Arvottaako eri pankit eritavalla tarv panttikirjojen määrän

asuntoselvittelyä

Siis jos asunnon arvo esim 100 000 ja asunto on lainan vakuutena pankille. Onko eri pankeilla eroa siinä, paljonko panttikirjoja tarvitsee olla. Muistelelen Aktian arvottaneen 1,3 kertoimella jolloin esim tuon hintaisen asunnon kohdalla panttikirjoja tarvittaisiin 130 000 arvosta.

Jäin vain miettimään onko eri pankeilla eri arvotus kerroin vai onko joku yleinen jota kaikki noudattaa. Muistelen itse että esim nordeassa kerroin olisi ollut pienempi, mutta vain muistin varassa tämä.

Mielenkiinnosta siis kyselen:)

6

2671

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+20

      Panttikirjat liittyvät vain kiinteistöihin eli siis omakotitaloihin.

      Eiköhän tuo ole aika normaalia, että kerroin lainasumman päälle on 1,3 panttikirjojen osalta (jotta panttikirjat kattaisivat myös kertyvät korot ja kulut). Toki kiinteistö arvo pitää olla tarpeeksi korkea, eli 130.000 euron panttikirjat 100.000 euron arvoisessa kiinteistössä ei riitää 100.000 euron lainan saamiseen.

      • asuntoselvittelyä

        normaalia normaalia:) Tuo 100 000 ja muu oli tuossa vain heitto esimerkin omaisesti, jotta osaan asiani ymmärrettävästi selittää.

        Mietin vain sitä että onko tuo 1,3 joku yleinen kerroin vai vaihteleeko pankkien välillä. Onko jollakin ihan faktatietoa tästä? Kiinnostaa tietää.


      • näin meillä
        asuntoselvittelyä kirjoitti:

        normaalia normaalia:) Tuo 100 000 ja muu oli tuossa vain heitto esimerkin omaisesti, jotta osaan asiani ymmärrettävästi selittää.

        Mietin vain sitä että onko tuo 1,3 joku yleinen kerroin vai vaihteleeko pankkien välillä. Onko jollakin ihan faktatietoa tästä? Kiinnostaa tietää.

        asiakassuhteet vaikuttavat. Kiinnitykset voi hakea itse ja määrittää sen suuruuden. Kiinnitykset eli pantit eivät välttämättä kerro kohteen myyntiarvoa! Pankki arvioi kiinteistön arvon ja antaa yleensä 75 % lainaa. Eli 100 000 arvoisella kiinteistöllä saa 75 000 lainaa. Jos tarvitsee lisää lainaa, pitää olla muuta kiinnitettävää. Lainaahan saa niin paljon kuin löytyy kiinnitettävää. Tässä sitä maksellaan!!


    • Tietysti on

      "Jäin vain miettimään onko eri pankeilla eri arvotus "

      kaikissa pankeissa eri arvostus, jokainen pantti katsotaan erikseen,
      sillä voisihan tuossa laittaa ylihintaa jos vaikka ostaa tuttavaltaan, siinä saisi hienosti huijattua rahaa pankilta.

      toiseksi, kun katselee mitä henkilöt maksavat, niin usein en maksaisi heidän kiinteistöstään läheskää samaa, mutta kyllä joku edullisiakin kauppoja osa tehdä.

      Eli oli kerroin mikä hyvänsä,
      jos maksat 100 000 €, voi pankki arvioida sen 80 000 € ja
      jos koettasi sitä myydä voisi olla 60 000 € vaikea saada puhtaana käteen kulujen jälkeen.

    • Rince

      Aktiassa, kun sieltä lainamme nostimme pari vuotta sitten. Talon hinta oli n. 240 k€, ja lainaa n. 180 k€. Pankkineiti vain totesi että otetaan samantien panttikirja 300 k€:n edestä, noin niinkuin tulevaisuuden varalle... Talolle ei siis ollut panttikirjoja ennestään.

    • Pankit tietää

      Ehkä verkostakin saat tietoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      59
      2020
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe