Focus polkupyörät

Basunana

Hei,
onko kenelläkään kokemsusta kyseisestä polkupyörämerkistä?

Olen katsellut malleja Focus CRATER LAKE LTD. DISC ja Focus LOST LAGOON DISC. Kannattaako ostaa? Pyörät viime vuoden malleja ja saisi larunpyörästä mielestäni suht edullisesti.

25

13691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 0879

      Meillä on Focus Mares Expert ja Focus Cariboo Disc. Hyviä pyöriä ovat olleet ajaa, eikä vikoja ole ilmennyt.

    • Alkup. Maantiepyöräi

      Merkkinä tuo on ihan asiallinen, mutta olet kyllä mallit sieltä valikoimasta löytänyt. :D Molemmat pomppukepillisiä hybridejä. Focus on parhaimmillaan ehkä crossari/yleispyörä tehtaana. Katso myös ne viereiset liikkeet siitä kadun varrelta: Bestbrakes ja pyorahuolto.com.

      • Sama mies

        Vastaus on siis, ettei noita kahta mallia kannata ostaa, mutta liike myy ihan hyviäkin pyöriä.


      • Kokemataon
        Sama mies kirjoitti:

        Vastaus on siis, ettei noita kahta mallia kannata ostaa, mutta liike myy ihan hyviäkin pyöriä.

        Minkälainen pyörämalli minulle sitten sopisi parhaiten? Ajan lyhyttä työmatkaa ja tarkoitus olisi myös alkaa lenkkeileen pyörän kanssa. Tykkäisin ajella myös pienillä hiekkateillä yms.... Mitä vikaa lukittavassa etuhaarukassa?


      • johan.
        Kokemataon kirjoitti:

        Minkälainen pyörämalli minulle sitten sopisi parhaiten? Ajan lyhyttä työmatkaa ja tarkoitus olisi myös alkaa lenkkeileen pyörän kanssa. Tykkäisin ajella myös pienillä hiekkateillä yms.... Mitä vikaa lukittavassa etuhaarukassa?

        Jos ajat kaupungissa, niin ota vaan se etujousto siihen jos tahdot. Hybridi ois ok valinta, mutta ota laadukas (Focus on),ei mitään inseroita sitten. Joku varmaan koittaa ehdottaa cyclocrossia, mutta mielestäni cyclocrossi ei sovellu sinulle jos et ihan kisailemaan halua alkaa, siinä on kippuratanko (kaupungissa heikentää huomiokykyä kun ajat laahaavassa ajennossa matalana), Focuksessa tanko tosi kapea (42cm C-C) ja muutenkin ehkä turhan erilainen käyttötarkoitustasi ajatellen. Myös vaihteet välitetty siten, että pienin vaihdekin melko "suuren" tuntuinen jos tavispyöriä olet ennen ajanut. Mielummin laadukas, (itse ottaisin jäykkärunkoisen ja keulaisen) hybridi. Painossa menee melko lähelle levyjarrullista cyclocrossia, mutta käytännöllisempi sun tarpeisiin eikä maksa hyvillä osillakaan ihan niin paljon (lue varusteineen lähemmäs 2000e kuin 1000e).


      • Siksi että...
        Kokemataon kirjoitti:

        Minkälainen pyörämalli minulle sitten sopisi parhaiten? Ajan lyhyttä työmatkaa ja tarkoitus olisi myös alkaa lenkkeileen pyörän kanssa. Tykkäisin ajella myös pienillä hiekkateillä yms.... Mitä vikaa lukittavassa etuhaarukassa?

        ...etujousto on painava, helposti rikkoutuva ja kova ajotuntumaltaan. Kunnollinen joustohaarukka, joka oikeasti pehmentää menoa, maksaa saman tai vähän enemmän, mitä olet pyörään halukas sijoittamaan.

        Normaali kippuratanko on kaupungissakin paras vaihtoehto. Tuossa heitetty crossari on tietysti yksi vaihtoehto yleispyöräksi, mutta noilla tiedoilla ihan tavallinen maantiepyörä on edullisin ensimmäienn hyvä fillari. Niin kauan kun alla on tietä, käy pyöräksi maantiepyörä. Rengastusta täytyy vähän miettiä, jos ajaa kovin huonoilla hiekkateillä.

        Jätän nyt enemmän rautalangan vääntämisen väliin, mutta väite, että kippuratanko olisi huono kaupungissa on puuta heinää. Itse asiassa jopa toivin päin. Tangon paikka sen sijaan vaikuttaa.

        Jos Larunpyörällä ei ole viimevuotisia maantiepyöriä sopivaa kokoa, niin Bestbrakes myy Authoria ja pyorahuolto.com tarjoaa Cicli B:tä.


      • pyöräilijä?
        Siksi että... kirjoitti:

        ...etujousto on painava, helposti rikkoutuva ja kova ajotuntumaltaan. Kunnollinen joustohaarukka, joka oikeasti pehmentää menoa, maksaa saman tai vähän enemmän, mitä olet pyörään halukas sijoittamaan.

        Normaali kippuratanko on kaupungissakin paras vaihtoehto. Tuossa heitetty crossari on tietysti yksi vaihtoehto yleispyöräksi, mutta noilla tiedoilla ihan tavallinen maantiepyörä on edullisin ensimmäienn hyvä fillari. Niin kauan kun alla on tietä, käy pyöräksi maantiepyörä. Rengastusta täytyy vähän miettiä, jos ajaa kovin huonoilla hiekkateillä.

        Jätän nyt enemmän rautalangan vääntämisen väliin, mutta väite, että kippuratanko olisi huono kaupungissa on puuta heinää. Itse asiassa jopa toivin päin. Tangon paikka sen sijaan vaikuttaa.

        Jos Larunpyörällä ei ole viimevuotisia maantiepyöriä sopivaa kokoa, niin Bestbrakes myy Authoria ja pyorahuolto.com tarjoaa Cicli B:tä.

        jos nyt vain muutamaan edelläväitettyyn puuttuisin ja haluaisin muidenkin mielipiteitä.

        "...etujousto on painava, helposti rikkoutuva ja kova ajotuntumaltaan"

        jos kyse on nimenomaan painosta (massasta) grammoina on tavalliselle pyöräilijälle aivan sama painaako pyörä 12 vai 15 kiloa. Ja nyt on turha alkaa puhua alle 10 kg:n pyöristä, koska näillä hinnoilla ei sellaisia kuitenkaan saa eikä varmaan kannattaisi hankkiakaan. Useimmissa tapauksissa pyöräilijästä on helpompi pudottaa vaikka 5 kiloa kuin pyörästä. Tuosta että ne ovat helposti rikkoutuvia on varmaan pyörähuolloilla jotain tuntumaa, mutta itse en siitä tiedä. (Olen tietoinen tästä valitettavasta kuolemantapauksesta)

        Toinen täällä jatkuvasti toistuva väite (saman ihmisen näppäimiltä tosin) on että edulliset joustokeulat ovat kovia ajotuntumaltaan ja samalla hinnalla saa teräshaarukan tai hieman lisää maksamalla hiilikuituisen, jotka ovat mukavampia tuntumaltaan. Onko tässä väitteessä mitään perää? Kaupunkiajossa, jossa on katukiviä, korokkeita ja huonokuntoista asfalttia jäykkä teräshaarukka olisi siis mukavampi kuin joustohaarukka. Onko tällaisella väitteellä laajakin kannatus. Itselläni on hyvin vähän kokemusta joustokeuloista, mutta väittäisin että lähes mikä tahansa joustokeula on kuopissa ja katukivissä MUKAVAMPI kuin mikä tahansa jäykkä teräshaarukka. Nyt siis taas arvioin vain mukavuutta en muita ominaisuuksia.

        Tuntuu siltä että tämä hybridien ja joustokeulojen vastustamisen elämäntehtäväkseen ottanut henkilö ei oikeasti ole ajanut huonoja ja kuoppaisia teitä.

        Olisi myös mukava lukea 600-1000e joustohybridin omistajien omia kokemuksiaan näistä kauheista laitteista. Onko esim seuraava pyöränne ehdottomasti ilman joustokeulaa kun nyt olette näillä kauhistuksilla joutuneet ajamaan vai onko kenties niilläkin oma paikkansa.

        Mielenkiintoista olisi myös kuulla kuinka moni tosiaan käyttää maantiepyörää yleispyöränä työmatkoihin yms. kaupunkialueella ja onko tullut mieleen, että siihen tarkoitukseen voisi olla joku muu pyörämalli sopivampi.

        Sitä myöskin ihmettelen mikä tekee Focuksesta laadukkaan ja Inserasta ei laadukkaan. Ei ainakaan osat, koska ne ovat lähes identtiset minun katsomissani malleissa (Inserassa hieman laadukkaampi joustohaarukka). Tuskin myöskään runko, en ole ainakaan kuullut että "kalliimmissa" Inseroissa olisi ollut mitään ongelmia rungon suhteen. Nyt siis arvioin vain pyöriä, en niitä myyviä liikkeitä.


        Täälläkin joissakin keskusteluissa haukuttu (väärä voittaja) Tekniikan Maailman hybriditestin tekstiosuus kannattaisi kaikkien lukea ajatuksella, siinä on mielestäni hyvin lähestytty pyöräilyä "normaalipyöräilijän" ei siis pyöräilyn harrastajan näkökulmasta. Joidenkin tosipyöräilijöiden on ilmeisesti vaikea laskeutua tavallisen polkimenpyörittäjän tasolle pyöräilyn ongelmia pohdittaessa.


      • Alkup. Maantiepräili
        pyöräilijä? kirjoitti:

        jos nyt vain muutamaan edelläväitettyyn puuttuisin ja haluaisin muidenkin mielipiteitä.

        "...etujousto on painava, helposti rikkoutuva ja kova ajotuntumaltaan"

        jos kyse on nimenomaan painosta (massasta) grammoina on tavalliselle pyöräilijälle aivan sama painaako pyörä 12 vai 15 kiloa. Ja nyt on turha alkaa puhua alle 10 kg:n pyöristä, koska näillä hinnoilla ei sellaisia kuitenkaan saa eikä varmaan kannattaisi hankkiakaan. Useimmissa tapauksissa pyöräilijästä on helpompi pudottaa vaikka 5 kiloa kuin pyörästä. Tuosta että ne ovat helposti rikkoutuvia on varmaan pyörähuolloilla jotain tuntumaa, mutta itse en siitä tiedä. (Olen tietoinen tästä valitettavasta kuolemantapauksesta)

        Toinen täällä jatkuvasti toistuva väite (saman ihmisen näppäimiltä tosin) on että edulliset joustokeulat ovat kovia ajotuntumaltaan ja samalla hinnalla saa teräshaarukan tai hieman lisää maksamalla hiilikuituisen, jotka ovat mukavampia tuntumaltaan. Onko tässä väitteessä mitään perää? Kaupunkiajossa, jossa on katukiviä, korokkeita ja huonokuntoista asfalttia jäykkä teräshaarukka olisi siis mukavampi kuin joustohaarukka. Onko tällaisella väitteellä laajakin kannatus. Itselläni on hyvin vähän kokemusta joustokeuloista, mutta väittäisin että lähes mikä tahansa joustokeula on kuopissa ja katukivissä MUKAVAMPI kuin mikä tahansa jäykkä teräshaarukka. Nyt siis taas arvioin vain mukavuutta en muita ominaisuuksia.

        Tuntuu siltä että tämä hybridien ja joustokeulojen vastustamisen elämäntehtäväkseen ottanut henkilö ei oikeasti ole ajanut huonoja ja kuoppaisia teitä.

        Olisi myös mukava lukea 600-1000e joustohybridin omistajien omia kokemuksiaan näistä kauheista laitteista. Onko esim seuraava pyöränne ehdottomasti ilman joustokeulaa kun nyt olette näillä kauhistuksilla joutuneet ajamaan vai onko kenties niilläkin oma paikkansa.

        Mielenkiintoista olisi myös kuulla kuinka moni tosiaan käyttää maantiepyörää yleispyöränä työmatkoihin yms. kaupunkialueella ja onko tullut mieleen, että siihen tarkoitukseen voisi olla joku muu pyörämalli sopivampi.

        Sitä myöskin ihmettelen mikä tekee Focuksesta laadukkaan ja Inserasta ei laadukkaan. Ei ainakaan osat, koska ne ovat lähes identtiset minun katsomissani malleissa (Inserassa hieman laadukkaampi joustohaarukka). Tuskin myöskään runko, en ole ainakaan kuullut että "kalliimmissa" Inseroissa olisi ollut mitään ongelmia rungon suhteen. Nyt siis arvioin vain pyöriä, en niitä myyviä liikkeitä.


        Täälläkin joissakin keskusteluissa haukuttu (väärä voittaja) Tekniikan Maailman hybriditestin tekstiosuus kannattaisi kaikkien lukea ajatuksella, siinä on mielestäni hyvin lähestytty pyöräilyä "normaalipyöräilijän" ei siis pyöräilyn harrastajan näkökulmasta. Joidenkin tosipyöräilijöiden on ilmeisesti vaikea laskeutua tavallisen polkimenpyörittäjän tasolle pyöräilyn ongelmia pohdittaessa.

        "...Tuntuu siltä että tämä hybridien ja joustokeulojen vastustamisen elämäntehtäväkseen ottanut henkilö ei oikeasti ole ajanut huonoja ja kuoppaisia teitä..."

        Olen ajanut sekä alumiini-, teräs-, hiilari- että halpis joustokeulaisella joten kokemusta on. Joustokeula on mukava kaupunki viidakossa, mutta silloin keulan hinta on vajaat tuhat euroa. Muutama hopottaja täällä tietysti pyörii kehumassa aivan erinomaisia joustojaan. ;)

        Niin kauan kun puhutaan tiestä on jäykkä keula aina mukavampi. Erityyppiset jätkät keulat ovat sitten mukavuudeltaan erilaisia. Edullisissa pyörissä yleensä teräs ja hiilikuitu ovat paras ratkaisu. Alumiini lyö yleensä käsille yhtä pahasti kuin halpa pomppukeppi.


      • Ps...
        Alkup. Maantiepräili kirjoitti:

        "...Tuntuu siltä että tämä hybridien ja joustokeulojen vastustamisen elämäntehtäväkseen ottanut henkilö ei oikeasti ole ajanut huonoja ja kuoppaisia teitä..."

        Olen ajanut sekä alumiini-, teräs-, hiilari- että halpis joustokeulaisella joten kokemusta on. Joustokeula on mukava kaupunki viidakossa, mutta silloin keulan hinta on vajaat tuhat euroa. Muutama hopottaja täällä tietysti pyörii kehumassa aivan erinomaisia joustojaan. ;)

        Niin kauan kun puhutaan tiestä on jäykkä keula aina mukavampi. Erityyppiset jätkät keulat ovat sitten mukavuudeltaan erilaisia. Edullisissa pyörissä yleensä teräs ja hiilikuitu ovat paras ratkaisu. Alumiini lyö yleensä käsille yhtä pahasti kuin halpa pomppukeppi.

        Yleensä kannattaa kysyä sellaiselta, joka on kokeillut montaa erilaista pyörätyyppiä. Pomppukeppihybridikin voi tuntua hyvältä, jos ei koskaan ole kokeillut parempaa - vai mitä. Ikävä puoli asiassa on, että se parempi vaihtoehto voi joskus olla jopa halvempi!


      • Mahtipyörääjä
        Ps... kirjoitti:

        Yleensä kannattaa kysyä sellaiselta, joka on kokeillut montaa erilaista pyörätyyppiä. Pomppukeppihybridikin voi tuntua hyvältä, jos ei koskaan ole kokeillut parempaa - vai mitä. Ikävä puoli asiassa on, että se parempi vaihtoehto voi joskus olla jopa halvempi!

        Johtopäätös: jäykkäkeulainen hybridi on paras kaupungissa!


      • JarkkoKuusiluoma
        Mahtipyörääjä kirjoitti:

        Johtopäätös: jäykkäkeulainen hybridi on paras kaupungissa!

        Itse nyt jonkun verran pyöräilykokemusta hankkineena kiinnittäisin huomiota renkaisiin. Ilmatilan riittävyys on melko tärkeä tekijä ajomukavuuden kannalta, sillä voi säätää ilmanpaineiden kanssa paljon enemmän kuin keulan materiaalilla vs. alumiiniko vaiko teräs. Kysyjän tilanteessa ottaisin nyt hiukan aikaa itselleni, tutkisin noiden Focuksien hintaluokassa olevaa tarjontaa mahdollisimman laajasti ja kävisin koeajoilla liikkeissä kaikessa rauhassa. Pyörän oikea koko on myös erittäin tärkeä mukavuusseikka. Varo hankkimasta liian suurta runkoa. Mulla oli viime kesänä lyhyen aikaa Crater Lake ajossa, mutta halpa keula oli oikeasti melko huonon tuntuinen hiekkatiellä, joten pistin pyörän vaihtoon. Maastopyörä olisi siitä hyvä valinta, että tossa hintaluokassa saisi kohtuukeulalla ja paksummilla=ilmatilavilla=pehmeämpi kulku renkailla ajotuntumaltaan mukavan pyörän, joka olisi mahdollisimman monipuolinen käyttää. Jos tarvetta on, niin siihen irtolokaria ja irtotarakkaa. Niin minä tekisin.


      • pyöräilijä?
        Alkup. Maantiepräili kirjoitti:

        "...Tuntuu siltä että tämä hybridien ja joustokeulojen vastustamisen elämäntehtäväkseen ottanut henkilö ei oikeasti ole ajanut huonoja ja kuoppaisia teitä..."

        Olen ajanut sekä alumiini-, teräs-, hiilari- että halpis joustokeulaisella joten kokemusta on. Joustokeula on mukava kaupunki viidakossa, mutta silloin keulan hinta on vajaat tuhat euroa. Muutama hopottaja täällä tietysti pyörii kehumassa aivan erinomaisia joustojaan. ;)

        Niin kauan kun puhutaan tiestä on jäykkä keula aina mukavampi. Erityyppiset jätkät keulat ovat sitten mukavuudeltaan erilaisia. Edullisissa pyörissä yleensä teräs ja hiilikuitu ovat paras ratkaisu. Alumiini lyö yleensä käsille yhtä pahasti kuin halpa pomppukeppi.

        "Joustokeula on mukava kaupunki viidakossa, mutta silloin keulan hinta on vajaat tuhat euroa."

        Olisiko esittää esimerkkiä tällaisesta "kaupunki viidakkoon" sopivaa pyörää jossa olisi hyvä joustokeula hinnasta riippumatta. Tai ylipäänsä pyörää (ei maastopyörä) jossa olisi ns hyvä joustokeula vakiona ja jota myydään Suomessa.


      • Pomppukeppi
        pyöräilijä? kirjoitti:

        "Joustokeula on mukava kaupunki viidakossa, mutta silloin keulan hinta on vajaat tuhat euroa."

        Olisiko esittää esimerkkiä tällaisesta "kaupunki viidakkoon" sopivaa pyörää jossa olisi hyvä joustokeula hinnasta riippumatta. Tai ylipäänsä pyörää (ei maastopyörä) jossa olisi ns hyvä joustokeula vakiona ja jota myydään Suomessa.

        Ei noita järkevään hintaan välttämättä ole saatavana suoraan hyvällä keulalla. Mutta onneksi keulan vaihto parempaan ei ole mitenkään hankala juttu. Netistä löytää nykyään varsin edullisesti laadukkaitakin keuloja jotka menevät "heittämällä" vanhan huonon keulan tilalle. Esim. jos katsot vaikka brittiläisiltä kauppiailta (vaikkapa Wiggle tai ChainReactionCycles) niin esim. Rock Shoxilta löytyy yleensä edellisvuotisia malleja varsin edullisesti. Esim. Tora on jo ihan kelpo keula. Itse ostin juuri Tora Solo Airin (=ilmajousitettu) noin 150e hintaan. Ja vaihtoehtoja on todella monia muitakin. Joten yksi oikeasti varteenotettava vaihtoehto on etsiä ensin muuten hyvä ja itselle sopiva pyörä ja vaihtaa (tai vahdattaa...) siihen sitten parempi keula. Varmista vain ensin että uusi keula vastaa pituudeltaan aika tarkaan vanhaa keulaa niin pyörän geometria ei muutu liikaa.


      • pyöräilijä?
        Pomppukeppi kirjoitti:

        Ei noita järkevään hintaan välttämättä ole saatavana suoraan hyvällä keulalla. Mutta onneksi keulan vaihto parempaan ei ole mitenkään hankala juttu. Netistä löytää nykyään varsin edullisesti laadukkaitakin keuloja jotka menevät "heittämällä" vanhan huonon keulan tilalle. Esim. jos katsot vaikka brittiläisiltä kauppiailta (vaikkapa Wiggle tai ChainReactionCycles) niin esim. Rock Shoxilta löytyy yleensä edellisvuotisia malleja varsin edullisesti. Esim. Tora on jo ihan kelpo keula. Itse ostin juuri Tora Solo Airin (=ilmajousitettu) noin 150e hintaan. Ja vaihtoehtoja on todella monia muitakin. Joten yksi oikeasti varteenotettava vaihtoehto on etsiä ensin muuten hyvä ja itselle sopiva pyörä ja vaihtaa (tai vahdattaa...) siihen sitten parempi keula. Varmista vain ensin että uusi keula vastaa pituudeltaan aika tarkaan vanhaa keulaa niin pyörän geometria ei muutu liikaa.

        Ei ollut tarkoituskaan saada sitä järkevään hintaan.

        Tätä juuri tarkoitin, että niitä ei ole satavana valmiina. Ihmettelen miksi. Jos laatujousto on niin paljon parempi kuin ne vakiohalpikset niin varmasti ostajia löytyisi kovemmallakin hinnalla.

        Jos ei nimenomaan harrasta pyörien rakentelua niin monelle on aika suuri kynnys alkaa tilailemaan keuloja ulkomailta ja vaihdattamaan niitä alan liikkeissä, varsinkaan kun lopputuloksesta ei kuitenkaan voi olla varma. Miksi valmiita pyöriä ei saa suoraan liikkeistä?


      • sunfury
        pyöräilijä? kirjoitti:

        Ei ollut tarkoituskaan saada sitä järkevään hintaan.

        Tätä juuri tarkoitin, että niitä ei ole satavana valmiina. Ihmettelen miksi. Jos laatujousto on niin paljon parempi kuin ne vakiohalpikset niin varmasti ostajia löytyisi kovemmallakin hinnalla.

        Jos ei nimenomaan harrasta pyörien rakentelua niin monelle on aika suuri kynnys alkaa tilailemaan keuloja ulkomailta ja vaihdattamaan niitä alan liikkeissä, varsinkaan kun lopputuloksesta ei kuitenkaan voi olla varma. Miksi valmiita pyöriä ei saa suoraan liikkeistä?

        Jos jokainen tyytyy normaaliin pyörään, jota vain tarjotaan, niin tuleehan sitä mitä vain tarjotaan.

        Itselle pyöräilyyn kuuluu myös korjaus/rakentelu, joka myös säästää silkkaa rahaa. Ei sen opettelu ole rakettitiedettä ja ylivoimaista, vaikka aluksi saattaakin tuntua siltä.


      • xc-fun
        pyöräilijä? kirjoitti:

        Ei ollut tarkoituskaan saada sitä järkevään hintaan.

        Tätä juuri tarkoitin, että niitä ei ole satavana valmiina. Ihmettelen miksi. Jos laatujousto on niin paljon parempi kuin ne vakiohalpikset niin varmasti ostajia löytyisi kovemmallakin hinnalla.

        Jos ei nimenomaan harrasta pyörien rakentelua niin monelle on aika suuri kynnys alkaa tilailemaan keuloja ulkomailta ja vaihdattamaan niitä alan liikkeissä, varsinkaan kun lopputuloksesta ei kuitenkaan voi olla varma. Miksi valmiita pyöriä ei saa suoraan liikkeistä?

        Kyllähän kunnollisella joustokeulalla varustettuja pyöriä saa liikkeistä, hinta vaan alkaa sieltä 1000-1300 eron tietämiltä. Sitten puhutaan Rock shox Reban, Sr Suntour Epiconin ja Foxin keuloista, joiden lähtöhinta on jo kalliimpi kuin sen halvan kaupunkihybridin. Tällainen keula on sitten yleensä kiinni esimerkiksi Cube Ltd Pron kaltaisessa pyörässä. Näitä taas ostavat nimenomaan harrastajat, jotka tietävät mitä haluavat pyörältä. Kunnollinen joustokeula on kiinni maastoajoon tarkoitetussa pyörässä, dirtissä tai dh:ssa ja niissäkin on keskenään erilaiset joustokeulat, jotta ei menisi liian helpoksi. Ero on keulan joustomatkassa xc-pyörän ja dirtin välillä.

        Halpaan hybridiin ei laiteta kallista keulaa, koska halvan pyörän ostaja ei halua maksaa kalliista osasta, halpaa ostava haluaa halpaa. Sensijaan pyöristä jotakin tietävä harrastaja ostaa sen kalliimman pyörän kunnollisilla komponenteilla.

        Liikkeessä paikalleen laitettu keula on hyvä ja toimiva, kunhan on ostanut ensin sen hyvän keulan. Lopputuloksesta siis voi olla varma. Eikä se keulan kiinnittäminen ihan itse edes ole vaikeaa. Ohjainkannatin irti, holkit pois, ohjainlaakeri pois, keula irti. Keulasta kartio pois ja uuteen keulaan ja koko hoito kasaan uudestaan. Kestää noin 15 minuuttia koko operaatio jos laiskotellen tekee. Ripeästi sen hoitaa viidessä minuutissa ja sekin on hidas suoritus.
        Pitää olla aika poropeukalo ettei keulaa saa vaihdettua.


      • pyöräilijä?
        sunfury kirjoitti:

        Jos jokainen tyytyy normaaliin pyörään, jota vain tarjotaan, niin tuleehan sitä mitä vain tarjotaan.

        Itselle pyöräilyyn kuuluu myös korjaus/rakentelu, joka myös säästää silkkaa rahaa. Ei sen opettelu ole rakettitiedettä ja ylivoimaista, vaikka aluksi saattaakin tuntua siltä.

        Joo 80 luvuilla purin silloisen pyöräni säännöllisesti pari kertaa vuodessa ohjainlaakeria lukuunottamatta täydellisesti keskiötä ja pyöränlaakereita myöten joten kyllä sekin puoli on tullu tutuksi.

        Nykyään tuntuu vaan siltä että niukan vapaa-aikani käyttäisin mielummin pyörällä ajoon kuin sen rakenteluun. Nyt olisi ehkä mahdollisuus maksaa hieman enemmänkin jos haluaman kaltaisia pyöriä olisi myynnissä.


      • Työmatkapyöräilijä
        JarkkoKuusiluoma kirjoitti:

        Itse nyt jonkun verran pyöräilykokemusta hankkineena kiinnittäisin huomiota renkaisiin. Ilmatilan riittävyys on melko tärkeä tekijä ajomukavuuden kannalta, sillä voi säätää ilmanpaineiden kanssa paljon enemmän kuin keulan materiaalilla vs. alumiiniko vaiko teräs. Kysyjän tilanteessa ottaisin nyt hiukan aikaa itselleni, tutkisin noiden Focuksien hintaluokassa olevaa tarjontaa mahdollisimman laajasti ja kävisin koeajoilla liikkeissä kaikessa rauhassa. Pyörän oikea koko on myös erittäin tärkeä mukavuusseikka. Varo hankkimasta liian suurta runkoa. Mulla oli viime kesänä lyhyen aikaa Crater Lake ajossa, mutta halpa keula oli oikeasti melko huonon tuntuinen hiekkatiellä, joten pistin pyörän vaihtoon. Maastopyörä olisi siitä hyvä valinta, että tossa hintaluokassa saisi kohtuukeulalla ja paksummilla=ilmatilavilla=pehmeämpi kulku renkailla ajotuntumaltaan mukavan pyörän, joka olisi mahdollisimman monipuolinen käyttää. Jos tarvetta on, niin siihen irtolokaria ja irtotarakkaa. Niin minä tekisin.

        Vähän kaikkea kokeilleena sanoisin, että hyvällä kelillä yli 10km työmatkoilla maantiepyörä tai lyhyemmillä matkoilla fixi ovat parhaat vaihtoehdot. Huonommalla kelillä crossarisinkula on vaihtoehto, koska siihen saa lokarit, mutta ajotuntuma ei ole paljoa huonompi.

        Tankovaihtoehdoista pässinsarvi antaa paremman ajoasennon, tai oikeammin useampia sellaisia, kuin suoratanko. Suoratanko taas on talvella oikein liukkaalla parempi.

        Asfaltilla riittää 20 - 23 mm rengas. Jos on todella röykkyistä, niin 28 - 32 mm on sopiva. Huonolaatuinen, kova runko ja haarukka vaativat ilmatilaltaan suuremman renkaan.


      • Juuri noin
        xc-fun kirjoitti:

        Kyllähän kunnollisella joustokeulalla varustettuja pyöriä saa liikkeistä, hinta vaan alkaa sieltä 1000-1300 eron tietämiltä. Sitten puhutaan Rock shox Reban, Sr Suntour Epiconin ja Foxin keuloista, joiden lähtöhinta on jo kalliimpi kuin sen halvan kaupunkihybridin. Tällainen keula on sitten yleensä kiinni esimerkiksi Cube Ltd Pron kaltaisessa pyörässä. Näitä taas ostavat nimenomaan harrastajat, jotka tietävät mitä haluavat pyörältä. Kunnollinen joustokeula on kiinni maastoajoon tarkoitetussa pyörässä, dirtissä tai dh:ssa ja niissäkin on keskenään erilaiset joustokeulat, jotta ei menisi liian helpoksi. Ero on keulan joustomatkassa xc-pyörän ja dirtin välillä.

        Halpaan hybridiin ei laiteta kallista keulaa, koska halvan pyörän ostaja ei halua maksaa kalliista osasta, halpaa ostava haluaa halpaa. Sensijaan pyöristä jotakin tietävä harrastaja ostaa sen kalliimman pyörän kunnollisilla komponenteilla.

        Liikkeessä paikalleen laitettu keula on hyvä ja toimiva, kunhan on ostanut ensin sen hyvän keulan. Lopputuloksesta siis voi olla varma. Eikä se keulan kiinnittäminen ihan itse edes ole vaikeaa. Ohjainkannatin irti, holkit pois, ohjainlaakeri pois, keula irti. Keulasta kartio pois ja uuteen keulaan ja koko hoito kasaan uudestaan. Kestää noin 15 minuuttia koko operaatio jos laiskotellen tekee. Ripeästi sen hoitaa viidessä minuutissa ja sekin on hidas suoritus.
        Pitää olla aika poropeukalo ettei keulaa saa vaihdettua.

        "...halpaa ostava haluaa halpaa..."

        Niille, jotka täällä hakevat neuvoja, on teräs tai hiilikuitukeulainen fillari oikeia vaihtoehto:
        - citysinkula,
        - "asphalt",
        - maantiepyörä tai
        - crossari.


      • Onhan noita
        pyöräilijä? kirjoitti:

        jos nyt vain muutamaan edelläväitettyyn puuttuisin ja haluaisin muidenkin mielipiteitä.

        "...etujousto on painava, helposti rikkoutuva ja kova ajotuntumaltaan"

        jos kyse on nimenomaan painosta (massasta) grammoina on tavalliselle pyöräilijälle aivan sama painaako pyörä 12 vai 15 kiloa. Ja nyt on turha alkaa puhua alle 10 kg:n pyöristä, koska näillä hinnoilla ei sellaisia kuitenkaan saa eikä varmaan kannattaisi hankkiakaan. Useimmissa tapauksissa pyöräilijästä on helpompi pudottaa vaikka 5 kiloa kuin pyörästä. Tuosta että ne ovat helposti rikkoutuvia on varmaan pyörähuolloilla jotain tuntumaa, mutta itse en siitä tiedä. (Olen tietoinen tästä valitettavasta kuolemantapauksesta)

        Toinen täällä jatkuvasti toistuva väite (saman ihmisen näppäimiltä tosin) on että edulliset joustokeulat ovat kovia ajotuntumaltaan ja samalla hinnalla saa teräshaarukan tai hieman lisää maksamalla hiilikuituisen, jotka ovat mukavampia tuntumaltaan. Onko tässä väitteessä mitään perää? Kaupunkiajossa, jossa on katukiviä, korokkeita ja huonokuntoista asfalttia jäykkä teräshaarukka olisi siis mukavampi kuin joustohaarukka. Onko tällaisella väitteellä laajakin kannatus. Itselläni on hyvin vähän kokemusta joustokeuloista, mutta väittäisin että lähes mikä tahansa joustokeula on kuopissa ja katukivissä MUKAVAMPI kuin mikä tahansa jäykkä teräshaarukka. Nyt siis taas arvioin vain mukavuutta en muita ominaisuuksia.

        Tuntuu siltä että tämä hybridien ja joustokeulojen vastustamisen elämäntehtäväkseen ottanut henkilö ei oikeasti ole ajanut huonoja ja kuoppaisia teitä.

        Olisi myös mukava lukea 600-1000e joustohybridin omistajien omia kokemuksiaan näistä kauheista laitteista. Onko esim seuraava pyöränne ehdottomasti ilman joustokeulaa kun nyt olette näillä kauhistuksilla joutuneet ajamaan vai onko kenties niilläkin oma paikkansa.

        Mielenkiintoista olisi myös kuulla kuinka moni tosiaan käyttää maantiepyörää yleispyöränä työmatkoihin yms. kaupunkialueella ja onko tullut mieleen, että siihen tarkoitukseen voisi olla joku muu pyörämalli sopivampi.

        Sitä myöskin ihmettelen mikä tekee Focuksesta laadukkaan ja Inserasta ei laadukkaan. Ei ainakaan osat, koska ne ovat lähes identtiset minun katsomissani malleissa (Inserassa hieman laadukkaampi joustohaarukka). Tuskin myöskään runko, en ole ainakaan kuullut että "kalliimmissa" Inseroissa olisi ollut mitään ongelmia rungon suhteen. Nyt siis arvioin vain pyöriä, en niitä myyviä liikkeitä.


        Täälläkin joissakin keskusteluissa haukuttu (väärä voittaja) Tekniikan Maailman hybriditestin tekstiosuus kannattaisi kaikkien lukea ajatuksella, siinä on mielestäni hyvin lähestytty pyöräilyä "normaalipyöräilijän" ei siis pyöräilyn harrastajan näkökulmasta. Joidenkin tosipyöräilijöiden on ilmeisesti vaikea laskeutua tavallisen polkimenpyörittäjän tasolle pyöräilyn ongelmia pohdittaessa.

        "...Mielenkiintoista olisi myös kuulla kuinka moni tosiaan käyttää maantiepyörää yleispyöränä työmatkoihin yms. kaupunkialueella ja onko tullut mieleen, että siihen tarkoitukseen voisi olla joku muu pyörämalli sopivampi..."

        Pääkaupunkiseudulla ainakin hyvin tavallinen näky nykyään. Toinen yleinen on crossari. Kolmas on tietysti mummis.


      • Pomppukeppi
        pyöräilijä? kirjoitti:

        Ei ollut tarkoituskaan saada sitä järkevään hintaan.

        Tätä juuri tarkoitin, että niitä ei ole satavana valmiina. Ihmettelen miksi. Jos laatujousto on niin paljon parempi kuin ne vakiohalpikset niin varmasti ostajia löytyisi kovemmallakin hinnalla.

        Jos ei nimenomaan harrasta pyörien rakentelua niin monelle on aika suuri kynnys alkaa tilailemaan keuloja ulkomailta ja vaihdattamaan niitä alan liikkeissä, varsinkaan kun lopputuloksesta ei kuitenkaan voi olla varma. Miksi valmiita pyöriä ei saa suoraan liikkeistä?

        "Jos ei nimenomaan harrasta pyörien rakentelua niin monelle on aika suuri kynnys alkaa tilailemaan keuloja ulkomailta ja vaihdattamaan niitä alan liikkeissä, varsinkaan kun lopputuloksesta ei kuitenkaan voi olla varma. Miksi valmiita pyöriä ei saa suoraan liikkeistä? "

        Jos ei halua itse rakennella niin on myös sellaisia palvelevia pyöräliikkeitä jotka kokoavat pyörän vaikka ihan kokonaan asiakkaan toiveiden mukaan. Hinta on tietysti kovempi kuin valmiilla kokoonpanolla mutta jos ei olekaan tarkoitus saada "järkevään" hintaan niin kannattaa kysellä. Näitä palveluita ovat käyttäneen mm. pyörämatkailuun yms. erikoisempiin käyttötarkoituksiin pyöriä käyttävät sekä sellaiset jotka vain halauvat juuri itselle sopivan pyörän mutta säästää rakentelun vaivan.


      • Kokemus-K
        Pomppukeppi kirjoitti:

        "Jos ei nimenomaan harrasta pyörien rakentelua niin monelle on aika suuri kynnys alkaa tilailemaan keuloja ulkomailta ja vaihdattamaan niitä alan liikkeissä, varsinkaan kun lopputuloksesta ei kuitenkaan voi olla varma. Miksi valmiita pyöriä ei saa suoraan liikkeistä? "

        Jos ei halua itse rakennella niin on myös sellaisia palvelevia pyöräliikkeitä jotka kokoavat pyörän vaikka ihan kokonaan asiakkaan toiveiden mukaan. Hinta on tietysti kovempi kuin valmiilla kokoonpanolla mutta jos ei olekaan tarkoitus saada "järkevään" hintaan niin kannattaa kysellä. Näitä palveluita ovat käyttäneen mm. pyörämatkailuun yms. erikoisempiin käyttötarkoituksiin pyöriä käyttävät sekä sellaiset jotka vain halauvat juuri itselle sopivan pyörän mutta säästää rakentelun vaivan.

        Eikä tuo itse rakentelukaan mitenkään kohtuuttomasti aikaa vievää puuhaa ole. Itse rakentelin juuri pojalleni maastopyöräharrastukseen (seuran harjoitukset ja kevyt kilpakäyttö) sopivan maastopyörän kun sopivalla runkokoolla olevia "oikeita" maastopyöriä ei tahtonut millään olla saatavilla. Ostin siis pelkän rungon ja kokoilin sen ympärille pyörän osittain uusista ja osittain vanhasta pyörästä puretuista osista. Käytännössä hommaan meni ehkä kolme iltaa kaikkinensa eli noin 8-9 tuntia sisältäen vanhan pyörän purkamisen ja vanhojen osien puhdistuksen. Osaamista ei myöskään minusta tarvittu kuin ihan perusharrastajan taitojen verran ja kaikki oli oikeastaan hyvin loogista ja johdonmukaista. Ja tulos oli uniikki ja taatusti käyttöä kestävä maastopyörä selvästi alle 1000 eurolla.

        Joten voin kyllä suositella edes jonkinasteista rakentelua jos suoraan mieleistä pyörää ei vain löydy. Oppii myös samalla huoltamaan pyöränsä.


      • xc-fun
        Kokemus-K kirjoitti:

        Eikä tuo itse rakentelukaan mitenkään kohtuuttomasti aikaa vievää puuhaa ole. Itse rakentelin juuri pojalleni maastopyöräharrastukseen (seuran harjoitukset ja kevyt kilpakäyttö) sopivan maastopyörän kun sopivalla runkokoolla olevia "oikeita" maastopyöriä ei tahtonut millään olla saatavilla. Ostin siis pelkän rungon ja kokoilin sen ympärille pyörän osittain uusista ja osittain vanhasta pyörästä puretuista osista. Käytännössä hommaan meni ehkä kolme iltaa kaikkinensa eli noin 8-9 tuntia sisältäen vanhan pyörän purkamisen ja vanhojen osien puhdistuksen. Osaamista ei myöskään minusta tarvittu kuin ihan perusharrastajan taitojen verran ja kaikki oli oikeastaan hyvin loogista ja johdonmukaista. Ja tulos oli uniikki ja taatusti käyttöä kestävä maastopyörä selvästi alle 1000 eurolla.

        Joten voin kyllä suositella edes jonkinasteista rakentelua jos suoraan mieleistä pyörää ei vain löydy. Oppii myös samalla huoltamaan pyöränsä.

        Minäkin rakensin oman maastopyöräni kun sattui löytymään sopiva runko kaverilta joka vaihtoi toiseen maastopyörään. Ostin uutena osana Sr Suntour Epicon ilmakeulan ja siihen levyjarruvalmiudella kiekon. Muutoin pyörä on koottu omista ja kavereiden varastoista löytyneistä osista. Ulkokumit toki ostin vielä erikseen, en ollut tyytyväinen pyörässä kiinni olleisiin 1.9 tuuman maastokumeihin. Ostin sitten 2.4 tuuman levyiset nakit alle.
        Paketin kokonaishinnaksi tuli se noin tuhat euroa ja lopputulos on taatusti ainutlaatuinen ja uniikki senkin puolesta, että alunperin ruotsin lipun väreissä ollut runko on jauhemaalattu erikseen käsityönä, toista samanlaista ei ole.

        Rakentelu on tosiaan hyvin johdonmukaista, loogista, sinänsä helppoa ja vieläpä opettavaa. Mikä parasta, saa pyörän joka taatusti on hyvä ja luotettava, koska sen on itse kasannut ja kiristellyt kaikki kiinnitykset kunnolla. Rakentelu opettaa myös pyörän osien vaihtamisen ja huollon kerralla.


    • jonkka9000

      Moi, jos olet vielä pyörää ostamassa, mun mielipiteenä Focuksen lost lagoonista (-08): Kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti ergonomiaan/ajoasentoon. Itse olen 194cm pitkä ja XL-rungon mukana tuleva ohjaustanko on liian matalalla "mukavaan" ajoon. Olen harkinnut siihen säädettävää ohjaustangon kulmaa, mutta toistaiseksi KUNTOpyöräilyt on sujuneet vakiolla. "Kilpa"satulan vaihdoin pehmeämpään (ale n.10e) joka toimii toistaiseksi todella hyvin. Ainakin mulla yli 30km lenkit tuntui niin paljon takapuolessa, että vaihto kannatti. Pyörä on upean jämäkkä, jopa hiekkateillä, ihmettelen kovasti kommentteja, ettei 'sovi missään tapauksessa' hiekkateille. Muista vastaavan laatuisista pyöristä mulla ei ole kokemuksia, mutta ainakin tällä pyörällä pääsee LUJAA ja tuntuu, että on hintansa arvoinen. On toistaiseksi, 2v, pysynyt todella hyvässä vireessä. Jouduin tosin käyttämään muutaman kerran larussa, kun poljinkammet falskasi, todella vähän, mutta kuitenkin (ilmeisesti jokin poljinkeskiön kiristämiseen liittyvä oli se juttu > takuu).

    • Tsygävauhko

      Itselläni on Focus Blue Ridge, Ovh 650, ja täytyy sanoa, että toiset samanlaiset pitäis maksaa, jotta saisi hyvän pyörän.

      Etupumput ovat naurettavan väljät, enkä tarkoita joustoliikettä, vaan niissä klappia. Ensiörattaat on taottu säilykepurkkimetallista niin kuin kaikissa muissa "halpapyörissä" ja jarrulevyt ovat kuin tonnikalapurkin kannet.

      En muista, että 4000 markkaan olisi saanut näin huonoa pyörää, vaan oikean Suomessa valmistetun Helkaman :).

      Saksassa valmistettu tämän hintaluokan Focus ei minun mielestäni ole mitenkään laadukas. Jäykällä etuhaarukalla kera vanhanajan V-jarrujen tämä olisi mielestäni parempi kokonaisuus.

      Larun pyörä, Te kuulette minusta vielä!.............sillä tulen hyvän palvelun takia ostamaan jonain päivänä 1500 euron pyörän kauppa- /työmatkoja varten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet toisen kanssa

      ...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

      Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1413
    3. Kuka teistä on paras nainen

      A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1259
    5. Onko jotain mistä

      Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

      Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

      niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

      Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

      Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      972
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

      Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe