Siskoltani on leikattu kohdunkaulasyöpä. Äidiltä rintasyöpä ja todittiin paljon etäispesäkkeitä.
Mietinkin, että mahtaako syöpägiinit jyllätä minussakin. Sairastan paljon ja diagnooseja on aika liuta.
Olenkin miettinyt, että jos mulla vielä todetaan esim. rintasyöpä, en mene hoitoihin, vaan annan syövän viedä mennessään. Mutta, voidaanko hoitoihin pakottaa?
Geenit
2
249
Vastaukset
- Oikeus kieltäytyä
Lyhyesti hoitoihin ei voida pakottaa, ellei ole kyse tahdonvastaisesta hoidosta psykiatrin puolella, potilaalla on oikeus kieltäytyä hoidoista.
- gyne
Rintasyöpää on kyllä perinnöllistäkin sorttia, silloin suvussa on yleensä useita rinta- (ja munasarja-) syöpään melko nuorella iällä (alle 40-50 v) sairastuneita. Kohdunkaulan syöpä ei periydy, vaan sille on muita altistavia tekijöitä, kuten papilloomavirusinfektio ja tupakointi.
Syöpien hoidossa parhaat tulokset saa aina, jos syöpä löydetään kun se on vielä paikallinen. Tuolloin kummankin mainitsemasi syövän hoitotulokset ovat erinomaisia, molempiin on olemassa myös seulonta. Kohdunkaulan syövän riski pienenee minimaaliseksi, jos käy papa-näytteellä säännöllisesti (joukkotarkastukset kerta niiden välissä). Papa-seulonnalla voidaan löytää jo esiasteet, ja hoitaa ne ennen syövän ilmaantumista. Joukkotarkastukset ovatkin vähentäneet kuolleisuutta kohdunkaulan syöpään n. 75 %. Mammografia-seulonnat tehdään 50 v alkaen 2 vuoden välein 59-vuoteen saakka, ja seulontaikää ollaan laajentamassa 69-vuotiaaksi. Suomessa mammografiaseulonta on vähentänyt rintasyöpäkuolleisuutta n. 35 %.
Ketään ei tietenkään pakoteta hoitoihin, potilaalla on siinä suhteessa itsemääräämisoikeus (poikkeus; lapsi jonka vanhemmat kieltävät hoidon voidaan ottaa huostaan). Potilas voi myös esittää toiveita hoidon suhteen esim niin että vältetään vaikeita sivuvaikutuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1421603
Taas puukotus yläristillä!
Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!541521Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin
Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka681123Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella
Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r1031057- 108960
Ihana juhannusperinne
Lähdemme aina juhannuksena aivan hirveässä kännissä kiikkerällä veneellä pieliselle! Se on hauskaa ja jännittävää puuhaa52858Mistä tunnistaa suomussalmelaisen kassajonossa
Terveiset täältä Kuopiosta! Olen aikoinaan Suomussalmelta lähtenyt maailmalle ja muutaman mutkan kautta päätynyt savon s86819Älä itke rakas.
Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...57743- 59705
- 34676