alumiinijalusta?

elisabet79

Näyttää niin heppoisalta tollainen jalusta, että kestääkö se monen sadan kilon painon? 312L akvaarioon mietin sopivaa jalustaa, ja tuo olisi vaihtoehto...

13

2086

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdfghjklkjhgfvb

      Alumiinijalusta on perinteinen ja käytetyin. Referenssejä kestävyydestä on miljoona. Ihan mikä tahansa Ikean kaappi ei välttämättä kestä. Mutta kun ostat akvaariokaupasta akvaariojalustan, niin se kestää. Tai ainakin vastuu on valmistajalla. Muista vaakitus.

      • fish KING

        Kestää se, se on sitä varten suunniteltu ja valmistettu.


      • Ihmetyttää
        fish KING kirjoitti:

        Kestää se, se on sitä varten suunniteltu ja valmistettu.

        Ostin akvaarioliikkeestä 100 litran akvaariopaketin johon kuului alumiinikehys-kaapisto.
        Eli kaapisto on tehty alumiiniputkesta joka on varustettu ovilla.

        Ihmettelen yhtä asiaa. Nimittäin sitä että kun akvaario asetettiin kaapiston päälle akvaarion pohja on ikäänkuin tyhjän päällä. Eli akvaarion pohjan alumiinikehys lepää kaapiston kehyksen päällä mutta itse akvaarion pohjalasi on tyhjän päällä.
        Väliin kyllä laitoin n. 2,5 cm styrox levyn joka tasoittaa ainoastaan akvaarion kehyskuormaa.
        Kuuluuko akvaarion pohjalasi olla tyhjän päällä ja miten se oikein kestää hiekan ja veden kuorman, koska pohjalasi ei ole minkään tason päällä.
        Ei se vielä ainakaan ole pamahtanut. Kaapisto ja akvaario ovat kyllä samaa pakettia ja saman valmistajan.


      • Tulipyrstö0
        Ihmetyttää kirjoitti:

        Ostin akvaarioliikkeestä 100 litran akvaariopaketin johon kuului alumiinikehys-kaapisto.
        Eli kaapisto on tehty alumiiniputkesta joka on varustettu ovilla.

        Ihmettelen yhtä asiaa. Nimittäin sitä että kun akvaario asetettiin kaapiston päälle akvaarion pohja on ikäänkuin tyhjän päällä. Eli akvaarion pohjan alumiinikehys lepää kaapiston kehyksen päällä mutta itse akvaarion pohjalasi on tyhjän päällä.
        Väliin kyllä laitoin n. 2,5 cm styrox levyn joka tasoittaa ainoastaan akvaarion kehyskuormaa.
        Kuuluuko akvaarion pohjalasi olla tyhjän päällä ja miten se oikein kestää hiekan ja veden kuorman, koska pohjalasi ei ole minkään tason päällä.
        Ei se vielä ainakaan ole pamahtanut. Kaapisto ja akvaario ovat kyllä samaa pakettia ja saman valmistajan.

        Metalli kehyksiseen jalustan ja akvaarion väliin ei laiteta styroxia. Ajatellaanpa, jos laitat painavan kiven akvaarioon vasempaan takakulmaan ja kun kyseinen kohta tulee painamaan muutaman kilon enemmän, painaa se tyroksia kasaan enemmän kuin etulasipuoleista reunaa. Painosta johtuen akvaario painuu vinoon ja 2,5 cm on aika paksua ja koska styroxi painuu kasaan aikas helposti.

        En ole itse koskaan käyttänyt minkään laista alustaa metallijalustassa, koska ne on tehty akvaariota varten niin ne kyllä kestää.
        Akvaarion pohjalasi on tehty vahvemmasta lasista kuin sivulasit ja kehysakvaarioiden pohjalasi on aina "ilmassa".


      • asdfghjkliuytr
        Tulipyrstö0 kirjoitti:

        Metalli kehyksiseen jalustan ja akvaarion väliin ei laiteta styroxia. Ajatellaanpa, jos laitat painavan kiven akvaarioon vasempaan takakulmaan ja kun kyseinen kohta tulee painamaan muutaman kilon enemmän, painaa se tyroksia kasaan enemmän kuin etulasipuoleista reunaa. Painosta johtuen akvaario painuu vinoon ja 2,5 cm on aika paksua ja koska styroxi painuu kasaan aikas helposti.

        En ole itse koskaan käyttänyt minkään laista alustaa metallijalustassa, koska ne on tehty akvaariota varten niin ne kyllä kestää.
        Akvaarion pohjalasi on tehty vahvemmasta lasista kuin sivulasit ja kehysakvaarioiden pohjalasi on aina "ilmassa".

        Styroksin tarkoitus on tasata pienet srubut. Jos syroksi on tasaisella alustalla ja sitä kuormitetaan tasaisesti esin 1000kg painolla, se menee kasaan 0.2mm. Mutta jos koormitus on epätasainen, styroksi tasaasen hyvin. Pohjan lämpöeristys on myös hyvä asia.


      • Tulipyrstö0
        asdfghjkliuytr kirjoitti:

        Styroksin tarkoitus on tasata pienet srubut. Jos syroksi on tasaisella alustalla ja sitä kuormitetaan tasaisesti esin 1000kg painolla, se menee kasaan 0.2mm. Mutta jos koormitus on epätasainen, styroksi tasaasen hyvin. Pohjan lämpöeristys on myös hyvä asia.

        Kun kaksi metallia (akvaarion jalusta ja -kehys) on vastakkain niin mihin tarvitaan painon tasaajaa?
        Kuvitellaan taas, jos laitan styroxi -levyn lattialle ja toisella reunalla seisoo 150 kiloinen ja toisella 60 kiloinen, eikö silloin 150 kiloisen alla styroxi painu enemmän joten levyn pinnasta tulee silloin vino. Eli jos akvaariossa ei ole koko alueelta painopiste jaettu tasaisesti koko pohjalle se kallistuu styroxin epätasaisen painumise takia vinoon?


      • Tulipyrstö0
        asdfghjkliuytr kirjoitti:

        Styroksin tarkoitus on tasata pienet srubut. Jos syroksi on tasaisella alustalla ja sitä kuormitetaan tasaisesti esin 1000kg painolla, se menee kasaan 0.2mm. Mutta jos koormitus on epätasainen, styroksi tasaasen hyvin. Pohjan lämpöeristys on myös hyvä asia.

        Kyllä, jos neliön suuruiselle styroxi -levylle laitetaan koko levyn alueelle tasaisesti 1000 kg paino.
        Ei, jos 1000 kg laitetaan 10 cm alueelle painuu 2,5 cm levy taatusti lähes paperin ohueksi.
        Mutta kärjistyksistä asiaan jo muutama 10 kg ero noinkin paksussa (2,5 cm) styroxissa se vaikuttaa, koska vaikutus on 2x kun painavapuoli painuu niin kevyempi puoli nousee, koska tulee niinsanottu kiikkulauta efekti.
        Eli kun laudan toisessa päässä on painavampi, nousee kevyempi pää ylös.


      • fish KING
        Tulipyrstö0 kirjoitti:

        Metalli kehyksiseen jalustan ja akvaarion väliin ei laiteta styroxia. Ajatellaanpa, jos laitat painavan kiven akvaarioon vasempaan takakulmaan ja kun kyseinen kohta tulee painamaan muutaman kilon enemmän, painaa se tyroksia kasaan enemmän kuin etulasipuoleista reunaa. Painosta johtuen akvaario painuu vinoon ja 2,5 cm on aika paksua ja koska styroxi painuu kasaan aikas helposti.

        En ole itse koskaan käyttänyt minkään laista alustaa metallijalustassa, koska ne on tehty akvaariota varten niin ne kyllä kestää.
        Akvaarion pohjalasi on tehty vahvemmasta lasista kuin sivulasit ja kehysakvaarioiden pohjalasi on aina "ilmassa".

        Itse oldskuul aivoilla varustettuna pidän omissa akvaarioissa jalustan ja kehikon välissä ensin vesivaneri levyä jonka päällä on vielä ohuehko solumuovi levy tasaamassa mahdollisia epätasaisuuksia.


      • fish KING
        Tulipyrstö0 kirjoitti:

        Kun kaksi metallia (akvaarion jalusta ja -kehys) on vastakkain niin mihin tarvitaan painon tasaajaa?
        Kuvitellaan taas, jos laitan styroxi -levyn lattialle ja toisella reunalla seisoo 150 kiloinen ja toisella 60 kiloinen, eikö silloin 150 kiloisen alla styroxi painu enemmän joten levyn pinnasta tulee silloin vino. Eli jos akvaariossa ei ole koko alueelta painopiste jaettu tasaisesti koko pohjalle se kallistuu styroxin epätasaisen painumise takia vinoon?

        Kyllä, paksu, yli 10mm styrox levy ei ole toimiva ratkaisu akvaarion ja jalustan välissä, se tosiaan antaa periksi sieltä missä on enemmän painoa.


      • fish KING
        Tulipyrstö0 kirjoitti:

        Kyllä, jos neliön suuruiselle styroxi -levylle laitetaan koko levyn alueelle tasaisesti 1000 kg paino.
        Ei, jos 1000 kg laitetaan 10 cm alueelle painuu 2,5 cm levy taatusti lähes paperin ohueksi.
        Mutta kärjistyksistä asiaan jo muutama 10 kg ero noinkin paksussa (2,5 cm) styroxissa se vaikuttaa, koska vaikutus on 2x kun painavapuoli painuu niin kevyempi puoli nousee, koska tulee niinsanottu kiikkulauta efekti.
        Eli kun laudan toisessa päässä on painavampi, nousee kevyempi pää ylös.

        Yleensä jo veden ja pohja hiekan paino saavat styroksin painumaan, ainakin ajan kanssa mutta summasummarum, en käyttäisi senttiä paksumpaa styrox levyä akvaarion pohjan epätasaisuuksien korjaamiseen.


      • Tulipyrstö0
        fish KING kirjoitti:

        Itse oldskuul aivoilla varustettuna pidän omissa akvaarioissa jalustan ja kehikon välissä ensin vesivaneri levyä jonka päällä on vielä ohuehko solumuovi levy tasaamassa mahdollisia epätasaisuuksia.

        fish KINGn ratkaisu on munkin mielestä toimivin, siksikin kun on aika mahdotonta tehdä millilleen tasaista ja suoraa akvaariota. Lattiasta puhumattakaan.


      • fisH KING
        Tulipyrstö0 kirjoitti:

        fish KINGn ratkaisu on munkin mielestä toimivin, siksikin kun on aika mahdotonta tehdä millilleen tasaista ja suoraa akvaariota. Lattiasta puhumattakaan.

        Lattian epätasaisuutta kompensoimaan hyvissä jalustoissa on yleensä säädettävät "tassut"


      • Grönde
        fisH KING kirjoitti:

        Lattian epätasaisuutta kompensoimaan hyvissä jalustoissa on yleensä säädettävät "tassut"

        Useimmissa akvoissa on kehykset joka taiheuttaa kovasti kuormitettuna taipuman ja mahdollisen posahtamisen ilman fish kingin kertomaa toimintatapaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe