Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Yskägallup

Yskittää

Minua kiinnostaisi tietää, että millainen yskä johti astman toteamiseen? Oliko kuiva yskä? Tuliko limaa? Alkoiko flunssan yhteydessä tai siitepölyaikana? Vai ihan muuten vaan?

Minulla oli reilu kuukausi sitten nuha, mutta siihen ei liittynyt yskää ja nuha parani nopeasti ja helposti. Viikko pari nuhan jälkeen minua alkoi yskittää. Aluksi se oli sellaista kurkun selvittelyä, mutta viime viikolla paheni kovemmaksi yskäksi ja rinnasta alkoi ahdistaa. Luulin, että saan uuden flunssa, mutta ei tämä nyt oikein sellaiselta tunnu. Lainasin miehen astmapiippua pahimpaan hätään ja nyt ahdistus rinnassa on helpottanut, mutta kuiva yskä on jäljellä. Tällaista omituista yskää on ollut joskus siitepölyaikana ja kerran kävin lääkärissäkin, mutta hän määräsi vain yskänlääkettä ja antoi ymmärtää, että haaskaan hänen aikaansa.

Mielessä pyörii tietysti astman mahdollisuus, koska altistavia tekijöitä löytyy. Minulla on ollut nuorempana (olen nyt 27v) paha atooppinen ihottuma ja viime vuosina allerginen nuha. Olen piakkoin menossa työterveystarkastukseen ja siellähän tämä tietysti voidaan selvittää. Olisi vain mielenkiintoista tietää, millaisia kokemuksia teillä muilla on? Millainen yskä on johtanut astmadiagnoosiin?

4

458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ?????

      Kuitenkin poskiontelotulehdus, tuon kuivan yskän syynä, kun siellä on flunssakin takana ? Itseäni harvemmin yskittää, urheilun jälkeen tulee limaista yskää ja joskus yöllä, kun sitä limaa jostakin kurkkuun ja keuhkoihin yöllä kasaantuu. Ja minulla astma on oireillut vain ahdistuksena ei yskänä, lopulta jätin yöllä hengittämättä kokokaan johon heräsin kun en yksinkertaisesti pystynyt hengittämään, ilman ventolinea en luultavasti nuku koskaan.

    • Yskittää

      En usko, että kyseessä on poskiontelotulehdus, kun niissä ei tunnu kipua eikä painetta. Minulle on tehty poskionteloiden ilmastointileikkaus, jonka ansiosta räkä tulee niistämällä pois eikä jää onteloihin muhimaan ja aiheuttamaan jälkitauteja. Menneisyydessä kyllä sairastin niitä paljon ja söin antibiootteja kuin leipää.
      Kyselin vain tästä yskästä, koska olen lukenut, että pitkittyneen yskän taustalla saatta ollaa astmaa, eikä sen puhkeaminen minun atopiahistorialla olisi mikään ihme.

      • *****

        Astmaatikoilla on ennemminkin räkäistä eli limaista yskää, koska astma on tulehdus keuhkoissa. Kuivayskä ei sovi kuvioon, se on jotain muuta.


    • nuunaa nii..

      mulla on astma lapsesta saakka muuttunut nyt ajan myötä.En ollut limainen vaan kohtailin talvella ja flunssaikoihin.Joskus meni talvia ihan terveenä!!!!!

      Nyt kun ilmisesti altistunut kosteusvauriolle, töissä viime talven koko ajan yskin kuivaa yskää, ahisti,kortisonia pahempiin kohtausaikoihin ja sitä kului.Tänä vuonna heti loman jälkeen elokuussa, toinen antib.kuuri ja kierre alkoi taas..yskää jatkuvaa vihreetä limaa ja äkillinen keuhkoputken tulehdus 2viikon välein.4 antibiot.kuuria tähän menessä.Astma lääkkeet vaihtoon kortisoni käyttöön vaan kun pakko!tuntuu vaan että oikee astmalääke ei tehoa kun ei sitä tervettä kautta oikein ole??!sanotaan 2viikkoa jos olisi tervettä kautta sais astmalääkeen puremaan kunnolla.Nyt paha kun yleiskunto laskee ei pääse liikkumaan koskaan niin kuin pitäsi.Huomaan monet hajut aih.yskimisen hajuvedet jne.Jotenkin altistunut monelle asialle..Pahin kausi ei ole kesä vaan syksystä-kevääseen.. talvi.Kesät voidaan hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2053
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe