Kyseessä ei ole tällä kertaa kaksoismassavauhtipyörä-kytkinpaketti, vaan takuuseen vaihdettu "taksimallin" kytkin kiinteine vauhtipyörineen.
Oireet:
ei irrota kunnolla
ottaa aivan ylhäältä
täristää helposti lämpimänä liikkeelle lähtiessä ja kakkoselle vaihdettaessa
vinkasee kylmänä liikkeellelähtiessä (voi olla myös laturin hihnan vinkasu)
Ainut "väärinkäytös" talven aikana on lumeen kiinnijääminen ja siitä pintakaasulla lähtöyritys, jolloin kone pääsi tärisemään liikaa kytkintä luistattaessa. Liekö asetelma tai painelaakeri vaurioitunut.
Vasta 280 tkm ajettu kytkin. Luistamisesta ei merkkejä. Poljintuntuma on täysin normaali.
Muistelen, että aikaisemmin pienet kytkimen irroitusongelmat ovat poistuneet reippailla lähdöoillä, mutta näin nasta-aikana ei raski vielä kytkimen luistatuslähtöjä ottaa.
Kokemuksia vastaavista vaivoista?
Ave -01 D4D kytkin temppuilee
22
8348
Vastaukset
- ei provo
liikkeellä !!! yhdestäkään Avesta ei ole koskaan mennyt kytkintä 500 thkm ajon. Älä tule tänne noita juttujas levittelemään !
- absolli
No nyt se provo tuli kuluu ne kytkimetkin avensissakin ne kuluu jos/kun käyttää.väärinkäytökseltä sinun lumeen jäämisesi ei tunnu, enkä kysynyt itsekään mikä sen sitten itseltäni rikkoi mutta loppu se oli jo 243000km kohdalla jotain semmoista että ei se teho mutta se vääntö rikkoo....
- Tojo-Köle
..... oikealla ile D-4D:llä on paljon enemmän kilometrejä.......
- tietoatarjolla
Tojo-Köle kirjoitti:
..... oikealla ile D-4D:llä on paljon enemmän kilometrejä.......
lue asiakaslehdestä kuinka kestävä kone d4d oikeasti on
- tappaus
Ihan normijuttu autoissa, levy lienee loppuun kulutettu ja kohta ehkä myös painelaakeri...
- Tojo-Köle
....Ile nyt varma, että kaikenlaista ihmeellistä tärinää on tullut, vai olisko luuloa ja vika ainoastaan huono kytkimen irroitus?
Kokeile nyt ensin aluksi säätää kytkinpoljinta.
Homma menee näin:
-se kytkinpoljin painaa päässylinteriä "ruuvilla", joka on lukittu mutterilla polkimeen. Mikäli vika ei johdu juuri siitä, että ko. mutteriliitos on löytynyt, niin avaa lukitusmutteria ja ruuvaa ruuvia (akselia) niin, että poljin painaa pääsylinteriä vähän syvemmälle. Lukitse mutteri. Tarvittaessa säädä ylempänä olevaa pultti/lukistusmutteria, jolla säädetään polkimen vapaaliikettä.
PS1. säädä varovaisesti, milli akselissa vaikuttaa yllättävän paljon
PS2. et olisi ensimmäinen, joka saa tästä avun, tällä palstalla......- Samipaavo
Missä tuo kytkimen säätö on? Konehuoneessa vai jalkatilassa?
- ile D-4D
Olin siinä uskossa, että nestetoimista kytkintä ei voi säätää.
Kun tuo oma tekeminen on nollatasoa, niin meinasin käyttää Toyota-asentajalla vikadiagnoosissa. Raportoin sitten myöhemmin.
Tämän vaihteisto-/kytkinongelman lisäksi pitäisi paikallistaa myös etupään napsahdus. Kun lähtee liikkeelle, niin pitkittäissuunnassa jokin napsahtaa. Ajossa ei tunnu väljyyksiä. Toistaiseksi kaikki etupään tuennassa, iskareita ja vetareita lukuunottamatta, on alkuperäistä.
Ja oikeaasa olet siinä, että rima on edelleen korkealla vanhuksen suhteen. Muutenhan joutuu vaihtamaan uuteen. - Ave fin
ile D-4D kirjoitti:
Olin siinä uskossa, että nestetoimista kytkintä ei voi säätää.
Kun tuo oma tekeminen on nollatasoa, niin meinasin käyttää Toyota-asentajalla vikadiagnoosissa. Raportoin sitten myöhemmin.
Tämän vaihteisto-/kytkinongelman lisäksi pitäisi paikallistaa myös etupään napsahdus. Kun lähtee liikkeelle, niin pitkittäissuunnassa jokin napsahtaa. Ajossa ei tunnu väljyyksiä. Toistaiseksi kaikki etupään tuennassa, iskareita ja vetareita lukuunottamatta, on alkuperäistä.
Ja oikeaasa olet siinä, että rima on edelleen korkealla vanhuksen suhteen. Muutenhan joutuu vaihtamaan uuteen.Kytkin 70000 km
- Tojo-Köle
Samipaavo kirjoitti:
Missä tuo kytkimen säätö on? Konehuoneessa vai jalkatilassa?
....on ainakin minun Avessani ohjaamon puolella jalkatilassa.....
- Tojo-Köle
ile D-4D kirjoitti:
Olin siinä uskossa, että nestetoimista kytkintä ei voi säätää.
Kun tuo oma tekeminen on nollatasoa, niin meinasin käyttää Toyota-asentajalla vikadiagnoosissa. Raportoin sitten myöhemmin.
Tämän vaihteisto-/kytkinongelman lisäksi pitäisi paikallistaa myös etupään napsahdus. Kun lähtee liikkeelle, niin pitkittäissuunnassa jokin napsahtaa. Ajossa ei tunnu väljyyksiä. Toistaiseksi kaikki etupään tuennassa, iskareita ja vetareita lukuunottamatta, on alkuperäistä.
Ja oikeaasa olet siinä, että rima on edelleen korkealla vanhuksen suhteen. Muutenhan joutuu vaihtamaan uuteen....olet oikeassa, että nestekytkintä ei voi säätää, mutta kytkinpoljinta tässä säädetäänkin....., joka ei ole ihan sama asia kuin kytkin......
- kyyyttkkin
Tojo-Köle kirjoitti:
...olet oikeassa, että nestekytkintä ei voi säätää, mutta kytkinpoljinta tässä säädetäänkin....., joka ei ole ihan sama asia kuin kytkin......
Onko kukaan ilmannut nestekytkintä, ku se pitäs 60 000 km välein ilmata, tai ainakin nesteet (Jarrunesteet) vaihtaa. Missähän ilmausruuvi ?
- Tojo-Köle
kyyyttkkin kirjoitti:
Onko kukaan ilmannut nestekytkintä, ku se pitäs 60 000 km välein ilmata, tai ainakin nesteet (Jarrunesteet) vaihtaa. Missähän ilmausruuvi ?
...olet saanut päähäsi tuon "ilmauksen"? -itellä on 480tkm mittarissa, kerran tai pari on kytkinnestettä uusittu..... että 60tkm huh huh.......
Velipoika on tuon kytkinnesteen aina "vaihtanut" (itse siis painan vain poljinta ja "ruuvarimestari" on jostain tuutista pullonsa vanhaa nestettä päästänyt ) joten en osaa neuvoa, missä tuo poistoruuvi on.....
Sen varran voin opastaa, että jarrunesteen kanssa kytkinnesteellä ei ole mitään muuta tekemistä keskenään, kuin että saman laatuinen neste sopii molempiin. Kytkinnesteellä on täysin oma järjestelmä omine täyttösäiliöineen...... - kyyyyyttkin
Tojo-Köle kirjoitti:
...olet saanut päähäsi tuon "ilmauksen"? -itellä on 480tkm mittarissa, kerran tai pari on kytkinnestettä uusittu..... että 60tkm huh huh.......
Velipoika on tuon kytkinnesteen aina "vaihtanut" (itse siis painan vain poljinta ja "ruuvarimestari" on jostain tuutista pullonsa vanhaa nestettä päästänyt ) joten en osaa neuvoa, missä tuo poistoruuvi on.....
Sen varran voin opastaa, että jarrunesteen kanssa kytkinnesteellä ei ole mitään muuta tekemistä keskenään, kuin että saman laatuinen neste sopii molempiin. Kytkinnesteellä on täysin oma järjestelmä omine täyttösäiliöineen......ainaski uudemmassa Avessa on ilmausruuvi siel moottorin edessä startin lähellä. Oookko mutes varma että jarru- ja kytkinnesteellä eri säiliöt ? Ainaski uudemassa näyttäs jarrunestesäiliöltä lähtevän paksu letku kytkimen pääsylinterin tienoille rintapeltiin .. ? Ja siks toisekseen mistään en kytkimen säiliöö löytänyt . Ja jossain huolto-ohjelmas on jarrunesteitten vaihto 60 tkm välein. Eri asia vaihtaako kukaan niitä niin usein ..
- Samipaavo
kyyyyyttkin kirjoitti:
ainaski uudemmassa Avessa on ilmausruuvi siel moottorin edessä startin lähellä. Oookko mutes varma että jarru- ja kytkinnesteellä eri säiliöt ? Ainaski uudemassa näyttäs jarrunestesäiliöltä lähtevän paksu letku kytkimen pääsylinterin tienoille rintapeltiin .. ? Ja siks toisekseen mistään en kytkimen säiliöö löytänyt . Ja jossain huolto-ohjelmas on jarrunesteitten vaihto 60 tkm välein. Eri asia vaihtaako kukaan niitä niin usein ..
Ilmausruuvi on moottorin etupuolella. Paisuntasäiliön kun irrottaa, niin siihen pääsee paremmin käsiksi. Ja sama säiliö on kytkin- ja jarrunesteellä.
Samipaavo kirjoitti:
Ilmausruuvi on moottorin etupuolella. Paisuntasäiliön kun irrottaa, niin siihen pääsee paremmin käsiksi. Ja sama säiliö on kytkin- ja jarrunesteellä.
.....taas lisää syitä olla ostamatta uudempaa Avea.
Säästetty tuossa on taas perustekniikassa, jos siirrytty yhteen säiliöön......- Samipaavo
Tojo-Kölli kirjoitti:
.....taas lisää syitä olla ostamatta uudempaa Avea.
Säästetty tuossa on taas perustekniikassa, jos siirrytty yhteen säiliöön......Jep, tänään säädin tuon kytkinpolkimen vapaaliikkeen. Siinä olis semmonen n. sentin verran löysää, ennenku polin alko mäntää painamaan. Säätö on luonnollisesti siinä heti polkimen takana. Parhaiten sen näkee, kun ottaa sen sulakotelon luukun irti siitä oikealta oven läheltä.
Nyt taas menee vaihteet päälle helposti. - Tojo-Köle
Samipaavo kirjoitti:
Jep, tänään säädin tuon kytkinpolkimen vapaaliikkeen. Siinä olis semmonen n. sentin verran löysää, ennenku polin alko mäntää painamaan. Säätö on luonnollisesti siinä heti polkimen takana. Parhaiten sen näkee, kun ottaa sen sulakotelon luukun irti siitä oikealta oven läheltä.
Nyt taas menee vaihteet päälle helposti......sanoin... "PS2. et olisi ensimmäinen, joka saa tästä avun, tällä palstalla......"
..... taas tuli vähintäin yksi lisää.......
"Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa" -CarinaII:sta minä tuon säädön löysin ja ilman suurempaa tarvetta olen tarkastanut, että rakenne on pysynyt samana ainakin Avensis ekaan koppaan, ilmeisesti pätee vielä tänäkin päivänä? - ile D-4D
ile D-4D kirjoitti:
Olin siinä uskossa, että nestetoimista kytkintä ei voi säätää.
Kun tuo oma tekeminen on nollatasoa, niin meinasin käyttää Toyota-asentajalla vikadiagnoosissa. Raportoin sitten myöhemmin.
Tämän vaihteisto-/kytkinongelman lisäksi pitäisi paikallistaa myös etupään napsahdus. Kun lähtee liikkeelle, niin pitkittäissuunnassa jokin napsahtaa. Ajossa ei tunnu väljyyksiä. Toistaiseksi kaikki etupään tuennassa, iskareita ja vetareita lukuunottamatta, on alkuperäistä.
Ja oikeaasa olet siinä, että rima on edelleen korkealla vanhuksen suhteen. Muutenhan joutuu vaihtamaan uuteen.Vikaa ei löytynyt. Pätevä asentaja ajoi lenkin ja ihmetteli, ettei saanut vaihteita rusahtelemaan. Sitten olin mukana ja katsoin kuinka hän vaihtoi, niin verkkaisesti ja ilman pakottamista. Itse loksauttelen reippaammin, mutta täytyy yrittää sopeutua uuteen tyyliin. Ei perskuta 380 tkm ole riittänyt siihen, että oppisi autolla ajamaan.
Kuitenkin olen sitä mieltä, että vaihtamiseen saa turhaan keskittyä. Jotenkin tuntuu, että lämpötilalla ja ilmanpaineella on vaikutusta kytkimen toimintaan. Aamulla oli hiven pakkasta.
Ja naksumisvikakin jäi kuulematta. Täytyy seuraavana kysyä katsatussedältä.
- oppirahansa maksanut
vie ave ammattikorjaamolle:
- heidät on koulutettu ammattiinsa
- heillä on kokemusta juuri Toyota Avensiksista
- heillä on laitteet ja varaosat, joilla autosi saadaan VARMASTI kuntoon
- työlle tulee myös takuu
älä usko näiden erilaisten "huru-ukkojen" puheita, jotka tarjoavat toinen toistaan
ihmeelllisempia "taikoja" ja "reseptejä", miten viat pitäisi hoitaa ja usein päätyvät riitelemään
asioista käyttäen mitä värikkäämpiä ilmaisuja toisistaan ja etääntyvät täysin itse asiasta, heillä
ei ole pienintäkään halua tai intressiä paneutua sinun autosi ongelmiin. nämä veijarit etsivät
vain syitä päästä riitelemää ja nimitelemään toisiaan. He EIVÄT VÄLITÄ sinusta tai autosi ongelmista.
luota ammattilaisiin. auto on varmasti sinulle tärkeä asia ja haluat että se toimii myös jatkossa.
jos sinulla on esimerkiksi hammasvaivoja, mitä teet? Uskotko hammaskeijupalstan "guruihin", jotka neuvovat sinua käyttämään erikeepperiä ja teippiä, vai menetkö hammaslääkärille?
Uskon, että käytät ammattilaista hoitamaan hammas kuntoon.
Itselläni on Toyota olen saanut täysin moitteetonta palvelua esim toyotan huollossa.- ile D-4D
Tottakai terve itsekritiikki täytyy tämän palstan facebook-asentajien kommenteille olla. Mutta tulee sieltä rivien välistä asiaakin. Ja oma tietämykseni kytkimen toiminnasta lisääntyi tämänkin ketjun aikana.
Laitoin muuten vastaavan viestin Fintoys-palstan jäsenpuolelle. Yhtään vastausta ei tullut. Se kertoo mielestäni siitä, että siellä oleva porukka on pitkälti entisöijiä tai virittelijöitä.
Ajellaan se kytkin sitten rauhassa finaaliin. Seuraava hihnanvaihtohuolto on 70 tkm:in päästä ja silloin on taas hyvä paikka uusia myös kytkin sylintereineen. Edellyttäen, että muu tekniikka pysyy kunnossa.
- käsikirjakun
Olipa paatosta oppirahans......! Ne on siellä toyota huollossakin ihan tavallisia kuolevaisia.
Aikoinaan eivät e-carinasta viallista suutinta löytäneet. Itse se piti käsikirjan kanssa todeta.
Muutoinkin noilla korjausoppailla säästää silkaa rahaa ja oppii! Samalla tulee se oma ajokki tutuksi.
Toki. Jos on Ylimäärästä rahaa, niin hyvähän se on suomalaisia työllistää. Kaikilla vaan ei oo :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.35088781 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12581Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692358- 1791955
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161542Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91401- 1121347
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181841328RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601310Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421227