Häkävaroitin...herätyskello

Häkälänmäki

Asensin häkävaroittimen eteiseen n 4 metrin päähän varaavasta takasta ja näyttäisi olevan niin että jos en polta puita loppuun ja anna hiilloksen sammua, häkävaroitin piippaa parin tunnin päästä kun olen sulkenut luukut varmistettuani että yhtään liekkiä ei näy edes korvausilmaa lisäämällä. Onko muilla kokemuksia yhtä herkästä varoittimesta? Olen vuosien mittaan tottunut lämmittämään niin että kun hiillos on hiillos ilman liekkejä, luukut voi sulkea...ja kun nipistän itseäni niin hengissä vielä ollaan. Eli jos laitan luukun kiinni heikollakin hiilloksella, saan herätä kesken unien piipaahan. En laita tähän laitteen merkkiä koska haluan kokemuksia yleisesti pystyäkseni päättelemään onko juuri tämä kyseinen laite liian herkkä.

Piippiippiippiippii....

31

17715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • åå

      varma että se varotin piipittää,ettei se kuulus korvien välistä kun yöllä puolikolme tuommosia kyselee.

      • piip paaa

        samat on kokemuset herkkiä ovat.


      • Häkälänmäki

        Kyllä korvienkin välissä piipittää mutta sen lisäksi tuo häkävaroitin, siitä tässä enemmänkin olin huolissani. Mutta onneksi sain ihan viisaankin tuntuisia vastauksia...


    • E hullu

      No hurjalta kuulostaa sinun tekniikkasi. Itse sain jo aikoinaan kotoani opin, että hiillosta ei jätetä nukkumaan mennessä jos pellit suljetaan. Eli itse olen aina antanut mennä ihan mustaksi ja sitten vasta pellit kiinni. Ei tulisi pienten lasten kanssa mökkeillessä mieleenkään millään muulla tavalla toimia. Hullun hommaa leikkiä tuollaisella asialla. Ja häkävaroitin ei ole meillä turhia piippaillut. Ja ei se teilläkään turhaan piippaa. Häkää siellä huoneessa on jos se piipittää.

    • skgj

      Joo meilläkin tuo rakkine tuntuu piipittävän ihan turhasta. Illalla laitetaan pelti kiinni siinä vaiheessa, kun hiilet ovat pääosin tummuneet. Seassa voi olla vielä pieniä hippuja hehkuvaa kekälettä, mutta todella vähän. Muutaman tunnin päästä alkaa varoitin piipittää ja piipittää vielä 15 minuutin tuuletuksen jälkeenkin. Kenelläkään ei ole mitään oireita, vaikka koko ajan ollaan sisätiloissa oltu. Eläimet kuulemma ensimmäisenä reagoi, mutta ne nukkuvat rauhassa portaikossa. Itse olen myös herkkä reagoimaan tuollaiseen, mutta ei mitään. Tuntuu, että piipittää liiasta lämmöstä...?

      • Anonyymi

        Kyllähän sieltä sillon häkää tulee.jos ei ole täysin loppuun palaneet... Eihän peltiä saa laittaa kiinni jollei kaikki ole palanut loppuun tai sitten pitää olla erillinen korvausilma pelti joka avataan... Huh heijaa mitä porukkaa... Meillä taas varoitin ei piipitä vaikka syksyn eka lämmityksellä työntäisi takka mökin täyteen savua,joten varmasti häkääkin on... Huonoja laitteita sama homma äitin varoittimella....


    • 122

      Trolli ?
      Pellit saa laittaa kiinni vasta kun kaikki on sammunut!
      Olet varmaan käyttänyt nykyaikaista 5% reikä peltiä kun olet vielä hengissä. Mene nyt lottoamaan.

    • fhnmjhfh

      Kyllä nuo vehkeet toimii. Jos piippaa niin häkää on.
      Ittellä on ammatin puolesta mukana ja sama herkkyys kuin kotimittareissa.
      Tuo pellin "RIKKOMINEN" on kyllä ihan persee..tä, palolaitoksen satuja.
      Aivan alytön hukka vanhemmissa uuneissa(luukut ei kaasu tiiviitä), ja riittää mökissä pienhiukkasia.

    • Erik II

      Oisko parin metrin päässä TLU-uunista katossa Kidde ja EI turhia piippaile. Kerran kyllä rupesi mystisesti huutamaan keskellä yötä vaikka uunia EI ollut viikkoon lämmitetty...

      Ja peltihän laitetaan kokonaan kiinni vasta kun hiillosta EI ole!!!! Ns "häkäliekitönkin" hiillos todellisuudessa puskee häkää... Tätähän ei ns vanhat lämmittäjät suostu tajuamaan tai uskomaan.

      • Sindek

        Monenlaisia on vekottimia ja hyvä nin jos toimii. 60 vuotta lämmittänyt kaikensortin/koon tulipesiä, ikinä saanut myrkytyksiä.
        Aikansa kun on lämmittänyt, hiipuu tuli hiillokseksi, sitä lopussa pitää "kouhia", eli hiillosta käännellä pohjia myöden, että löytyy isotkin palamattomat kekäleet; sitä ei opeteta missään, mutu-tuntumalla ihmiset sen tekee.
        Tulipesässä alkaa kouhimisen jälkeen palaa ns.sininen häkäliekki, sekin hiipuu ja itse olen sitäkin kerran pari vielä kouhinut. Kaikki kuitenkin riippuu miten kookas on takka, uuni tms. Kun mitään ei enää pala, suljen pellit hetken kuluttua.

        asia on eri ilmeisesti uusissa asumuksissa, joissa korvausilmalla on omat tehtävänsä lämmitettäessä tulisijoja, mutta menetellyt samoin erityisesti tuon kouhimisen suhteen, ettei jää palamattomia kekäleitä alle.


      • Lämmittäjä123
        Sindek kirjoitti:

        Monenlaisia on vekottimia ja hyvä nin jos toimii. 60 vuotta lämmittänyt kaikensortin/koon tulipesiä, ikinä saanut myrkytyksiä.
        Aikansa kun on lämmittänyt, hiipuu tuli hiillokseksi, sitä lopussa pitää "kouhia", eli hiillosta käännellä pohjia myöden, että löytyy isotkin palamattomat kekäleet; sitä ei opeteta missään, mutu-tuntumalla ihmiset sen tekee.
        Tulipesässä alkaa kouhimisen jälkeen palaa ns.sininen häkäliekki, sekin hiipuu ja itse olen sitäkin kerran pari vielä kouhinut. Kaikki kuitenkin riippuu miten kookas on takka, uuni tms. Kun mitään ei enää pala, suljen pellit hetken kuluttua.

        asia on eri ilmeisesti uusissa asumuksissa, joissa korvausilmalla on omat tehtävänsä lämmitettäessä tulisijoja, mutta menetellyt samoin erityisesti tuon kouhimisen suhteen, ettei jää palamattomia kekäleitä alle.

        Huomio: Jos tulisijassa on arina, jonka läpi tuhka putoaa tuhkalaatikkoon, kannattaa hiilloksen kouhimista välttää. Tai jos kouhii, on kouhittava sen jälkeen myös tuhkalaatikko tai vietävä tuhkat palamattomassa astiassa ulos, sillä kouhimisen seurauksena kekäleet putoavat tuhkalaatikkoon häkää aiheuttamaan, eikä vaarallisia hehkuvia hiiliä sieltä näe.


    • Joopas...

      Meillä laitetaan pelti kiinni leivinuunissa vasta kun kaikki hiilet ovat palaneet ja pesässä on pääosin vain harmaata tuhkaa. Jos häkävaroitin piippaa, niin silloin on varmasti häkää. Häkä on vaarallista pieninäkin annoksina, ei tapa mutta muuta haittaa aiheuttaa, mm päänsärkyä. Häkä syrjäyttää hapen veressä, eli suurena annoksena happi loppuu ja henki menee.

    • ei leikitä

      Juuri hiillosvaihe tuottaa eniten häkää . Ts. kaikkien hiilten on oltava loppuunpalaneita ennenkuin pelti voidaan sulkea.

    • Pellit Auki

      En tajua miten vuonna 2014 vielä joku luulee että pellit voi laittaa kiinni "kun siniset liekit ovat sammuneet".

      Häkäähän nimenomaan tulee hiilloksessa, miilupoltossa, kitupoltossa missä happea on liian vähän. Meidän varoitin huutaa heti muutaman minuutin päästä jos pelti laitetaan kiinni ellei ole pelkkiä tuhkia jäljellä. Aivan niinkuin pitääkin.

    • Tuleton CO-halytys?

      Onko kellään kokemuksia siitä että häkävaroitin huutaa jos happitaso laskee ihmisen hengityksestä johtuen? Ts. jos vaikkapa nukutaan huoneessa jossa on huono ilmanvaihto ilman että mitään takkaa tai muuta olisi poltettu viikkoihin?

      Onkohan asia niin, että hapen tason laskiessa häkä saattaa syntyä aivan siitä että ihminen puskee nukkuessaan CO2 ja koska happea on vähän niin osa palautuu CO:ksi.

      Ainakin laite on pari kertaa hälyttänyt keskellä yötä. Tuskinpa kovin vaarallista, ikkuna tai ovi auki vain.

      Laitteet ovat ilmeisesti todella herkkiä, hyvä niin.

      • Erik II

        Itse tein keväällä havainnon että ilmankosteushan se noita vikahälytyksiä saa aikaan. 80 kun sisäilman kosteus hätyytteli ni alkoi vinkua syyttä.


      • Erik II
        Erik II kirjoitti:

        Itse tein keväällä havainnon että ilmankosteushan se noita vikahälytyksiä saa aikaan. 80 kun sisäilman kosteus hätyytteli ni alkoi vinkua syyttä.

        Ja itse asiassa tuo aiemman viestin turha hälytyskin taisi tulla tilanteessa missä Rouwan naispuolinen ystävätär nukkui hälyttimen alapuolella saunan jälkeen pitkine/paksuine hiuksineen. Joten kosteus ainakin aiheuttaa noita vikahälytyksiä.


      • Anonyymi

        "Onko kellään kokemuksia siitä että häkävaroitin huutaa jos happitaso laskee ihmisen hengityksestä johtuen? Ts. jos vaikkapa nukutaan huoneessa jossa on huono ilmanvaihto ilman että mitään takkaa tai muuta olisi poltettu viikkoihin?

        Onkohan asia niin, että hapen tason laskiessa häkä saattaa syntyä aivan siitä että ihminen puskee nukkuessaan CO2 ja koska happea on vähän niin osa palautuu CO:ksi.

        Ainakin laite on pari kertaa hälyttänyt keskellä yötä. Tuskinpa kovin vaarallista, ikkuna tai ovi auki vain."

        Ei, ihminen ei itsessään voi koskaan tuottaa hiilimonoksidiä, eli häkää (tai krematoriossa poltettaessa voi, mutta silloin on jo kuollut).

        Ihmisen hengitys tosin tuottaa hiilidioksiidiä, joka on vaaraton kaasu.


    • herkkää..

      Herkkiähän nuo, meillä häkävaroitin reagoi savuun ja uunin käryihin nopeammin kuin palovaroitin. Ovi raollaan ja auto käynnissä talvella hetkenkin aikaa, niin heti herää henkiin..

    • Anonyymi

      Herkkiä vehkeitä nuo kyllä ovat, mutta aloittajalle sanoisin myös että melkoista kirjaimellisesti tulella leikittelyä on jättää jo kerran sytytetyistä puista osa polttamatta. Miten sen ylipäätään voi varmuudella turvallisesti tehdä ja mikä siinä on toiminnan idea? Eikö niitä vaan voi laittaa tulipesään vain sen määrän jonka aikoo polttaa?

    • Anonyymi

      Hyvä olisi tietää onko näitä varoittimia testattu jossain TM ssä?

      Itsellä ollut varmaan 4 erillaista ja vain yksi toiminut oikein. Näytti pienetkin pitoisuudet heti näytöllä. Niin ja häkää tuli ihmeen pienestä punaisesta hehkuvasta hiilen palasta, silti on nää peltien kiinni laittajat sitkeessä ettei usko. Varmaan omat pellit fuskaa ja tyyliin "näin on aina meillä tehty ja hengissä ollaan".

      • Anonyymi

        Kidde on paras. Ei ne mitkään liian herkkiä ole, ennemmin päinvastoin


    • Anonyymi

      Oletteko leikanneet savupellistä nurkan laikalla pois. Leikkauskohta on merkitty peltiin. Voi myös porata reijän tms.
      Pellin sulkeminen heti liekkien hävittyä ei ole oikein. Hiillos pitää mustua päältä ennen sulkemista ja häkänurkka pitää olla leikattuna.

    • Anonyymi

      Mitähän tärkeää seuraavaksi?

      • Anonyymi

        Kysy nyt lainsäätäjiltä ja VTT-ltä herra kaikki tietävä.


    • Anonyymi

      Olen veneellä kaverin kanssa takahytissä jossa oli häkävaroitin ja alkoi hälyttää noin 4-5sec pierun jälkeen onko mahdollista

    • Anonyymi

      Meillä kans kodin hälytin hälyttäny pari kertaa ja epäilty koirien pieruja ja tein itse pari "testiä" ja kyllä teoria vaan näyttäisi pitävän paikkansa

    • Anonyymi

      Minulla on Airamin häkävaroitin. Se antoi kaksi varoituspiipausta, vaikka takka oli lämmitetty vuorokautta aikaisemmin. Takan savupelti oli suljettu edellisenä iltana.
      Varoitin osoitti lukemaa 30 ja sitten tuli kaksi piippausta. Sen jälkeen parin tunnin päästä laite näytti 000 lukemaa. Onko se 30 vaarallinen lukema. Minkä takia se näytti lukeman vuorokauden kuluttua siitä kun takka oli lämmitetty? Laite näytti 000 lukemaa lähes koko sen vuorokauden vasta seuraavan päivän iltatunteina tuli se lukema ja kaksi piipausta. Piippausten jälkeen tunnin-parin päästä taas näytti 000 lukemaa. Pidän laitetta aika kapistuksena. Olen asunut ja elänyt 73 vuotta tässä talossa ilman häkää ja varoitinta. Isäni asui tässä samassa talossa vuodest 1932 lähtien ja eli lähes 100 vuotiaaksi eikä hänkään saanut koskaan häkää. Mutta kerranhan talokin palaa, kenen kohdalle sellainen onnettomuus tulee.

      • Anonyymi

        Tapa vaan ittes, emme jää kaipaamaan.

        Häkävaroitin hälyttää

        a) hetkellisestä korkeasta pitoisuudesta

        b) kertymästä eli myös pitkäkestoinen matala pitoisuus aiheuttaa hälytyksen

        Syynä on, että häkä sitoutuu tiukasti punasolujen hemoglobiiniin. Verenkierrossa pyörivä häkä vähenee vain 15 % tunnissa puhdasta ilmaa hengitettäessä ja voi olla, että osa punasoluista jää pysyvästi toimintakyvyttömiksi. Punasolujen elinikä on 120 päivää, joten random valitulla solulla on keskimäärin 2 kk elinpäiviä jäljellä. Lievästäkin myrkytyksestä palautuminen ottaa siis pitkän aikaa ja jos on tarpeeksi tyhmä naukkaillakseen annoksen päivittäin....

        Oireethan on näitä normaaleita vanhuuden vaivoja, joita wanhaan hyvään aikaan ei tietenkään kellään ollut, vaan kaikki kuolivat ihan muuten vaan terveinä 6-kymppisinä ;-D

        ---
        Tyypillisesti häkämyrkytyksen neurologiset seuraamukset ilmaantuvat noin kahden vuorokauden kuluttua mutta toisaalta jopa kuukauden kuluttua altistuksesta, oireettoman jakson jälkeen. Tämä ns. viivästynyt neurologinen oireyhtymä (delayed neurologic syndrome, DNS) todetaan noin 15 %:lla vaikean häkämyrkytyksen saaneista (Piantadosi 2002). Hankala keskittymiskyvyn, muistin ja oppimisen häiriö on erittäin invalidisoiva. Suurella osalla potilaista häiriöt häviävät itsestään, mutta toipuminen on tapauksessa on hidasta.

        https://www.duodecimlehti.fi/duo94117


    • Anonyymi

      Häkävaroitin näyttää lukemaa 25-35 vaikka takassa ei ole vuorokauteen ollut tulta. Onko varoitin epäkuntoinen? Kun pidän illalla takatulen niin vuorokauden päästä saattaa näyttää pientä lukemaa. Mistä johtuu, että lukema tulee vasta vuorokauden päästä. Sitten kun olen taas tulen pitänyt varoitin näyttää vuorokauden 000 lukemaa?

      • Anonyymi

        Turha on lukutaidottomille montaa kertaa yrittää samaa asiaa selittää


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe