Annanpa tässä mukavan vinkin gradun aiheeksi. En tiedä onko oikea paikka kirjoittaa tällaista vinkkiä, mutta olisi suorastaan kiva lukea joskus näistä asioista ihan tieteellisestä näkökulmasta.
Perehdypä markkinointiin ja erityisesti autojen rengastesteihin ja kausiluontoiseen viestintään. Tuntuu olevan monelle miehelle pyhää luettavaa nuo rengasvertailut, jotka menevät saman kaavan mukaan. Michelin, Nokia ja Goodyear voittavat vuorotellen ja sylkykuppina on korealaiset. Eroavaisuuksia haetaan hiuksenhienoista jarrumatkoista olettaen, että se suloisin pikkulapsi on juuri sillä muutaman metrin välimatkalla, joka on huonon ja paremman jarrutusmatkojen erotus.
Kuinka paljon nämä vertailut tuottavat autolehtien kassaan? Montako prosenttia koko liikevaihdosta? Onko tästä pääteltävissä mitään?
Pohdittavia kysymyksiä olisi paljonkin. Tässä esimerkki: onko syytä kumit vaihtaa 4 millisinä vai ajetaanko ne loppuun, koska vain sadekelillä tarvitaan uria (vrt. formulat)? Entä tarviiko 40km/h ajava rauhallinen reino ääriajon kumit vai voisiko näissä lehtien testeissä suoraan myöntää, että testit ovat näiden käyttäjien osalta turhia.
Samat kuviot kitkarengas/nastarengas puolella. Tuleeko katupölyä nastoista niiden rouhiessa tienpintaa vai kaupunkin heikoitusautosta, joka levittää kitkarengaskäyttöön hiekkaa? Vai tapahtuuko tämä levitys joka tapauksessa? Montako päivää vuodessa on peilijääpäiviä, jolloin kitkat olisi auttamattomasti huonot ja antaisi syyn rouhia teitä lopun talven ajan nastoilla? Nastankäytön kokonaiskustannukset yhteiskunnalle asfaltointeineen?
Oleellista olisi saada tutkimustietoa ojaan ajaneiden autojen renkaista eli todellisista onnettomuuksista. Uusimman VTT:n tutkimuksen mukaan huonoilla kumeilla ajaa varattomammat halvoilla heikoilla autoillaan sekä humalaiset. Pääseekö näihin tietoihin kukaan tekemään todellista rengastestiä?
Entä jos hyvärenkaisista eniten kolareita ajavien kuskien renkaat vaihdettaisiin pari kesää vanhempiin, niin olisiko kolarien korjauskustannukset ollenkaan pienemmät taikka henkilövahingot pienemmät?
Tällaisiin asioihin toivoisin ihan puhdasta tieteellistä näkemystä. Onhan busseissakin ja muussa raskaassa liikenteessä jopa pinnoitettuja kumeja eikä näistä puhuta lainkaan. Massa on suurempi ja kitka täten, mutta heti kun kyse henkilökohtaisista autoista, alkaa tunteita koskettava väittely lähinnä markkinointilehtien toimesta.
Maksaako kalleimat autorengasmerkit autolehtien toimittajien matkat Lappiin kahdeksi viikoksi täysylläpidolla kun renkaita testaillaan? Entä autojen käyttö silloin ja/tai jälkeen/ennen?
Testien tulokset muokataan raflaavaan muotoon ja erityisesti sellaiseen muotoon, joka sallii runsaan tarttumapinnan kaikenlaiselle esson-kahvikuppi-keskustelulle. Laitetaanpa vähän keskiarvojen keskihajontaa ja normaalijakauman odotusarvoa mukaan, niin eipä enää sedät niin puhu ja aiheet vaihtuu ja lehden levikki pienenee. Kuitenkin nämä olisivat oleellisia asioita. Tietyllä todennäköisyydellähän onnettomuudet tapahtuu eikä satavarmasti. Ihmisen terveyttäkin hoidetaan tilastollisten näkökulmien perusteella länsimaissa.
Rengastestit olisi tehtävä osittain historiatietoja lukien. Millä urasyvyyksillä on tapahtunut mitäkin ja miten asia korreloi tilanteen muiden seikkojen kanssa tilastollisesti.
Lisäksi lehdissä oleva törkeä harhaanjohtaminen tulisi kitkeä: olisi esimerkiksi kerrottava, että vesiliirtoseikat ei merkitse kuin lujaa ajettaessa vesisateessa.
GRADUN AIHE TÄSSÄ
markkinaspekulaatio
0
445
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour
(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa1245191Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu
Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu1814915"Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana
Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste693379Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä
Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa1072966Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta
Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan242282Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?
Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua2371728- 991279
 Toivottavasti odotat minua
Koitan järjestellä asiani niin, että voin olla kanssasi. On valtava ikävä sinua.771261Huomenta naiselle
Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.74990Hurraa! Oon vihdoin vapaa J:stä
Poistin numerosi, poistin chattimme. En halua sua enää enkä odota sulta mitään.96927