Hallintaoikeuden siirtyminen

Mettex

Jos aviopari A ja B ovat lahjoittaneet yhteisesti omistamansa tilan C:lle pidättäen itselleen elinikäisen hallintaoikeuden, niin siirtyykö B:n kuoltua hänen hallintaoikeutensa C:lle vai lakkaako se vain olemasta siten että hallintaoikeus koko tilaan säilyy yksin A:lla?

5

1732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä haltija

      Säilyy yksin A:lla. Omistajan hallintaoikeus on käsitteellinen mahdottomuus. Hallintaoikeus rajoittaa omistusoikeutta. Jos jollain on omistusoikeus, niin hänellä ei voi olla omistusoikeutta rajoittavaa hallintaoikeutta, koska omistusoikeus tavallaan kattaa hallintaoikeuden tai miten sen nyt selittäisi...

      • räyrinki2

        eri mieltä. Omistusoikeus ja hallintaoikeus ovat toisistaan erotettavissa olevia oikeuksia. Voit olla omistaja, mutta hallintaoikeus on jollain toisella. Yksinkertaisin esimerkki lienee osamaksulla ostettu auto, jonka omistaa rahoitusyhtiö, mutta ostajalla on hallintaoikeus.
        Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että hallintaoikeus on jatkossa vain A:lla, mutta hallintaoikeuskin voi periytyä, joten?


      • Mettex
        räyrinki2 kirjoitti:

        eri mieltä. Omistusoikeus ja hallintaoikeus ovat toisistaan erotettavissa olevia oikeuksia. Voit olla omistaja, mutta hallintaoikeus on jollain toisella. Yksinkertaisin esimerkki lienee osamaksulla ostettu auto, jonka omistaa rahoitusyhtiö, mutta ostajalla on hallintaoikeus.
        Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että hallintaoikeus on jatkossa vain A:lla, mutta hallintaoikeuskin voi periytyä, joten?

        En tiedä, voiko hallintaoikeus periytyä. Tässä tapauksessa C ei ole kuitenkaan rintaperillinen.


      • 22
        räyrinki2 kirjoitti:

        eri mieltä. Omistusoikeus ja hallintaoikeus ovat toisistaan erotettavissa olevia oikeuksia. Voit olla omistaja, mutta hallintaoikeus on jollain toisella. Yksinkertaisin esimerkki lienee osamaksulla ostettu auto, jonka omistaa rahoitusyhtiö, mutta ostajalla on hallintaoikeus.
        Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että hallintaoikeus on jatkossa vain A:lla, mutta hallintaoikeuskin voi periytyä, joten?

        Johan nyt on, elinikäisen hallintaoikeuden periytyminen.


      • Hyvä haltija
        räyrinki2 kirjoitti:

        eri mieltä. Omistusoikeus ja hallintaoikeus ovat toisistaan erotettavissa olevia oikeuksia. Voit olla omistaja, mutta hallintaoikeus on jollain toisella. Yksinkertaisin esimerkki lienee osamaksulla ostettu auto, jonka omistaa rahoitusyhtiö, mutta ostajalla on hallintaoikeus.
        Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että hallintaoikeus on jatkossa vain A:lla, mutta hallintaoikeuskin voi periytyä, joten?

        Niin juuri: omistusoikeus ja hallintaoikeus ovat toisistaan erotettavissa olevia ja erillisiä oikeuksia. Juuri nimenomaan voi olla omistaja ja hallintaoikeus on jollain muulla. Mutta järjetön tilanne on se, että on omistaja jolla on hallintaoikeus. Esimerkissäsi osamaksulla ostetusta autosta omistus ja hallinta on erillään, ja kun auto on maksettu, omistus siirtyy haltijalle, jolloin tavallaan hallintaoikeus päättyy. Ok, rekisteriotteeseen varmaan voidaan edelleen merkitä omistaja myös haltijaksi, mutta periaatteessa on järjestöntä sanoa että "Omistan tämän auton, johon minulla on myös hallintaoikeus".

        Ja ihan taatusti elinikäinen hallintaoikeus ei varmasti periydy. Päästään taas siihen käsitteelliseen mahdottomuuteen. Jos elinikäinen hallintaoikeus periytyisi, niin kenen eliniän se sitten olisi voimassa? Amerikan presidentin vai?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      119
      1170
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    4. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      77
      697
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      88
      653
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      27
      537
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      107
      477
    Aihe