Liki kaksiviikkoinen lomarupeama on ohi. Olen jälleen kotimaisemissa, omalla kotisohvallani, oman tietokoneeni ääressä. Ihanaa!
Kauan kaivattu ja paljon pelätty loma on ohi. Onnistuneena. Ei se ihan niin mennyt kuin ennen, ei myöskään ihan niin kuin odotin. Pääasia kuitenkin täyttyi: loma irrotti arjesta, auttoi unohtamaan työ-, koti- ja ihmissuhdehuolet, antoi mahdollisuuden nähdä uusia maisemia ja uusia ihmisiä, antoi aikaa levätä, treenata, ilota ja parantaa maailmaa parhaiden ystävien kanssa. Mutta kaikkein parasta oli, että tämä loma osoitti minulle, että loman voi viettää täysin ilman alkoholiakin. Upea kokemus!
Se onnistui, eikä ollut edes vaikeaa. Minulle ainakaan. Ystävilleni ehkä olikin, mikä oli minulle sittenkin yllätys. Kerroin heti matkalla, että olen ollut yli kaksi kuukautta täysin raittiina, enkä aio ottaa alkoholia lomallakaan. Kerroin rehellisesti, että olen kokenut alkoholin ohjaavan liikaa elämääni ja siksi olen päättänyt olla ilman. Sanoin, että haluan nähdä ja kokea, millaista elämä on ilman. Tuo aiheutti kuitenkin ystävissäni hämmästystä. Ainakin aluksi. Lähin ystäväni, jonka kanssa jaoin huoneeni, oli ensimmäisinä iltoina aika epävarman tuntoinen. Häntäkin hävetti ottaa, kun minä en ottanut. Yritin vakuuttaa, että tämä on ihan minun oma juttuni, ei minua häiritse hänen alkoholinkäyttönsä. Eikä tosiaan häirinnytkään. Muutenkin ensimmäisten iltojen tunnelma oli vähän varautunut. Kukaan ei oikein tiennyt, miten minuun pitäisi suhtautua. He eivät varmaan ymmärtäneet, miksi olin ilman, koska eivät sittenkään tajunneet, miten iso ongelma alkoholi oli minulle ollut. Heille se ei ole sitä.
Onnekis loma oli pitkä ja meillä oli aikaa tottua tilanteeseen. niin minulla kuin ystävillänikin. Pikkuhiljaa tunnelma vapautui. Joku jätti itsekin alkoholin hieman vähemmälle, joku joi entiseen tyyliin. Hauskaa pidettiin, parannettiin maailmaa entiseen tapaan. Juhlittiin, tanssittiin, ilakoitiin ja riehaannuttiin ikänaisten tyyliin. Ihmeellisintä minulle oli, että minulla ei edes tehnyt mieli alkoholia, vaikka sitä oli tarjolla yllin kyllin. Ja se, että minua ei häirinnyt toisten ottaminen. Ei tullut tippaakaan sellainen olo, että josko minäkin vähän kokeilisin, vaikka salaa. Join siinä missä muutkin, mutta lasissani oli jotain alkoholitonta. Ja ihan saman asian ajoi kuin alkoholikin, jos ilonpitoa katsoi. Aamulla vaan oli mukavampi olo, peilistä katsoivat kirkkaammat silmät, eikä tarvinut varovasti aprikoida, onko hampaat pesty, meikit puhdistettu, korut riisuttu, lompakko tallessa. Upea kokemus!
Varusatuduin matkaan huolella. Otin mukaan omat pulloni, joista sain ottaa iltasella, kun toisetkin ottivat omista pulloistaan. Minun pulloissani oli kevytlimsaa, kivennäisvettä ja mehua. Juomieni maku oli vähintään yhtä hyvä kuin ystävieni juomien. Ja ilonpitoa ei juomien alkoholittomuus haitannut.
Mutta ei loma siis ongelmaton ollut. Ne ongelmat vaan olivat ystävilläni, eivät minulla. Mutta enpä kuitenkaan usko, että minua ensi vuonnakaan jätetään matkalta pois, vaikka silloinkin olisin raitis!
Suosittelen kaikille. Ja kiitos teille, jotka etukäteen valoitte minuun uskoa, että selviän tästä.
Täällä taas
12
363
Vastaukset
- viivi*
:-)
Kiitos, tulkitsin tuon ilotulituksen onnitteluksi.
- voipytty
takaisin lomaltasi! Niin kuin huomaat, raittius on mahdollista missä ympäristössä tahansa, kun lakkaa taistelemasta ja tajuaa, että alkoholin kanssa vaikeuksiin joutunut ei tarvitsekaan alkoholia. Voi nauttia olostaan selvin päin.
Jos yksin ei pärjää, voi aina hakea apua. Sinun kokemuksistasi sitä saa, kiitos että kirjoitit.- viivi*
Olen itse saanut tukea tämän palstan krjoittajilta, myös sinulta. Hienoa, jos minäkin voin olla tukemassa jotain toista, joka painii saman ongelman kanssa.
Yksin en minäkään olisi pärjännyt. Onneksi näyttää siltä, että minulle riittää tällainen "sähköinen tuki" verkkojen välityksellä. Nyt kuitenkin tajuan, että jos tämä ei riitä, niin haen varmasti ihan konkreettista apua. Yksin en jää taistelemaan, jos huomaan sortuvani taakan alle.
Tuossa sinun viestissäsi on juuri se asian ydin: ...kun lakkaa taistelemasta ja tajuaa, että ei tarvitsekaan alkoholia.
Sen minä nyt olen tajunnut. Kotona selvisin yli kaksi kuukautta ilman, mutta loma pelotti. Aina entiset tipattomat kuukaudet olivat päättyneet viimeistään seuraavaan lomaan tai huviviikonloppuun. Olihan silloin syytä juoda ja juhlia, sitten taas saattoi kärvistellä ilman, kunnes koitti seuraava juhlimisen aihe. Mutta nyt minä sen tajusin ja huomasin, että voin juhlia, voin lomailla, voin huvitella - mutta niihin en todellakaan tarvitse alkoholia.
Ihanin kokemus oli, että en halunnut ottaa enkä häiriintynyt toisten ottamisesta. Toki olisin varman ärsyyntynyt, jos he olisivat änkyräkännissä koheltaneet, mutta toistenkin ilonpito oli sellaista pikkuriehakasta ilottelua, johon minä pääsin oikein hyvin mukaan ihan selvänäkin. Täysillä tunteilla.
On siis elämää ilman alkoholia, eikä se edes ole ikävää elämää. Päinvastoin.
- Kalle.
että kun sinullekin nähtävästi ikää on jo tullut, kuten itsellenikin, niin freesinä ja pirteänä pysyminen ei ole itsestäänselvyys, kuten nuoruuden energiassa.
Ilman säännöllistä kuntoilua jämähdän sohvalle ja veltostun. Tässä ikäyhtälössä vielä viinalla ylenmääräistä lotraamista, niin lamaannus ja väsymys on varma.
Fysiikka on helpompi hoitaa kuntoon kuin psyyke.
Juomisen jälkeen mielialat ovat aina huonot, ja olen äreä kuin peräpeiliin ammuttu karhu, vaikka muilta pidänkin mölyt mahassa.
Olo ja elo on paljon kevyempää ilman krapuloita ja käsittämättömiä morkkiksia.- viivi*
Totta vimmatusti. Ikää alkaa olla mittarissa kohta kuusi vuosikymmentä, ja se kyllä jo tuntuu luissa ja lihoissa sekä näkyy rungossa ja naamarissa. Säännöllinen liikunta ja terveellinen ruokavalio ovat kuuluneet elämääni aina. Lisäksi vain vuosikymmenien mittaan tuli tuo Kuningas Alkoholi, joka lähti näyttelemään pääroolia elämässäni.
Pientä positiivista kehitystä tuossa ulkonäköasiassakin ehkä alkoholittomuus on tuonut tullessaan. Jos nyt tämän ikäinen enää voi freesimmäksi muuttua... Terveydessä ja muussa hyvinvoinnissa paljonkin. Ja jos ajatellaan vuosia eteenpäin, voin vain kuvitella, kuinka monelta fyysiseltä ja psyykkiseltä vaivalta säästyn, kun en juo. Ja laskeskelin varsin ihan eurojakin, mitä on säästynyt, ei sekään ole pikkusumma tässäkään vaiheessa, saati loppuelämän aikana. Voihan nekin käyttää muuhunkin kuin pahan olon hankkimiseen. Oli tosi yllätys maksaa ravintolalaskua limsaillan jälkeen verrattuna normaaliin alkoholi-iltaan!
- Shakin´Stevens
Tervetuloa takaisin, mukava kuulla onnistuneesta lomastasi. Isot onnittelut siitä että pysyit päätöksessäsi ja jätit alkoholin nauttimisen muiden huoleksi. Tilanteet joissa on tottunut alkoholia käyttämään ja joissa se on myös sosiaalisesti hyväksyttyä (jos ei peräti suotavaa) tuppaa myös lipsumisen vaara olemaan aika suuri. Sinulla kuitenkin näyttää olevan kirkkaana mielessä se millä tavalla haluat elämääsi nyt ja jatkossa elää, eikä viina mitä ilmeisimmin siihen kuvioon mahdu.
Omalla kohdallanikin päätös on ainakin toistaiseksi pitänyt, viimeisestä huikasta on jo toista kuukautta aikaa. Tosin Ison Janon seireeninlaulu on jo kantautunut muutamana heikkona hetkenä korviin, mörkö on kuitenkin pysynyt häkissään ja selvinpäin on ollut paitsi mukavaa myös yllättävän helppoa olla. Alkuun käyttämäni antabuksenkin jätin parin viikon jälkeen pois, ei liene järkeä tunkea elimistöönsä myrkkyä pelkästään sen takia että ei voisi pilata terveyttään ja elämäänsä toisella myrkyllä. Pakon edessä raitistuminen ei ole meikäläiseltä aiemminkaan onnistunut, eli nyt tässä kaiketi ollaan punnitsemassa sitä mihin asti oma halu ja tahto riittävät. Huomattavasti valoisammalta maailma näyttää ilman alituista viinasumua ja sen mukanaan tuomaa näköalattomuutta. Duunissakin ilmeisesti piristyminen on pantu merkille, lähin esimies kertoi viime viikolla vieneensä talon johdolle palkankorotusesityksen, jotta saisi meikäläisen pidettyä tyytyväisenä ja omassa ryhmässään. Narsismiin taipuvaisesta addiktista positiivinen huomio tietysti tuntuu aina hyvältä, vaikka taloudellisesti mistään mullistavasta asiasta ei olekaan kysymys. Aurinkoista kevättä Viiville ja muillekin palstan aihepiiriin perehtyneille.- viivi*
Kiitos, ja onnittelut sinullekin päätöksesi pitämisestä.
Minulle on tämän raittiina olon aikana ollut suurin yllätys se, että minulla ei ole edes tehnyt mieli alkoholia. Siinä on se ihme, jota ihmettelen oikeastaan joka hetki. Tai nykyään en kyllä edes ajattele koko asiaa jatkuvasti, mutta aina kun muistan, ihmettelen, missä viinanhimo viipyy. En kylläkään toivo sen tulevan, mutta olen kuvitellut, että kyllä se iskee kuitenkin, ja sitten täytyy purra hammasta. Saapa nähdä, kuin käy!
- viinisieppo57 v
tsoi kiva kuulla, että lomasi sujui niin kuin oli ollut tarkoituskin. Nyt on kavereillesikin selvää, että sinä et viinan kanssa lutraa, muut tehkööt niin kuin haluavat. Itsekin kun olen liki kuuskymppinen ja sinun esismerkkisi antaa lisäuskoa siihen ettei eläkeläisten tarvitse alkoholisoitua. Hyvä on lopettaa ajoissa. Itselläni kulutus on ollut semmoista 2-3 lasillisen kertanaukkailua, eikä siitä liiemmin ole ollut harmia itselleni eikä muilekaan. Pitäisi kuitenkin taas kokeilla olla täysin ilman vaikka kuukauden päivät, niin voisi tehdä vertailevia tutkimuksia. Parina ensimmäisenä päivänä tulee ehkä mieleen, että ottaisko lasillisen, mutta sen jälkeen se sitten unohtuukin. Kokeiltu on ennenkin ja onnistuuhan tuo.
- viivi*
Tähän saakka minunkin haaveenani on ollut tuo lasin - parin naukkailu hyvän ruuan, hyvien ystävien tai päivän kiireistä rentoutuksen merkeissä. Mutta nyt olen huomannut, että minulle tuohon tarkoitukseen sopii paremmin joku muu juoma kuin alkoholi. Enkä siihen edes alkoholia kaipaa. Vesi, miedosti maustettu kivennäisvesi, kevytlimsat, tuoremehut, hyvät teelaadut, kaakao - noista löytyy maittavat juomat niin ruoka-, jano-, sauna-, lämmittely-, seurustelu-, ilta- kuin rentoutusjuomaksikin. Ja maku on kieltämättä hyvä, valikoima monipuolinen. Miksihän sitä on pitänyt kuvitella, että eri yhteyksissä nautitun juoman pitää sisältää alkoholia?
Lasillisen voi ottaa, useammankin tarvittaessa.
- Meriläinen
Hienoa Viivi, vaikken epäillyt hetkeäkään ettekö onnistuisi.
Tunsit kai kuninka minä kurkin sinun olkasi takaa välillä :)))- viivi*
Juu, kieltämättä oli sellainen olo, että tätä tunnetta haluan jakaa jonkun sellaisen kanssa, joka ymmärtää, mistä on kyse :-)
Ja varmaan se olit sitten sinä, jolle mielissäni hyrisin tyytyväistä oloani...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh811973Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1091705- 1801286
- 225707
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6666- 56610
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako199566- 46508
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472