Lintubongarin muija

ErjaKaarina

Kyllä miehellä harrastuksia pitää ollaa, olen samaa mieltä asiasta, mutta en toivo pahimmalle vihanaisellekaan lintubongarin muijan kurjaa kohtaloa. Olen kokenut sen kun aikuinen mies hurahtaa.

Se alkaa näin kevättalvella muuttolintujen aikaan. Mies alkaa tutkia luonnon heräämistä taas kukoistukseen, kiikareitten ja kameroitten kanssa juostaan lintujen perässä. Aamusta iltaan tutkitaan lintukirjoja ja kerrotaan tietoviisaana mukamas luonnon ihmeellisyyksistä. Hymyilytti aikoinaan kun kaupunkilaispoika alkoi opastaa minuakin maalla syntynyttä ihmistä lintutietoudellaan :)

Se pahenee vuodesta toiseen. Se on kuin sairaus joka vie miehen yhä syvemmälle todellisuudesta ja normaali elämästä. Kotona ei ole enää muuta kuin linnut, ihmiset lakkaavat kiinnostamasta. Humalapäissään jankutetaan mitä kaikkea on tullut nähdyksi. Minä tiedän näiden suurten lintubongarien raahaavan eläinten ruhoja metsään, sitä varten että saisivat hienon luontokuvan. :(

Minulle riitti ja otin avioeron syynä se, ettei mies elänyt enää todellisuudessa. Nyt saa juopotella niin paljon kun haluaa ja ennenkaikkea omistautua niin rakkaalle lintuharrastukselleen :)
Parisuhteessa ihmisen pitää olla läsnä eikä kiikarit silmillä pusikossa!

66

1049

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • justiina tietää

provo kumminki.

• olla liikaa

näillä palstoilla, kun alkaa nettisanastoa tarttua tekstiisi :D
        Kannattaa kuitenkin selvittää mitä sanat tarkoittavat :)))

• Heikunkeikku

Ei ole kokemuksia noin uutterasta lintubongarista. Olen pyrkinyt itse olemaan miehelle 100%:n Ilolintu ja tällä tavalla olen saanut eliminoitua muut kilpasille pyrkivät linnut. Muutamia suloisia lintuuääniä olen opetellut. Visertelyt toisen korvaan sopivalla volyymilla, on tuonut minulle suhteellisen hyvät edut, mitä muihin lintuihin tulee.

Lintukävely. Kanana olo, tarvittaessa. Kova kaakatus totta kai, ettei sentäs totuus unohtuisi. Kaakatusten jälkeen sopivat piipitykset ja yhteiset duo-kotkotukset, ovat pitäneet minun mieheni poissa liiallisesta puskassa olosta.

Tiputanssi of Koooos. Strutsimaisten pitkien säärten keimailevat kävelyt korkokenkien kera, saa miehen heittämään kiikarit veks.

Mielenkiintoista kyllä toisaaltaan katsella erilaisia lintuja. Kiikaroida ja muuta semmosta. Ihan hyvä harrastus, jos nyt ihkasen oikean mielipiteen tähän tällään.
      Tykkään linnuista. Olen ikäänkuin samalla aaltopituudella niiden kanssa. joo, ihan oikeesti oikeesti.

• Sol57

;))Iltaa Heikkis, lintuja en todella tunne...Omistan vain snadin lintukirjan...ja kiikarit kahdet meilläkin..toiset sellaiset todella kevyet matkakiikarti ja toiset kunnon merikiikarit...Luonnosta kun mekin tykätään kaikki...niin usein nuo kiikarit mukana kesällä tuolla saaressa kun tulee käytyä...Lintuja todella kiva seurata;)) itse myös kun kovin eläinrakas olen...olen aina haaveillut sellaisista pikkulinnuista...onkos ne kanarianlintuja tai mitä....Voi olla että, vielä hankinkin....Täällä kun näitä pieniä lintukauppoja jonkin verran... Sisareni miehen sisarella on upea papukaija;)) sopisi jotenkin minulleki... tämän kaijan kynnet kun vaa aika terävät...ja tuota nokkaa vähän..aristan...

Tsripp;))

tsau:Friidu

• Heikunkeikku
        Sol57 kirjoitti:

;))Iltaa Heikkis, lintuja en todella tunne...Omistan vain snadin lintukirjan...ja kiikarit kahdet meilläkin..toiset sellaiset todella kevyet matkakiikarti ja toiset kunnon merikiikarit...Luonnosta kun mekin tykätään kaikki...niin usein nuo kiikarit mukana kesällä tuolla saaressa kun tulee käytyä...Lintuja todella kiva seurata;)) itse myös kun kovin eläinrakas olen...olen aina haaveillut sellaisista pikkulinnuista...onkos ne kanarianlintuja tai mitä....Voi olla että, vielä hankinkin....Täällä kun näitä pieniä lintukauppoja jonkin verran... Sisareni miehen sisarella on upea papukaija;)) sopisi jotenkin minulleki... tämän kaijan kynnet kun vaa aika terävät...ja tuota nokkaa vähän..aristan...

Tsripp;))

Hello!
        Saaressa on Tosi-tosi kiva kattella kiikareilla lintuja.
        Sain lahjaksi ex-kumppanilta Gummeruksen suuren Lintukirjan, jossa linnut Piirretty hyvin tarkasti. Se on mielestäni tarkemipi, kuin valokuvakirjat. Jotenkin selvempi. Tai minä ainakin tykkään niin.
        Siinä on vaan se vika, että se on niin isokokoinen, että sen kanssa ei lähdetä mihinkään metsään tarpomaan.

Nyt kirja on täällä kaupungissa, mutta kun menen saareen, niin otan sen sinne. Edellinen lintukirja oli niin risainen, että melkein puhkikulunut. Sivuja irrallaan ja sitä rataa.

Meillä on ollut Undulaatti, kun pojat olivat pieniä. Se osasi puhua. Muutamia lauseita. Hauska lintu. Pidin häkin ovea Aina auki, että se sai koska vaan lähteä lentelemään, jos sitä hutsi. Kerran tiskasin ja altaassa oli paljon vaahtoa. Jami lensi yhtäkkiä siihen ja meinasi istahtaa vaahdon päälle ja Plumps, meni sukkelaan vaahdon läpi tiskiveteen. Pikkasen (lue Kovaa) Krääkäisi ja lensi omaan häkkiin.

• Sol57
        Heikunkeikku kirjoitti:

Hello!
        Sain lahjaksi ex-kumppanilta Gummeruksen suuren Lintukirjan, jossa linnut Piirretty hyvin tarkasti. Se on mielestäni tarkemipi, kuin valokuvakirjat. Jotenkin selvempi. Tai minä ainakin tykkään niin.
        Siinä on vaan se vika, että se on niin isokokoinen, että sen kanssa ei lähdetä mihinkään metsään tarpomaan.

Nyt kirja on täällä kaupungissa, mutta kun menen saareen, niin otan sen sinne. Edellinen lintukirja oli niin risainen, että melkein puhkikulunut. Sivuja irrallaan ja sitä rataa.

Meillä on ollut Undulaatti, kun pojat olivat pieniä. Se osasi puhua. Muutamia lauseita. Hauska lintu. Pidin häkin ovea Aina auki, että se sai koska vaan lähteä lentelemään, jos sitä hutsi. Kerran tiskasin ja altaassa oli paljon vaahtoa. Jami lensi yhtäkkiä siihen ja meinasi istahtaa vaahdon päälle ja Plumps, meni sukkelaan vaahdon läpi tiskiveteen. Pikkasen (lue Kovaa) Krääkäisi ja lensi omaan häkkiin.

;))ihana tarina....vitsi nyt kyllä kevemmällä repäisen ja tuon lintuhäkin hankin;)) parempi olla vain näistä etukäteen mitään miehelleni puhumatta...muuten menee jahkailuksi...

Tuo isolintukirjan voisin minäkin hankkia...meillä kun vain tämä pokkarimalli...hyvä retkellä toki:))

Hyvää yötä Heikkis, lähtee tästä nukkumaan...

• tittityy :)
        Heikunkeikku kirjoitti:

Hello!

sinulla on upea taito kuvata asioita, ihan silmiini nousi tipi parka.
        Meilläkin oli undulaatteja joskus vuonna erkki. Kerran löydettiin pihalta isompi papukaija, värikäs, komea lintu. Soitettiin poliisille, ja pian tuli maija sitä hakemaan. Naapurin mamman pitsinerhot vain heilahtelivat, kun kai asiaa ihmetteli. Tietysti sai myöhemmin meriselityksen tapauksesta.

• Marlyn.
        Heikunkeikku kirjoitti:

Hello!

Pitänee kertoa hauska tarina naapurin papukaijasta joka tykkäs istua aina emäntänsä olkapäällä tiskauksen ajan. Ongelma oli se että se yritti irroittaa emäntänsä korvakorua nokallaan koko ajan ja ei uskonut vaikka sille sanottiin ja ymmärsi varsin hyvin.
        Emäntä suivaantui ja vei sen häkkiin,ovi jäi auki ja yks kaks,kuin tuulen vierre,tämä kaija kurvasi emäntänsä ohi,kaarros ja pläts!! Suoraan naamalle. Voiko enää selvemmin sanoa,mitä SE ajatteli asiasta.

Sillä oli ulkonakin iso häkki,missä sai kesäisin olla,mutta seurallinen kun on,ei viihtynyt yhtään yksin,emännän piti istua lähietäisyydellä,muuten huuteli ohikulkijoille kaikenlaista...DDDD

• Heikunkeikku
        Marlyn. kirjoitti:

Pitänee kertoa hauska tarina naapurin papukaijasta joka tykkäs istua aina emäntänsä olkapäällä tiskauksen ajan. Ongelma oli se että se yritti irroittaa emäntänsä korvakorua nokallaan koko ajan ja ei uskonut vaikka sille sanottiin ja ymmärsi varsin hyvin.
        Emäntä suivaantui ja vei sen häkkiin,ovi jäi auki ja yks kaks,kuin tuulen vierre,tämä kaija kurvasi emäntänsä ohi,kaarros ja pläts!! Suoraan naamalle. Voiko enää selvemmin sanoa,mitä SE ajatteli asiasta.

Sillä oli ulkonakin iso häkki,missä sai kesäisin olla,mutta seurallinen kun on,ei viihtynyt yhtään yksin,emännän piti istua lähietäisyydellä,muuten huuteli ohikulkijoille kaikenlaista...DDDD

No joo, eipä tosiaan ollut epäselvyyttä, että mitä papukaija ajatteli. Viisas lintu, osasi sanoa haisevat vastalauseet häkkiin viemisestä.

Meidän undulaatti ei voinut vastustaa kyniä. Jos se huomasi, että minulla on kynä kädessä ja piirtelin tai kirjoitin, niin välittömästi se lensi paperin päälle ja otti kynän terästä kiinni ja alkoi sitä vetelemään.
        Jos pökin sitä pois, niin kauhean metelin päästi suustaan ja pomppi tasapökkää edestakaisin ja yritti taas ottaa kynästä kiinni. Se oli maailman hauskinta leikkiä sen mielestä, että minä vedän kynää toiseen suuntaan ja se toiseen.

Undulaatti istua kökötti usein Tanskandogin pään päällä tai sitten takapuolen päällä. Vieraita nauratti, kun koira käveli tervehtimään sisääntulijaa lintu pään päällä istuen.

Yllättävän pitkiä lauseita se sanoi, vaikka olikin "vain" undulaatti. "Jami, Jami, Jamiiiiii, tuu omaan kotia syömään" se tapasi huudella monta kertaa peräkkäin. Kun tuli olkapäälle istumaan niin kurkotteli nokkaa poskea vasten ja sanoi " Pusi, pusi, pusiiiii" tai "Pussssi, pusssssi, pussssi".
        Ja muita pieni lausahduksia.

Papukaijat oppivat paljon enemmän lauseita.

• Heikunkeikku
        Sol57 kirjoitti:

;))ihana tarina....vitsi nyt kyllä kevemmällä repäisen ja tuon lintuhäkin hankin;)) parempi olla vain näistä etukäteen mitään miehelleni puhumatta...muuten menee jahkailuksi...

Tuo isolintukirjan voisin minäkin hankkia...meillä kun vain tämä pokkarimalli...hyvä retkellä toki:))

Hyvää yötä Heikkis, lähtee tästä nukkumaan...

Tossa mun lintukirjassa on se hyvä puoli, että siinä on pehmeät kannet. Pikkariikkisen kevyempi ja helpompi kuljettaa.
        Saaressa on mahottoman paljon erilaisia merilintuja ja joskus joukkoon eksyy sen näköisiä lentelijöitä, että ihan HirrRRRRveesti alkaa vaivaamaan, että mikähän lintu tuokin on ja siksi on hyvä, kun on kunnon lintukirja, josta voi tarkistaa.

Noista häkkilinnuista vielä sen verran, että kaikenkaikkiaan en oikein tykkää, että lintuja häkkeihin tällätään.
        Luonnollisesti lintu olisi onnellisempi vapaana luonnossa.
        Siksi pidimme aina häkin ovea auki, että se edes vähän enemmän tuntisi vapauden tuntua, kun sai koska vaan lähteä lentelemään ympäri huushollia. Häkki oli sen turvapaikka, koti. Usein se istui häkin katolla, ulkopuolella.

Muitakin "olioita" on meidän perheessä asustellut ja pyrittiin antamaan heillekin mahdollisimman paljon vapautta ja virikkeitä. Ainoastaan käärme ei saanut luikerrella vapaana. Joka päivä kuitenkin poika otti senkin terraariosta pois ja laittoi esim. seinällä olevaan köynnöskasviin tai palmuun seikkailemaan.

• Heikunkeikku
        tittityy :) kirjoitti:

sinulla on upea taito kuvata asioita, ihan silmiini nousi tipi parka.
        Meilläkin oli undulaatteja joskus vuonna erkki. Kerran löydettiin pihalta isompi papukaija, värikäs, komea lintu. Soitettiin poliisille, ja pian tuli maija sitä hakemaan. Naapurin mamman pitsinerhot vain heilahtelivat, kun kai asiaa ihmetteli. Tietysti sai myöhemmin meriselityksen tapauksesta.

Titityy Titityylle :) Nyt en kyllä tajuu, miten en ole sinulle vastannut. Näet ja nimittäin luin sun vastauksesi aikasemmin ja sitten aattelin vastata hetkosen kuluttua, joka sitten kertakaikkisesti unohtui. Hyi mua, hyi, hyh hyh.
        Mutta mitäs välii, ehdinhän nytkin.

Kumma, että se pihalta löydetty papukaija antoi itsensä kiinni. Löytiköhän se oman äitylin ja iskylin.

Meillä nuorin poika halusi kans jossakin välissä semmosen oikein ison papukaijan. Sitä ei hankittu, mutta madagaskarin päivägekko sitten otettiin. Veikeä otus. Imukuppivarpaillaan pääsi köpsyttelemään pystysuoraa seinää pitkin ja ikkunaa pitkin. Myöhemmin, kun gekko kuoli, otettiin käärme, jonka ottamisesta minä en ollut kovinkaan mielissäni.

Kivoja aikojahan nuo olivat, kun lapset touhusivat näitten eläinten kanssa ja vilskettä oli niin, että huh huh.
        Yhteen aikaan poika "haudutti" perhosia. Niiden eri kotilovaiheita seurattiin kovasti. Ja Ah, miten ihanaa, kun yhtäkkiä purkissa olikin ihka oikea perhonen. Se vietiin hellävaroen ulos ja päästettiin nauttimaan luonnon ihanuudesta.

Niin ja se kans oli kivaa, kun kissat saivat pikku pentuja. Suloisia vauvoja, jotka leikkivät antaumuksellisesti ja saivat hullunkurisia hepulikohtauksia.
        Olishan näitä tarinoita eläimistä, vähä joka lähtöön.

• ---

Jotkut kuvittelevat linnuista kiinnostuneiden miesten olevan luonteeltään herkkiä ja tunteellisia. Tämä on harhakuvitelmaa !

• erja-kaarina

herkkä oli. Siltä tuli melkein heti.

• Ponkari ei vonkari
        erja-kaarina kirjoitti:

herkkä oli. Siltä tuli melkein heti.

huumori tapaus. Eikö uutta kiikaria ole osunut kohdalle?

• Meriläinen

Hmmmm raittina naisena liityin just BirdLifeen kun tuo lintujen tarkkailu on kuulunut elämääni jo vuosia, muutaman kymmenen vuotta, ajattelin sitä kautta lisää potkua saavani ja kyllä on tullut tietoa postiluukun täydeltä, ihanaa.
      Eli ei se bongaus ja viina välttämättä käy käsi kädessä.
      Hymyillen hän alkaa kohta lukemaan lehteä jossa kerrotaan viime vuonna paikkakunnallaan pesineitten lintujen tietoja.

• Jaa. Todellinen bongari ei kyllä alkon kanssa liikoja läträä koska aina pitää olla ajokunnossa jos vaikka ilmaantuisi jotakin katsottavaa maan toiselle laidalle.

Mutta totta muuten tuo mitä esität. Kyllä hyvä harrastus aina huonon muijan voittaa.

• p-ylly

tiedetään sun olevan bongareita, kuten HTZAkin. Eikö tosiaan viiskymppisillä äijillä ole muuta elämässä?

• p-ylly kirjoitti:

tiedetään sun olevan bongareita, kuten HTZAkin. Eikö tosiaan viiskymppisillä äijillä ole muuta elämässä?

No on kyllä mutta ei mitään sulle tilitettävää.

• Sol57
        p-ylly kirjoitti:

??? mutta, se on Hatsan oma asia...mitä harrastaa.... Hieno harrastus hänellä. Josta itse pitää....sehän on pää-asia...

• henrji
    • ei kai se lintujen bongaus sen kummempi harrastus ole kuin mikään muukaan. Se on sitten asia erikseen, jos harrastus, mikä tahansa vie koko ihmisen ja puoliso unohtuu.

Lintujen bongauksesta harrastuksena en tosin juuri mitään tiedä, enkä niin välitäkkään. Mitä nyt tulee tossa pihalla lintulaudalla vierailijoita katseltua.

• Sol57

:)) juuh...minun mieheni harrastaa kalastusta...Tuossa kolmisen viikkoa sitten syötiin pakkasesta viimeiset fileet...kohta taas vedet auki...ja olenkos minä sitten kala-leski;))) Ei muuta harmita oikeastaan kun nämä hitsin verkot meillä sitten...niitä kun roikkuu kuivumassa vähän joka oven kulmassa....Pari kertaa kun olen todella lahjahkaasti aamulla niihin hitsin verkoihin ONNISTUNUT sotkeutumaan unenpöpperössä...muuta lievä ärräpää...friidultakin..silloin kyllä päässyt... Siis ihan ihana harrastus tämä;)) Miten sanoa miehelle joka koko ikänsä asunut meren äärellä ja aina kalastanut...sinä et sitten kyllä kalasta;)) Oma faijani kun kalasti myös...ja tuore kala...kyllä se minulle kelpaa...ihan toista kun kaupasta ostettu...

• Sol57 kirjoitti:

:)) juuh...minun mieheni harrastaa kalastusta...Tuossa kolmisen viikkoa sitten syötiin pakkasesta viimeiset fileet...kohta taas vedet auki...ja olenkos minä sitten kala-leski;))) Ei muuta harmita oikeastaan kun nämä hitsin verkot meillä sitten...niitä kun roikkuu kuivumassa vähän joka oven kulmassa....Pari kertaa kun olen todella lahjahkaasti aamulla niihin hitsin verkoihin ONNISTUNUT sotkeutumaan unenpöpperössä...muuta lievä ärräpää...friidultakin..silloin kyllä päässyt... Siis ihan ihana harrastus tämä;)) Miten sanoa miehelle joka koko ikänsä asunut meren äärellä ja aina kalastanut...sinä et sitten kyllä kalasta;)) Oma faijani kun kalasti myös...ja tuore kala...kyllä se minulle kelpaa...ihan toista kun kaupasta ostettu...

ei kuitenkaan talvikalastusta harrasta. Pilkillä kun mies vielä istuu, niin mahtaako vaimo enää tunteakkaan kun joskus kotona sattuu näkemään.
        Ei sen puoleen, tuore kala on hyvää mutta olen nykyisin niin laiska käymään kalassa.

• Sol57
        mies-vm56 kirjoitti:

ei kuitenkaan talvikalastusta harrasta. Pilkillä kun mies vielä istuu, niin mahtaako vaimo enää tunteakkaan kun joskus kotona sattuu näkemään.
        Ei sen puoleen, tuore kala on hyvää mutta olen nykyisin niin laiska käymään kalassa.

:)) Tuohon pilkkismis juttuun ei ole innostunut...Ei minunkaan mies yksin pärjää heitä kun kolme miestä mitkä kimpassa...kaksi aina mahtuu veneeseen. Täällä heti kun tuo jäätilanne vähänkin sellainen että, pääsevät tuonne lahdelle....niin lähtevät...ja myöhään menee toisinaan tuo kalastus sitten kyllä syksylläkin...vasta kun jäät tulevat ....

Kesällä sitten saatan minäkin lähteä tuota pitkääsiimaa kokemaan sekö semmoista leppoisaa kalastusta...monesti kun tuolla saaressa käymme niin ensin tuo siima lasketaan ja seuraavana aamuna sitten haetaan......Silloin tuo itse verkkokalastus juttu jää näiltä miehiltä on sitä touhua itsekullakin kesäisin...;)) Nooh...toistaiseksi ovat vielä jaksaneet...mikä kyllä ihana juttu...

• hairioilmoitus

Identtinen kaksoisveljeni oli lintubongari täällä Jyväskylässä. Erittäin hyvä sellainen. Tsekkaa "Petri Kuhno" sivut. Hän oli meidän luokkakaveri ja nyt kuuluisa lintusivuistaan! Siis PK ei ole se veljeni.

Petri Kuhno on Suomen parhaita lintubongareita...Auvo Hamarus taas on Keski-Suomen lintumiesten joku hallituksenjäsen aina ollut...
      yo

Totta on että tuo harrastus vie mennessään. Mutta urheiluharrastaja on paljon pahempi i tell you.....

• No, tuo PK on ollut joskus samoilla paikoilla kuin minäkin mutta AH taitaa olla piirinsarjan miehiä, en tunne.

• hairioilmoitus
        yohuuhkaja kirjoitti:

No, tuo PK on ollut joskus samoilla paikoilla kuin minäkin mutta AH taitaa olla piirinsarjan miehiä, en tunne.

Tuo Pk ei välttämättä enää aktiivisesti bongaa mutta hänellä on SUOMEN PARHAAT lintusivut?
        Mainosihmisenä hän osaa laittaa visuaaliset-lintukuvansa viimeisen päälle hienosti esille. Googleta ja nauti hienoista lintukuvista!

• hairioilmoitus kirjoitti:

Tuo Pk ei välttämättä enää aktiivisesti bongaa mutta hänellä on SUOMEN PARHAAT lintusivut?
        Mainosihmisenä hän osaa laittaa visuaaliset-lintukuvansa viimeisen päälle hienosti esille. Googleta ja nauti hienoista lintukuvista!

Nooooooo, henkisenä varsinaissuomalaisena pitää heti vastapainoksi mainita Tenovuon Jorman lintukuvasivut, hienoa jälkeä hyvillä välineillä. Saa nähdä tuleeko taas tässä alkavalla lomalla vastaan samoilla kohteilla...

• lintujen seuraamisesta, mutta niiden perässä en juokse. Kiikarit ovat mukana ja jos satun näkemään uuden lajin, pistän sen ylös lintupäiväkirjaan, mutta siihen se jää. Tämä siis normaalin ulkoilun ohessa, mutta puoliso on usein mukana. Hulluus on hullutta ja kaikessa rajansa.

• hairioilmoitus

Oletko bongannut ns. rariteettia? Lukijoille tiedoksi että "Rare"-englannista eili "harvinainen" tulee tuo "rariteetti" sana. Itse en ole bogari mutta "Isolepinkäinen" Lappeenranassa 1977 oli komea lintu! Se ei ole rariteetti mutta harvinainen näky keski-suomalaiselle!.Hitto näkö alkaa heikkenemään. (2-tyypin diabetes painaa päälle). Melkein kirjoitin "keski-somalialainen" :(
        "Iso-Lokki" on mun ainoa rariteetti...

• hairioilmoitus

yleensäkin ovat meille Mattimeikäisille harvinainen näky. Veljeni veti liinat kiinni autolla kun havaitsi Jyväskylässä "Pikkutikan". Hyvä ettei kolaria syntynyt. Nuo fanaattiset lintubongarit ovat hulluja :/

Oletko bongannut ns. rariteettia? Lukijoille tiedoksi että "Rare"-englannista eili "harvinainen" tulee tuo "rariteetti" sana. Itse en ole bogari mutta "Isolepinkäinen" Lappeenranassa 1977 oli komea lintu! Se ei ole rariteetti mutta harvinainen näky keski-suomalaiselle!.Hitto näkö alkaa heikkenemään. (2-tyypin diabetes painaa päälle). Melkein kirjoitin "keski-somalialainen" :(
        "Iso-Lokki" on mun ainoa rariteetti...

lienee Isohaarahaukka Pornaisissa vuonna 1995.

yleensäkin ovat meille Mattimeikäisille harvinainen näky. Veljeni veti liinat kiinni autolla kun havaitsi Jyväskylässä "Pikkutikan". Hyvä ettei kolaria syntynyt. Nuo fanaattiset lintubongarit ovat hulluja :/

on en sen verran erikoinen, että jos ei satu liikkumaan sellaisessa maastossa, niin sen näkeminen ei ole todennäköistä. Itse olen nähnyt pikkutikan kyllä, mutta en pidä sitä harvinaisena.

• hairioilmoitus
        Teotwawki kirjoitti:

lienee Isohaarahaukka Pornaisissa vuonna 1995.

Tuo ei TODELLAKAAN ole yleinen lintu! Hyvä havainto. Kysyn asiaa vielä maanantaina veljeltäni. En silleen tunne lintuja mutta haukat yleensäkin ovat hyviä havaintoja.

Jos tosiaan (NO TOKI USKON) näit ISOhaarahaukan niin sitä ei veljenikään kuin ehkä kerran on näkenyt. Tai kaksi....enintään.

Mua naurattaa kun väittelin Jassumarken kanssa ja hän väitti nähneensä KOTKAN! Selitin isällisesti että hän näki HAUKAN. Sitäkään otusta ei ihan joka päivä näe jos ei osaa katsoa.

• hairioilmoitus
        Teotwawki kirjoitti:

on en sen verran erikoinen, että jos ei satu liikkumaan sellaisessa maastossa, niin sen näkeminen ei ole todennäköistä. Itse olen nähnyt pikkutikan kyllä, mutta en pidä sitä harvinaisena.

Hmmmm.......tavallaan puhut asiaa, tavallaan et. Käytännössä "Pikku-Tikka" on hyvin harvinainen näky. Ei se silleen harvinainen ole mutta jopa bongareille se on harvinainen. Kysyn asiaa veljeltäni. Hän on Suomen parhaita lintutietäjiä. Nojoo..vähän liioittelen mutta "Pikkutikka" on käytännössä hyvin harvinainen. En ole itse asiantuntija mutta keski-suomessa otus on yhtä harvinainen kuin muodokas hyväluontoinen nainen :)

Tuo ei TODELLAKAAN ole yleinen lintu! Hyvä havainto. Kysyn asiaa vielä maanantaina veljeltäni. En silleen tunne lintuja mutta haukat yleensäkin ovat hyviä havaintoja.

Jos tosiaan (NO TOKI USKON) näit ISOhaarahaukan niin sitä ei veljenikään kuin ehkä kerran on näkenyt. Tai kaksi....enintään.

Mua naurattaa kun väittelin Jassumarken kanssa ja hän väitti nähneensä KOTKAN! Selitin isällisesti että hän näki HAUKAN. Sitäkään otusta ei ihan joka päivä näe jos ei osaa katsoa.

maakotkan, se on mahdollista, mutta asuinpaikasta päätellen en pidä sitä todennäköisenä. Riippuu tietysti, missä sen on nähnyt. Merikotkia sen sijaan näkee lähinnä länsirannikolla, mutta satunnaisesti sen voi nähdä myös Suomenlahden rannikolla. Joitakin pareja pesii tosin jo Suomenselän ja pohjoisen suurten järvien alueella. Itse olen nähnyt nuoren merikotkan Porvoossa. Maakotkan taas olen nähnyt Suomussalmen erämaissa, missä se ei ole kamalan harvinainen. Isohaarahaukka on Suomessa todella suuri harvinaisuus, mutta havainnosta olen täysin varma, sen verran silmä on harjaantunut. Muita kovin harvinaisia lintuja en voi kehua nähneeni.

Hmmmm.......tavallaan puhut asiaa, tavallaan et. Käytännössä "Pikku-Tikka" on hyvin harvinainen näky. Ei se silleen harvinainen ole mutta jopa bongareille se on harvinainen. Kysyn asiaa veljeltäni. Hän on Suomen parhaita lintutietäjiä. Nojoo..vähän liioittelen mutta "Pikkutikka" on käytännössä hyvin harvinainen. En ole itse asiantuntija mutta keski-suomessa otus on yhtä harvinainen kuin muodokas hyväluontoinen nainen :)

pikkutikkaa montaakaan kertaa, mutta onnekseni sillä on reviiri tässä aika lähellä. Kauan sain odotella ensimmäistä kertaa, vaikka muita tikkoja täällä on kasapäin. Muun muassa käenpiika, joka alkaa olla myös harvinaisuus. Se siis on tikka.

• Anjaniina
        hairioilmoitus kirjoitti:

kotka lensi pyörän vieressä jonkin matkaa.
        Siiveniskut kuului läpi moottorin jyrinän.
        Aika harvinainen tapaus.

• itse hyvin
        Anjaniina kirjoitti:

kotka lensi pyörän vieressä jonkin matkaa.
        Siiveniskut kuului läpi moottorin jyrinän.
        Aika harvinainen tapaus.

omalaatuinen ja yksinäinen persoona.
        Vuosikausia olet kirjoittanut eri nikeillä
        monille palstoille sieltä lapin perukoilta.
        Mukamas moottoripyöräilevä mummeli ;))

• on joku rastas laulannut jo viikon. En tiedä onko mustarastas vai joku muu, mutta talven se vietti mun lintulaudalla.

• hairioilmoitus

Rastas on hyvin harvinainen lintu. Kandee soittaa hesariin tuosta havainnostasi.

Rastas on hyvin harvinainen lintu. Kandee soittaa hesariin tuosta havainnostasi.

et kai sää pilaile mun kans. Tuossa se on kököttänyt ja mää olen sitä syöttänyt koko talven. Toisekseen ei kait ne yleensä suomessa talvehdi. tai mistä mä tiiän. Enkä mä mihkään ilmottele.

• hairioilmoitus
        Nittaminax kirjoitti:

et kai sää pilaile mun kans. Tuossa se on kököttänyt ja mää olen sitä syöttänyt koko talven. Toisekseen ei kait ne yleensä suomessa talvehdi. tai mistä mä tiiän. Enkä mä mihkään ilmottele.

JOS rastas on saapunut niin kevät on tullut.

Tätä vitun talvea on jo siedettykin. Rastas on vihoviimeinen kevään merkki. Kiitos tiedosta.

Keski-Suomeen rastas ei ole vielä ehtinyy :(

• ei saa

syöttää lintuja lintulaudalla, pöljä.

• tity tii
        hairioilmoitus kirjoitti:

talvehtii eteläsuomessa.

JOS rastas on saapunut niin kevät on tullut.

Tätä vitun talvea on jo siedettykin. Rastas on vihoviimeinen kevään merkki. Kiitos tiedosta.

Keski-Suomeen rastas ei ole vielä ehtinyy :(

sitten kovaa vauhtia tulossa. Tuntia ennen auringon nousua käy keväinen viserrys ulkona. :))

• kukaan halua
        ei saa kirjoitti:

paskovia lintuja ylä- tai alaparvekkeelle. Ei paljoa säteile joidenkin ajatusmaailma :(

• Pöljä
        ei saa kirjoitti:

Lusikallako?

• ole mitään
        Pöljä kirjoitti:

Lusikallako?

lintulautaa vrten

• Adria

Onhan noi lintubongarit vähän omituisia. Väijyvät jossain pusikossa kiikarit silmillä tarkkailemassa erästä luonnon tapahtumaa jota eivät kuitenkaan ymmärrä. Joka vuosi toistuu lintujen muutto ja paluu, joka vuosi väijytään puskassa ja lähetellään tekstareita kun saadaan orkku, eli ensimmäisen sen ja sen lajin lentävän elukan havainto. Ymmärtäisin jos uusia lajeja tulisi niin paljon kun bongareiden lukumäärä edellyttäisi, mutta kun ei. Vähän sama kun mä menisin aamulla väijymään ykkösen sporaa (raitiovaunua) ja hyppisin ilosta kun saan sen ensimmäisen näköpiiriini. Dee dee.

Mutta eivät he nyt ainakaan yleisesti voi olla huonoja parisuhteilijoita, sitä en usko.

• Nooooo, käsityksesi on luvalla sanoen hieman kivikautinen. Fenologia oli muodissa joskus lintutieteen alkuaikoina eli Suomen tapauksessa 1700-1800-luvuilla. Fenologialla oli ihan käytännöllinen peruste, eli luonnonkalenteria seuraamalla osattiin ajoittaa maataloustyöt oikein.

Onhan noita bongareita muitakin, esimerkiksi junabongareita, lentokonebongareita, julkkisbongareita, maabongareita, taivaankohdebongareita ja varmaan sporabongareitakin. Noista puuttuu vain se epävarmuuden tuoma jännitys joka linnuissa aina on, koskaan ei voi tietää onko se jo lentänyt pois...

• palataksemme
        yohuuhkaja kirjoitti:

Nooooo, käsityksesi on luvalla sanoen hieman kivikautinen. Fenologia oli muodissa joskus lintutieteen alkuaikoina eli Suomen tapauksessa 1700-1800-luvuilla. Fenologialla oli ihan käytännöllinen peruste, eli luonnonkalenteria seuraamalla osattiin ajoittaa maataloustyöt oikein.

Onhan noita bongareita muitakin, esimerkiksi junabongareita, lentokonebongareita, julkkisbongareita, maabongareita, taivaankohdebongareita ja varmaan sporabongareitakin. Noista puuttuu vain se epävarmuuden tuoma jännitys joka linnuissa aina on, koskaan ei voi tietää onko se jo lentänyt pois...

alkuperäiseen aiheeseen.
        Yksin se olet sinäkin,
        ilman naista :)

• palataksemme kirjoitti:

alkuperäiseen aiheeseen.
        Yksin se olet sinäkin,
        ilman naista :)

Ihan mikä tahansa ei kelpaa, kuten jo ylhäällä mainitsin. Nykyisin riittää syyksi lopettaa jutustelu vaikka se että toisella on kissa, tai että polttaa tupakkaa, tai että ei jaksa kulkea mukana, tai ettei maku muuten natsaa, tai sitä tai tätä. Käytännössä yksinolo on niin kivaa ettei halua tinkiä oikein mistään.

• Adria
        yohuuhkaja kirjoitti:

Nooooo, käsityksesi on luvalla sanoen hieman kivikautinen. Fenologia oli muodissa joskus lintutieteen alkuaikoina eli Suomen tapauksessa 1700-1800-luvuilla. Fenologialla oli ihan käytännöllinen peruste, eli luonnonkalenteria seuraamalla osattiin ajoittaa maataloustyöt oikein.

Niinpä. Harrastuksena fogelien bongaus on yhtä hyvä kuin joku muukin, enkä mä sitä paheksu, ihmettelen vain.

• Adria kirjoitti:

Niinpä. Harrastuksena fogelien bongaus on yhtä hyvä kuin joku muukin, enkä mä sitä paheksu, ihmettelen vain.

Niin, tuosta bongausharrastusten listasta jäivät mainitsematta sitten p***ubongarit. Niitäkin on, ja kärkiporukoilla on hoitojen määrä tuhansissa.

• Adria
        yohuuhkaja kirjoitti:

Niin, tuosta bongausharrastusten listasta jäivät mainitsematta sitten p***ubongarit. Niitäkin on, ja kärkiporukoilla on hoitojen määrä tuhansissa.

Joskus nuorempana yritin harrastaa, mutta oma etiikka pani pahasti kampoihin, entä itse?

• Meriläinen
        yohuuhkaja kirjoitti:

Ihan mikä tahansa ei kelpaa, kuten jo ylhäällä mainitsin. Nykyisin riittää syyksi lopettaa jutustelu vaikka se että toisella on kissa, tai että polttaa tupakkaa, tai että ei jaksa kulkea mukana, tai ettei maku muuten natsaa, tai sitä tai tätä. Käytännössä yksinolo on niin kivaa ettei halua tinkiä oikein mistään.

Mulle kerran yks sälli sanoi sanoi: minä tai kissa.
        Kissa oli mulla ollut vuosia ja se sälli vasta vajaan viikon oli käynyt mun luona.
        Arvaa kumpi lähti ja saman tien :)

• Adria kirjoitti:

Joskus nuorempana yritin harrastaa, mutta oma etiikka pani pahasti kampoihin, entä itse?

Ei ole minun lajini koskaan ollut, mutta tuttuihin kuuluu yksi lintubongari joka on vaihtanut lajinsa tuohon. Paremminkin niin että elämäni naista etsiessäni törmäsin yleensä niihin jotka keräsivät täyteen sitä ensimmäistä kilometriään v***n sisään.

• Meriläinen kirjoitti:

Mulle kerran yks sälli sanoi sanoi: minä tai kissa.
        Kissa oli mulla ollut vuosia ja se sälli vasta vajaan viikon oli käynyt mun luona.
        Arvaa kumpi lähti ja saman tien :)

Mun tapanani ei ole asetella tuollaisia ehtoja. Jos siellä nyt esimerkiksi on se kissa, en tyrkytä itseäni tilalle vaan häivyn muualle sen kummemmin siitä numeroa nostamatta.

• pitäs tietysti
        yohuuhkaja kirjoitti:

Mun tapanani ei ole asetella tuollaisia ehtoja. Jos siellä nyt esimerkiksi on se kissa, en tyrkytä itseäni tilalle vaan häivyn muualle sen kummemmin siitä numeroa nostamatta.

hyväksyä ne sun iänikuiset tipuset :)

• pitäs tietysti kirjoitti:

hyväksyä ne sun iänikuiset tipuset :)

Kuten sanoin, mun ei ole tapanani asetella tuollaisia ehtoja. Jos ei tykkää, ei tarvitse roikkua mukana marisemassa, ainakaan minä en ole väkisin viemässä. Varmasti löytää muualta parempaa seuraa, ja jos ei löydä, ei ole mun murheeni.

• Essollakin harrastetaan maltillista bongausta. Einari Essonen on monesti maininnut, että hänen baarissaan keskaria naukkailevat wiskisiepot yrittävät joka päivä bongata ilolintuja ja hunajapupuja.

Kohtalaiset julkisesti me yritämmekin tehdä vaikutuksen baarissa käyviin ilolintuihin ja hunajapupuihin, mutta menestyksemme ei ole aina hyvä. Ainoastaan Seksi-Sulo on päässyt bongausharrastuksessa mestaruustasolle asti.

Sulokaan ei ole mikään fanaatikko, eikä hänellä mene kauheasti rahaa bongausvarusteisiin. Hän ostaa tarvittavat suojavälineet suurissa erissä tukkuliikkeestä, joten Sulon vaimo ei olekaan lausunut poikkipuolista sanaa aviomiehensä edullisesta bongausharrastuksesta.

• poronkäräytys

Nyt omasta NETTIRIIPPUVUUDESTASI tällaisen mutkan kautta?!!
      Näinhän se elokuvissa meneekin! " Mulla on yks kaveri, jolla on sellainen ongelma..."

Ei Näin mielipuolista aloitusta muuten käsitä.

• ---

ja tosi pahasti ;(
        kyllä minä ainakin ymmärrän aloituksen sanoman :)

• --- kirjoitti:

ja tosi pahasti ;(
        kyllä minä ainakin ymmärrän aloituksen sanoman :)

No näkeehän sen, vängällä väännetty provo. Välikommentit vielä vahvistavat. Ja jos tuossa kertomuksessa siteeksikään oli totta, olen kyllä ymmärtänyt miesparkaa oikein hyvin mikseivät tuollaisen luonnevikaisen parisuhdevääpelin kanssa yhteiset hetket sujuneet.

• Anonyymi

Mun tytön undulaattissa on kuivumasairaus mitä mun pitää tehää

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      163
      2571
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      205
      1198
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1111
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      933
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66