Rullasuksihiihto

21334421441§

Antakaapa linkkejä&vinkkejä mahdollisesti rullahiihdon keväällä aloittelevalle aikuiselle. Eli olisi tavoitteena ensi talvena jonkun mukavan massahiihtotapahtuman läpivienti (vaikkapa Pirkan hiihto)perinteisellä tyylillä, ja nyt on tullut mieleen että vois tulevana kesänä vähän treenata (hölkän ohella) rullasuksilla pohjakuntoa.
Millaiset sukset, sauvat, siteet&kengät? Onko teknisesti vaikeaa? Entä miten se kuormittaa kroppaa eli kuluttaako se jotain kohtaa muita enemmän? Mulla hölkkä tahtoo vähän käydä selän ja polvien päälle.

29

6456

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pyry-Tuisku

Perinteisellä tyylillä, niin rullahiihdon harjoittelu on lähinnä tasatyöntöä (vatsalihakset, leveät selkälihakset ja kyynärvarren ojentajat, jonkin verran jalat). Perinteisen rullasukset kumipyörillä ja riittävästi vierintävastusta (kohtalainen tai suuri, pieni on hyvä junioreille). Sauvat ehkä 5 cm pitemmät kuin normaalit perinteisen sauvat ja kovametallipiikit tietenkin, jäykkä hiilikuitusauva on hyvä. Siteet ja kengät yhteensopivat, kovin lämpimiä ei kesällä tarvitse. Lisäksi kypärä, hanskat, turvaliivi ja juomavyö, polvi- ja kyynärsuojat tarpeen mukaan.
      Tästä hyvät sukset: http://www.hyvinkaankumi.fi/sf/marwe_rsukset.shtml
      Metallirunkoiset sukset vaativat tasaisen asfaltin. Karkealla asfaltilla metallirunkoinen värisee ikävästi.
      Kurasuojat ovat ehdoton vaatimus, koska sadekuuro kuitenkin yllättää joskus.

• Monoa

Kannattaa ehkä käyttää vanhoja monoja, joilla ei niin ole väliä. Ainakin kuraantuvat ja rispaantuvat helposti kesäkäytössä.

• 166166166161

Nuo siteet ei kai kuulune suksien vakiovarusteisiin joten ne täytyy ostaa erikseen? Taitaa tulla paketille äkkiä hintaa 400€?

• Kickwax
        166166166161 kirjoitti:

Nuo siteet ei kai kuulune suksien vakiovarusteisiin joten ne täytyy ostaa erikseen? Taitaa tulla paketille äkkiä hintaa 400€?

Eivät ne siteet kuulu normaalisti vakiovarusteisiin, joten ne pitää hommata erikseen tai sitten voi toki ottaa siteet hiihtosuksista ja asentaa ne rullasuksiin, mikäli hallitsee homman. Itse ainakin käytän samoja siteitä kesät talvet. Keväällä otan rullasuksiin siteet eräistä hiihtosuksistani ja syksyllä vaihdan taas toisinpäin.

Ei se hinta normaaleilla rullasuksilla siteiden kerakaan nouse ihan 400 euroon, mutta jonkun satasen homma maksaa, ellet löydä jostain käytettyjä rullasuksia. Niitä on näkynyt mm. Huuto.netissä aika ajoin myynnissä kohtuuhintaan. Kannattaa ne rullasukset kuitenkin hommata, jos hiihto kiinnostaa.

• mauno a

• Eihiihtäjä

• jepjepjoujou
        Eihiihtäjä kirjoitti:

Mulla on kahdet Marwen rullasukset myytävänä. Pertsan ja vapaan jos tarvii. Sitten löytyy sauvoja
        kummallekin tyylille, jopa yhdet uudet... Kiinnostuneet ottakaa yhteyttä jos tarviitte...

Olen kiinnostunut...laitatko kuvat niistä [email protected].
        Voisin ostaa vaikka molemmat jos ei oo hirveen kalliit....laitatko hinnan mukaan :)

• roode
        Eihiihtäjä kirjoitti:

Mulla on kahdet Marwen rullasukset myytävänä. Pertsan ja vapaan jos tarvii. Sitten löytyy sauvoja
        kummallekin tyylille, jopa yhdet uudet... Kiinnostuneet ottakaa yhteyttä jos tarviitte...

Olen myös kiinnostunut pertsan rullista....laita viestiä [email protected]

• -lkd
        Eihiihtäjä kirjoitti:

Moro! oisin kiinnostunut noista pertsan rullista, jos vielä löytyy....laita viestiä [email protected]

• kilpahiihtäjä

Suosittelen Marwen suksia, itselläni on startin muttei mielestäni kovin kummoiset. Itsekin meinasin ensi kesäksi ostaa Marwen sukset. Kypärä ja kaikki suojukset ovat mielestänni aivan turhia jos osaat pysyä pystyssä ja sauvat perinteiseen olkapäähän asti.

• Karhuaja

Minulla on kokemusta vain Startin suksista, mutta olen niihin varsin tyytyväinen. Ne ovat tosin kalliimman hintaluokan rullasukset. Kyllä omasta mielestäni nuo suojukset ja kypärä ovat suositeltavia. Olen hiihtänyt sadoittain kilometrejä rullaa, yhden ainoan kerran vain olen kaatunut, mutta jälki olisi ollut tosi pahaa, jos ei olisi ollut suojuksia päällä juuri sinä kertana. Verkkarihousut repeytyivät palasiksi, ja sauvan toinen kahva oli kuin hiomakoneen jäljiltä, kun asfaltti sitä pyyhkäisi reippaasta vauhdista. Mitenhän olisi ollut polvien ja kyynärpäiden laita ilman suojia...

Tuo "jos osaat pysyä pystyssä" on aika korni kommentti siinä mielessä, että aina kaikki ei ole pelkästään omissa käsissä ja puhtaasti oman taidon varassa...

• 666999
        Karhuaja kirjoitti:

Minulla on kokemusta vain Startin suksista, mutta olen niihin varsin tyytyväinen. Ne ovat tosin kalliimman hintaluokan rullasukset. Kyllä omasta mielestäni nuo suojukset ja kypärä ovat suositeltavia. Olen hiihtänyt sadoittain kilometrejä rullaa, yhden ainoan kerran vain olen kaatunut, mutta jälki olisi ollut tosi pahaa, jos ei olisi ollut suojuksia päällä juuri sinä kertana. Verkkarihousut repeytyivät palasiksi, ja sauvan toinen kahva oli kuin hiomakoneen jäljiltä, kun asfaltti sitä pyyhkäisi reippaasta vauhdista. Mitenhän olisi ollut polvien ja kyynärpäiden laita ilman suojia...

Tuo "jos osaat pysyä pystyssä" on aika korni kommentti siinä mielessä, että aina kaikki ei ole pelkästään omissa käsissä ja puhtaasti oman taidon varassa...

Huvittavaa lukea että joku kertoo käyttävänsä liikeratoja vastustavia suojia. Heijastinliivin, suojalasien, hanskojen ja kypärän käytön ymmärrän, mutta en todellakaan polvi- ja kyynärsuojien käyttöä.
        ps. noin 10x asfaltin pinnassa ja voin todeta ettei kyynär- ja polvisuojista ole oikeastaan mitään apua. Tosin tämähän on vain minun näkökulmani asiasta ja jokaisella on täysi oikeus olla erimieltä.

• Karhuaja
        666999 kirjoitti:

Huvittavaa lukea että joku kertoo käyttävänsä liikeratoja vastustavia suojia. Heijastinliivin, suojalasien, hanskojen ja kypärän käytön ymmärrän, mutta en todellakaan polvi- ja kyynärsuojien käyttöä.
        ps. noin 10x asfaltin pinnassa ja voin todeta ettei kyynär- ja polvisuojista ole oikeastaan mitään apua. Tosin tämähän on vain minun näkökulmani asiasta ja jokaisella on täysi oikeus olla erimieltä.

Minustakin ne olivat ennen huuhaata, mutta sitten emäntä patisti ottamaan ko. suojukset käyttöön. Ne eivät pahemmin haittaa liikeratoja, kun niihin tottuu, ja onhan tietty niitä suojia erimallisia.

Kerran ne suojukset pelastivat minut vammoilta, kun kaaduin asfalttiin kovasta vauhdista. Muistona on naarmuuntuneet polvisuojat ja polven kohdalta repeytyneet housut. Pidän suojuksia päällysvaatteiden alla.

• mauno a
        Karhuaja kirjoitti:

Minustakin ne olivat ennen huuhaata, mutta sitten emäntä patisti ottamaan ko. suojukset käyttöön. Ne eivät pahemmin haittaa liikeratoja, kun niihin tottuu, ja onhan tietty niitä suojia erimallisia.

Kerran ne suojukset pelastivat minut vammoilta, kun kaaduin asfalttiin kovasta vauhdista. Muistona on naarmuuntuneet polvisuojat ja polven kohdalta repeytyneet housut. Pidän suojuksia päällysvaatteiden alla.

Suojia löytyy monenlaisia ja hyviä ei paljoa huomaa eli ei pahemmina haittaa liikeratojakaan. Tulee vain useasti itseki jätettyä ne suojat varastoon. Pitää kai kaatua kunnolla ennen kuin oppii. Ja kypärä on kesällä liian kuuma mukamas mullaki.

• Vinkkejävinkkejä

Mites sitten vapaan tyylin rullahiihto? Mitä kohtia se treenaa ja onko varusteet kovin kalliita? mitä tarvitaan? saisinko vähän apua:)

• jaajonen

Itse reennut vuosia vapaata sekä Skikeillä (menee hiekallakin)sekä välillä Swenorin luistelurullasuksilla.

Kuormitus on oikealla tekniikalla aivan sama kuin hiihdossa. Tekniikan parhaat oivallukset olen löytänyt kesällä pitkillä rullahiihtolehkeillä, kuten "suht jyrkän mäen wassbergi" joka meni sitten tulevana talvena suksilla heti kättelyssä.

En jättäisi itselläni jo perinteeksi tulleelle heinäkuusta lokakuuhun ulottuvaa rullahiihtoa enää pois. On nimittäin lumen tultua heti kolme asiaa kunnossa:
        - hiihtoon tarvittava lihaskunto
        - tasapaino,tekniikka ja rytmi
        - Aerobinen kunto

Voit myös "hiihtää" rullaluistimilla, pääasia että reenaat. Älä usko hifistelijöitä jotka vaihtavat vermeitä joka kauteen.

• KIITOS!

Okei, kiitos paljon! Kuulostaa hyvältä, aijon kyllä aloittaa ton vapaan rullahiihdon. Tällä hetkellä täällä Varsinais-Suomessa alkaa loppumaan lumet, eli hiihdot on kohta hiihdetty :( Vapaa tekniikka on hyvin kunnossa ja wassbergi ja kuokat menee hyvin. Eli lähtökohdat näyttävät ihan hyvältä aloittaa tämä vapaan rullahiihtely?

• EK:

Ja sitten vain rullatapahtumiin mukaan,saa tuntumaa ja mukavaa porukkaa joiden kanssa voi sitten "kisata".

• jaajonen
        EK: kirjoitti:

Ja sitten vain rullatapahtumiin mukaan,saa tuntumaa ja mukavaa porukkaa joiden kanssa voi sitten "kisata".

Varusteeksi tosiaan pitää valita joko "isopyöräiset" joilla menee maastossa tai sitten normi luikkarieullasukset. Kannattaa katsoa jos löytää käytettynä - lähinnä pyörät kuluu ja laakerit sitten joskus...
        Sauvat: itse suosin halvempaa sauvaa kesällä, kunhan jäykkyys jotenkin riittää. Mulla puoleksi alumiinia ja hinta taisi olla jotain 50 korvilla.
        Olen käyttänyt rulliin myös vanhoja monojani- eipä kulu "ykköspari" kun niillä kumminkin tulee jonkun verran tassuteltua.
        Fillarikypärä päähän, hanskat käteen, lasit nenälle ja baanalla naatiskelemaan...

• Innostunut!!

Nice!! Haluisin sellaiset ei niin kovin kovaa menevät rullat! Eikö sellaisiakin ole?

• jaajonen

sekä Skikeissä että Swenoreissa sen verran tahkeat renkaat jotta ei vauhti päätä huimaa : keskinopeus 15kmh korvilla kun suksilla muutama enemmän. Loivaan alamäkeen saa oikeen työntää :-)

• Kiiiiiiitos

Okei, kiitos!!!!

• V07

Uudet skikemallit (skike twin) tuli juuri testattua.
      Aika raskailta tuntuivat vanhoihin V07 malleihin verrattuna.
      Kantapää vapaana kuten hiihdossa ja säädöt kaikkein "löysimmällä" ei silti juurikaan eroa vanhasta mallista.

• reenaa..

^Kiva tietää ettei oleellista etua vanhoihin verrattuna, vanhatkin pelaa mielestäni oikein mukavasti, hyvät vekottimet loppukesästä luisteluhiihtoon valmistautumisessa.

• kunto

nilkka levisi vuosia sitten vuosi sitten leikattiin tänä keväänä pääsin aloittamaan (skike rullailun ) loistavat pelit "mutta ainakaan mulla ei renkaat kestä noin 400 km tulee aika kalliiksi olen ymmällä olisiko rulla sukset edullisemmat käyttää.

• -

Minulla on ollut Startin rullasukset, joissa on polyuretaania olevat renkaat. Olen niillä hiihtänyt varmaan jo reippaasti yli 1000 km ja vielä pelaavat hyvin alkuperäisillä renkailla. Maksoivat aikoinaan muistaakseni noin 200 euroa.

• todettu käytössä

Niissä on sitten kovat pyörät rullaa kevyemmin?

Mustat kumipyörät olisi loppuneet aikoja sitten.

• -
        todettu käytössä kirjoitti:

Niissä on sitten kovat pyörät rullaa kevyemmin?

Mustat kumipyörät olisi loppuneet aikoja sitten.

Joo, kovat ja hyvin rullaavat pyörät niissä on.

Kumipyörät kuluvat jonkin verran nopeammin, mutta ovat nekin varteenotettava vaihtoehto.

• jaajonen
        - kirjoitti:

Joo, kovat ja hyvin rullaavat pyörät niissä on.

Kumipyörät kuluvat jonkin verran nopeammin, mutta ovat nekin varteenotettava vaihtoehto.

Kumipyörän (hidas) edut mielestäni:
        1.hidas rulla pitää vauhdit kurissa ja pehmentää menoa
        2.raskaampi työntää - kovampi harjoitusvastus
        3."pitoa" sivusuutaan vaikka vähän märkä asfvaltti
        ---harmina tietty kun tavisrullaluistimilla menee heittämällä suksista ohi :-]
        Ei, kyllä se vaan niin on että kuntoiluun pehmeät rullat ja vauhrikkaaseen viipotukseen kovat!
        lokosoo rullalenkkiä kansalle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      3098
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1157
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1045
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      997
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      847
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      791
    Aihe