Oletteko juoneet normaalisti kahvia raskausaikana vai jättäneet kahvin pois? Olen lueskellut tutkimuksia ja joidenkin mukaan kahvi lisää keskenmenon riskiä ja toisten taas perusteella kahvin juonnilla ei ole merkitystä.
Itse juon n. 2-3 kuppia päivässä kahvia (aamulla kotona, sitten töissä ja iltapäivällä töissä). Nyt mieleeni tuli, että juonko liikaa kahvia? Tosin omalla maalaisjärjellä ajateltuna, oma kahvinjuontini on ihan normaaleissa mittasuhteissa, että en hörpi sitä pitkin päivää..
Pahoinvoinnista ei ole tietoakaan ainakaan vielä, tosin vasta rv 6 4 menossa, joten vielähän se ehtii..
Raskausajan kahvinjuonti?
12
1177
Vastaukset
- rv35+6
ennen raskautta aika paljon kahvia, mutta se vähentyi aikalailla itsestään. Jotenkin ei vaan tee niin mieli kahvia ja sitten myös vessassa saa juosta melko tiuhaan ilman valtavaa kahvin litkimistäkin...
Eli raskausaikana mä oon juonut noin 3 mukillista kahvia päivässä. Eli aikalailla saman, kuin säkin ja mun mielestä se on ihan ok.
Voit varmasti hyvillä mielin jatkaa samaan malliin :) - *****
Mä vähensin yhteen kuppiin, sillä raskaus lisää närästystä ja kahvinjuonti myös heikentää mm. raudan imeytymistä. Ruuan jälkeen ei ainakaan pitäisi juoda jos haluaa ravintoaineiden imeytyvän kunnolla.
Kun puhutaan 3 kuppia olevan maksimi, kyse on kupeista, ei mukeista... Runsaan kofeiinin on todettu useissa tutkimuksissa aiheuttavan keskenmenoja. Myös ADHD häiriöön voi johtaa. Kofeiini myös lisää unihäiriöitä ja sitä kautta äidin stressiä. - muimui
noin 2-3 kupillista päivässä. Ei tullut kahviin mitään inhotusta, ei ole aiheuttanut närästystä ja kun pitää määrän kohtuullisena (siis 2-3 kupillista, ei mitään jättimukeja), ei vessassakaan ole tarvinut juosta jatkuvasti.
Ymmärtääkseni suurin riski liittyy keskenmenoihin. Muista riskeistä en tiedä, mutta voisi ajatella kaikkia niitä vuosikymmeniä kun kahvia on Suomessakin juotu... Jos jotain vakavaa seuraisi kohtuullisista määristä, olisi se varmaan jo selkeästi tiedossa.
Alussa kyllä ajattelin että rajoitan kahvin tarkasti yhteen kupilliseen aamulla...öh...mutta aikeeksi jäi. Tosi vaikea muuttaa elintapojaan terveellisemmäksi, vaikka tiedostaa että nyt jos koskaan olisi hyvä ja jopa paras syy. Siis tarkoitan nyt elintapoja sokeriin, rasvaan, lisäaineisiin liittyen. Tupakan ja alkoholin, puhumattakaan huumeista, välttäminen on tietenkin itsestäänselvyys. - Ninnaliinuska
saman verran kuin ennenkin, eli en ole rajoittanut mitenkään. Juon aamulla pari kupillista ja sama illalla. Ei mielestäni kyllä liikaa.
- entinen kahvikissa
Olen juonut vaihtelevasti, max. 3 kuppia päivässä. Suositus on, että kahvia saa juoda sen 3 kuppia (kuppi = 1,5 dl), koska kofeiinin vaikutuksesta sikiöön on ristiriitaisia tutkimustuloksia. Toki kofeiinia voi saada muustakin kuin kahvista. Itselle kahvi ei ole maistunut yhtä hyvin kuin ennen, ja olisin helposti voinut jättää sen kokonaan pois. Aluksi niin teinkin.
- *********kahvikissa
Mulla vasta rv 4 2 menossa, mutta vähensin kahvinjuonnin 3 mukista yhteen kuppiin. Töissä juon edelleenkin kahvia sen kupillisen, muuten rupeisivat työkaverit ihmettelemään :-) Cola juomat olen jättänyt nyt pois kokonaan ja yritysaikanakin yrittänyt niitä vähäntää, koska liika kofeiini nostaa stressihormoonin tasoa, joka taas saattaa aiheuttaa ongelmia hedelmöittymisessä.
- reh2
törmäsin myös tutkimukseen, että liiallinen kofeiinin käyttö voisi vaikuttaa sikiön sydämen kehittymiseen. Siis niiden keskenmeno-ongelmien lisäksi....
Itse join sen neuvolan suosituten mukaan n. 2-3 kahvikuppia päivässä. Sen enempää en juuri ole juonut ennenkään ja pahoinvoinnin aikana join vähemmänkin.- konvoj
kahvinjuonnin kokonaan, koska lisäsi vaan pahoinvointia. Yritin juoda teetä yhdem kupin verran päivässä, mutta ei sekään onnistunut/maistunut. Kahvi maistui viime kesänä kamalalta (olin lomalla Suomessa, enkä tiennyt edes olevani raskaana). Joten jätin kaikki colajuomat, kahvin ja teen pois ihan pahoinvoinnin ja kamalan maun vuoksi.
- worldhappiest
tuo raudan imeytyminen voi kyllä pitää paikkaansa..meinasin aluksi sanoa ettei varmasti pidä :D minulla on ollut ihan aina mielettömän alhainen hemoglobiini ja sitä on tutkittukin..normaalisti mulla on noin 115 ja normaalisti juon noin 8 mukia päivässä kahvia..nyt vasta tajuan et voisi johtua tuosta suuresta kahvimäärästä. ei kukaan tutkinut lääkäri ole kyllä koskaan kyselly..no enivei, tänään oli eka neuvola ja vähän jännitin sit hb:ta mut se oli 137!! mitä se ei ole koskaan ollut edes rautalääkityksen aikana. tulin vain miettineeksi että voisi johtua siitä, että nyt raskaana ollessani juon noin 4 n.1 dl kupillista kahvia. välistä tekee mieli juoda kahvia paljon enemmän, mut kun ei voi niin ei voi. heti kun sain tietää olevani raskaana vaihdoin mukit tuollaiseen pieneen kuppiin ja sitä juon aina hartaasti :)
- cherrrye
itse juon samal taval kahvia ku ennenkin; pari-kolme kuppia päivässä. mutta coca-colan/batteryn yms. juonnin olen lopettanut kokonaan. raskausviikol 17 3 mennään.
- .
Minä olen juonut välillä ihan älyttömiä määriä kahvia päivässä..! ja jokapäivä ainakin sellaiset 3 mukillista.
En edes ole kovinkaan perso kahville, mutta tulee juotua jos muut juo ja varsinkin jos on kylässä.
En ole kärsinyt missään vaiheessa pahoinvoinneista yms. Eikä kahvi ainakaan minulle ole hajunakaan tuonut huonoa oloa niinkuin ei muutkaan hajut... Närästystä tosin on ollut, mutta olin joitain päiviä ilman kahvia ja ihan samalla tavalla närästi, sekin oli tosin ohimenevää, eikä enää ole pahemmin närästellyt, tosin maha onkin jo jonkin verran laskeutunut..
..näin jälkeenpäin ajatellen olisi voinut vähän rajoittaa sitä kahvin kittaamista, mutta turha enää murehtia, viikolla 39 jo olen.- Taateli_
Rv 23 1
Kahvi ainut pahe raskauden aikana,olen koittanu pitää sen siinä max kolmessa kupillisessa päivässä mut välillä lipsuu,on se vaan hyvää vaikka alkuraskaudessa oli taukoja ettei kahvia pystynyt edes haistamaan pahoinvoinnin takia.. Ois melkee saanu jatkua koko raskausajan :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1701093
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132857- 84793
- 51738
Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55539Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä294525Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?37521Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t215479- 49477
Kalle irtisanoutui
Kävi, kuten odotettiin. Paras ratkaisu paitsi Orimattilalle myös Larssonille. Seuraavaksi joudutaan mittaamaan kaupungin53464