GRADUN AIHE TÄSSÄ

markkinaspekulaatio

Annanpa tässä mukavan vinkin gradun aiheeksi. En tiedä onko oikea paikka kirjoittaa tällaista vinkkiä, mutta olisi suorastaan kiva lukea joskus näistä asioista ihan tieteellisestä näkökulmasta.

Perehdypä markkinointiin ja erityisesti autojen rengastesteihin ja kausiluontoiseen viestintään. Tuntuu olevan monelle miehelle pyhää luettavaa nuo rengasvertailut, jotka menevät saman kaavan mukaan. Michelin, Nokia ja Goodyear voittavat vuorotellen ja sylkykuppina on korealaiset. Eroavaisuuksia haetaan hiuksenhienoista jarrumatkoista olettaen, että se suloisin pikkulapsi on juuri sillä muutaman metrin välimatkalla, joka on huonon ja paremman jarrutusmatkojen erotus.

Kuinka paljon nämä vertailut tuottavat autolehtien kassaan? Montako prosenttia koko liikevaihdosta? Onko tästä pääteltävissä mitään?

Pohdittavia kysymyksiä olisi paljonkin. Tässä esimerkki: onko syytä kumit vaihtaa 4 millisinä vai ajetaanko ne loppuun, koska vain sadekelillä tarvitaan uria (vrt. formulat)? Entä tarviiko 40km/h ajava rauhallinen reino ääriajon kumit vai voisiko näissä lehtien testeissä suoraan myöntää, että testit ovat näiden käyttäjien osalta turhia.

Samat kuviot kitkarengas/nastarengas puolella. Tuleeko katupölyä nastoista niiden rouhiessa tienpintaa vai kaupunkin heikoitusautosta, joka levittää kitkarengaskäyttöön hiekkaa? Vai tapahtuuko tämä levitys joka tapauksessa? Montako päivää vuodessa on peilijääpäiviä, jolloin kitkat olisi auttamattomasti huonot ja antaisi syyn rouhia teitä lopun talven ajan nastoilla? Nastankäytön kokonaiskustannukset yhteiskunnalle asfaltointeineen?

Oleellista olisi saada tutkimustietoa ojaan ajaneiden autojen renkaista eli todellisista onnettomuuksista. Uusimman VTT:n tutkimuksen mukaan huonoilla kumeilla ajaa varattomammat halvoilla heikoilla autoillaan sekä humalaiset. Pääseekö näihin tietoihin kukaan tekemään todellista rengastestiä?

Entä jos hyvärenkaisista eniten kolareita ajavien kuskien renkaat vaihdettaisiin pari kesää vanhempiin, niin olisiko kolarien korjauskustannukset ollenkaan pienemmät taikka henkilövahingot pienemmät?

Tällaisiin asioihin toivoisin ihan puhdasta tieteellistä näkemystä. Onhan busseissakin ja muussa raskaassa liikenteessä jopa pinnoitettuja kumeja eikä näistä puhuta lainkaan. Massa on suurempi ja kitka täten, mutta heti kun kyse henkilökohtaisista autoista, alkaa tunteita koskettava väittely lähinnä markkinointilehtien toimesta.

Maksaako kalleimat autorengasmerkit autolehtien toimittajien matkat Lappiin kahdeksi viikoksi täysylläpidolla kun renkaita testaillaan? Entä autojen käyttö silloin ja/tai jälkeen/ennen?

Testien tulokset muokataan raflaavaan muotoon ja erityisesti sellaiseen muotoon, joka sallii runsaan tarttumapinnan kaikenlaiselle esson-kahvikuppi-keskustelulle. Laitetaanpa vähän keskiarvojen keskihajontaa ja normaalijakauman odotusarvoa mukaan, niin eipä enää sedät niin puhu ja aiheet vaihtuu ja lehden levikki pienenee. Kuitenkin nämä olisivat oleellisia asioita. Tietyllä todennäköisyydellähän onnettomuudet tapahtuu eikä satavarmasti. Ihmisen terveyttäkin hoidetaan tilastollisten näkökulmien perusteella länsimaissa.

Rengastestit olisi tehtävä osittain historiatietoja lukien. Millä urasyvyyksillä on tapahtunut mitäkin ja miten asia korreloi tilanteen muiden seikkojen kanssa tilastollisesti.

Lisäksi lehdissä oleva törkeä harhaanjohtaminen tulisi kitkeä: olisi esimerkiksi kerrottava, että vesiliirtoseikat ei merkitse kuin lujaa ajettaessa vesisateessa.

0

445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

        On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
        Maailman menoa
        189
        6295
      2. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

        (Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
        Maailman menoa
        65
        4763
      3. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

        Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
        Maailman menoa
        94
        4583
      4. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

        voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
        Maailman menoa
        74
        4338
      5. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

        Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
        Maailman menoa
        94
        2784
      6. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

        Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
        Ikävä
        62
        2225
      7. Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen

        Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?
        Ikävä
        133
        1697
      8. odotatko vielä viestiä minulta...

        Mies...? En tiedä mitä sanoa 😔 auta vähän naista ja tule enemmän vastaan
        Ikävä
        139
        1634
      9. Joroinen räjähdys

        Ja siellä räjähti sähköpakettiauto,joka teki suuret tuhot.
        Hybridi- ja sähköautot
        55
        1586
      10. Kova ikävä parittelukumppania täällä korvessa

        Mutta muuten kyllä on rauhallista.
        Ikävä
        38
        1385
      Aihe