mitä timia latvotaan?

multsi

Eli tulossa on mustasilmäsusannaa, koristetupakkaa, samettikukkaa ja ahkeraa liisaa...mitkä näistä täytyy aikanaan latvoa ja mitä ei? ja kuinka usein tuo latvominen tehdään?

3

795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukkaislapsi_

      Itse en ole latvonut mustasilmäsusannaa,samettikukkaa enkä ahkeraliisaa,ja hyvin ovat haaroittuneet siitä huolimatta.Jos taimet saavat kasvaa valoisassa mutta aika viileässä paikassa niin niistä kasvaa tanakoita ja tuuheita taimia ilman latvontaakin.
      Lämpimässä kasvavat taimet tahtoo venyä liikaa,ja niitä joutuu latvomaan.Yleensä yksi latvontakerta riittää,mutta jos ne taas rupeavat venymään liikaa pituutta niin voi latvoa uudestaan,mutta latvominen hidastaa aina jonkin verran kukinnan alkamista.

      Mustasilmäsusannaa ja ahkeraliisaa olen onnistuneesti kasvattanut huoneenlämmössä,ne on lämpimästä tykkääviä kukkia.Samettikukat olen siirtänyt kasvilavaan heti kun ne on tulleet taimelle.Koristetupakasta minulla ei ole kokemuksia kun en ole niitä kasvattanut.

      • kasvattaja

        Ahkeraliisaa kannattaa latvoa ja laittaa ne päät juurtumaan, saa uusia ahkeria liisoja ;)
        Olen kyllä samettikukkaakin latvonut ja niistäkin saa uusia, kun laittaa pistokkaat vesilasiin juurtumaan.

        Koristetupakkaa ei ole minullakaan kasvamassa, mutta eikö kannata ainakin pari tainta latvoa, niin näkee kuinka se käyttäytyy latvomisen jälkeen, sitten tietää mítä muille taimille pitää tehdä. Mustasilmäsusannasta en myöskään tiedä, miksi ei voisi, silloin ainakin tuuheentuu, mutta niinkuin edellä kirjoitin, kantsii kokeilla yhdellä tai kahdella taimella.


      • lumihaitu
        kasvattaja kirjoitti:

        Ahkeraliisaa kannattaa latvoa ja laittaa ne päät juurtumaan, saa uusia ahkeria liisoja ;)
        Olen kyllä samettikukkaakin latvonut ja niistäkin saa uusia, kun laittaa pistokkaat vesilasiin juurtumaan.

        Koristetupakkaa ei ole minullakaan kasvamassa, mutta eikö kannata ainakin pari tainta latvoa, niin näkee kuinka se käyttäytyy latvomisen jälkeen, sitten tietää mítä muille taimille pitää tehdä. Mustasilmäsusannasta en myöskään tiedä, miksi ei voisi, silloin ainakin tuuheentuu, mutta niinkuin edellä kirjoitin, kantsii kokeilla yhdellä tai kahdella taimella.

        Olen mustas.sus. latvonut . Haarautuu hyvin jos kolmannen lehtiparin jälkeen katkaisee


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2468
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2230
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2059
    5. 173
      1876
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      43
      1865
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1548
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe