Aloittelija kaipaa apua!

tuleva motoristi,.,.

Tere

Mootoripyörän hankinta ajankohtainen ja nyt ois vähän kysyttävää..
Olen siis aloittelija näissä hommissa; mopoa ajanut joskus nuorena :) ja autoa kohta 18 vuotta, mut moottoripyöristä "ei mitään tietoa".

Olen katellut käytettyä pyörää hintaluokassa - 5000€. Minkälaista mallia/merkkiä voitte suositella aloittelijalle jos pysytään katu/matka/sporttimalleissa?
.....Esim. Kawa 750 Z, onko paha aloittelijalle? Onko 750 cc liikaa ekaksi pyöräksi? ...(Olen iso mies; 1,92 pitkä ja isokokoinen; joku "pikkupyörä" ei oiken sovi vai ? )

Jos mittarissa on -20.000 km niin mitä kannattaa ottaa huomioon? Onko ihan loppu ja suuria remontteja edessä vai onko toi suht. ok mittarilukema? ( 20000 km autossa ja sehän on vielä ku uusi, miten MP:t ?)

Jaksaisko joku auttaa ?


Kiitos!

18

3417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kesä.10.

      Mukaan joku jolla tietoa pyöristä,aina katot renkaat,jarrupalat,jarrulevyt.Nuo pikana näkyvät osat.Ja et osta ilman koeajoa jos ei tuttu.Laatikon kuntoa ei tiedä ennen ajoa joka talvella ei onnistu.Oma mielipide on 750 parempia harjoitella kuin pienemmät,henki lähtee vaikka mopolla.20 000 ei ole mitään jos huollettu jollain lailla.Omalla ajettu 175000km eikä tunnu vaikuttavan mitään.Ittellä 20v tauko,ostin sit ekana yamaha 900xj,ja oli hyvä pyörä,arvelin jos ei kiinnostakkaan niin eipähän vituta niin paljoa.Maksoi 1200e.Vanha mutta varma peli.Onnea vaan,muut neuvoo lisää.(suikista kun aika jättää,niin ostan 900xj:n vaikka talliin koristeeks)

    • Jussiboy
    • on varmasti

      ok, eikä se pyörä ketään yksistään tapa, kyllä se on se kuski joka määrää... noi pienemmät (600cc) on kevyempiä ja siksi aloittelijan ehkä helpompi hallita, eli suositumpia, mutta 750 Z on sitten pitempiaikainen, kun tuntuu et noi kuussatkut vaihtuu seuraavaksi kesäksi isompaan, käy kokeilemassa, se on hyvä "välimalli" kaikenlaiseen ajoon.

      • pyörä---------------

        ei ole väliä mitä hommaat ekaksi pyöräksi mut jos olet 192cm pikä niin voit näyttää aika naurettavalta pikku kyykyn päällä,itellä oli 30 vuoden tauko ja päädyin 750 africa twiniin.enduro on hyvä alotus pyörä se antaa pikku virheet anteeksi,toinen on customi.mut itsellesihän pyörän hommaat kaikki käy kunhan malttia löytyy ajamiseen ja vain kilometrit opettaa loppujen lopuksi.mun pyörä lähentelee sataa tuhatta kilometriä mut kireät kierros pyörät ei ehkä kestä niin hyvin kuin matalaviritteisetpyörät,mut noin 20 000 km.katso ketjut rattaat renkaat mahdolliset kolari jäljet katteiden kunto ja jos löytyy niin huoltokirja.hommaa täys kasko ja henkivakuutus niin omaisekkin on tyytyväisempiä? ja eikun nauttiin kesästä (kohta)


    • mopot

      Nuo vinguttimet on keskenkasvusia varten,osta iso customi,min.1300cc,vanhempikin käy,niin ei naureskella selän takana...sillä semmoseen päädyt joka tapauksessa,tulee vaan halvemmaksi hankkia samantien.

      • Officially uncertain

        "Osta iso customi, niin ei naureta selän takana" -parempi sekin, kun päin naamaa.


    • fjr2008

      aikoinaan mulla oli lähes sama tilanne, harkitsin ensin kaikenmailman customi-putputtajia, mutta onneksi sain hyviä ohjeita, ja ostin oikeam noottoripyörän, kuten moni muukin on aloitellut Yamahan xj900:lla, on hyvä ja varma, eikä jää jalkoihin jos tulee "oho" tilanne, kääntää vai kaasua. Nälkä kasvoi, ja hankin seuraavaksi fjr1300:n. Jos ei hirvitä, niin kyllä tuollainen fjr riittäisi sitten pitemmäksi aikaa, tosin taitaa vanhemmatkin maksaa kymppitonnin paikkeilla. Mitä noihin customeihin tulee, on niissä koko kuskin paino perseen päällä, ja jos on alaselän kanssa ollut ongelmia, voi tulla aika raskaita kilometrejä, ja jotenkin on vain helpompi opetella ajamaan "oikealla moottoripyörällä", mutta kukin ajakoon millä haluaa.

    • AAAAAAAAH HAH HAAAH

      AAAAAAAAH HAH HAAAH HAAAAAAAAAAH HAH HAAAH HAAAAAAAAAAH HAH HAAAH HAAAAAAAAAAH HAH HAAAH HAAAAAAAAAAH HAH HAAAH HAAAAAAAAAAH HAH HAAAH HAAAAAAAAAAH HAH HAAAH HAA

      OSTA VESPA, KAWA ON TOSIMIEHEN PELI, AINAKIN ENNEN OLI...SITÄ SAA RASSATA KOKO AJAN JA RAHAA MENEE KU HAET SUMEKOLTA OSIA.

    • periaatteessa

      käytetyn ostaminen on aina tuurikauppaa. Ei yksin ne ajetut kilometrit merkitse, vaan myös tehdyt huollot, pahin on vähän ajettu, jolla on menty tuurilla niin paljon kuin vain on uskallettu ilman mitään huoltoa. Pienet pyörät on kierrosvinkuttimia, joilla käyttöikä luonnollisesti pienempi kun kone kiertää aina tuplakierrokset. Todennäköisesti ostamasi tulee kuitenkin pieneksi nopeasti, joten älä pelkää kuutioita, nopeutta voi säädellä kahvasta ja vaarallisin on alitehoinen. 20 000 ei pitäisi olla paha, varsinkaan kun kyseessä ei ole mikään ärräpyörä tai se pienikuutioinen. Kuitenkin ketjut ja rattaat pitäisi olla uusittu, kuten myös mm. jarrupalat, jonkinmoinen huoltohistoria löytynee. Jos nämä on tehty ja uuden karheat renkaat, niin kannattaa maksaa enemmän, voi tulla yllättävän kalliiksi varsinkin jos korjaukset/huollot teettää muualla. Tutki myös mahdollisten varusteiden hintoja, esim. laukut yllättävän hintavia telineineen..vertaile ja TINKAA rohkeasti, tarjontaa ja kilpailua on tänäpäivänä, älä maksa ensimmäistä hintaa.

    • pohdiskelija...

      Valitettavasti 20tkm ajettu alle 1000cc prätkänvingutin alkaa todennäköisesti olla iltapuolella. Miksi muuten niitä vaihdetaan suut vaahdossa uusiin kauheilla tuhansien velkaväleillä joka toinen vuosi kun matkamittarissa on hädin tuskin 5tkm? Teinit yrittää sitten säästää kaikessa ja ajaa vaikka vaikka traktoriöljyillä säästääkseen joka ainoan euron.

      Jos onnistuu saamaan vanhemmalla kuskilla ts. aikuisella olleen moottoripyörän niin on toivoa saada ihan ehjäkin pyörä myös käytettynä. Pyörän jota on huollettu ja jossa on käytetty oikeita suodattimia ja öljyjä eikä ole kiljutettu teinikäytössä laihalla seoksella ja kiinnileikkaamisrajoilla joku mölypönttö persiissä ilman oikeita säätöjä.

      Eräs kaverini tai lähinnä tuttuni ajoi Hondan 1100 XXX:llä yli 160tkm ja se meni sitten vaihdossa uuteen 1300cc Suzukiin. Ja oli myyntiin mennessään ihan uudennäköinen ja kävi niin tasaisesti, ettei uskoisikaan. Kuin upouusi moottoripyörä. Kyllä motskari hintansa pitää. Tuo tuttu oli kuulemma maksanut siitä uutena alle 15k€ ja sai siitä vielä kuulemma 7k€ vaihdossa. Aika halvat kilometrit, ei millään autolla pääse samaan, että hinta putoaa 160tkm matkalla 8k€. Ehkä vielä itsekin siirryn mp-ajajaksi.

      • niitä autojakin

        joidenkin toimesta parin vuoden välein. Ne joilla on rahaa..joillekkin se pyörä on oikeasti statussymbooli ja aina tietenkin saa vaihdossa paremmin, kun vaihtaa aikaisemmin. Ei kaikki liikkeen käytetyt ole loppuun ajettu, siellä on paljon mm. uuttanuoruuttaan saavuttamiskokeiluiden tuloksia..ostettiin pärrä, mutta kun ulkona satoi niin auto on kivampi..


      • RööpelinPasuuna

        kylhän sen näkee jo päälle päin miten pyörää on pidetty, ainakin itselläni on se taipumus jo ensisilmäyksellä nähdä hyvin pidetty niin pärrä kuin autokin.

        ja miksi vaihdetaan uuteen....varmaan siksi että kyllästytään/halutaan nykyaikaisempaa.

        ja yksi suuri syy miksi ostetaan uusi, on se kun käytetyistä pyydetään älytöntä ylihintaa. edullisempaa ostaa uusi.

        ja syy on juuri nämä typerät aloittelijat kun on ollut tämä moottoripyörä buumi !! uskotaan myyjien typerät puheet ja maksetaan älyhintoja jopa sakasasta tuoduista romuista joita ei olla edes nähty livenä.

        Aika kuluu taantuma pyyhkäisee buumimopoilijat kyllästyy maa täyttyy saksan romuista hinnat laskee


      • bASUUNAA
        RööpelinPasuuna kirjoitti:

        kylhän sen näkee jo päälle päin miten pyörää on pidetty, ainakin itselläni on se taipumus jo ensisilmäyksellä nähdä hyvin pidetty niin pärrä kuin autokin.

        ja miksi vaihdetaan uuteen....varmaan siksi että kyllästytään/halutaan nykyaikaisempaa.

        ja yksi suuri syy miksi ostetaan uusi, on se kun käytetyistä pyydetään älytöntä ylihintaa. edullisempaa ostaa uusi.

        ja syy on juuri nämä typerät aloittelijat kun on ollut tämä moottoripyörä buumi !! uskotaan myyjien typerät puheet ja maksetaan älyhintoja jopa sakasasta tuoduista romuista joita ei olla edes nähty livenä.

        Aika kuluu taantuma pyyhkäisee buumimopoilijat kyllästyy maa täyttyy saksan romuista hinnat laskee

        niin ja kyl ne uuteen vaihtajat nauraa kun saavat vaihdossa aina niin hyvin.... AAH HAH HAH HAAH !!!


      • tuohon..
        RööpelinPasuuna kirjoitti:

        kylhän sen näkee jo päälle päin miten pyörää on pidetty, ainakin itselläni on se taipumus jo ensisilmäyksellä nähdä hyvin pidetty niin pärrä kuin autokin.

        ja miksi vaihdetaan uuteen....varmaan siksi että kyllästytään/halutaan nykyaikaisempaa.

        ja yksi suuri syy miksi ostetaan uusi, on se kun käytetyistä pyydetään älytöntä ylihintaa. edullisempaa ostaa uusi.

        ja syy on juuri nämä typerät aloittelijat kun on ollut tämä moottoripyörä buumi !! uskotaan myyjien typerät puheet ja maksetaan älyhintoja jopa sakasasta tuoduista romuista joita ei olla edes nähty livenä.

        Aika kuluu taantuma pyyhkäisee buumimopoilijat kyllästyy maa täyttyy saksan romuista hinnat laskee

        On paljon ns. silmänpalvojia, joille vahaus on öljyjenvaihtoa tärkeämpää. Tai sitten niin, että osataan vaan se ensimmäinen työ. Sitten on puolestaan myös niitä, joille naarmu sinne tai tänne ei merkitse, kunhan tekniikka on siinä kunnossa, että voi ajaa murehtimatta.


      • PitkäSladi
        tuohon.. kirjoitti:

        On paljon ns. silmänpalvojia, joille vahaus on öljyjenvaihtoa tärkeämpää. Tai sitten niin, että osataan vaan se ensimmäinen työ. Sitten on puolestaan myös niitä, joille naarmu sinne tai tänne ei merkitse, kunhan tekniikka on siinä kunnossa, että voi ajaa murehtimatta.

        Ainahan on riski kun ostaa käytetyn... kunnon koeajo vaan.... rääkkäystä, saairasta moottorijarrutusta... ja kyl nenä kertoo kun öljyä palaa bensan joukossa.

        Kerran tuli ostettua, yli 25v sitten kun olinkin aika noviisi, Ascona jossa oli varmaan kone pumpattu täyteen STP:tä...muutama sata kilsaa ja tehot hävisi ja hirvee pöllytys.

        Et kyllä kai tossa käytettyjen ostossakin pitää olla kokemusta.


      • vaihdan liikkeessä
        PitkäSladi kirjoitti:

        Ainahan on riski kun ostaa käytetyn... kunnon koeajo vaan.... rääkkäystä, saairasta moottorijarrutusta... ja kyl nenä kertoo kun öljyä palaa bensan joukossa.

        Kerran tuli ostettua, yli 25v sitten kun olinkin aika noviisi, Ascona jossa oli varmaan kone pumpattu täyteen STP:tä...muutama sata kilsaa ja tehot hävisi ja hirvee pöllytys.

        Et kyllä kai tossa käytettyjen ostossakin pitää olla kokemusta.

        enkä myy suoraan yksityiselle omaa vanhaani, vaikka äkkiseltään ajatellen saisi paremman hinnan. Kun muutama utelias on käynyt rääkkäämässä, niin voi olla ettei ole enää mitä myydä.


      • tarvitse pitkäksi
        vaihdan liikkeessä kirjoitti:

        enkä myy suoraan yksityiselle omaa vanhaani, vaikka äkkiseltään ajatellen saisi paremman hinnan. Kun muutama utelias on käynyt rääkkäämässä, niin voi olla ettei ole enää mitä myydä.

        aikaa koeajoon luovuttaa. Voithan sanoa että kokeile tuossa kadulla että pyörä toimii. Ei sitä tarvitse päästää pois silmistä ja asoista jotain tietävälle pyörän kunto selviää hetkessä ja usein jo ilman koeajoakin. Jarrut ja vaihteet voi testata lyhyelläkin koeajolla, koneen käynnin ajamattakin.


    • tsetanostaja

      Ostin Pääsiäisen nurkilla ensipyöräksi juuri mainitsemasi seitsenpuolikkaan tsetan. Ja olen lähes samaa kaliiperia kuin sinäkin (ketjun avaaja).

      Kilometrejä on tullut nyt viitisensataa. Ehkä eniten totuttelua on vaatinut se, että kaasu on herkkä ja pyörä vastaa siihen heti. Tehot ja ruiskukone ovat syy siihen. Alkuun ajo oli hieman nykivää, mutta nopeasti sen oppii, ripaus kytkimen luistatusta on tarpeen Tuo siis pienillä nopeuksilla.

      Kawani on juuri tuollainen muutaman vuoden vanha ja reilut 20 tonnia ajettu. Ostin sen liikkeestä ja sain ensimmäiselle kesälle takuun. Olivat tehneet kunnon huollon ennen myyntiin panoa ja uusineet mm. renkaat jarrupalat yms kulutusosat.

      Olen kyllä tyytyväinen pyörään ja siihen, etten mitään pienempää ostanut.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voi olla muun sukupuolinen?

      Ei mitenkään. Kyllä tämä Euroviisujen voittaja on selvästi poika eikä tyttö, eikä mikään muun sukupuolinen. Olen aina pi
      Maailman menoa
      566
      3430
    2. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      40
      1495
    3. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      51
      1321
    4. Kuka on Suomussalmen rikkain mies?

      Jättäkää nimi pois, mutta antakaa sen verran vinkkiä, ettei erehdystä voi tulla. Ammatti pittää mainita.
      Suomussalmi
      34
      1304
    5. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      169
      1265
    6. Olipa kärsimystä kuunnella Martinaa huomenta suomessa

      Voi hyvää päivää sitä ulostuloa ja mitä liibalaabaa päästi suustaan. Esim. Kaikki äidit tietää mitä se arki on, what, mu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      225
      1214
    7. Volkkari olkoon tunniste....

      Ajattelen sua, en ole unohtanut. Vanhemmalle miehelle...
      Suhteet
      103
      1053
    8. Tiesitkö nainen että olen

      Tavattoman epävarma itsestäni. Pienikin takapakki tahaton tai tahallinen voi särkeä paljon ja vaikuttaa käytökseeni teh
      Ikävä
      47
      982
    9. Tunnusta pois

      Tykkäät katsella mua
      Ikävä
      60
      932
    10. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      834
    Aihe