painekoi käyttövedelle

itsetekevä

Miten määritetään painekoe pexille

16

12712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+13

      Jos tarkoitit miten tehdään..?

      Painekoe suoritetaan siten, että vesijohdot liitoksineen ovat näkyvissä.
      Painekokeessa laitteisto täytetään talousvedellä alimmasta
      kohdasta alkaen siten, että laitteistoon ei jää ilmaa. Painekokeen
      aikana laitteiston tulee osoittautua tiiviiksi ja virheettömäksi.
      Koepaine on tavallisesti 1000 kPa alimmasta pisteestä mitattuna
      ja koeaika on vähintään 10 minuuttia. Jos vesilaitteistossa on
      muoviputkea, jonka vesitilavuus laajenee paineen noustessa,
      ylläpidetään koepainetta 30 minuuttia lisäämällä tarvittaessa
      vettä. Tämän jälkeen lasketaan paine noin puoleen ja tarkkaillaan
      painetta 90 minuuttia. Jos paine tarkkailuaikana nousee vakiotasolle,
      laitteisto on tiivis.

    • lvi,-

      verkkoon laitetaan hieman alle 10 baarin paine 10 minuuttia. 26

      • Simoli-

        Mikä asiantuntija oletkaan ;D


      • 66+6

        ja todellisuudessa tuo 10bar 10min ei näytä yhtään mitään, jos siellä on muoviputkea.


      • lvi,-
        Simoli- kirjoitti:

        Mikä asiantuntija oletkaan ;D

        painekokeessa olet ollu mukana? ei sillä tarkastajalla ole aikaa monia tunteja odotella painekoetta pumppu voi olla kiinni sen aikaa kun tarkastaja katsoo vesi kalusteet läpi omakotitalossa siinä ei puoltatuntia kauemmin mene.


      • 8+2
        lvi,- kirjoitti:

        painekokeessa olet ollu mukana? ei sillä tarkastajalla ole aikaa monia tunteja odotella painekoetta pumppu voi olla kiinni sen aikaa kun tarkastaja katsoo vesi kalusteet läpi omakotitalossa siinä ei puoltatuntia kauemmin mene.

        No sehän on tarkastajan ja asentajan ammattitaidottomuutta, jos asioita ei tehdä kunnolla. Onko järkeä pitää koko tarkastusta, jos kerran asioista saa luistaa?


      • Simoli-

        Ettäkö hieman alle 10 baria?
        Kyllä se on tasan 1000 kPa se painekoe.


      • ok-rakentaja2011
        8+2 kirjoitti:

        No sehän on tarkastajan ja asentajan ammattitaidottomuutta, jos asioita ei tehdä kunnolla. Onko järkeä pitää koko tarkastusta, jos kerran asioista saa luistaa?

        Mitäs muita painekokeita on? lämpöjohdot? kaukolämpö?


      • lvi,-
        Simoli- kirjoitti:

        Ettäkö hieman alle 10 baria?
        Kyllä se on tasan 1000 kPa se painekoe.

        Ilmeisesti järjestelmässäsi ei ole 10bar varoventtiiliä.


      • 20+14
        lvi,- kirjoitti:

        Ilmeisesti järjestelmässäsi ei ole 10bar varoventtiiliä.

        Ilmeisesti et tiedä, että varoventtiili tulpataan koepaineen ajaksi.


      • lvi,-
        20+14 kirjoitti:

        Ilmeisesti et tiedä, että varoventtiili tulpataan koepaineen ajaksi.

        ole kuulut että tulpattaisi enkä itse koskaan tulppaa. voisitko kertoa minkä Kaupungin/kunnan asueella on moinen käytäntö? vahva epäily on eteläsuomen kaupunki missä voisi olla käytäntönä
        missä valvoja on todella tarkka.


      • jo...
        lvi,- kirjoitti:

        ole kuulut että tulpattaisi enkä itse koskaan tulppaa. voisitko kertoa minkä Kaupungin/kunnan asueella on moinen käytäntö? vahva epäily on eteläsuomen kaupunki missä voisi olla käytäntönä
        missä valvoja on todella tarkka.

        Kihniössä ei koskaan tulpata..eikä valvojaan tule paikalle.
        Jossain kunnissa on siis todella vittumainen takastaja?


      • 12+8=21
        lvi,- kirjoitti:

        ole kuulut että tulpattaisi enkä itse koskaan tulppaa. voisitko kertoa minkä Kaupungin/kunnan asueella on moinen käytäntö? vahva epäily on eteläsuomen kaupunki missä voisi olla käytäntönä
        missä valvoja on todella tarkka.

        No kerropa nyt, että mikä hyöty siitä painekokeesta on, kun se ei näytä mitään, eikä sitä suoriteta oikealla paineella? Kuten tuolla jo aikaisemminkin luki, eikö olisi järkevämpää jättää koko tarkastus pitämättä, niin kuin monessa paikassa tehdään? Pistetään konttorilla leimat paperihin, niin kaikki pääsee helpommalla.


      • 66+6 kirjoitti:

        ja todellisuudessa tuo 10bar 10min ei näytä yhtään mitään, jos siellä on muoviputkea.

        käyttövedelle on 10bar/30min.kyllä siinä näkee jos on vuotoja.


      • maalla on ...
        lvi,- kirjoitti:

        ole kuulut että tulpattaisi enkä itse koskaan tulppaa. voisitko kertoa minkä Kaupungin/kunnan asueella on moinen käytäntö? vahva epäily on eteläsuomen kaupunki missä voisi olla käytäntönä
        missä valvoja on todella tarkka.

        Hei , täällä puhutaan säännösten mukaisista asennuksista ja miten toimitaan koepainettaessa, niin että ihan oikea tarkastaja tulee sen katsomaan.

        Se ihan oikea tarkastaja toteaa 10 bar:in paineen jonka jälkeen hän toteaa myös paineen olevan verkostossa , laskemalla sekoittajasta (hanasta) vettä.

        Kaikki landepaukkujen viritelmät ei kuulu tähän kategoriaan.


    • Putki setä

      Terve

      Pex käyttövesiputkien koepaine on 10 bar. Sitä pidetään yllä puoli tuntia pitäen paine 10 bar. Sen jälkeen paine lasketaan puoleen ja tarkkaillaan 1,5h. Paineen pitäisi nousta siitä 5 bar:sta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      195
      2043
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1138
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      805
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      721
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe