Miksi 318i (e90) moottoreille ilmoitetaan kaksi eri teholukemaa, 95 ja 105 kw?
Onko kysymyksessä eri moottorit, vai pelkkä "päivitys"?
e90:n moottorit
10
5871
Vastaukset
- Pekka-
Olisiko liikaa pyydetty ett laittaisit pikku linkin missä on väitetty mitä.
On aika vaikeaa kommentoida tuollaista heittoa.
Muuten voi hyvinkin olla mahdollista että faceliftin yhteydessä on päöivitetty moottoria. Aivan normaali tilanne. Eli alkupään pelit heikommalla koneella ja uudemmat paremmalla. Itse en tosin 3-sarjaa tunne juuri ollenkaan.- Vidalis.
"Olisiko liikaa pyydetty ett laittaisit pikku linkin missä on väitetty mitä.
On aika vaikeaa kommentoida tuollaista heittoa."
Mitään ole kukaan väittänyt. 318i:n moottorit ovat vuoteen 2007 95 kw ja sen jälkeen 105 kw.
"Itse en tosin 3-sarjaa tunne juuri ollenkaan."
Huomaan ettet tunne, mutta silti oli pakko kommentoida? - Pekka-
Vidalis. kirjoitti:
"Olisiko liikaa pyydetty ett laittaisit pikku linkin missä on väitetty mitä.
On aika vaikeaa kommentoida tuollaista heittoa."
Mitään ole kukaan väittänyt. 318i:n moottorit ovat vuoteen 2007 95 kw ja sen jälkeen 105 kw.
"Itse en tosin 3-sarjaa tunne juuri ollenkaan."
Huomaan ettet tunne, mutta silti oli pakko kommentoida?No, kerroit juuri sitten niitä asioita jotka tuosta alotusviestistä puuttuivat.
Ja tilanne oli juuri niinkuin arvelin, ilmeisesti facelift tulltu tuossa 07-mallissa?
Olen minä nyt noita 3-sarjalaisiakin seurannut liki 30 vuotta mutta en niin kovin tarkasti, varsinkaan noita pikkumoottoreita. Olen omistanut sen verran aikaa 5-sarjalaisia, vuodesta 1994.
Mielestäni kommentti oli aivan paikallaan. Tänne tulee aivan liian paljon kysymyksiä joihin olisi huomattavan helppo vastata mikäli kysyjä vaivautuisi edes selittämään kunnolla mistä on kyse. Tuo vuosiluku olisi kertonut jo paljon. Ja oikeasti kertonut mistä on kyse. - avusta!
Pekka- kirjoitti:
No, kerroit juuri sitten niitä asioita jotka tuosta alotusviestistä puuttuivat.
Ja tilanne oli juuri niinkuin arvelin, ilmeisesti facelift tulltu tuossa 07-mallissa?
Olen minä nyt noita 3-sarjalaisiakin seurannut liki 30 vuotta mutta en niin kovin tarkasti, varsinkaan noita pikkumoottoreita. Olen omistanut sen verran aikaa 5-sarjalaisia, vuodesta 1994.
Mielestäni kommentti oli aivan paikallaan. Tänne tulee aivan liian paljon kysymyksiä joihin olisi huomattavan helppo vastata mikäli kysyjä vaivautuisi edes selittämään kunnolla mistä on kyse. Tuo vuosiluku olisi kertonut jo paljon. Ja oikeasti kertonut mistä on kyse."Mielestäni kommentti oli aivan paikallaan. Tänne tulee aivan liian paljon kysymyksiä joihin olisi huomattavan helppo vastata mikäli kysyjä vaivautuisi edes selittämään kunnolla mistä on kyse. Tuo vuosiluku olisi kertonut jo paljon. Ja oikeasti kertonut mistä on kyse. "
Mielestäni taas ei. Ymmärrän kyllä että kysymyksiin olisi helpompi vastata, jos vastauksetkin olisivat mukana, vai mitä?
Itse en taas viitsisi kommentoida, jos vastaukset olisi laitettu valmiiksi:D - Pekka-
avusta! kirjoitti:
"Mielestäni kommentti oli aivan paikallaan. Tänne tulee aivan liian paljon kysymyksiä joihin olisi huomattavan helppo vastata mikäli kysyjä vaivautuisi edes selittämään kunnolla mistä on kyse. Tuo vuosiluku olisi kertonut jo paljon. Ja oikeasti kertonut mistä on kyse. "
Mielestäni taas ei. Ymmärrän kyllä että kysymyksiin olisi helpompi vastata, jos vastauksetkin olisivat mukana, vai mitä?
Itse en taas viitsisi kommentoida, jos vastaukset olisi laitettu valmiiksi:DVastaushan oli että faceliftin yhteydessää moottorin tehoa on nostettu.
Missä tuossa edellisessä viestissäsi oli tuo tieto?
Oikein, ei missään.
- 32
On kaksi eri mallin moottoria. Toinen tuottaa tehoa erilailla. Kuin toinen.
- Avustaja eetu
toinen tuottaa enemmän tehoa ja toinen vähemmän. Niissä ei ole myöskään yhtä paljon tehoa, vaan toisessa on enemmän. Molemmissa on myös eri teholukemat.
- l.l.
Avustaja eetu kirjoitti:
toinen tuottaa enemmän tehoa ja toinen vähemmän. Niissä ei ole myöskään yhtä paljon tehoa, vaan toisessa on enemmän. Molemmissa on myös eri teholukemat.
Molemmat ovat myös 2,5 litraisia paitsi että ne molemmat ovat 2 litraisia.
Molemmat ovat myös dieselkäyttöisiä, paitsi bensakone.
- --------------------
Kaiken paskanjauhamisen jälkeen voidaan todeta seuraavaa:
E90 318i kone oli tyyppimerkinnältään N46B20 vuoteen 2007 asti, eli tuo 95kw kone. Tämän jälkeen moottori muuttui tyyppimerkinnältään N43B20 (105kw). Kyllä, kyseessä on eri moottori, erot löytyvät mm. polttoaineen ruiskutusjärjestelmästä, eli ei pelkkä ohjelmistollinen muutos.
Yläoleva koskee moottorin tyyppimerkintöjen osalta myös mallia 320i. - Nissanin virittänyt
Mielestäni aloittaja esitti kysymyksen riittävillä taustatiedoilla. En omista Bemaria, mutta harkitsen kyseisen mallin ostoa, ja ymmärsin kysymyksen näin:
Auton merkki: BMW
Malli: E90 318i
Moottori: N46B20 95 kW, jota on asennettu korimalleihin E90/91 ja E87
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N46
Ongelma: Miten laiska 318i 95 kW 180 Nm versio päivitetään 320i 105/110 kW 200 Nm versioksi?
Moottorien tyyppikoodi ja julkaisuvuosi ovat samat.
Onko tehoversioiden välillä jotain mekaanista eroa?
Torrent-linkki merkkikorjaamoille tarkoitettuun opas-DVD:hen, josta tieto ilmenisi?
Lastuvirityksiä myydään tähän moottoriin, ja ne todellakin lupaavat 95 -> 110 kW ja 180 Nm -> 200 Nm muutoksen, mikä on sama asia kuin 318i:n vaihtaminen 320i:hin. Mitkä osat pitää vaihtaa? Lastu ohjausyksikössä? Vai ohjelmoidaanko lastu tietokoneen ja johdon kanssa autossa paikallaan? Päivityksen asennuttaminen maksaa Suomessa törkeän paljon. Voinko asentaa itse? Mistä välijohto ja ohjelma? Linkit halvimpiin kauppoihin tai piraattikopioihin?
Paljonko tehoa ja vääntöä N46B20:sta parhaimmillaan irtoaa virittämällä autoa helposti parkkipaikalla ilman kalliita viritysosia tai erikoistyökaluja?
Millaisia tehoja ja vääntöjä raa'alla E85:llä on lastutetusta, mekaanisesti vakiosta N46B20:stä saatu?
E85:hän olisi muuten helppo keino piristää konetta, mutta etanolilla on pienempi energia/tilavuus -suhde kuin bensalla, joten sitä pitää ruiskuttaa enemmän. Paljonko E85:ttä voi seostaa bensaan joutumatta laihalle polttoaine/ilma -seokselle ja vikatilaan? Onko moottorinohjausyksikön (vakion ja viritettyjen) tila täyskaasulla ns. open loop, vai osaavatko säätyä tankkauksen jälkeen uuteen seokseen itsekseen happianturin perusteella (ns. closed loop)?
Jos moottorinohjausyksikkö ei osaa sopeutua seostukseen, vaan moottoriin joutuu lisäämään flexfuel-asennussarjan, riittääkö polttoainelinjan virtaus raa'alle E85:lle?
Mikä on polttoainepumpun, -suodattimen ja -suuttimien virtaavuus vakiona? Mikä on suuttimen aukiolon pulssiosuus bensalla täyskaasulla? Pitäisi nimittäin olla korkeintaan noin 70% jos meinaa ajaa pelkällä E85:llä flexfuel-laitteen kanssa.
Jos suuttimien virtaus on pullonkaulana, ja kiertääkseen ongelman nostaa ruiskutuspainetta vaihtamalla muutaman kympin hintaisen painesäätimen erilaiseksi, alkaako käydä jossain tilanteessa rikkaalla, vai osaako säätyä itsestään tarpeeksi pitkälle laihempaan päin, kun pienemmällä kuormallahan ohjausyksiköt yleensä ovat takaisinkytketyssä (closed loop) tilassa? Mikä on sopivan korvaavan painesäätimen rajapaine? Kuinka pitkään vakio bensapumppu kestää E85:ttä korkeammalla paineella? Kun pumppu lopulta hajoaa, tuleehan mittaristoon varoitus laihalle seokselle joutumisesta ja/tai nakutuksesta ennen kuin jotain kallista menee rikki? Paljonko parempi pumppu maksaa ja onko se helppo vaihtaa tuossa korimallissa? Käykö muissa autoissa hyväksi todettu Walbro-tarvikepumppu? Mitä sivuvaikutuksia tälle moottorille tulee E85:stä vaikkapa kovalla pakkasella?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201757
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy451081Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?41942Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50846Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44802Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56768Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760