Käteisen tallettaminen tilille.

säästeliäs

Eli olen säästänyt muutaman vuoden rahaa, n. 500 euroa, suurin osa seteleitä ja jotakin kolikoita.
Ja nyt haluan rahat tilille, kysynkin nyt että veloitetaanko siitä jotain kun kun talletan rahani?
En ole edes pitkään aikaan käynyt pankissa, joten en näistä palvelumaksuista paljoakaan tiedä.
Ja pankki on siis OP.

37

29819

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ndffd

      varma. Itse vienyt aina silloin tällöin käteiset pankkiin mutta kun on kaikkea palvelumaksuja ja korttien maksuja mitkä veloitetaan suoraan op boonuksista niin en osaa sanoa. Jos veloitetaan niin se veloitetaan sitten muitten mahdollisten palvelumaksujen yhteydessä suoraan tililtä, ja se ei ole ainankaan mahdottoman suuri maksu. Pitäisi ottaa itsekkin selvää

    • Pullollinen pennejä

      Jos ei laskeminen vaadi erityistoimia, tuskin veloitetaan. Kolikoita en veisi kovin suurta kasaa kerralla.

      Vaihtoehtona on tietysti käyttää rahat vähitellen päivittäisiin ostoksiin, niin ei tarvitse pankissa käydä nytkään.

      • EiUmmarra

        Jos on säästänyt muutaman vuoden rahaa niin miksi ihmeessä ne pitäisi tuhlata pikkuhiljaa päivittäisiin ostoksiin?:D säästötilille tietenkin!


    • bngkbngkbng

      ei veloiteta, omalle tilille saa aina laittaa rahaa.

      • vieras08

        olin aktias laittaas käteistä tilille oon säästöpankin asiakas
        ne veloitti 7e tilillepanosta
        jos olisin tehny omas p.konttoris se olis ollu ilmaista


      • yksinkertaista
        vieras08 kirjoitti:

        olin aktias laittaas käteistä tilille oon säästöpankin asiakas
        ne veloitti 7e tilillepanosta
        jos olisin tehny omas p.konttoris se olis ollu ilmaista

        Minkä helvetin takia ne pitää viedä pankkiin? Eikös niitä voi käyttää jokapäiväisiin ostoksiin ja jättää sama summa nostamatta tililtä.


      • TilillePano

        on Pano


      • 3524
        TilillePano kirjoitti:

        on Pano

        "Minkä helvetin takia ne pitää viedä pankkiin? Eikös niitä voi käyttää jokapäiväisiin ostoksiin ja jättää sama summa nostamatta tililtä. "

        Säästöä hyvä mies säästöä. Jos viet pankkiin ja siirrät säästötilille niin raha ei polttele lipastonkomeroissa. Poissa silmistä, poissa mielestä


      • 1215
        TilillePano kirjoitti:

        on Pano

        Eikun talletus.


      • pankissa töissä
        vieras08 kirjoitti:

        olin aktias laittaas käteistä tilille oon säästöpankin asiakas
        ne veloitti 7e tilillepanosta
        jos olisin tehny omas p.konttoris se olis ollu ilmaista

        Et ainakaan laittanut omalle tilillesi rahaa. Aktian hinnastossa http://www.aktia.fi/hinnasto/tilit_ja_maksaminen sitä paitsi lukee että "toisen pankin asiakas" maksaa käteismaksusta toisen tilille 6 euroa. Jos sinulta on tosiaan veloitettu seitsemän euroa voit marssia konttoriin ja vaatia selityksen.


      • pian asiakas
        1215 kirjoitti:

        Eikun talletus.

        palvelumaksun kalleudesta ole kirjoitettu jonkin verran lehdissä. Itse en tiedä koska en myöskään ole aikoihin käynyt.
        Tänään kumminkin menen tiedustelemaan koroista joten saa nähdä veloittavatko?


      • RistiinAsijoija
        pankissa töissä kirjoitti:

        Et ainakaan laittanut omalle tilillesi rahaa. Aktian hinnastossa http://www.aktia.fi/hinnasto/tilit_ja_maksaminen sitä paitsi lukee että "toisen pankin asiakas" maksaa käteismaksusta toisen tilille 6 euroa. Jos sinulta on tosiaan veloitettu seitsemän euroa voit marssia konttoriin ja vaatia selityksen.

        Ei tuon pitäis maksaa mitään?
        Ei edes, jos olis laittanut Paikallisosuuspankin tilille.
        Niillä on joku semmonen kuin ristiinasiointi-sopimus.


    • tallettaja

      Jos viet rahat omaan pakkiisi ja talletat ne omalle tilillesi, niin ymmärtääkseni ei pitäisi tulla mitään palvelumaksuja. (Jos sen sijaan tilisi on esim. OP:ssa ja talletat rahasi esim. Aktiassa OP:n tilillesi, niin veloittavat siitä tietysti palvelumaksun.) Täytyy myöntää, etten ole ihan varma noista kolikoista; peritäänkö niiden laskemisesta joku palkkio vai ei... Itse ainakin talletin jokunen kuukausi sitten Nordean konttorissa käteistä tililleni eikä siitä mitään palvelumaksuja veloitettu.
      Tosin kannattaa huomioida se, että kaikki pankit eivät nykyään ota ollenkaan käteistä rahaa vastaan. Itse yritin ensin viedä rahani Tapiolan tililleni, mutta pankkitäti totesikin, ettei onnistu. Hänen mukaansa moni pankki toimii ilman käteistä nykyään??? No, Nordeaan rahani sitten onneksi kelpasivat.

      • Pihiläinen

        Pankki ole tyhmä, jos se rahastaa siitä, jos joku tuo rahaa pankkiin.
        Luulisi pankin olevan pelkästään tyytyväinen, jos sinne asiakas tuo rahaa.
        Jos oman rahan tallettamisesta omalle tilille rangaistaan palvelumaksulla, niin eikös
        sen pitäisi vähentää rahan tuomista pankkiin tallentaakseen rahaa omalle tilille.

        Pankit kuitenkin innokkaasti haluavat pitää asiakkaan rahat heidän pankissa, jos
        asiakas esittää pankille, että hän ottaa rahansa tililtä ja vie ne toiseen pankkiin, jossa
        on luvattu parempaa tuottoa rahalle.
        Silloin pankki yrittää kaikin keinoin keksiä, että asiakas ei vain nostaisi rahojaan
        heidän pankista ja veisi ne toiseen pankkiin.
        Ei luulisi pankin veloittavan asiakasta, jos hän tuo pankkiin rahaa, kun kuitenkin
        himoitsevat asiakkaan säästöjä.

        Eihän tuo 500 euroa ole kovin iso summa, että kannattaako sitä pankkiin viedä ainakaan
        korkotulojen saamisen toivossa.
        Kyllähän tuo summa kuluu pikkuhiljaa ruokaan ja muihin pieniin menoihin.
        Jos tuo summa muutettaisiin markoiksi, niin silloin se tuntuisi paljon suuremmalta
        eli vajaa 3000 markkaa.
        Euroaikana eurosta on tullut markka, kun kauppojen hintoja nykyään katsoo.


      • 10 000€
        Pihiläinen kirjoitti:

        Pankki ole tyhmä, jos se rahastaa siitä, jos joku tuo rahaa pankkiin.
        Luulisi pankin olevan pelkästään tyytyväinen, jos sinne asiakas tuo rahaa.
        Jos oman rahan tallettamisesta omalle tilille rangaistaan palvelumaksulla, niin eikös
        sen pitäisi vähentää rahan tuomista pankkiin tallentaakseen rahaa omalle tilille.

        Pankit kuitenkin innokkaasti haluavat pitää asiakkaan rahat heidän pankissa, jos
        asiakas esittää pankille, että hän ottaa rahansa tililtä ja vie ne toiseen pankkiin, jossa
        on luvattu parempaa tuottoa rahalle.
        Silloin pankki yrittää kaikin keinoin keksiä, että asiakas ei vain nostaisi rahojaan
        heidän pankista ja veisi ne toiseen pankkiin.
        Ei luulisi pankin veloittavan asiakasta, jos hän tuo pankkiin rahaa, kun kuitenkin
        himoitsevat asiakkaan säästöjä.

        Eihän tuo 500 euroa ole kovin iso summa, että kannattaako sitä pankkiin viedä ainakaan
        korkotulojen saamisen toivossa.
        Kyllähän tuo summa kuluu pikkuhiljaa ruokaan ja muihin pieniin menoihin.
        Jos tuo summa muutettaisiin markoiksi, niin silloin se tuntuisi paljon suuremmalta
        eli vajaa 3000 markkaa.
        Euroaikana eurosta on tullut markka, kun kauppojen hintoja nykyään katsoo.

        tilillePANO, ihan sama mikä oikea termi!

        Noin ainakin sanoin sampo pankissa ja vanhempi rouva veti kahdeksi sekunniksi hiljaiseksi, kunnes totesi....AIVAN JOO.


    • kaikki säästöön

      Itse sain jo vuosia sitten käsityksen, että ainakin kolikoiden laskemisesta pankit perivät tuntuvat maksut, eli ei kannata viedä. Mutta on toinen kanava, eli S-Pankki. Sinne on otettu kolikot sisään ilman maksuja, jos ne tallettaa S-tilille, mikä itselleni on tosi kätevää. Säästäminen kohdallani on lähinnä kolikoiden purkkiin laittaminsta rahapussista (kapakkaillan jälkeen?). Niitä sitten kertyy niin, että pärjään S-kaupassa korttimaksamisella pitkähköjä aikoja näiden säästöjen turvin.

    • optili

      Ei ainakaan minulta ole koskaan peritty mitään kun olen vienyt tilille rahaa. Pankkina myös OP.

      Minulla oli litrainen lasipurkki täynnä kolikoita, joten menin pankkiin ja aukaisin tavoitetilin säästämistä varten. Vein kolikot sitten sinne lasketettavaksi ja niitä oli 344,55€. Rahat päätyivät tavoitetilille. Joten nyt on mukava pesämunan alku siellä :D

    • nuppasieni

      Sampo Pankissa seteleitä saa laittaa veloituksetta, ja kolikoita talletusautomaattiin 100 euroon asti ilman kuluja. Tai no, saahan niitä kolikoita laittaa enemmänkin ilman kuluja, jos älyää..

    • tytytytytyt

      Nordeassa ei omalle tilille rahan tallettaminen maksa yhtään mitään. kolikoitakin saa viedä vaikka 5000e jos haluaa. setelitalletukset näkyy tilillä heti, kolikot noin 2-3 päivän viiveellä.

    • Rahanpesulaki

      Muistakaa sitten että kun talletatte n. 1000 euroa,
      niin teillä tarvii olla todistus siitä mistä ne rahat on tulleet!

      Nimittäin nykyään ei sitä niin vaan omia sukanvarsitalletuksia
      tilille laiteta. Jollet pysty todistamaan mistä olet tuollaiset rahat saanut
      on pian poliisit perässä ja rahasi takavarikoitu!

      • tytytytytytytyt

        No eipä nordeassa kysytä tonnin summista mistä ne on peräisin. joku aika sitten vein auton myynnistä tulleet rahat pankkiin (n. 15000) niin silloin kysyivät mistä rahat ovat mutta ei mitään todistusta tarvinnu näyttää. muistelisin että pankkitäti sanoi rajan olevan noin 5000e jossa kyselevät jos näkevät siihen aihetta.


      • ei Nordeassa

        Vein pojan tilille hänen rippilahjarahansa, toista tuhatta euroa, pyysin kirjoittamaan sinne selitykseksi "lahja usealta perheeltä" lähinnä sen vuoksi, ettei verottaja ala kysellä mistä rahat ovat tulleet ja määrää lahjaveroa noista summista, joita on sinne vuosien mittaan tullut. Nyt tilin saldo on alle lahjaverorajan, kun osti moottoripyörän.
        Tilille tallettaminen ei Nordeassa ole koskaan maksanut mitään, ei myöskään tililta nostaminen - kokemusta juuri noiden motskarahojen nostosta alle 2 kk sitten. Ollaan avainasiakkaita, vaikuttaako se sitten asiaan.


    • epäilen

      Eli käsitinkö oikein edellisestä kirjoittajasta että itse vaivalla säästetyistä rahoista säästötilille pitäisi maksaa lahjaveroa? En kyllä ole itse ennen törmännyt moiseen, ainakaan osuuspankissa.

      Ymmärrän kyllä jos joku toinen laittaa ison summan sinun tilille, että siitä menisi tuo lahjavero. Mutta itse säästämistä rahoista omalle tilille.....???

    • epäilen

      Eli lyhyesti: Joudunko maksamaan lahjaveroa (käyttötilin/säästötilin) rahoista?

      Taidan sitten käydä lopettamassa tilit pankissa jos tuo on totta :(

    • optili

      Hetkonen. Joudunko maksamaan omista käyttötilin ja säästötilin rahoista lahjaveroa?

      Jos tuo on totta taidan vaihtaa pankkia pikaisesti.

      • Velkakierre.

        Ei omista säästöistä mene lahjaveroa eikä toistenkaan antamista tavanomaisista pikkulahjoista. Verotuksesta aletaan puhua sitten, kun yhdeltä henkilöltä toiselle liikkuu 4000 euroa tai enemmän kolmen vuoden kuluessa.

        Rahanpesumääräysten vuoksi pankki voi pyytää selvitystä käteisen rahan alkuperästä, jos tilillepano on henkilön normaaliin rahaliikenteeseen verrattuna poikkeuksellinen. Siis esimerkiksi jos autonsa myynyt vie kerralla useita tuhansia käteistä rahaa pankkiin. Mutta tämä koskee vain rehellisiä ihmisiä, konnilla on keinonsa välttää tällaiset ongelmat.


    • zerozeroseven

      vie ne tilille talletusautomaatin kautta. Silloin kirjaat ne tilillesi pankkikortilla ja ne tilitetään sinne parissa päivässä.

      Tuo oli hyvä vastaus ketjussa, että kulutat rahat pois pikkuostoksiin ja olet nostamatta sitten vastaavaa summaa tililtä.

      Itsellä on pari eri tiliä, niin tekisin sen niin, että kun säästän tavoitetta, niin siirtäisin ne summeat sitten päätililtäni sinne tavoitteseen ja vältän päätilin käyttöä kun käytän käteistä.

      Yleensä kanntattaa käyttää korttia, niin kolikoita ei tule, mutta kyllä sitä käteistäkin on hyvä pitää jos tulee oikeasti tarvetta ja ihan vararahanakin.

    • kerttulu

      Minulta ei ole koskaan kysytty mistä rahat ovat tulleet viedessäni rahaa sinne. Tosin minun talletukset tilille eivät koskaan ole olleet kovin isoja, yleensä max 500€. Viimeksi vein osuuspankkiin melkein 400€ pikkuhiluina säästötilille, eikä kyselty mitään.

      Minulla tulee pääasiassa noita kolikoita koska maksan käteisellä lähes kaiken, tietenkin on niitä poikkeuksiakin ;) Eikä osuuspankissa mene palvelumaksua kun vie rahaa omalle tilille.

    • miksi?

      Sampo pankin talletusautomaatilla ei voi enää tallettaa kuin kolikoita? Onko muillakin pankeilla sama juttu?

    • persaukinen roope

      "Eli olen säästänyt muutaman vuoden rahaa, n. 500 euroa, suurin osa seteleitä ja jotakin kolikoita."

      Mulla meni työmarkkinatuesta tuon summan säästämiseen joku reilu puoli vuotta.

      Avasin pankkiin tilin ja laitoin sitä pieniä erinä... ja kyllä pankissa pankkineuvoja nostihattua, kun oli vajaa 2000e vuoden aikana jemmassa.... menin kysyy mitä tekisin....

    • roope persaukinen

      persaukinen roope jatkaa.....

      Siis . omalle tilille pano ei maksa mitää..... mutta jos on kolikoita, nii niistä voi mennä maksua. Toisaalta jos vaikka on monia satoja euroja seteleitä joiden laskeminen käsin ei ole nopeaa, nii siitä voi tulla kuluja.

      Jos on vaikka lajittelematon nippu pieniä setelaitä tonnin edestä, niin.... voip olla kuluja.

      Itsellä o kokemus, että ku vei alle 50e pankkiin ja siinä oli kolikoitakin, niin otin kaikki alla euron kolikot pois talletuksesta, niin se suju kivasti. useita satasia en ole vienyt käteisenä pankkiin kerralla.....

    • ella

      Ei peritä osuuspankissa, jos vie omalle tilille rahaa. Ainakaan minulta ei ole peritty.

      Kesällä vein pienen lippaan 1- ja 2 euron kolikoita säästötilille, muistaakseni oli reilu 350€.

    • persaukinenmilli

      jokui sanoi ketjussa, että yli 1000e säästö joutuu tekemään selvityksen rahanpesusta... siis rahan lähteestä.

      Itse säästin työmarkkinatuesta n. vuoden aikana 1800e suoraa tilille ja pankissa virkailija ei sanonut muuta kuin sen, että kätevää, kun se on tehty huomiotaherättäbän pienillä tilisiirroilla. Parista eurosta muutamaan kymppiin....

      En tiedä sit mitä se lähdeselvitys on.

      Mutta alkajalle... laskee sen aika pienenoloisen summan käteisenä liikkeelle pienissä erin ja laittaa vastaavan summan pankissa tililtä toiselle. Eikä 500e tai edes vajaa 2000,-- ny mikää nii iso summa ole.

    • 13+13

      Älkää turhasta purnatko. Omaan pankkiini ei voi tallettaa ollenkaan käteistä eikä tiskiltä voi nostaa käteistä. Kyseessä on Tapiola Pankki. Käteisen tallettaminen vaatii tilin toisessa pankissa, josta verkkopankin avulla on siirrettävä raha Tapiola Pankin tilille. Näiden vuosien aikana homma ei ole ollut sinänsä ongelma, kun ei ole ollut talletettavaa ja rahan nostoon on riittänyt automaatti.

    • dkcfdscd

      onko paikkakunnallasi talletusotto automaatti? se on kätevä tapa laittaa rahat tilille ja ei maksa sulle kun olet isoimpiin pankkeihin kuuluvan pankin asiakas.

    • Nordeassa eivät voi yhdistykset säästää raha-automaatilla kuin 5000 € kuukaudessa. Sen jälkeen joutuu menemään kassapalveluihin ja tekemään selvityksiä mistä rahat on peräisin. Todella idioottimaista.

      • lijji

        Ihan fiksua, hankaloittaa rahanpesua.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3658
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      206
      1795
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1374
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      149
      1250
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      885
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      860
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      840
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      829
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      820
    Aihe