Proteiinin imeytymishäiriö

20 + 5

Mahtaisiko joku tietää näin omituisesta oireyhtymästä, kun en tunnu saavan apua lääkäreiltä:

Kokeilin noin 6 vuotta sitten Atkinsin diettiä, en kuitenkaan ollut täysin ilman hiilareitakaan. Alussa olotila oli kevyt, mutta aika pian alkoi vatsa oireilla ripulilla. Sen jälkeen alkoi tuntumaan selässä poltetta ja hikoilin paljon. Lopetin luonnollisesti heti siihen.

Lääkärien mielestä dieetin lopettaminen riitti ja mitään pysyvää siitä ei voi olla jäänyt. Kai se on uskottava?
Sen jälkeen terveyteni on kuitenkin ollut huono. Aloin kärsimään mitä omituisimmista oireista: hahmotushäiriöitä, kömpelyyttä, puhevaikeuksia, migreeniä, suunnatonta uupumusta, olo kuin olisi tynnyrissä. Jouduin lopulta pitkälle sairaslomalle, koska en pystynyt enää tekemään töitä. Ja sitten noin reilu vuosi sitten, vähensin proteiinipitoisen ruuan osuutta ruokavaliossani ja yllättäin melkein kaikki oireet loppuivat. Ainoastaan vatsavaivat vaivaavat vieläkin ja ajoittain tunnen poltetta sekä selässä että suoliston alueella. Ärtynyt paksusuoli? On kuitenkin ollut suunnaton helpotus, kun kaikki hahmotushäiriöt, kömpelyys yms. on jäänyt kokonaan pois. En uskalla palata normaaliin ruokavalioon, koska kärsimäni oireet tekivät elämäni todella kamalaksi. En ole löytänyt lääkäriä, joka osaisi neuvoa minua näissä asioissa. Jos tiedät jonkun lääkärin, joka voisi auttaa tai tiedät jotain proteiinin imeytymishäiriöstä, kerro ihmeessä.
Loppujen lopuksi en edes tiedä onko minulla se, koska sisätautilääkärit (gastropuolen ja enkrinologit) eivät ole osanneet auttaa minua.

8

4431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaivoista kärsinyt

      ... itselläni ollut myös kovin epämääräisiä oireita... joskus masennus voi tulla mitä ihmeellisimmillä tavoilla - no, itse en oikein masennukseen uskonut, vaikka olinkin tosi saamaton ja vuoden verran myös suht työkyvytön...

      Minullla oli rauta-arvot alhaiset - erityisesti rautavarasto - oli väsymystä, tavarat tippuili käsistä, kömpelyyttä - löin jalkoja ja käsiä joka puolelle yms. yms... minulla oli hemoglobiini vielä 120, mutta rautavarastot olivat jo kahteen kertaan aivan tyhjät... söin vuoden rautalääkettä liian pienellä annostuksella (80 mg 200 mg:n sijasta)... pari kertaa vuodessa tuli megakuukautiset, jotka tiputtivat ferritiini (=rautavarasto) arvot arvosta 104 arvoon 68... sain 500 mg ferritiinivalmistetta suoraan suoneen... kädet ovat toimineet sen jälkeen aivan itsestään ja ajatuksenkulku on nopeutunut ja terävöitynyt... ferritiini oli siis alhaisimmillaan 9 ja 14... nousivat kuukausien aikana arvoon 50... kuukausien päästä arvoon 70, jolloin vasta tunsin itseni paremmaksi, ja parin kuukauden päästä arvoon 104, jolloin olin "superaktiivinen", kunnes tuon kuukautisten jälkeen kaikki voimani oli pois pari viikkoa (20 h / vrk sängyssä, kun rautavaraston tyhjentyminen oli aiheuttanut vain 15 h/vrk nukkumisen), eli ei pelkästään arvo, vaan myös arvon äkillinen putoaminen esim. normaalia rajumpien kuukautisten jälkeen vaikuttaa kokonaisvointiin...

      Käsikömpelyyteni yhdeksi syyksi löydettiin ENG-mittauksella karpaalintunnelin syndrooma, ja sen takia nukun joka yö käsituet käsissä...

      Eli vaivoja voi olla monia päällekkäin...

      Viime vuodesta lähtien on ollut enempi vähempi ripulia, kun minulle tehtiin helikobakteerin häätökuuri, itse epäilen, että olen saanut helikobakteerin antibioottihäädön ja myöhemmin, hammassäryn takia, 2,5 kk syödyn antibioottikuurin takia suolistoni sekaisin... gastriittiakin olen epäillyt...

      Ohjeeni siis: mittauta hb, CRP, ferritiini ja syö sen jälkeen rautatabletteja annostuksella 200 mg/vrk (ruokailun yhteydessä, ei maitotuotteita, mutta esim. appelsiini imeyttymistä helpottavan C-vitamiinin takaamiseksi), ja mittauta samat arvot kahden viikkon päästä (paras ajankohta n. 1,5 viikkoa kuukautisten jälkeen eka mittaus, ja toka mittaus väh 5 pv ennen kuukautisten alkua, jotta kuukautiset ei "sotke" arvoja, jos olet nainen hedelmällisessä iässä)

      Naisella tietenkin kaikki hormoniarvot kannattaa mittauttaaa...

      Kolme (3 ei 2) eri kilpirauhasarvoa pitää mittauttaaa... ehkä myös B12-vitamiiniarvo...

      Muutoin elämän hallinta kuntoon - stressin poistamista -- itsensä hyväksyminen kaikkine läskeinee, näppyine ja ryppyine jne.... väärä ruokavalio voi vaikuttaa elämiseen päivissä, viikoissa, kuukausissa, vuosissa... joka päivä liikuntaa väh. 0,5-1 tuntia jne...

      Itsekin juuri poistanut maidon ruokavaliosta kokeilumielessä, kun on ollut pari kuukautta aamuisin mahakipua... myös raaka sipuli tuo kovat mahakivut, vihreitä omenoita ei tee mieli syödä, ennemmin vaaleaa leipää kuin tummaa, täyteläistä...

      Luontaistuotekaupasta saatava MiVi Total -neste on valmiste, jossa on kaikista suurimmat pitoisuudet kaikenlaista "tarpeellista" (paitsi rauta, mutta tuo tuote kuulemma nostaa rauta-arvojakin!)

    • Podores

      Onkohan munuaiset kunnossa? Jos munuaiset eivät ole täysin terveet, niin voi aiheutua ongelmia proteiinin ylisaannista.

      Mitä noihin oireisiin tulee, niin itse kokeilin joskus syödä proteiinia ilman hiilihydraatteja, varsinkin aamusta. Siitä seurauksena, etten jaksanut tehdä yhtään mitään. Oli aika karmea olo. Lopetin kyllä sen kokeilun heti seinään.

      Nykyään pyrin syömään tyyliin: kananmunia tai raejuustoa tai kanaa tai katkarapuja oliiviöljyä ja heti pian jälkiruuaksi rusinoita, tai viikunoja. Hunajaa saatan laittaa jo proteiinin sekaan tai sitten myös jälkikäteen hieman.

      Välillä, en välttämättä päivittäin, syön ainakin yhden annoksen proteiinia ja C-vitamiini pitoisia hedelmiä ja kasviksia. Yleensä greippi kuuluu sisältöön. Koska greippi kuuluu sisältöön, niin vältän silloin syömästä mitään korkea hiilihydraattista, koska aiheuttavat keskenään happamoitumista kehossa.

      Proteiinit hiilihydraatit -> muodostavat kehossa tärkeitä aineita, muun muassa serotoniinia

      Proteiinit C-vitamiini -> muodostavat yhdessä myös tärkeitä aineita kehossa, muun muassa dopamiinia

    • Noissa mh-bakteereis

      on se salaisuus!

      .......... jatkuu. *Huom!
      Tyydyttynyttä(kovaa)-rasvaa tarvitaan; A.solujen "rakennusaineeksi" ja B.Probiootti-bakteerien suojaksi:
      - Kun rupeat käyttämään rasvaisia maito- ja hapanmaito-tuotteita ja voita, niin huomaat jännän seikan: Sinulla on tunne että lihot, mutta kun nouset vaakalle niin huomaat että painosi putoaa! Edellämainittu johtuu kiinteytymisestä.
      - Kun haluat laihtua lisää, niin vähennä sokerin käyttöä, mutta älä lopeta sokerinkäyttöä kokonaan! Esimerkiksi; jos olet tähän mennessä laittanut kahvin sekaan kuusi(6) sokeripalaa, niin laita tulevaisuudessa vain yksi(1) sokeripala!
      - Tyydyttynyt rasva sisältää paljon energiaa, joten laita edelleenkin esimerkiksi leivälle ohut kerros voita, tai leike, mutta ei molempia!
      - Maito- ja hapanmaito-tuotteiden Probiootti-bakteerit tarvitsevat rasvaa suojakseen selviytyäkseen elävänä ohi mahalaukun happojen, joten vältä rasvattomia tuotteita ja homogenoituja tuotteita.
      - >>>>>Jos et pysty käyttämään rasvaisia maito- ja/tai hapanmaito-tuotteita (esimerkiksi Laktoosi-intoleranssi ja Maitoallergia), niin ongelman voit ratkaista siten että syöt Probiootti-jauhekapseleita niin kauan (kuukausi--kuukausia!) että kestät maitotuotteita. Jos syystä tai toisesta haluat, niin rasvan voit välttää (

    • afdasfasdfasdf

      Elimistöt vain ovat erilaisia. Toisilla liha ei sula kunnolla, toisilla hiilihydraatit, toisilla tietyt hedelmät voi aiheuttaa ongelmia, toisilla vahvat mausteet.
      Kunnioita tätä ja koita etsiä sellainen ruokavalio jolla voit normaalin hyvin. Jos jollain haluaa panostaa omaan hyvinvointiin, niin se on henkinen hyvinvointi.

    • siv106

      http://www.iherb.com/?rcode=SIV106 on paras ja edullisin paikka ostaa vitamiinit, luontaistuotteet, saippuat, mausteet yms!

      Käyttämällä alennuskoodia SIV106 saat ensiostajana vielä 5$ alennuksen, jonka voit käyttää esimerkiksi airmail-postikulujen kuittaamiseen!

      Tuotteet tulevat luotettavasti kotiin 7-10 päivän aikana.

      Huom! Anna alennuskoodi tilauksesi yhteydessä (ennen ostoskorin hyväksyntää)! :)

    • Proteeinimutaatio

      Proteiini ei kulkeudu lihaksiin elleivät proteiinin kuljetussolut niitä suostu ottamaan "kyytiinsä". Kyseinen sairaus on geeniperimässä joka on viallinen ja jolla on oma koodinsa. Perinnölliset taudit pysyvät usein piilossa mutta epäedulliset "elinolosuhteet" ilman, veden, asumisympäristön, mukaanlukien "myrkylliset" materiaalit, ruokien lisäaineet jne voivat häiritä solutoimintaa niin että perimänä saatu poikkeama yltyy "oikeaksi" sairaudeksi. Mitä totaalisempi proteiinien "imeytymishäriö" on sitä selvemmin se on havaittavissa löystyneessä lihaskudoksessa sekä munuaisten rasittuessa "turhista" proteeiineista myös virtsassa. Lääkärit eivät noteeraa geenisairauksia koska "niille ei voi tehdä mitään". Asenne on sikäli väärä että jokainen geenivirhe rasittaa sen kantajaa yksilöllisesti oman kehon "heikkouksien" mukaan ja siksi hoito on myös yksilöllistä. Geenisairauksien toteaminen on myös kallista eikä "suomella ole varaa" teettää tutkimuksia. Parempiosaiset kansalaiset ovatkin teettäneet tutkimuksia Saksassa ja Englannissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      77
      5756
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2516
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1758
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe