salaa kummiksi?

epätietoinen!!!!

Meitä on pyydetty kummeiksi lapselle, jonka vanhempien kanssa emme ole missään tekemisissä olleet kuin ehkä kerran vuodessa/harvemmin (sukujuhlissa), eli emme oikeastaan tunne heitä. Nyt he kuitenkin alkoivat pommittaa kummiudella josta olemme toistuvasti kieltäytyneet. Emme halua ns. tuntemattomien ihmisten lapsen kummeiksi... En tiedä mikä tässä on takana, onko heiltä kummiehdokkaat (läheiset) loppuneet vai mitä.... Nyt tuli vain mieleeni, että voivatko he laittaa meidät silti kummeiksi meiltä salaa, vaikka emme ole ristiäisissä emmekä suostuneet kummeiksi? Osaako joku kertoa, voiko kummiksi nimetä vastoin tahtoa, miten se prosessi menee, tarviiko pappi jotain dokumenttia, voiko nimet väärentää. Tää nyt on kaukaa haettua, mutte heiltä voi odottaa mitä vain...

13

1021

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...................

todellakaan voi laittaa.

• kdfjölsdafljkfsda

Voithan varalta ilmoittaa vauvan kotikunnan seurakunnan kirkkoherran virastoon, että ette halua kummeiksi, vaikka ne yrittäisi laittaa. Luvatta ei saa ketään panna kummiksi. Helpointa on erota kirkosta, silloin ei voi olla kummi.

• sielun näkijä

Sinusta jäi niin vastenmielinen kuva että, onneksi et kuulu tuttavapiiriini. Oikein ällöttävä kaikin puolin. Tosi epäkristillinen, ja luihu. Miksi siis kuulut kirkkoon, kun et sen arvoja kunnioita, tai sen sakramenteistä mitään tiedä? Kaksinaamainen toisten miellyttäjä olet? kuulut kirkkoon vain tavan vuoksi?

Eihän sinusta kummiksi olisikaan. Kummin tehtävä on vastata lapsen hengellisestä kasvatuksesta.

• näin se toimii

Hyvin kristillinen vastaus taas. Ylenkatso ja ihmisten eriarvoistus on ilmeisesti sitten se jumalan tie. Onneksi ei enää minulle.

Alkuperäiselle. Olen itse joutunut nuorempana pakkokummiksi vanhempieni painostuksesta sukulaisperheelle, keiden kanssa emme ole olleet koskaan tekemisissä. En suosittele. Kyllä kummiksi tulisi valita läheinen ihminen, jonka vastuulle voi kuvitella lapsen jos itsellen tapahtuisi jotain. Eli uskomuksista viis, jokainen varmasti haluaa läheisen tähän tehtävään. Muut valinnat on kyseenalaisia....

• klllkjjäää
        näin se toimii kirjoitti:

Hyvin kristillinen vastaus taas. Ylenkatso ja ihmisten eriarvoistus on ilmeisesti sitten se jumalan tie. Onneksi ei enää minulle.

Alkuperäiselle. Olen itse joutunut nuorempana pakkokummiksi vanhempieni painostuksesta sukulaisperheelle, keiden kanssa emme ole olleet koskaan tekemisissä. En suosittele. Kyllä kummiksi tulisi valita läheinen ihminen, jonka vastuulle voi kuvitella lapsen jos itsellen tapahtuisi jotain. Eli uskomuksista viis, jokainen varmasti haluaa läheisen tähän tehtävään. Muut valinnat on kyseenalaisia....

totta on että kummin tehtävä on vastata hengellisestä kasvatuksesta, joten sekin asia on suotavaa ottaa kummia valitessa esille. Ja tuskinpa kukaan edes kummiksi haluaa sellaista jolla ei olisi yhtään lähimmäisen rakkautta. Ja sehän on asia joka on kristinuskossa keskeinen! Sitä löytyy uudestisyntyneeltä kristityltä jolla on elävä usko, mutta myös monilta muilta joilla on erilainen vakaumus.

• lkjiuhh

Mutta siitä ei ole haittaa sinulle luultavasti. Lapsen vanhemmat kirjoittavat kummien nimet paperiin, kummin allekirjoitusta ei missään edes kysytä. Luterilaisilla kahden kummin pitää olla läsnä kastetilaisuudessa, ortodokseilla yhden, muiden kummien ei tarvitse olla läsnä.

Jos sinut vasten tahtoasi merkitään kummiksi, sinulta ei myöskään voida nyt tai jatkossa vaatia mitään kummin velvollisuuksia.

Olen ollut ristiäisissä jossa lapsen kummeiksi oli merkitty myös ulkomailla asuneet sukulaiset. Heihin ei oltu saatu yhteyttä, joten kummiksi suostumista ei oltu edes kysytty. Luultavasti kulttuurillakin on silloin sanansa sanottavana ottavatko nämä henkilöt kummiutensa kunniana vai kummallisuutena. Mutta missään tapauksessa ei voi odottaa että he muistaisivat kummilastaan esim lahjoilla tai vierailuilla.

Voit siis jatkaa elämääsi normaalisti olet kummi tai et. Jos sinua syytetään kummin velvollisuuksien laiminlyönnistä mainitset vain että sinut on merkitty kummiksi vastoin tahtoasi etkä näin ollen ole lupautunut kummiksi.

• julkikummi

Luterilaisessa kastetilaisuudessa ei tarvitse kummien olla läsnä, mutta kaksi täysi-ikäistä seurakuntaan kuuluvaa todistajaa kyllä. Meillä vanhin lapsi kastettiin niin, että kummit oli 900 kilsan päässä mutta mummi ja vaari oli tilaisuudessa todistajana - toimivat ikäänkuin kummien sijaisina.

• vieras23

kyllä pystyvät salaa laittamaan kummiksi mutta siihen tarvitaan sun nimi ja seurakunta johon kuulut. en ole ihan varma mut muistelen että myös henkilötunnuksen olisi tarvinnut kummilta...

• oikeakummi

Ei kysellä henkilötunnusta. Mistä se kummi edes saa tietää, jos on laitettu salaa kummiksi? Eihän sillä ole mitään merkitystä sen enempää kummille, kuin kummilapsellekaan jos kummi ei tiedä olevansa kummi...
        En kylläkään ymmärrä. miksi jotkut vanhemmat laittaisivat jonkun kummiksi lupaa kysymättä.

• justiinsa juu
        oikeakummi kirjoitti:

Ei kysellä henkilötunnusta. Mistä se kummi edes saa tietää, jos on laitettu salaa kummiksi? Eihän sillä ole mitään merkitystä sen enempää kummille, kuin kummilapsellekaan jos kummi ei tiedä olevansa kummi...
        En kylläkään ymmärrä. miksi jotkut vanhemmat laittaisivat jonkun kummiksi lupaa kysymättä.

kylläpäs. Ainakin vajaa vuosi sitten mun kummitytön äiti sitä henkilötunnusta kyseli.

toisaalta taas tulevan kummipojan ristiäiset viikon päästä eikä sieltä äippä kysellyt...voisiko olla paikkakunnasta riippuvaa..? :O

• oikeakummi
        justiinsa juu kirjoitti:

kylläpäs. Ainakin vajaa vuosi sitten mun kummitytön äiti sitä henkilötunnusta kyseli.

toisaalta taas tulevan kummipojan ristiäiset viikon päästä eikä sieltä äippä kysellyt...voisiko olla paikkakunnasta riippuvaa..? :O

Samat säännöt joka puolella, eikä minulta ole ikinä kysytty. Täytyy vain varmistaa, että kummi kuuluu kirkkoon.

• 17+1
        justiinsa juu kirjoitti:

Meillä yhdeltä kummilta neljästä kysyttiin myös henkilötunnus. Muut kummit olivat tästä omasta seurakunnasta ja heiltä riitti nimitiedot, mutta yksi oli kummi toisen kaupungin seurakunnasta. Pappi selitti, että hän lähettää ko. kummin seurakuntaan tiedon hänen kummiudestaan ja tarvitsee siksi hetun, että pystyy identifioimaan tämän kummin hänen seurakuntaansa (iso seurakunta, voi olla useita saman nimisiä).

• lkjkkl
        oikeakummi kirjoitti:

Samat säännöt joka puolella, eikä minulta ole ikinä kysytty. Täytyy vain varmistaa, että kummi kuuluu kirkkoon.

ortodoksi tai katolinenkin, mutta oliko se niin ettäyksi vai kaksi luterilaista kummia oli oltava?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5199
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3420
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2802
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2608
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1871
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1381
    Aihe