Tambocor

Tane 45

Hei minulle määrättiin eteisvärinän estoon tambocoria, mutta hiukan pelottaa lääkityksen aloitus varsinkin kun olen joskus kuullu, että se pitäisi aloittaa valvotuissa oloissa . Onko teillä kokemusta lääkkeestä ja oletteko aloittanut sen käytön ihan kotioloissa ? Rasituskokeeseen tuli myös kutsu joka liittyy tuon lääkkeen käyttöön jotta varmistutaan lääkkeen vaikutuksesta rasituksen aikana. Eikö tuo koe pitäisi tehdä ennen lääkkeen käytön aloittamista, vai mikä on käytäntö?

17

9191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitsukka.24

      Yleisesti suositellaan, että Tambocor lääkitys aloitettaisiin sairaalassa EKG-seurannassa. Tämä riippuu toki annostuksesta ja lääkäri asiasta päättää.

    • opå

      voit aloittaa jos lekuri niin on määrännyt. Ainoastaan jos rupet saamaan tajuttomuus kohtauksia jossain vaiheessa, kannattaa silloin heti ottaa yhteyttä lekuriin. Todennäkoisesti sinun aloitusannos on hyvin pieni eli 50 mg aamuin illoin?

    • ciriu1

      Itse aloitin tambocorin 200mg syömisen v.2007 kyytipoikana beetasalpaajaa,on kardeologin mukaan tarpeen ja marevaani.Aloitin syömisen kotioloissa.Olen siirtymässä uuteen multaq 400mg kåyn kokeissa ensin,kallis lääke 1,5kuukauden annos 181e ei kela korvattava.Onko kellään kokemuksia tästä uutus lääkkeestä?

      • Simpauttajan veli

        Miten on uskaltaako tuollaisen lääkkeen käytön aikana nauttia lainkaan alkoholia, vai onko oltava täysin raitis.Tarkoitan tällä saunaoluita sekä silloin tällöin muutamaa paukkua.


    • määäs

      olet kuullut kyseisestä lääkkeestä, et miksi se pitäisi aloittaa valvotusti.

    • Heart beat

      Olen 64v nainen. Minä söin myös Tambocoria n. 3v ajan. Sain sen estolääkkeksi flimmeriin beetasalpaajan ja Marevanin lisäksi. Minulla on myös tahdistin, jonka sain siksi kun beetasalpaaja laski sykkeen niin matalaksi ( 30/min). Lopetin lääkärin suosituksesta Tambocorin käytön n. 1.5v sitten ASTEITTAIN. Ei ole ollut ongelmia kun lääkitys purettiin asteittain ja varovasti.
      Aloitus tehdään yleensä valvotuissa olosuhteissa ja vaikutusta testataan juuri rasituskokeella lääkityksen aloittamisen jälkeen ( ei ennen ) jotta nähdään aiheuttaako muutoksia sydämen toimintaan. Voihan olla että sinäkin tulevaisuudessa pärjäät ilman ko. lääkettä, mutta sitä ei saa omin päin lopettaa vaan lääkärin valvonnassa ja asteittain.

      • määs

        kuinka erilaisia kokemuksia eri ihmisillä. Mulla aloitettiin tampocor vasta rasituskokeen jälkeen ja niitä oli vain yksi kerta. Ei minkäänlaista kontrollia edes sen jälkeen. Se lekuri joka otti rasituskokeen määräsi ensin sotacoria ja silloin olisi pitänyt käydä ekg ja verenpainetta piti seurata monta viikkoa joka päivä (kotioloissa). Toinen lekuri joka otti ultran, määräsi sitten sen tampocorin sen kummempia lisätutkimuksia (väliä näitten kahden lekurin käynnin välillä oli noin pari kuukautta).


    • Sun and fun

      Hei!
      omakohtaista kokemusta Tambocorin käytöstä, ensimmäisen kerran aloitettiin Tambocor katetriablaation jälkeen kun oli flimmeri. Silloin otin 100mg tabletin annostuksella 1/2 tbl aamuin ja illoin. Minulle tehtiin rasitus-Ekg muistaakseni pari päivää lääkkeen aloittamisen jälkeen kun olin vielä sairaalassa. Lääke voi aiheuttaa muutoksia sydämeen, joten sitä ei voi tutkia etukäteen. Pärjäsin hyvin lääkkellä pari vuotta ja sitten se lopetettiin tarpeettomana.
      Nyt on ikää tullut lisää 8v ja flimmerit alkaneet uudelleen. Aloitettiin ensin 100mg annoksella aamuisin ja tavallinen Ekg otettiin viikko lääkkeen aloittamisen jälkeen ja siinä ei ilmennyt muutoksia. Nyt annostusta nostettiin 200mg ja lisäksi Emconcor 2.5mg. Torkkeen rajamailla meinaa edelleen tulla rytmihäiriöitä, toivottavasti tilanne rauhoittuu kun lääkkeen aloittamisesta on vasta runsas pari viikkoa. Pitää varmaan varata aika jollekin kokeneelle kardiologille jatkoa ajatellen. Olisi helpompaa jos olisi omalääkäri jolle ei tarvitse selittää koko historiaa joka kerta.
      Ole huoletta, lääke on hyvä ja toimiva ja ammattilaiset kyllä näkevät Ekg:stä jos ei se sinulle sovi. Aurinkoisia kevätpäivä ja iloista mieltä. Kanssamatkaajia riittää...

    • Kevättä rinnassa

      Olen 36 vuotias urheilullinen mies ja flimmerit rupes kiusaamaan hiljattain. Lääkitys aloitettiin Emconcor 2,5mg mutta ei auttanut. Vaihdettiin Sotacoriin mutta tuli senkin läpi flimmerit eikä rytmi enää kääntynyt itsekseen. Viime viikolla rytmi käännettiin sairaalassa ja lääkitys vaihdettiin 100mg Tambocoriin. Kyytipojaksi myös Emconcor 2,5 mg kerran päivässä. Olo ollut heti parempi, sykettä voi jo kevyesti nostaa. Ens viikolla ekg ja katsotaan ruvetaanko suunnittelemaan Ablaatiota vai pysyykö flimmerit loitolla. Eihän tää kivaa ole kun rajoittaa aika paljon työntekoa ja harrastuksia mut aamulla normaali sinusrytmi saa kuitenkin suunpielet isoon hymyyn.

    • eloa flimmerin kera

      Sain lauantaina flimmerin ja menin vasta maanantaina terkkariin. Lähettivät heti sairaalaan. Siihen mennessä oli mennyt Sotacor ja verenpaineeseen Diovan.
      Nyt tuli tilalle Bisoprolol 5 mg kahdesti päivässä ja Tambocor 200 mg kerran päivässä. Sydän kääntyi heti sairaalasta päästyäni normaalirytmiin. Marevania sain myös, mutta se aiheutti nokkosrokon jalkoihin ja verta vuosi jopa navasta. Lääkkeen lopetin siihen. Nyt tarjolla uusi Pradaxol, mutta vasta verikokeiden jälkeen. Mitään rasitushommia ei ollut, ainoastaan uä ja röntgen. Tilaa seurataan EKG:llä.

    • KiisiMaaja

      Heippa!

      Kyllä vertais-tekstit tuntuu nyt kivalta. Olen 40 nainen ja varmaan viisitoista vuotta kärsinyt eteisperäisistä rytmihäiriöistä. Viimeisen vuoden voimani ovat hiipuneet viikko viikolta. Nyt sitten selvisi että minulla on jatkuvia flimmereitä. Olin täysin tietoinen koko-ajan että joku on muuttunut. Töissä ollessa tuli niin valtavia uupumus-kohtauksia. Kädet menivät voimattomiksi ja olisi ollut aivan pakko mennä nukkumaan.
      Jätin urheiluharrastuksen ja luulin että voimani palaavat rankan reeni-elämän jälkeen. Mutta toisin kävi! Voimavarat väheni entisestään. Useiden sairaala jaksojen ja lääkekokeilujen jälkeen olen taas osatolla ja nyt sitten Tambocor on kokeilussa. Toivon totisesti että tämä viimein auttaisi ja saisin vanhan pirteän ja liikkuvan minäni takaisin. Tähän asti en ole muutakuin nukkunut ja ollut aina vaan väsyneempi. Oli kiva lukea "kevättä rinnassa" kirjoittajan juttua, tunteesta kun aamuinen rytmihäiriö on poissa. Odotan niin sitä tunnetta. Kaikille sydän-ihmisille tsemppiä ja kaunista kesää!

    • flimmeristi

      Mulla ollut Tambocor nyt 1.5 vuotta..Flimmereitä tullut silti.Viimeisin kun oli kehotettiin välttämään alkoholia kokonaan.Jopa muutama olut laukaisee rytmin sekaisin,yleensä aikaisin aamulla.Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

    • Riku

      Ystävät, kaikille "flimmeristeille" tiedoksi: joskus ratkaisu voi olla yksinkertainen. Olen saanut flimmereitä, pisin 1,5 vuotta, jo 12 vuoden ajan. Olen 49 v. mies, joten aikainen alku toki vitutti... Käännetty sähköllä 13 kertaa. Sitten sain CPAP-laitteen (koska kuorsaan). Paljastui, että hengityskatkoksia oli ollut noin 59 tunnissa max 49 sekuntia kerrallaan, eli hapen saanti yöllä lähes olematonta. Kun CPAP-laite korjasi sen asian, tuli enää vain kerran yksi flimmeri, joka ensi kertaa elämässä lähti ilman sähköä, ja sitten flimmerit loppuivat. Kokonaan. Minulla on vasen eteinenkin hitusen laajentunut, mutta nähtävästi sydän pärjää, kunhan happipuoli pelaa. Kukaan lääkäri ei koskaan sanallakaan sanonut, että vaiva voisi johtua esim. uniapneasta. Aina uskottiin vaivan olevan sydänperäinen. Monien harmien ja kärsimysten lisäksi ennätin saada lääkkeistä myös kilpirauhasvaivoja. Tämä tiedoksi, jos jollakulla sattuisi olemaan sama tilanne.

    • Tambocorin oireet

      Osaako kukaan sanoa, miten tuo Tambocor vaikuttaa elimistössä ja miksi sen aloittamista pitää valvoa niin tarkkaan? Ja miksi se vaatii beta-salpaajaa käytettäväksi samanaikaisesti?


      Itse syön päivässä 2x100mg Tambacor ja 2x2,5mg Bishoprol flimmerin estoon. Tällä lääkityksellä leposyke on n.50, mutta ei kovassakaan rasituksessa nouse yli 90. Kovassa rasituksessa tulee välillä tunne, että ei oikein saa henkeä. Lisäksi on tunne, että aina kun on ottanut lääkkeen, 1/2-1 tunnin päästä vihlaisee rintaa. Yöllä myös olen herännyt siihen, että kämmenet ja sormet on puutuneet, mutta se menee heti ohi.

      Olisiko kellään pitkään Tambacoria syöneellä kertoa, mitään sivuoireita on ollut? Itse olen syönyt sitä n. 2 kk ja tähän asti on mennyt muuten hyvin.

      • Sydänsairas

        Olen syönyt Tambocoria eteisvärin estoon kohta 15 vuotta. Mitään sivuoireita ei ole ollut, aloitettiin kotioloissa aikanaan. En tosin enää muista miltä tuntuu ilman Tambocoria. Aina välillä olen ehdottanut lääkärille, josko voisin lopettaa tämän syömisen, mutta kuulemma sitten eteisvärinä palaa elämään. Tambocorin rinnalla ei ole beetasalpaajaa eikä myöskään Marevania.


      • sydän syrjällään

        Just tulin sairaalasta, rasituskoe takana ja viikon olen syönyt Tambogoria. Ei muutoksia sydänfilmissä eikä ole b-salpaajia mukana vain 100mg aamuisin. Ei myöskään sivu vaikutuksia. Olen kärsinyt viisi vuotta kammioekstroista kohtauksittain. Aluksi vain kerran vuodessa. .kesto 6-9 päivää. Viimeisen vuoden aikana kolme reilun viikon jaksoa. Kertaakaan ei ole rytmit sinuksesta kääntyneet ja ovat niitä vaarattomia. . Mutta parikyt tuhatta vuorokauden aikana ja yli viikon kestävänä , voin sanoa ettei naurata. . Siksi aloitettiin lääke, eikä terve sydämisillä ole tarvetta aloittaa valvonnassa. . Lääke ollut käytössä jo yli viistoista vuotta. . Kannattaa kokeilla, luultavasti auttaa. . Mutta kardiologin kautta ja mielellään aina saman, jottei tarvii joka kerran selitellä . Itse olen keskussairaalan eli yleisen puolen hoidossa, eikä valittamista


    • eteisvärinä

      Itselleni aloitettiin Tambocor eteisvärinän estoon sairaalassa sähköisen rytminsiiron jälkeen vuonna 2005. Pitivät osastolla yön yli Holter- kone kylkeen teipattuna. Seurasivat siitä miten pumppu reagoi uuteen lääkkeeseen. Hyvin meni ja söin Tambocoria viime syksyyn saakka. Aluksi 100mg. sittemmin 200mg.

      Flimmeri pysyi aluksi hyvin poissa, tosin 3 kertaa vuosien mittaan piti kääntää taas sinusrytmiin polilla. Huomasin itse rytmin sekoamisen ja menin heti polille. Kunnes tosiaan viime syksynä rytmit sekosi taas ja rytminsiirron jälkeen ei pysynyt kuin pari päivää.

      Tambocor lopetettiin ja jätettiin eteisvärinä pysyväksi. Lääkkeenä Marevan aivoinfarktin estoon, sekä Emconcor 2,5mg. kammiosykettä tasapainottamaan. Olo on pääsääntöisesti lähes yhtä hyvä kuin sinusrytmissä jolloin söin Tambocoria. Tosin kovemmassa rasituksessa ei ole yhtä hyviä tehoja, väsyy helpommin.

      Mielestäni Tambocor on alun jälkeen hyvin siedetty lääke. Pari tuntia kapselin oton jälkeen oli joskus lievää huimausta ja joskus puristusta rinnassa, mutta ei mitään sen vakavampaa. Mainittakoon, että joskus flimmerin yllättessä otin heti pari ylimääräistä kapselia, jolloin sinusrytmi aina parin tunnin sisällä palasi. Nämä rytmin sekoamiset tapahtuivat aina rankan työpäivän päätteeksi kun syötyä makoili sohvalla.

      Nyt kun ikääkin on jo 60v. on tyytyminen pysyvään eteisvärinään. Kyllä senkin kanssa pärjäilee kunhan tottuu. Olin aamupäivän halkoja hakkaamassa ja lähdenkin taas jatkamaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1856
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe