"trimmitasot"

mullekkin

No näitä nyt ei voi oikeen sanoa trimmitasoiksi, mutta kuitenkin, muuan kaveri oli laittanut tasot veneen perään, ne oli pohjalinjassa ja aavistuksen verran käännettynä alaspäin, voi kyllä säätää sillä vanttiruuvilla, mutta ei ajaessa.

Kyllä ne kuulemma autaa jonkinverran. Ajattelin itsekkin laittaa sellaiset, mutta löysinpä tuossa sellaisen version, jossa levyt oli asennettu perään huomattavasti ylemmäs pohjalinjasta, lähemmäs 10 senttiä, siitä sitten levy lähti alaviistoon ja levyn häntä oli pohjalinjassa. (olivat n. 40 cm pitkät, ehkä 5 metrinen vene).

Nyt kun sitten järjelläni ajattelin niin näinhän se pitääkin olla, eli silloin kun perä kyntää niin levyt nostaa, ja teho poistuu kun vene on plaanissa.

Onko kellään kokemusta, onko asia näin.

18

2447

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+17

      kun kerran olemassa olevat trimmit ovat hyväksi todettu.

      • Tasoja tehnyt

        teoriaakaan veneistä ja hydrodynamiikasta?? kun tuollaisia kirjoittelette.

        Yleensä nuo valmiit kaupan olevat "trimmitasot" on jotain surkeita kompromisseja oikean laisista/parhaista tasoista.

        Parhaat tasot on kiinnitetty juuri pohjan alareunan tasalle ja mahdollisimman suuret mitä veneen perään sopii sen veneen mittojen mukaan, jolloin tasojen kulma saa olla hyvin vähän poikkeava veneen pohjan kanssa ja silloin virtaus vastus on pienin mahdollinen ja kuitenkin tasoilla haluttu toiminto on hyvä/riittävä, ja tasojen tarvitsema poikkeutus voima saa olla
        pieni.

        Tällaisia tasoja ei yleensä ole saatavana valmiina vaan ne on tehtävä/teettävä jollain tekijällä veneen mukaan tai sitten itse tehtävä sopivista materiaaleista ja komponenteista ja mieluiten hydrauliset niin silloin vika mahdollisuudet vähenee ja toimivuus on hyvin pitkäikäinen.


      • rimmaripaavo
        Tasoja tehnyt kirjoitti:

        teoriaakaan veneistä ja hydrodynamiikasta?? kun tuollaisia kirjoittelette.

        Yleensä nuo valmiit kaupan olevat "trimmitasot" on jotain surkeita kompromisseja oikean laisista/parhaista tasoista.

        Parhaat tasot on kiinnitetty juuri pohjan alareunan tasalle ja mahdollisimman suuret mitä veneen perään sopii sen veneen mittojen mukaan, jolloin tasojen kulma saa olla hyvin vähän poikkeava veneen pohjan kanssa ja silloin virtaus vastus on pienin mahdollinen ja kuitenkin tasoilla haluttu toiminto on hyvä/riittävä, ja tasojen tarvitsema poikkeutus voima saa olla
        pieni.

        Tällaisia tasoja ei yleensä ole saatavana valmiina vaan ne on tehtävä/teettävä jollain tekijällä veneen mukaan tai sitten itse tehtävä sopivista materiaaleista ja komponenteista ja mieluiten hydrauliset niin silloin vika mahdollisuudet vähenee ja toimivuus on hyvin pitkäikäinen.

        Näinhän se on.

        Joku pellepeloton se varmaan on keksinyt ne ensimmäisetkin trimmitasot. Olipas jo pari tyhmää kommenttia tuohon alkuun, taitavat olla pojat ihan pihalla. Ne myytävät ns. valmiit trimmitasot voi olla jonkun mielestä hyväksi todettu, mutta valmiit ne ei ole. Ja sitähän tässä ollaan hakemassa, parannusta ja yksinkertaisuutta.

        "Tasoja tehnyt" tietää varmaan aiheesta enemmän.

        Seuraavan tekstin kopsasin netistä, Tehi-trimmitasot, asennetaan juuri tuolleen vinoon.

        Toiminta perustuu siihen että mitä hitaampi vauhti, sitä jyrkemmässä kaaressa ylöspäin vesi irtoaa peräpeilistä gravitaation ja hitaan nopeuden yhteisvaikutuksen vuoksi (veneen tekemä kuoppa vedessä täyttyy) ja sitä voimakkaammin tasot nostavat ja pyrkivät pitämään veneen plaaniasennossa. Kun vauhti kasvaa niin vaikutus pienenee levyjen noustessa vähitelleen ylös vedestä koska vanavesi irtoaa vauhdin kasvaessa yhä enemmän pohjalinjan suuntaisesti peräpeilistä.

        Kyllä te vaan oikeilla jäljillä olette, pitääpä kokeilla.


      • Valmiita venhot?
        Tasoja tehnyt kirjoitti:

        teoriaakaan veneistä ja hydrodynamiikasta?? kun tuollaisia kirjoittelette.

        Yleensä nuo valmiit kaupan olevat "trimmitasot" on jotain surkeita kompromisseja oikean laisista/parhaista tasoista.

        Parhaat tasot on kiinnitetty juuri pohjan alareunan tasalle ja mahdollisimman suuret mitä veneen perään sopii sen veneen mittojen mukaan, jolloin tasojen kulma saa olla hyvin vähän poikkeava veneen pohjan kanssa ja silloin virtaus vastus on pienin mahdollinen ja kuitenkin tasoilla haluttu toiminto on hyvä/riittävä, ja tasojen tarvitsema poikkeutus voima saa olla
        pieni.

        Tällaisia tasoja ei yleensä ole saatavana valmiina vaan ne on tehtävä/teettävä jollain tekijällä veneen mukaan tai sitten itse tehtävä sopivista materiaaleista ja komponenteista ja mieluiten hydrauliset niin silloin vika mahdollisuudet vähenee ja toimivuus on hyvin pitkäikäinen.

        Onko mielestäsi jokin venemerkki yleensäkään olemassa johon noita helistimiä ei tarvitse asentaa ?
        Vuosikymmenet ajanut HT:lla ilman ensimmäistäkään trimmin tarvetta .


      • 24
        rimmaripaavo kirjoitti:

        Näinhän se on.

        Joku pellepeloton se varmaan on keksinyt ne ensimmäisetkin trimmitasot. Olipas jo pari tyhmää kommenttia tuohon alkuun, taitavat olla pojat ihan pihalla. Ne myytävät ns. valmiit trimmitasot voi olla jonkun mielestä hyväksi todettu, mutta valmiit ne ei ole. Ja sitähän tässä ollaan hakemassa, parannusta ja yksinkertaisuutta.

        "Tasoja tehnyt" tietää varmaan aiheesta enemmän.

        Seuraavan tekstin kopsasin netistä, Tehi-trimmitasot, asennetaan juuri tuolleen vinoon.

        Toiminta perustuu siihen että mitä hitaampi vauhti, sitä jyrkemmässä kaaressa ylöspäin vesi irtoaa peräpeilistä gravitaation ja hitaan nopeuden yhteisvaikutuksen vuoksi (veneen tekemä kuoppa vedessä täyttyy) ja sitä voimakkaammin tasot nostavat ja pyrkivät pitämään veneen plaaniasennossa. Kun vauhti kasvaa niin vaikutus pienenee levyjen noustessa vähitelleen ylös vedestä koska vanavesi irtoaa vauhdin kasvaessa yhä enemmän pohjalinjan suuntaisesti peräpeilistä.

        Kyllä te vaan oikeilla jäljillä olette, pitääpä kokeilla.

        mitä te sekoilette? juurihan näissä kahdessa ekassa todettiin 10cm alalaidasta ylös nostetut trimmit täydeksi paskaksi. sitten te todistelette samaa tieteellisesti kun ette tajunneet edes alkuperäistä kysymystä.


      • miestä idästä.
        Valmiita venhot? kirjoitti:

        Onko mielestäsi jokin venemerkki yleensäkään olemassa johon noita helistimiä ei tarvitse asentaa ?
        Vuosikymmenet ajanut HT:lla ilman ensimmäistäkään trimmin tarvetta .

        Yksi toteaa että valmiit trimmit on hyväksi havaittu, toinen on todennut kaiketi ne tieteellisesti paskaksi,ja kolmas taas ettei niitä tarvita missään veneessä .

        Ja jokainen on 100% oikeassa omasta mielestä.


      • Tuommoisia.
        miestä idästä. kirjoitti:

        Yksi toteaa että valmiit trimmit on hyväksi havaittu, toinen on todennut kaiketi ne tieteellisesti paskaksi,ja kolmas taas ettei niitä tarvita missään veneessä .

        Ja jokainen on 100% oikeassa omasta mielestä.

        Väärin väität, tarkasti ottaen yksi vaan väittää että miten ne veneet on suunniteltu jos pitää noita helistimiä alkaa virittelemään jälkikäteen mikseivät tee venettä valmiiksi.
        Eikös tuota sanota huonoksi venesuunnitteluksi ?


      • 17
        Tuommoisia. kirjoitti:

        Väärin väität, tarkasti ottaen yksi vaan väittää että miten ne veneet on suunniteltu jos pitää noita helistimiä alkaa virittelemään jälkikäteen mikseivät tee venettä valmiiksi.
        Eikös tuota sanota huonoksi venesuunnitteluksi ?

        Niin no... niiden käytön tarpeellisuuteen vaikuttaa moottorin koko ja paino. Lisäksi kuormaus, keli, nopeus jne... yksi vakio asennossa olevaa lärpäke ei pysty näitä kaikkia huomioimaan, jos se ei ole säädettävä. Toki ilmankin perjää, joten eihän ne pakilliset ole. Harva autoonkaan vaatii automaattivaihteita, vaikka onkin meno paljon vaivattomampaa.


      • hairsprayforme
        17 kirjoitti:

        Niin no... niiden käytön tarpeellisuuteen vaikuttaa moottorin koko ja paino. Lisäksi kuormaus, keli, nopeus jne... yksi vakio asennossa olevaa lärpäke ei pysty näitä kaikkia huomioimaan, jos se ei ole säädettävä. Toki ilmankin perjää, joten eihän ne pakilliset ole. Harva autoonkaan vaatii automaattivaihteita, vaikka onkin meno paljon vaivattomampaa.

        =Maan vetovoima. Liittyy varmaan läheisesti trimmitasoihin. Luettuani ko. ketjun olen satavarma, että kaikki nämä jutut on kirjoittanut Patu Leppälä. Asiantuntemus veneisiin liittyen on yhtä syvällistä.


      • Rassaa....
        17 kirjoitti:

        Niin no... niiden käytön tarpeellisuuteen vaikuttaa moottorin koko ja paino. Lisäksi kuormaus, keli, nopeus jne... yksi vakio asennossa olevaa lärpäke ei pysty näitä kaikkia huomioimaan, jos se ei ole säädettävä. Toki ilmankin perjää, joten eihän ne pakilliset ole. Harva autoonkaan vaatii automaattivaihteita, vaikka onkin meno paljon vaivattomampaa.

        Aivan se ero kuitenkin että automaattivaihteisia autoja ei tarvitse rakennella jälkikäteen vaan sen voi valita ostaessa autoa.
        Kovin paljon jää toivomista venesuunnitteluun ja moottorin valmistajille tuon satoja kiloja painavan möhkäleen jota perämoottoriksi kutsutaan, keventämiseksi. Painoa on että keskitaivaan tähdet näkyy tuulilasista kun kelutaan satama pilttuussa.


      • Ei Patu
        hairsprayforme kirjoitti:

        =Maan vetovoima. Liittyy varmaan läheisesti trimmitasoihin. Luettuani ko. ketjun olen satavarma, että kaikki nämä jutut on kirjoittanut Patu Leppälä. Asiantuntemus veneisiin liittyen on yhtä syvällistä.

        Kuinka paljon sinulla on prosentteja, sanoit tietäväsi satavarmasti, ja silti arvasit väärin.
        Olikohan muukin tietämyksesi "satavarmaa". :)


      • 39
        Rassaa.... kirjoitti:

        Aivan se ero kuitenkin että automaattivaihteisia autoja ei tarvitse rakennella jälkikäteen vaan sen voi valita ostaessa autoa.
        Kovin paljon jää toivomista venesuunnitteluun ja moottorin valmistajille tuon satoja kiloja painavan möhkäleen jota perämoottoriksi kutsutaan, keventämiseksi. Painoa on että keskitaivaan tähdet näkyy tuulilasista kun kelutaan satama pilttuussa.

        saahan ne trimmit ostaessaan yhtälailla. lisävarusteita kaikki keulapotkureista lähtien. veneistä vaan on tapana myydä aina sitä karvalakkimallia. joka helvetin septitankki tuntuu olevan lisävaruste.


      • valmis vene
        39 kirjoitti:

        saahan ne trimmit ostaessaan yhtälailla. lisävarusteita kaikki keulapotkureista lähtien. veneistä vaan on tapana myydä aina sitä karvalakkimallia. joka helvetin septitankki tuntuu olevan lisävaruste.

        Näinkin on ! :)


      • laskutoimitus
        valmis vene kirjoitti:

        Näinkin on ! :)

        jos ostat kaupasta veneen, laitat siihen valmistajan suositteleman koneneen (=max), kuormaat veneen rekisteröidyllä henkilö määrällä, siihen lisäksi vaaditut varusteet ja matkustajille sallittu määrä matkatavaraa, niin eipä perkele yksikään vene kulje niin kuin mainoskuvassa.

        siksipä näitä on viriteltävä.


      • Erikseen...
        laskutoimitus kirjoitti:

        jos ostat kaupasta veneen, laitat siihen valmistajan suositteleman koneneen (=max), kuormaat veneen rekisteröidyllä henkilö määrällä, siihen lisäksi vaaditut varusteet ja matkustajille sallittu määrä matkatavaraa, niin eipä perkele yksikään vene kulje niin kuin mainoskuvassa.

        siksipä näitä on viriteltävä.

        Eipä tuohon ole vastaan väittäminen, näinhän nuo asiat on kun oikein osataan mainostaa.
        Mutta yksi asia on myös varma, että jos tuolla esittämälläsi lastilla pitäisi lähteä veneilemään ja nauttimaan kesästä lopetan koko veneilyn :). Ei heh ei ei.


    • Kalho50

      Kiinteä TEHI -trimmitaso on mielestäni riittävän hyvä. Jos joku haluaa kulkea räätälipuvussa niin ihan vapaasti. Minulle käy tehdaspuku. Sen saa valmiina kaupasta ja tenhoaa naisiin riittävän hyvin.

    • 546123

      Välittäjäkö tässä taas väittelee itsekseen?

    • 18+12=30

      Alle 8 m veneitä ei pitäisi tehdäkään! Jos vene tarvitsee trimmitasot, on se väärin suunniteltu!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      122
      1701
    2. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1382
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

      Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      982
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

      Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    5. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      65
      826
    6. J miehestä oikeaa

      Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      78
      816
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

      Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      741
    9. Kysyit firman bileissä..

      .. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

      Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      658
    Aihe