painekoi käyttövedelle

itsetekevä

Miten määritetään painekoe pexille

16

12711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+13

      Jos tarkoitit miten tehdään..?

      Painekoe suoritetaan siten, että vesijohdot liitoksineen ovat näkyvissä.
      Painekokeessa laitteisto täytetään talousvedellä alimmasta
      kohdasta alkaen siten, että laitteistoon ei jää ilmaa. Painekokeen
      aikana laitteiston tulee osoittautua tiiviiksi ja virheettömäksi.
      Koepaine on tavallisesti 1000 kPa alimmasta pisteestä mitattuna
      ja koeaika on vähintään 10 minuuttia. Jos vesilaitteistossa on
      muoviputkea, jonka vesitilavuus laajenee paineen noustessa,
      ylläpidetään koepainetta 30 minuuttia lisäämällä tarvittaessa
      vettä. Tämän jälkeen lasketaan paine noin puoleen ja tarkkaillaan
      painetta 90 minuuttia. Jos paine tarkkailuaikana nousee vakiotasolle,
      laitteisto on tiivis.

    • lvi,-

      verkkoon laitetaan hieman alle 10 baarin paine 10 minuuttia. 26

      • Simoli-

        Mikä asiantuntija oletkaan ;D


      • 66+6

        ja todellisuudessa tuo 10bar 10min ei näytä yhtään mitään, jos siellä on muoviputkea.


      • lvi,-
        Simoli- kirjoitti:

        Mikä asiantuntija oletkaan ;D

        painekokeessa olet ollu mukana? ei sillä tarkastajalla ole aikaa monia tunteja odotella painekoetta pumppu voi olla kiinni sen aikaa kun tarkastaja katsoo vesi kalusteet läpi omakotitalossa siinä ei puoltatuntia kauemmin mene.


      • 8+2
        lvi,- kirjoitti:

        painekokeessa olet ollu mukana? ei sillä tarkastajalla ole aikaa monia tunteja odotella painekoetta pumppu voi olla kiinni sen aikaa kun tarkastaja katsoo vesi kalusteet läpi omakotitalossa siinä ei puoltatuntia kauemmin mene.

        No sehän on tarkastajan ja asentajan ammattitaidottomuutta, jos asioita ei tehdä kunnolla. Onko järkeä pitää koko tarkastusta, jos kerran asioista saa luistaa?


      • Simoli-

        Ettäkö hieman alle 10 baria?
        Kyllä se on tasan 1000 kPa se painekoe.


      • ok-rakentaja2011
        8+2 kirjoitti:

        No sehän on tarkastajan ja asentajan ammattitaidottomuutta, jos asioita ei tehdä kunnolla. Onko järkeä pitää koko tarkastusta, jos kerran asioista saa luistaa?

        Mitäs muita painekokeita on? lämpöjohdot? kaukolämpö?


      • lvi,-
        Simoli- kirjoitti:

        Ettäkö hieman alle 10 baria?
        Kyllä se on tasan 1000 kPa se painekoe.

        Ilmeisesti järjestelmässäsi ei ole 10bar varoventtiiliä.


      • 20+14
        lvi,- kirjoitti:

        Ilmeisesti järjestelmässäsi ei ole 10bar varoventtiiliä.

        Ilmeisesti et tiedä, että varoventtiili tulpataan koepaineen ajaksi.


      • lvi,-
        20+14 kirjoitti:

        Ilmeisesti et tiedä, että varoventtiili tulpataan koepaineen ajaksi.

        ole kuulut että tulpattaisi enkä itse koskaan tulppaa. voisitko kertoa minkä Kaupungin/kunnan asueella on moinen käytäntö? vahva epäily on eteläsuomen kaupunki missä voisi olla käytäntönä
        missä valvoja on todella tarkka.


      • jo...
        lvi,- kirjoitti:

        ole kuulut että tulpattaisi enkä itse koskaan tulppaa. voisitko kertoa minkä Kaupungin/kunnan asueella on moinen käytäntö? vahva epäily on eteläsuomen kaupunki missä voisi olla käytäntönä
        missä valvoja on todella tarkka.

        Kihniössä ei koskaan tulpata..eikä valvojaan tule paikalle.
        Jossain kunnissa on siis todella vittumainen takastaja?


      • 12+8=21
        lvi,- kirjoitti:

        ole kuulut että tulpattaisi enkä itse koskaan tulppaa. voisitko kertoa minkä Kaupungin/kunnan asueella on moinen käytäntö? vahva epäily on eteläsuomen kaupunki missä voisi olla käytäntönä
        missä valvoja on todella tarkka.

        No kerropa nyt, että mikä hyöty siitä painekokeesta on, kun se ei näytä mitään, eikä sitä suoriteta oikealla paineella? Kuten tuolla jo aikaisemminkin luki, eikö olisi järkevämpää jättää koko tarkastus pitämättä, niin kuin monessa paikassa tehdään? Pistetään konttorilla leimat paperihin, niin kaikki pääsee helpommalla.


      • 66+6 kirjoitti:

        ja todellisuudessa tuo 10bar 10min ei näytä yhtään mitään, jos siellä on muoviputkea.

        käyttövedelle on 10bar/30min.kyllä siinä näkee jos on vuotoja.


      • maalla on ...
        lvi,- kirjoitti:

        ole kuulut että tulpattaisi enkä itse koskaan tulppaa. voisitko kertoa minkä Kaupungin/kunnan asueella on moinen käytäntö? vahva epäily on eteläsuomen kaupunki missä voisi olla käytäntönä
        missä valvoja on todella tarkka.

        Hei , täällä puhutaan säännösten mukaisista asennuksista ja miten toimitaan koepainettaessa, niin että ihan oikea tarkastaja tulee sen katsomaan.

        Se ihan oikea tarkastaja toteaa 10 bar:in paineen jonka jälkeen hän toteaa myös paineen olevan verkostossa , laskemalla sekoittajasta (hanasta) vettä.

        Kaikki landepaukkujen viritelmät ei kuulu tähän kategoriaan.


    • Putki setä

      Terve

      Pex käyttövesiputkien koepaine on 10 bar. Sitä pidetään yllä puoli tuntia pitäen paine 10 bar. Sen jälkeen paine lasketaan puoleen ja tarkkaillaan 1,5h. Paineen pitäisi nousta siitä 5 bar:sta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      77
      2261
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      135
      1455
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      150
      1156
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      993
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      371
      919
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe