Mistähän saa tietoja (saako yleensä) kouluista, joissa on ortodoksiseurakuntiin kuuluvat opiskelleet 1900-luvun alussa. Silloinhan ei ollut kovin paljon varsinaisia kansakouluja ja taisi olla, että tytöt ei juurikaan päässeet koulunpenkille. Miten ortodoksien koulupiirit oli jaettu, vai oliko.
Venäläiset koulut
7
783
Vastaukset
- Jatta M
Mikä paikkakunta? Helpottaisi selvitystä.
Mistä päättelet, että ortodoksit olisivat käyneet eri koulua kuin luterilaiset?
Koulupiiri on tuohon aikaan ollut koko pitäjä, nykysuomeksi kunta.
Kansakoululaitos alkoi kehittyä Suomessa 1860-luvulta lähtien. Oppivelvollisuuslaki tuli vasta itsenäisyyden aikana.- epäselvää
Tampere, Turku, Oulu.
Venäjänkieliset tuskin kävivät luterilaisten kiertokoulua. - Vaasassakin
epäselvää kirjoitti:
Tampere, Turku, Oulu.
Venäjänkieliset tuskin kävivät luterilaisten kiertokoulua.Vaasassa on ollut venäläinen sisäoppilaitos 1900-luvun alussa.
- Ivanin lapsenlapsi
Vaasassakin kirjoitti:
Vaasassa on ollut venäläinen sisäoppilaitos 1900-luvun alussa.
Wikipedian mukaan v. 1901 oli maassa enää seitsemän kuntaa, joissa ei ollut kansakoulua, joten ei luulisi, että Tampereella, Turussa ja Oulussa oli enää kiertokouluja...
Ortodoksisuus ei tarkoittanut silloin(kaan) sitä, että ollaan venäjänkielisiä, ortodoksit kävivät vain ortodoksikirkossa ja palvelukset muuttuivat vasta vuosisadan alussa suomenkielisiksi. Äidinkieli oli silti useimmiten suomi ja nimet Juho ja Outi, vaikka kirkonkirjoissa puhuttiin Ivanista ja Eudokiasta.
Tietysti on eri asia, jos etsimäsi henkilöt ovat olleet täysin venäjänkielisiä.
Oppikoulut löytyvät täältä: http://www.yksityiskoulut.fi/matrikkeli/vieraskieliset.htm - outoja polkuja
Ivanin lapsenlapsi kirjoitti:
Wikipedian mukaan v. 1901 oli maassa enää seitsemän kuntaa, joissa ei ollut kansakoulua, joten ei luulisi, että Tampereella, Turussa ja Oulussa oli enää kiertokouluja...
Ortodoksisuus ei tarkoittanut silloin(kaan) sitä, että ollaan venäjänkielisiä, ortodoksit kävivät vain ortodoksikirkossa ja palvelukset muuttuivat vasta vuosisadan alussa suomenkielisiksi. Äidinkieli oli silti useimmiten suomi ja nimet Juho ja Outi, vaikka kirkonkirjoissa puhuttiin Ivanista ja Eudokiasta.
Tietysti on eri asia, jos etsimäsi henkilöt ovat olleet täysin venäjänkielisiä.
Oppikoulut löytyvät täältä: http://www.yksityiskoulut.fi/matrikkeli/vieraskieliset.htmKiitos Ivanin lapsenlapselle linkistä. Siinä oli oppikoulut. Missähän lapset olivat käyneet kansakoulun.
Vaasassa on ollut Nikolain venäläinen koulu, mutta löytyykö siitä tietoja. Ketkä olivat opettajina, onko oppilasluetteloita. Kävikö sitä koulua laukkukauppiaitten lapset. - sellaista sukua
Ivanin lapsenlapsi kirjoitti:
Wikipedian mukaan v. 1901 oli maassa enää seitsemän kuntaa, joissa ei ollut kansakoulua, joten ei luulisi, että Tampereella, Turussa ja Oulussa oli enää kiertokouluja...
Ortodoksisuus ei tarkoittanut silloin(kaan) sitä, että ollaan venäjänkielisiä, ortodoksit kävivät vain ortodoksikirkossa ja palvelukset muuttuivat vasta vuosisadan alussa suomenkielisiksi. Äidinkieli oli silti useimmiten suomi ja nimet Juho ja Outi, vaikka kirkonkirjoissa puhuttiin Ivanista ja Eudokiasta.
Tietysti on eri asia, jos etsimäsi henkilöt ovat olleet täysin venäjänkielisiä.
Oppikoulut löytyvät täältä: http://www.yksityiskoulut.fi/matrikkeli/vieraskieliset.htmKierokouluja oli vielä 1900-luvulla, koska äitini oppi lukemaan juuri kiertokoulussa, samoin isäni.
Kiertokouluhan oli koulu, jota pidettiin vuorotellen eri taloissa. Ei pientä lasta voinut lähettää 20-30 kilometrin päähän, jos vaikka kunnassa sattui olemaan yksi kansakoulu jossain kirkonkylän isossa talossa.
"Useilla paikkakunnilla kiertokoulu korvasi vielä pitkälle 1900-luvulle kiinteästi paikallaan olevan kansakoulun."
"Mikkelin maaseurakunnassa kiertokoulun tärkeä kansanopetustehtävä jatkui vuoteen 1939 asti jolloin viimeinen kiertokoulu lakkautettiin". - Ivanin lapsenlapsi
sellaista sukua kirjoitti:
Kierokouluja oli vielä 1900-luvulla, koska äitini oppi lukemaan juuri kiertokoulussa, samoin isäni.
Kiertokouluhan oli koulu, jota pidettiin vuorotellen eri taloissa. Ei pientä lasta voinut lähettää 20-30 kilometrin päähän, jos vaikka kunnassa sattui olemaan yksi kansakoulu jossain kirkonkylän isossa talossa.
"Useilla paikkakunnilla kiertokoulu korvasi vielä pitkälle 1900-luvulle kiinteästi paikallaan olevan kansakoulun."
"Mikkelin maaseurakunnassa kiertokoulun tärkeä kansanopetustehtävä jatkui vuoteen 1939 asti jolloin viimeinen kiertokoulu lakkautettiin".En tarkoittanutkaan, että kiertokouluja ei olisi ollut vielä pitkälle 1900-luvulle. Mutta niitä ei enää ollut suurissa kaupungeissa, joista kysyjä halusi tietää; Tampere, Turku, Oulu.
Mutta "Vuosisadan vaihteessa Kuopiossa oli myös venäjänkielinen koulu, joka toimi venäläisellä kasarmilla." Noista kolmesta kaupungista en löytänyt osumia googlaamalla.
Kansakoululaitoksen persutamisesta ja venäjän kielestä tässä opuksessa:
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/18807/URN_NBN_fi_jyu-200808125645.pdf?sequence=1 .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231215
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89894- 87777
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede20749- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282702- 109626
- 32593
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet115511