö olisi pelkästään tälle henkilölle tarkoitettu. Mikäli henkilöä ei löydy yrityksen palveluksesta niin on se nyt lievästi sanottuna outoa että sähköposti auki. Jo sähköpostin tunnistetietojen tarkistaminen olisi viestintäsalaisuuden loukkaamista.
Ei lakioppineena näkisin vastaavan tilanteen: Asukas on muuttanut pois vuokra-asunnosta muta hänelle tulee vielä postia vanhalla osoitteella. Uusi asukas tekee virheen ja avaa postia joka suoraan osoitettu tietylle henkilölle niin on siinä jo kyse kirjesalaisuuden loukkaamisesta. - tee ilm. poliisille
TSV:n kannanotto ja ohjaus 21.7.2006:
Työntekijän työsuhteen päätyttyä ei enää perustetta käsitellä työntekijän sähköpostiosoitetta (henkilötieto). Viestien minimoimiseksi ja huolellisuusvelvoitetta noudattaen sähköposti tulee sulkea työsuhteen päättyessä ja viimeistään työntekijän sitä vaatiessa henkilötietolain 29.1 §:n mukaisena virheen korjaamisasiana. Sähköpostin auki pitäminen työsuhteen päätyttyä edellyttää työntekijän suostumusta (minulta ei ole tähän kysytty lupaa)
Toiminta-ohje yksityisyyden suojan toteuttamiseksi työpaikalla (jatkuu…)
• Onko käyttösäännöissä huomioitu eri tilanteet mm. sähköpostin käytössä? Onko määritelty, miten menetellään työntekijän työsuhteen päättyessä tai keskeytyessä -> irtisanominen tai purkaminen, sairaslomat, pidempi aikainen poissaolo, kuolema…
• Onko huolehdittu työsuhteen päättyessä sähköpostitilin sulkemisesta?
Miten huolehditaan suostumuksen olemassaolon varmistamisesta - > työnantajalla näyttötaakka suostumuksen olemassaolosta, työsopimuksen alkaessa ja työsopimuksen allekirjoituksen yhteydessä hankittuja suostumuksia ei välttämättä voida pitää perusoikeudet ja 3 §:n huomioon ottaen pätevänä suostumuksena
Työntekijällä on oikeus vaatia työantajaa sulkemaan sähköpostitilinsä kokonaan. Tältä osin tietosuojavaltuutettu viittasi aiempaan kannanottoonsa 10.9.2004 dnro1278/452/2004. Siinä hän on todennut, että työsuhteen päättyessä ei ole enää olemassa henkilötietolain 8.1 §:n 5 kohdan mukaista asiallista perustetta käsitellä työntekijän sähköpostitiliä, joten työnantajan tulee viestinnän minimoimiseksi sulkea pois lähteneen työntekijän sähköpostiosoite. Työntekijän tuleekin ensisijaisesti kääntyä entisen työnantajansa puoleen ja vaatia tältä sähköpostin sulkemista henkilötietolain 29.1 § mukaisesti. Vielä tietosuojavaltuutettu korosti, että lähtökohtaisesti sähköpostiosoitteen auki pitäminen ja viestin kääntäminen ”välitä edelleen” toiminnolla vaatii työelämän tietosuojalain 18-20 §:n säännösten mukaisesti ensisijaisesti työntekijän suostumuksen, silloin kun kyse on työsuhteen päättymistilanteesta. Sähköpostin sulkemista on vaadittava itse työnantajalta (rekisterinpitäjä).
Tietosuojavaltuutettu korosti, että lähtökohtaisesti sähköpostiosoitteen auki pitäminen ja viestin kääntäminen ”välitä edelleen” toiminnolla vaatii työelämän tietosuojalain 18-20 §:n säännösten mukaisesti ensisijaisesti työntekijän suostumuksen, silloin kun kyse on työsuhteen päättymistilanteesta.
SVTSL:n 3 luvun mukaisia käsittelyn tarkoituksia ei ole enää olemassa työntekijän työsuhteen päättymisen jälkeiseen aikaan liittyvän viestinnän tunnistamistietojen osalta. SVTSL:n 4 §:n mukaan viestit (esimerkiksi sähköpostit) ovat luottamuksellisia. Edellä mainituilla perusteilla on pidettävä oikeana ratkaisuna, että työsuhteen päättyessä sähköpostiosoite suljetaan siten, ettei se ota enää vastaan viestejä. Muunlaisesta menettelystä on erikseen sovittava työntekijän kanssa.
Yksityisyyden suojasta työelämässä annetun lain ja henkilötietolain mukaan työnantajalla on oikeus käsitellä ainoastaan tarpeellisia henkilötietoja työntekijästä, eikä työntekijälle osoitettuja - työsuhteen päättymisen jälkeen saapuneita - viestejä olisi siten oikeutta käsitellä. Henkilötietolain ja yksityisyyden suojasta työelämässä annetun lain noudattamista valvoo Tietosuojavaltuutettu.
TSV:n kannanotto ja ohjaus 21.7.2006: Työntekijän työsuhteen päätyttyä ei enää perustetta käsitellä työntekijän sähköpostiosoitetta (henkilötieto). Viestien minimoimiseksi ja huolellisuusvelvoitetta noudattaen sähköposti tulee sulkea työsuhteen päättyessä ja viimeistään työntekijän sitä vaatiessa henkilötietolain 29.1 §:n mukaisena virheen korjaamisasiana. Sähköpostin auki pitäminen työsuhteen päätyttyä edellyttää työntekijän suostumusta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei235903- 602027
- 271499
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom2401267- 741135
Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️691128Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,531107- 511072
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1441067Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle58995