http://tieku.fi/kysy-meilta/aivosolut-kestavat-viinaa-mutta-viestiyhteydet-karsivat
Aivosolut kestävät viinaa, mutta viestiyhteydet kärsivät
Onko totta, että alkoholi tuhoaa aivosoluja ja juominen heikentää ihmisen älyllisiä kykyjä?
TK nr. 2/2005 s. 8
Vielä muutama vuosi sitten todellakin uskottiin, että pitkään jatkunut alkoholin vaikutus tuhoaa aivosoluja. Nykytietämyksen valossa asia ei ole niin. Kun tutkijat jokin aika sitten tutkivat alkoholismin vaikutuksiin kuolleiden ihmisten aivoja, kävi ilmi, että näillä oli vuosikausia kestäneen rankan juomisen jälkeenkin yhtä paljon aivosoluja (20–25 miljardia) kuin muillakin ihmisillä.
On silti kiistaton tosiasia, että runsas alkoholinkäyttö on haitaksi aivoille. Vaikka aivosolut eivät tuhoudukaan, alkoholi vahingoittaa solujen haarakkeita, jotka välittävät viestejä aivosolujen välillä. Tämä vaikuttaa myös joihinkin älyllisiin kykyihin. Tähän viittaavia havaintoja on tehty alkoholisteilla, jotka ovat lopettaneet juomisen. Raitistumisen jälkeen heidän älylliset kykynsä ovat tosin palautuneet, mutta prosessi on hidas.
Alko ja aivot
17
448
Vastaukset
- varmana
tee hyvää aivojen verisuonille jatkuva supistelu, laajentelu kun humalan, krapulan ja normaalin tilat vaihtelevat.
- ------
että pitkä ja runsas juominen tuhoaa lähimuistin.
Parissa tutussa viinanlitkijässä se on tullut esiin selvästi.
Itse eivät muutosta juurikaan huomaa, kun eivät muista mitä pitäisi muistaa.- -----------
Tyypeistä tuli selvänäkin sohvalla nyhjöttäjiä ja nysvääjiä, jotka eivät saa aikaiseksi enää mitään, eikä aivoliikkeet ole ollenkaan entisellään.
- Juoposta seuraava
Allekirjoitan tuon lähimuistin tuhoutumisen.
Välillä välähtää asioita mitä pitäisi tehdä, mutta ne unohtuu samantien ja siinähän sitten se sohvalla nyhjötys alkaa, kun ei edes ehdi nousta sohvalta, kun jo unohtaa mitä piti tehdä.
Kavereille soittelee samaa asiaa pariin kertaan ihan peräjälkeen kun ei muista jo soittaneensa. Helmee...
- Nähty on
keski-ikäisiä nyhjöttää hidasälyisinä vanhankodeissa ja terveyskeskuksissa jokaisella vähänkin isommalla paikkakunnalla.
Omalla paikkakunnalla ovat levottomien dementoituneiden vanhuksien joukossa terveyskeskuksessa lukkojen takana ja poissa silmistä.
Kun noillakin juopoilla jo keski-ikäisenä kuuppaa lahosi lopullisesti, niin arvatenkin viina vaikuttaa aivoihin.- juopon omainen
dementialta ei välty entinen eikä nykyinenkään kuivahuikkakärvistelijä, sen olen omassa lähipiirissäni nähnyt. Tavallista vaikeampia vain ovat sitten dementoituneinakin.
- kohdallani
pääsin noista oireista vasta masennukseen, ahdistuneisuuteen ja unettomuuteen ja, ja ainiin, mitäs mun muuta pitikään kirjoittaa....
- tissuntassun
kohdallani kirjoitti:
pääsin noista oireista vasta masennukseen, ahdistuneisuuteen ja unettomuuteen ja, ja ainiin, mitäs mun muuta pitikään kirjoittaa....
Toisaalta tiedän useita heviryyppääjiä jotka usean vuoden raittiuden jälkeen ovat kuntoutuneet varsin hyvin. Aivot kestävät paremmin jos ryyppy päällä syö kunnolla ja saa riittävästi ravinteita. Oma periaatteeni on että juo siten ettei tule krapulaa sillä kankkunen aiheuttaa aivoissa suurempaa tuhoa kun itse humala.
Amfetamiinin haittavaikutukset tulevat ehkä enimmäkseen liiasta valvomisesta (elimistö palaa loppuun) ja huonosta syömisestä (piri vie ruokahalun). - fhdh
tissuntassun kirjoitti:
Toisaalta tiedän useita heviryyppääjiä jotka usean vuoden raittiuden jälkeen ovat kuntoutuneet varsin hyvin. Aivot kestävät paremmin jos ryyppy päällä syö kunnolla ja saa riittävästi ravinteita. Oma periaatteeni on että juo siten ettei tule krapulaa sillä kankkunen aiheuttaa aivoissa suurempaa tuhoa kun itse humala.
Amfetamiinin haittavaikutukset tulevat ehkä enimmäkseen liiasta valvomisesta (elimistö palaa loppuun) ja huonosta syömisestä (piri vie ruokahalun).No en tiedä pysyvämmistä vaikutuksista mitä runsas juomiseni on aiheuttanut, mutta yhdessä vaiheessa juodessani paljon olin niin hemmetin ahdistunut ja masentunut, etten halua takaisin enää samaan. Käytin tuolloin myös masennuslääkkeitä, mutta eipä niistä kovin paljon apua ollut kun tuli huuhdottua aivot parilla perskännillä viikossa ja välillä tuli päivittäinkin tissuteltua vähäsen. Nyt en käytä enää masennuslääkkeitä, juon silloin tällöin (kerran kuukaudessa, parissa) vähän (tosin nyt en ole juonut kolmeen kuukauteen) ja en ole masentunut ja uusia näkökulmia on tullut elämään. Aivot tuntuu toimivan kirkaammin ja se selittämätön lamaannuttava ahdistus ja paineen tunne rinnassa on hävinnyt. Paniikkihäiriö ei ole enää samaa luokkaa kun silloin kun krapulassa tärisin ja parin päivän päästä hirveimmistä ryyppyilloista kävin ylikierroksilla ja säin paniikkikohtauksen. Liikun nykyään tosi paljon ja muutenkin olo on parempi. Mutta varmasti jotain on tuo alkoholin suurkulutus vaikuttanut aivoihin, koska saatan unohtaa mitä olen tehnyt hetki sitten ja vaan jumittaa kun en muista mitä oli tarkoitus tehdä. Olen todella hajamielinen.
- Halveksuttu juoppo
fhdh kirjoitti:
No en tiedä pysyvämmistä vaikutuksista mitä runsas juomiseni on aiheuttanut, mutta yhdessä vaiheessa juodessani paljon olin niin hemmetin ahdistunut ja masentunut, etten halua takaisin enää samaan. Käytin tuolloin myös masennuslääkkeitä, mutta eipä niistä kovin paljon apua ollut kun tuli huuhdottua aivot parilla perskännillä viikossa ja välillä tuli päivittäinkin tissuteltua vähäsen. Nyt en käytä enää masennuslääkkeitä, juon silloin tällöin (kerran kuukaudessa, parissa) vähän (tosin nyt en ole juonut kolmeen kuukauteen) ja en ole masentunut ja uusia näkökulmia on tullut elämään. Aivot tuntuu toimivan kirkaammin ja se selittämätön lamaannuttava ahdistus ja paineen tunne rinnassa on hävinnyt. Paniikkihäiriö ei ole enää samaa luokkaa kun silloin kun krapulassa tärisin ja parin päivän päästä hirveimmistä ryyppyilloista kävin ylikierroksilla ja säin paniikkikohtauksen. Liikun nykyään tosi paljon ja muutenkin olo on parempi. Mutta varmasti jotain on tuo alkoholin suurkulutus vaikuttanut aivoihin, koska saatan unohtaa mitä olen tehnyt hetki sitten ja vaan jumittaa kun en muista mitä oli tarkoitus tehdä. Olen todella hajamielinen.
Voisitko kertoa tuosta paineen tunteesta rinnassa enemmän? Onko lääkäri selittänyt sitä millään tavalla? Minulla on nimittäin sellaista ja olen tässä jo pelännyt että onko se joku syöpä.
- kohta äiditön
Halveksuttu juoppo kirjoitti:
Voisitko kertoa tuosta paineen tunteesta rinnassa enemmän? Onko lääkäri selittänyt sitä millään tavalla? Minulla on nimittäin sellaista ja olen tässä jo pelännyt että onko se joku syöpä.
on juuri tällä hetkellä sairaalassa, kun viina lopulta sitten teki tehtävänsä. aivot on kuvattu ja todettu että pikkuaivoissa on paljon surkastumaa. hän on juonut n. 25 vuotta vaihtelevalla ja enenevällä määrällä. nyt hän ei enää pysty kävelemään vaan jalat yksinkertaisesti eivät pidä, puhe on hakemista ja muisti pelaa silloin tällöin ja sekin mitä muistaa saattaa vääristyä ihan eriasiaksi pikapuolin.
siinä viinan sulot noin niinku paketissa jonka se lahjoittaa uskollisille seuraajilleen. - näin meillä
kohta äiditön kirjoitti:
on juuri tällä hetkellä sairaalassa, kun viina lopulta sitten teki tehtävänsä. aivot on kuvattu ja todettu että pikkuaivoissa on paljon surkastumaa. hän on juonut n. 25 vuotta vaihtelevalla ja enenevällä määrällä. nyt hän ei enää pysty kävelemään vaan jalat yksinkertaisesti eivät pidä, puhe on hakemista ja muisti pelaa silloin tällöin ja sekin mitä muistaa saattaa vääristyä ihan eriasiaksi pikapuolin.
siinä viinan sulot noin niinku paketissa jonka se lahjoittaa uskollisille seuraajilleen.Minulla masennus lähti kun aloin juomaan ja muutenkin suorituskyky on kaikilla alueilla parantunut.
- ?
näin meillä kirjoitti:
Minulla masennus lähti kun aloin juomaan ja muutenkin suorituskyky on kaikilla alueilla parantunut.
Etkö tosiaan ymmärrä tai tiedä, että masennusta ja suoristuskykyä ei paranneta viinalla, vaan lopputulos tulee aikanaan olemaan juuri päinvastainen?
Onko tosiaan kaltaisiasi ihmisiä vielä olemassa? - 15+1
näin meillä kirjoitti:
Minulla masennus lähti kun aloin juomaan ja muutenkin suorituskyky on kaikilla alueilla parantunut.
http://www.tiede.fi/arkisto/print.php?id=142&vl
Serotoniinia muodostuu tryptofaani-aminohaposta, jota saadaan päivittäisestä ravinnosta noin puoli grammaa.
- Vaikka alkoholi aluksi kohottaakin mielialaa, sen reipas naukkailu lisää masennustaipumusta. Alkoholi heilauttaa mieltä, sillä se kiihdyttää tryptofaania hajottavan entsyymin tuotantoa. Tryptofaanivaje saattaisi selittää sen, miksi kosteaa iltaa seuraa ”morkkis”.
- Voimariini.
Mäkin hokasin, että taas on vuosikymmeniä keuhkottu alkoholista, täysin ilmasta temmattuine "tietoineen". Outoa on, että vähän lääketieteellisemmissä jutuissa on kyllä ollut oikein kuviakin tuosta aivojen harvenemisesta.
Siihen en taas usko sekuntiakaan, että aivonsa kaurapuuroksi juonut entinen puli voisi palauttaa paskaksi juotua aivokapasitettiaan. Jotain ihan huuhaata taas. Ei hermoradat kasva uudelleen, mennyttä mikä mennyttä. Mun mielestä syy väittämään löytyy siitä, että ihminen pyrkii korjaamaan vioittuneet aivotoiminnat toisilla toiminnoilla. Ja puliukon päässähän on paljon vapaana olevaa kapasitettia .DDDDDDDD
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole192146Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi402045Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä181920Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma461357- 731297
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46863Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?56772Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8721Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi32678- 50676