Halvalla menee vai meneekö?

vähätietoinen

Olen uusi näissä jutuissa. Mitenkäs mahtaa olla, jos minulle tarjotaan työtä, joka on palkkaukseltaan halvempi kuin vihdoin 3 kk karenssin jälkeen minulle tuleva työttömyyskorvaus - niin pitääkö minun ottaa vastaan tuo työ?

Ystävällisesti tiedosta kiittelen!

2

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ´´´´´´´´

      Riippuu siitä, mitä tarjotaan.

      Jos tarjotaan kokoaikatyötä, se on aina otettava vastaan, vaikka palkka olisi pienempikin kuin päiväraha. Ja vaikka tarjottaisiin vain päivän kestävää työtä.

      Jos tarjotaan osa-aikatyötä, niin siinä on vähäinen mahdollisuus kieltäytyä. Jos nimittäin osa-aikatyön palkka lisättynä sovitellulla päivärahalla ja se vähennettynä työssäkäyntikustannuksilla on vähemmän kuin päiväraha, jonkinlaiset mahdollisuudet on kieltäytyä. Tuo jonkinlaiset tulee siitä, että työkkäri kyllä yleensä laskee niin, ettei ehto täyty ja karenssia pukkaa.

      • ´´´´´´´´´

        ''''Jos tarjotaan kokoaikatyötä, se on aina otettava vastaan, vaikka palkka olisi pienempikin kuin päiväraha. Ja vaikka tarjottaisiin vain päivän kestävää työtä.'''

        Tuota vielä täydennän siten, että palkan olisi oltava tes tai sitten paikkakunnalla yleisesti hommasta maksettava palkka.

        Lainsäännöksiä:

        Työstä kieltäytyminen

        Työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta työstä kieltäytymisestä lukien, jos hän ilman pätevää syytä kieltäytyy vastaanottamasta työvoimaviranomaisen osoittamaa tai hänelle muuten yksilöidysti tarjottua työtä,

        1) jota hänen työkykynsä huomioon ottaen voidaan pitää hänelle sopivana;

        2) josta maksetaan työehtosopimuksen mukainen palkka tai, jollei työehtosopimusta ole, työpaikkakunnalla sellaisesta työstä maksettava tavanomainen ja kohtuullinen palkka; ja

        3) joka on lakon, työsulun tai saarron piiriin kuulumatonta.

        Jos työ olisi kestänyt enintään viisi päivää, oikeutta työttömyysetuuteen ei ole 30 päivän ajalta.

        Jos työnhakija on omalla menettelyllään aiheuttanut sen, ettei työsuhdetta ole syntynyt, hänen katsotaan kieltäytyneen työstä.

        Työnhakijalla on pätevä syy kieltäytyä vastaanottamasta hänelle tarjottua OSA-aikatyötä silloin, kun työstä maksettava palkka ja hänelle mahdollisesti maksettava soviteltu työttömyysetuus työmatkakustannusten ja muiden työn vastaanottamisen aiheuttamien kustannusten vähentämisen jälkeen jää pienemmäksi kuin hänelle muutoin maksettava työttömyysetuus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe