Jos aviopari A ja B ovat lahjoittaneet yhteisesti omistamansa tilan C:lle pidättäen itselleen elinikäisen hallintaoikeuden, niin siirtyykö B:n kuoltua hänen hallintaoikeutensa C:lle vai lakkaako se vain olemasta siten että hallintaoikeus koko tilaan säilyy yksin A:lla?
Hallintaoikeuden siirtyminen
5
1732
Vastaukset
- Hyvä haltija
Säilyy yksin A:lla. Omistajan hallintaoikeus on käsitteellinen mahdottomuus. Hallintaoikeus rajoittaa omistusoikeutta. Jos jollain on omistusoikeus, niin hänellä ei voi olla omistusoikeutta rajoittavaa hallintaoikeutta, koska omistusoikeus tavallaan kattaa hallintaoikeuden tai miten sen nyt selittäisi...
- räyrinki2
eri mieltä. Omistusoikeus ja hallintaoikeus ovat toisistaan erotettavissa olevia oikeuksia. Voit olla omistaja, mutta hallintaoikeus on jollain toisella. Yksinkertaisin esimerkki lienee osamaksulla ostettu auto, jonka omistaa rahoitusyhtiö, mutta ostajalla on hallintaoikeus.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että hallintaoikeus on jatkossa vain A:lla, mutta hallintaoikeuskin voi periytyä, joten? - Mettex
räyrinki2 kirjoitti:
eri mieltä. Omistusoikeus ja hallintaoikeus ovat toisistaan erotettavissa olevia oikeuksia. Voit olla omistaja, mutta hallintaoikeus on jollain toisella. Yksinkertaisin esimerkki lienee osamaksulla ostettu auto, jonka omistaa rahoitusyhtiö, mutta ostajalla on hallintaoikeus.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että hallintaoikeus on jatkossa vain A:lla, mutta hallintaoikeuskin voi periytyä, joten?En tiedä, voiko hallintaoikeus periytyä. Tässä tapauksessa C ei ole kuitenkaan rintaperillinen.
- 22
räyrinki2 kirjoitti:
eri mieltä. Omistusoikeus ja hallintaoikeus ovat toisistaan erotettavissa olevia oikeuksia. Voit olla omistaja, mutta hallintaoikeus on jollain toisella. Yksinkertaisin esimerkki lienee osamaksulla ostettu auto, jonka omistaa rahoitusyhtiö, mutta ostajalla on hallintaoikeus.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että hallintaoikeus on jatkossa vain A:lla, mutta hallintaoikeuskin voi periytyä, joten?Johan nyt on, elinikäisen hallintaoikeuden periytyminen.
- Hyvä haltija
räyrinki2 kirjoitti:
eri mieltä. Omistusoikeus ja hallintaoikeus ovat toisistaan erotettavissa olevia oikeuksia. Voit olla omistaja, mutta hallintaoikeus on jollain toisella. Yksinkertaisin esimerkki lienee osamaksulla ostettu auto, jonka omistaa rahoitusyhtiö, mutta ostajalla on hallintaoikeus.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että hallintaoikeus on jatkossa vain A:lla, mutta hallintaoikeuskin voi periytyä, joten?Niin juuri: omistusoikeus ja hallintaoikeus ovat toisistaan erotettavissa olevia ja erillisiä oikeuksia. Juuri nimenomaan voi olla omistaja ja hallintaoikeus on jollain muulla. Mutta järjetön tilanne on se, että on omistaja jolla on hallintaoikeus. Esimerkissäsi osamaksulla ostetusta autosta omistus ja hallinta on erillään, ja kun auto on maksettu, omistus siirtyy haltijalle, jolloin tavallaan hallintaoikeus päättyy. Ok, rekisteriotteeseen varmaan voidaan edelleen merkitä omistaja myös haltijaksi, mutta periaatteessa on järjestöntä sanoa että "Omistan tämän auton, johon minulla on myös hallintaoikeus".
Ja ihan taatusti elinikäinen hallintaoikeus ei varmasti periydy. Päästään taas siihen käsitteelliseen mahdottomuuteen. Jos elinikäinen hallintaoikeus periytyisi, niin kenen eliniän se sitten olisi voimassa? Amerikan presidentin vai?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191170
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89874Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18699- 77697
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat276665- 88653
- 107604
- 27537
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49533Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet107477