AHDISTAA.

nuoriiii

Oon seurustellut tyttöystäväni kanssa kohta vuoden ja mulla on tämä kyvyttömyys päästää hänestä irti. Oon kokenut lapsuudessa epätervettä isä-lapsi suhdetta, alistamista, kiristystä, lievää väkivaltaa ja huomiotta jättämistä. En tiedä onko isä narsisti, todella älykäs ihan tieteellisillä mittareilla ja vakuuttava supliikki, osaa aina selitellä asiat omaksi parhaaksi. Oon ollut enemmän tai vähemmän masentunut pari-kolme vuotta vaihtelevasti, lähinnä em. ja vanhempien erosta johtuen. Mun menneisyyteen liittyy muitakin juttuja, mutta ei mitään mullistavaa mikä tähän vaikuttais

Suhde alkoi kun seurustelin toisen naisen kanssa. En todellakaan voi nyt kuvitella että petin edellistäni hänen kanssaan, epänormaalia käytöstä multa, en olisi voinut ikinä uskoa ja se sai mut jotenkin ajattelemaan negatiivisesti itsestä. Hän jotenkin sai sen avulla kerättyä kaiken huomioni ja kiinnostukseni ja “vietteli” ja jäin koukkuun. Suhteen alkuaikoina kaikki oli täydellistä ja elin kuin unelmaani. Muutamaan kuukauteen ei suurempia erimielisyyksiä ollut tai niitä ei tullut ilmi – kuvittelin parisuhteen olevan täydellistä ja sopivamme toisillemme kuin luodut, hänkin oli samaa mieltä. Myöhemmin sain kuulla kuinka helvetin lapsellinen olin kun olin kertonut lapsuudesta/huonoista ihmissuhteista niin avoimesti, vaikka ei “tunnetukaan” kunnolla.. Musta tuntuu etten häntä tunne vieläkään. Olin kuulemma takertuva ja rakastin häntä paljon enemmän kuin hän minua. Myönnän, että olin vähän “lälly” koska mun mielestä hän oli niin ihana ja rakastava, mutta oli kiva kerrankin saada huomiota/arvostusta/kiinnostusta.

Nyt noin puol vuotta on ollut tosi vaihtelevaa. Suhteen “terveys” riippuu täysin siitä, millä tuulella nainen on. Oon mielestäni hyvä ihmistuntija ja nään, että hänel on todella huono itsetunto ja negatiivinen minäkuva kaiken “kulissin” takana. Hän on kertonut, että ei ole saanut oikein koskaan(!) rakkautta äidiltään ja hänenkin vanhemmat ovat eronneet, tosin muutama vuosi ennen kuin tapasimme. Hän muutti peruskoulun jälkeen kaupunkiin ja asuu nyt yksin, motiivina kuulemma ensisijaisesti se, ettei tullut äitinsä kanssa toimeen.

Tämä heijastaa hänen kohteluunsa siten, että jotenkin pakonomaisesti alistaa ja tyrmää ajatuksia ja ehdotuksia ja kertoo “kuinka täytyy ajatella”. On ollut muutaman kerran väkivaltainen, ihan nyrkillä selvinpäinkin antanut iskua. Elän kuulemma itsesäälissä ja tunnekehässä, joten MUA on todella vaikea rakastaa ja mun ajatuksia ymmärtää. Nykyään keskustelut on muuttuneet tosi pinnallisiksi ja on vaikee luoda normaalia ihmiskontaktia, koen itseni epävarmaksi ja pelkään hänen sanovan taas jotain ilkeetä, jos teen itse väärin. Koen syyllisyyttä kaikesta meidän välillä olevasta negatiivisesta ja nykyisin vihaan itseäni ja kuvittelin itse olevani narsisti.

Hän on saanut ujutettua päähäni syyllisyydentuntoja riitelystämme. Ollaan riidelty tosi paljon, vaikka en ole semmoinen persoona joka haluais huutaa ja lytätä kilpaa toista. Tilanteet kärjistyy aina, kun en “alistu” hänen päiväohjelmalleen,mielentilalleen tai jos tapaaminen/suunnitelmat siirtyy/peruuntuu mun takia, itse toki on oikeutettu tekemään niin kuin huvittaa, eikä ymmärrä ristiriitaisuuttaan. Kokee olevansa oikeutettu sanoihin/tekoihin mistä itse loukkaantuisi verisesti. Kun me riidellään ja tyttö sanoo tosi pahasti ( esim. käskee mennä hoitoon masennuksen takia, koska hän jaksa mua katella jos oon poissaoleva hänen takiaan, tai lyttää ja syyttää mua narsistiksi/psykoottiseksi/tyhmäksi/lapseksi tai mitä ikinä tahansa.

9

542

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuoriiii

Jos loukkaannun asiasta, on se mun vika koska “otan aina itteeni, en mä oikeesti tarkota, mieti nyt vähän” “mulla on vaa huono päivä”

• Heitän oman ajatukseni että, molempien lapsuudesta johtuen teillä kummallakin on erilaisia tunnelukkoja ja moodeja, mitkä korostuu juuri toistemme seurassa.

Ikäänkuin peilaatte toisistanne esiin pelkojanne, ja sitten kompensoitte niitä.

Se on melkoista vuoristorata-ajelua pahimmillaan.

Tsemppiä =)

• nuoriii

Tuli vielä mieleen, että osaako joku sanoa, miten narsisti käsittelee tilanteen, jossa hänet pakotetaan puhumaan käytöksestään/lapsuuden vaikutuksista minäkuvaan ja näihin kausaalisiin tapahtumaketjuihin jotka tapahtuu aina uudestaan tilanteesta riippumatta?

Näkisin asian niin, että jos hän kykenis asioista puhumaan - vaikka näytettyäni pari nettisivua, jossa kuvataan tunnuspiirteitä ja syitä miksi tämmönen on päässyt tapahtumaan - ilman huuto/syyttelykilpailua ja saada molemmat ymmärtämään ja myöntämään tosiasiat, eihän silloin voi olla "puhdas" narsisti.

Jos taas hän suhtautuis asiaan hysteerisesti/ylimielisesti tai kääntäis kaiken muhun ei-rakentavaan sävyyn puhumatta itsestään ja itsetunnostaan kovin syvällisesti, pitäis hälytyskellojen soida. Itse en ainakaan loukkaantunut kun hän mua syytti narsismista/dominoinnista, lähinnä ahdistuin kun en tiennyt oonko hullu kun olen niin eri mieltä.

Mitä mieltä ootte?

• nuoriii

voisko joku ees sanoa vaikuttaako em. narsistiselta käytökseltä?
        :(

• Piikki lihassa
        nuoriii kirjoitti:

Tuli vielä mieleen, että osaako joku sanoa, miten narsisti käsittelee tilanteen, jossa hänet pakotetaan puhumaan käytöksestään/lapsuuden vaikutuksista minäkuvaan ja näihin kausaalisiin tapahtumaketjuihin jotka tapahtuu aina uudestaan tilanteesta riippumatta?

Näkisin asian niin, että jos hän kykenis asioista puhumaan - vaikka näytettyäni pari nettisivua, jossa kuvataan tunnuspiirteitä ja syitä miksi tämmönen on päässyt tapahtumaan - ilman huuto/syyttelykilpailua ja saada molemmat ymmärtämään ja myöntämään tosiasiat, eihän silloin voi olla "puhdas" narsisti.

Jos taas hän suhtautuis asiaan hysteerisesti/ylimielisesti tai kääntäis kaiken muhun ei-rakentavaan sävyyn puhumatta itsestään ja itsetunnostaan kovin syvällisesti, pitäis hälytyskellojen soida. Itse en ainakaan loukkaantunut kun hän mua syytti narsismista/dominoinnista, lähinnä ahdistuin kun en tiennyt oonko hullu kun olen niin eri mieltä.

Mitä mieltä ootte?

Jos tunnistat oman ongelmasi ja roolisi suhteessanne, hoida itsesi kuntoon. Et voi parantaa häntä, et avata hänen tajuntaansa millään artikkeleilla, puhuminenkaan ei auta. Jos hän on ehyt ja tasapainoinen ihminen, hän itse katsoisi peiliin ja teille aukeaisi hedelmällinen keskustelu, jossa molemmat tutkisivat sisimpäänsä ja kantaisi vastuunsa omista sisäisistä vammoistaan. Vain näin suhde voi kasvaa.

Mieti, miten haluat toimia. Tutki itseäsi, mitä elämältäsi haluat. Eräs ystäväni sanoi: Pelasta itsesi, älä suhdetta joka ei tule kokaan toimimaan äläkä ihmistä joka ei halua tulla autetuksi. Maailma on täynnä erilaisia ihmisiä. Pitää vaan ohitaa epäsopivat ja etsiytyä niin oikeiden seuraan.

• Piikki lihassa
        nuoriii kirjoitti:

voisko joku ees sanoa vaikuttaako em. narsistiselta käytökseltä?
        :(

Onko sillä väliä, millä nimityksellä sitä kutsutaan? Samaa ilmiötä voi kuvailla monilla sanoilla. Kyvyttömyys empatiaan, muiden syyttäminen omista puutteista, mustavalkoisuus, jäykkyys, myötäelämisen kyvyn puuttuminen, henkinen väkivalta, fyysinen väkivalta, kyvyttömyys henkiseen läheisyyteen, raivoaminen tms... Mitä väliä sillä on onko "taudin" nimi narsistisuus, miestenviha, miestenhakkaaja, hankala luonne, vaativa temperamentti tai jokin muu. Jos koet että hän kohtelee sinua huonosti, hän kohtelee sinua huonosti. Hän on itse vastuussa omasta huonosta käytöksestään, sinä siitä jäätkö maalitauluksi vai hakeudutko erilaisen naisen luokse. Jos sinulla tässä rinnalla olisi sinua hyvin kohteleva nainen, jäisitkö tähän suhteeseen vai vaihtaisitko? Ensitöikseen sinun pitää tietää mitä sinä haluat, miten sinua saa kohdella, miten sinulle saa puhua, saako sinua lyödä jne. Kaikki lähtee SINUSTA, ei tuon toisen käytöksen ja oireilun diagnisoinnista. Määritä rajasi ja pidä niistä kiinni.

• henna001
        Piikki lihassa kirjoitti:

Jos tunnistat oman ongelmasi ja roolisi suhteessanne, hoida itsesi kuntoon. Et voi parantaa häntä, et avata hänen tajuntaansa millään artikkeleilla, puhuminenkaan ei auta. Jos hän on ehyt ja tasapainoinen ihminen, hän itse katsoisi peiliin ja teille aukeaisi hedelmällinen keskustelu, jossa molemmat tutkisivat sisimpäänsä ja kantaisi vastuunsa omista sisäisistä vammoistaan. Vain näin suhde voi kasvaa.

Mieti, miten haluat toimia. Tutki itseäsi, mitä elämältäsi haluat. Eräs ystäväni sanoi: Pelasta itsesi, älä suhdetta joka ei tule kokaan toimimaan äläkä ihmistä joka ei halua tulla autetuksi. Maailma on täynnä erilaisia ihmisiä. Pitää vaan ohitaa epäsopivat ja etsiytyä niin oikeiden seuraan.

Piikki lihassa, juuri noin, viisaita puhut!

• en oo jope :D
      • Saamari että mä nauroin, kahvia(pontikkaa), kahvia(pontikkaa)...turkuun(karkuun)..

Kiitti! =)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      154
      4025
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      41
      2450
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2427
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2322
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      51
      2092
    6. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      22
      1816
    7. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      80
      1653
    8. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      80
      1590
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      72
      1142
    10. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1111
    Aihe