lattialaatat keittiöön

Laatta lassi

Oisko kellään antaa tietoa mikä laatta kannattaa valita keittiön lattiaan. Onko laatoissa eroja? Mikä ois kestävin pieniä kolhuja vastaan?

9

3330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on

      kyllä

    • saumat tärkeät

      Mielestäni tärkein vinkki on se että laita tumma sauma, jossa ei näy lika. Mielestäni lattiaan ei ylipäätään pitäisi laittaa muita kuin värikartan tummimpia sävyä, tumman ruskeaa, tumman harmaata jne. Vaaleat saumat menee likaisiksi ja lattia näyttää suttaiselta.

      • tumma väri

        mieltä,mahdollisimman tummaa, myös laatat.Jokunen vuosi asuttu.laatat mustaharmaat aaltomaiset
        44cmx44cm pietra nero,sauma musta.Ei näy lika eikä pöly.Vähän epäilytti laittaa,mutta laittaisin
        uudestaan samat laatat vieläkin.Meidän keittiöön tumma väri sopi hyvin,mutta se ei kaikkiin
        keittiöihin passaa.


      • Uimahalliin ehkä.
        tumma väri kirjoitti:

        mieltä,mahdollisimman tummaa, myös laatat.Jokunen vuosi asuttu.laatat mustaharmaat aaltomaiset
        44cmx44cm pietra nero,sauma musta.Ei näy lika eikä pöly.Vähän epäilytti laittaa,mutta laittaisin
        uudestaan samat laatat vieläkin.Meidän keittiöön tumma väri sopi hyvin,mutta se ei kaikkiin
        keittiöihin passaa.

        Laatat on tarkoitettu kylypyhuoneisiin ei asuintiloihin.
        Pinta on liian kova ja kalsea tiloihin joissa oleskellaan.Vaikka muotia olisikin.
        Ainoa oikea pinta keittiöön on Korkki tai Muovimatto.
        Sanokoon muotilehdet ja sisustusohjemat mitä tahansa.


      • ei kahta puhetta
        Uimahalliin ehkä. kirjoitti:

        Laatat on tarkoitettu kylypyhuoneisiin ei asuintiloihin.
        Pinta on liian kova ja kalsea tiloihin joissa oleskellaan.Vaikka muotia olisikin.
        Ainoa oikea pinta keittiöön on Korkki tai Muovimatto.
        Sanokoon muotilehdet ja sisustusohjemat mitä tahansa.

        Ja millä lihaksilla moista väität?

        Laatta on ehdottamasti paras materiaali keittiön lattiaan.


    • gh

      Keittiiön lattiaan luonnonkiviset- tai keraamiset laattat on erinomaisia vaihtoehtoja, varsinkin jos tilassa on lattialämmitys. Luonnonkivi on kestävin valinta.
      Helposti puhdistettavat lasittetut laatat ja laadukkaat/tiiviit lasittamattomattomat porcellanatolaatat ovat sopivia.

      Lattialaattojen valikoima on laaja. Pintavaihtoehtoja ovat mm. karhea rustiikki, sileä matta, patinoitu ja kiiltävä. Kodin yleisilme määrittelee mihin tyyliin päädytään.
      Visuaalisen ilmeen lisäksi siivottavuus ja liukkausluokitus ovat avainasemassa laatan valinnassa.

      Laattojen värivalintaan vaikuttavat tilaan valittujen kalusteiden tyyli ja värit, katon väri sekä talon muissa huoneissa käytetyt värit, jos halutaan yhtenäinen linja. Ajattomia värejä ovat beige ja harmaa sekä kivijäljitelmät. Musta lattia voi olla tyylikäs, mutta vaatii intohimoisen siivoajan, sillä siinä näkyy kaikki pöly ja roskat.

      Kannattaa pyytää mieluisia mallilaattoja kotiin katseltaviksi. Värisävyt voivat muuttua kodin valaistuksessa ja tilan tunnelma muuttaa mielikuvaa, joka muodostui myymälässä.
      Laattojen värejä tarkastellaan asettamalla ne lattialle. Tarkastele laattoja samalta etäisyydeltä, kuin niitä normaalistikin katseltaisiin.
      Tarkasta laatat aina ennen asennusta varmistaaksesi mieleisesi lopputuloksen.
      Saumavärin valinnassa kannattaa miettiä halutaanko korostaa saumaa vai halutaanko mahdollisimman neutraali saumaväri.

      • Harraste rakentelija

        Meillä tuo laatta on ollut ehdoton valinta ja muutamssa keittiössä kun usein muutellaan. Lasitettu voi olla liukas, mutta puhdistus kannattaa miettiä ja nuo saumat sitten tummalla. Viimeksi laitoimme melkein mustan muoti laatan 30 x 60 kokoluokassa ja hyvä tuli, mutta lika näkyy kyllä ennätyshyvin. Tuo lattioiden kylmyys meillä tuli "yllätys yllätys" rivitalon routaeristeiden puuttumisesta, eli pakkanen tulee ilman niitä alapuoleelle noin 1,5 metriin saakka riippumatta mitä päälle laitat. Laitoin sitten routaeristettä seinän vierustaan ja kyllä lattiat lämpenivät.


      • ilkeä fakta
        Harraste rakentelija kirjoitti:

        Meillä tuo laatta on ollut ehdoton valinta ja muutamssa keittiössä kun usein muutellaan. Lasitettu voi olla liukas, mutta puhdistus kannattaa miettiä ja nuo saumat sitten tummalla. Viimeksi laitoimme melkein mustan muoti laatan 30 x 60 kokoluokassa ja hyvä tuli, mutta lika näkyy kyllä ennätyshyvin. Tuo lattioiden kylmyys meillä tuli "yllätys yllätys" rivitalon routaeristeiden puuttumisesta, eli pakkanen tulee ilman niitä alapuoleelle noin 1,5 metriin saakka riippumatta mitä päälle laitat. Laitoin sitten routaeristettä seinän vierustaan ja kyllä lattiat lämpenivät.

        Laatan hyvä puoli on trendikäs ulkonäkö.
        Käytännön hyviä puolia laatassa ei ole.
        Olen asentanut lattioita lähes 30 vuotta ammatikseni.
        Toisaalta kyllä laatta aina laminaatin keittiössä voittaa.


      • Laattaa lattiaan
        ilkeä fakta kirjoitti:

        Laatan hyvä puoli on trendikäs ulkonäkö.
        Käytännön hyviä puolia laatassa ei ole.
        Olen asentanut lattioita lähes 30 vuotta ammatikseni.
        Toisaalta kyllä laatta aina laminaatin keittiössä voittaa.

        Hyvä puolia ei ole vaikea keksiä.

        Laatoitus kestää vettä, lattia ei ole pilalla vaikka vähän loiskahtaa ja keittiössä aina joskus loiskahtaa tai valuu jotain lattialle.

        Pinta on äärimmäisen kulutusta kestävä. Laatat ovat hyvän näköisiä, ei tule kulumista tai naarmuja. Edes terä edellä putoava veitsi ei tee reikää pintaan.

        Huonoista puolista mainitsisin sen että mattapintainen laatta voi olla vaikea puhdistaa, kiiltävä laatta voi olla märkänä liukas, vaaleasta saumasta saa taatusti harmaita hiuksia, sillä sitä on mahdoton pitää puhtaana. Avojaloin lämmittämätön laatta on kylmä, lämmitettynä se voi vaikeuttaa tilojen lämmityksen hallintaa, koska laatan oleva lämmitys on paljon tehokkaampi kun parketin alla, varsinkin vesikirtoisen tasapainoitus voi olla ongelmallista.

        Mutta mielestänin laatta on todella materiaali paikallaan keittiön lattiassa, samoin eteisessä ja muissa kulutuskestävyyttä ja kosteuden sietoa vaativissa paikoissa.

        PS. laminaatin asentajalla on varmasti paremmin töitä, kun samaa tilaa saa uusia muutaman vuoden välein, joten ymmärään laatoittajan kannan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe