Pohjukaissuolen sijainti

JooHeliko

Ylävatsavaivoja ollut jo pitkään, löytyi helikobakteeri. Nyt arvuuttelen olisiko vika kuitenkin paksussa suolessa, vai pohjukaissuolessa. Kivut keskittyvät oikealle ylävatsalle, suunnilleen tuohon mihin kylkiluut loppuvat, välillä lähes keskellekin, mutta kuitenkin hieman oikealle.

Missä kohtaa sijaitsee pohjukaissuoli? käsittääkseni oikealla ylävatsalla, mutta kuinka pitkälle oikealle se menee? (kivut ovat välillä paljonkin oikealla) Onko se pohjukaissuoli tuossa suunnilleen mihin kylkiluut loppuvat?

Millaisia oireita aiheuttaa pohjukaissuolen tulehdus?

3

5608

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • intestinum...

Mahalaukun sisältö kulkeutuu ensimmäiseksi pohjukaissuoleen. PS on siis tavallaan ohutsuolen alkupää tai mahalaukun loppupää. Kannattaisi etsiä sopiva kaavakuva. Mahalaukkuhan on hiukan vasemmalle keskiviivasta, pohjukaissuoli lähes keskiviivassa.

• hannahh80

Onko sinulle tehty vatsalaukun tähystystä?Siinä se letku viedään myös pohjukaissuolen alkuosaan ja otetaan koepaloja,ja näkee onko siellä tulehduksia ym.muuta.Kirjoitit että kipusi tuntuu oikealla ylhäällä heti kylkiluiden alla,olen kärsinyt samasta vaivasta ja minulle on tehty myös paksusuolen tähystys joka oli ihan normaali.Diagnoosi oli ärtynyneen suolen oireyhtymä.Lääkärini sanoi minulle,että paksusuoli tekee jyrkän mutkan oikealla ylhäällä,joten on yleistö että kipu tuntuu siinä jos kärsii ärtyneestä suolesta.Jos asia vaivaa,mene lääkäriin ja pyydä tarkempia tutkimuksia.Oikella ylhäällä sijaitsee myös ainakin maksa,minulle tehtiin myös vatsan ultraäänitutkimus jossa näkyi muut vatsan sisäelimet ja kummatkin tähystykset.Kun näissä tutkimussa ei vikaa löytynyt tuli diagnoosiksi ärtyneen suolen oireyhtymä.Googleta,siitä löytyy paljon tietoa.

• närästää

Vatsani on oireillu lähes koko elämäni ylävatsa kipuna, närästyksenä ja ruuan / happojen takaisin nousuna.
      Tähystyksessä löytyi mahalaukun virheasento, elikä pohjukaissuoli lähteekin liian ylhäältä (ruokatorven pään kanssa samalla tasolla), joten ruoka ei pääse liikkumaan eteenpäin normaalilla tavalla, vaan jää mahalaukkuun.
      Selvisi 58:n kypsässä iässä, joten mahakipuilu on jo tuttua.
      Leikkaamalla korjataa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe