Hei! Millaisia kokemuksia teillä on pinnasängyn käytöstä sivuvaununa? Mitä hyötyä siitä oli? Vai olisiko parempi, että vauva oppisi alusta asti nukkumaan "yksin" omassa sängyssään minun sänkyni vieressä? Entä jos käytössä oli tavallinen pinnasänky ilman sivuvaunun käyttömahdollisuutta, kuinka hyvin se toimi? Pitikö roikkua sängynlaidalla öisin rauhoittelemassa vauvaa?
Mietin itse, ostanko pinnasängyn, josta saa laidan kokonaan pois, vai sängyn ilman laidan poisottomahdollisuutta.
Pinnasänky sivuvauvnuksi vai ei?
7
7438
Vastaukset
- sivuvaunuksi
Meillä on joku ihan tavallinen brion peruspinnis, mistä olemme jättäneet yhden laidan pois. Tuo on ainakin senmallinen että niin voi tehdä, pohja on kiinnitetty niin että se pitää rakenteen tukevana vaikka yksi laita puuttuisikin. Pinnis on säädetty samankorkuiseksi kuin oma patjamme, ja se on ollut kiinnitettynä nippusiteillä oman sänkymme laitaan niin ettei väliin päässyt tulemaan mitään rakoa.
Molemmat lapsemme ovat nukkuneet siinä, ja kätevähän se on ollut. Ihan alkuun pikkuvauva on nukkunut kyllä pääasiassa kainalossa, sillä puolella miltä kulloinkin on viimeksi syöty. Mutta kun vauva on vähän kasvanut ja syönyt vähän harvemmin, niin on ollut kätevää että sängyssä on ollut pinniksen verran lisätilaa. Sinne vauvan on voinut myös "aidata" turvaan illalla ennenkuin itse olemme menneet nukkumaan.
Minä olen senverran laiska ja mukavuudenhaluinen varsinkin öisin, etten todellakaan viitsisi vauvaa nostella pinnikseen ja pois :) Kaikkein helpointa on kun vauva on ihan vieressä, ja havahtua tarvitsee vaan joskus vaihtamaan tissiä. Muutenkin rauhoittelu tai peitonkorjaaminen sivuvaunuun onnistuu ihan vaan kättä ojentamalla, ei tarvitse itse nousta edes istumaan. Paljon raskaampaa on ollut kun pienet ovat joskus reissussa nukkuneet matkasängyssä, josta sitten on pitänyt yöllä käydä nostelemassa syömään tai roikkumassa itse laidalla rauhoittelemassa.
Meillä ei siis pinnistä ole käytetty kaikilla laidoilla koskaan. Sivuvaunusta lapset ovat siirtyneet itse halutessaan sitten omaan huoneeseen "isojen sänkyyn", ensimmäinen vähän yli kahden vuoden iässä ja toinen vähän alle kahden vuoden. - äiti itsekin
Sivuvaunu on ehdottoman kätevä! Ja jos myöhemmin haluaa sen laidan laittaa paikoilleen, niin saahan sen sitten takaisin, mutta ehdottomasti ostaisin sellaisen mallin, josta laidan saa kokonaan pois tarvittaessa.
Samat kokemukset kuin edellisellä on meilläkin, että on todellakin äidin jaksamisen kannalta hyvä asia, ettei yöimetyksiä varten tarvitse nousta edes istumaan, säästää myös äidin selkää laidallisiin pinnasänkyihin verrattuna, joihin täytyy aina kurottaa lasta pohjalle. Vauvalla on turvallisin olo äidin vieressä, ja kun sivuvaunussa on käden ulottuvilla, niin äitikin kerkeää herätä ja reagoida jo tuhinaan, ei tarvitse huutamiseen asti mennä (isikin tykkää, kun ei herää yöllä imetyksiin ollenkaan). Sängyssä on kuitenkin aikuisillekin paremmin tilaa, kun vauvan saa tarvittaessa välistä pois oman sängyn puolelle. (Mukavampi myös, jos on intiimiä kanssakäymistä aikuisten välillä tarkoitus sängyssä harrastaa, edes joskus.) Itse olin synnytyksen jälkeen myös niin kiinni vauvassa, etten olisi missään tapauksessa saanut itse unta, jos vauva olisi ollut toisessa huoneessa asti nukkumassa. Yksin nukkumisen kerkeää oppimaan sittenkin, kun yöllä ei ole enää imetystä tarvis. Pikkuvauva-aikana kannattaa kaikki elämää helpottavat niksit ottaa käyttöön, koska väsymystä on joka tapauksessa ihan riittävästi.
Jos pinnasängyn ja aikuisten sängyn väliin jää rakoa, siihen voi rullata pyyhkeen tai leikata vanhasta patjasta palasen, niin saa kolon tukittua. - sängyn ostaja
Kiitos molemmista viesteistä! Niistä oli apua asiaa miettiessä. Taidan päätyä sänkyyn, josta laidan saa tarvittaessa pois. Neuvolan terveydenhoitaja sanoi samaa kuin äiti itsekin: käyttöön kannattaa ottaa kaikki konstit, jotka helpottavat omaa elämää. :)
- Mi
Hei,
ihan samaa olen minäkin mietiskellyt pinnasängyn hankintaan liittyen. Olisko kenelläkään tietoa Brion Moon Lux- tai Two-pinnasängystä; saako siitä toisen laidan pois tai saako laitaa laskettua niin, että sänky toimii sivuvaununa hyvin?- sängyn ostaja
Brio Two ja Three -sängyistä (Moon Luxia ei ole Brion sivuilla) saa laidan vain laskettua hieman alemmas, mutta ei kokonaan alas. En tiedä, riittääkö se toiminto sivuvaunuksi asti. Me kävimme kaupassa katsomassa, ja mielestäni laidan saamisesta vain vähän alaspäin ei ole sanottavaa hyötyä. Brio Sleep -sängystä saa koko laidan pois, mutta sänky on mitoiltaan isompi (liian iso meidän makuuhuoneeseemme) ja sen on tarkoitus toimia myöhemmin nuorisosänkynä. Ikeassa näyttäisi olevan myytävänä pinnasänkyjä, joista saa laidan kokonaan pois.
- Mi
Moon lux on vanhempi malli, jota ei enää ole myynnissä. Käytettynä sitä on tarjolla eri kanavilla. En tiedä saako näistä vanhemmista Brioista, esim. Ivory ja moon lux, laitaa pois kokonaan tai onko niissä laskeutuva laita. Jos jollakulla olisi näistä kokomuksia, niin laittakaas mielipiteitä.
- lodjussa
Meillä vauva nukkui vieressä äitiyspakkauksen latikossa, niin kauan kun öisin piti 1 kertaa useammin rauhoitella/syödä. Ja noin 4-kuisena muutti omaan sänkyyn muutaman metrin päähän. Ehdottoman kätevää, kun ei tarvinnut omaa päätä nostaa tyynyltä taputellakseen vauvan takaisin uneen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1802150- 1751791
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1701662Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!
Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys1091470Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise241443- 1051145
Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle
Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su1611076Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän
Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c771053Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,56880Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi
Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud228876