E-tec

lklklklklkl

Terve Evikan omistajat!

Olen hankkimassa uutta venepakettia ja siihen olen suunnitellut 75-90 hp evikkaa. Sen vuoksi haluaisinkin kuulla teidän kokemuksia e-teceistä? Onko ollut ongelmia yms. Vaikka 4-tahtikoneiden puolestapuhujia varmaan löytyy niin ensisijaisesti haluaisin kuulla käyttökokemuksia em. perämoottorista.

Kiitos!

45

8890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • +++++

      täältä kysele. Kohta "pirkka" - ja "honda"miehet haukkuvat e-tecin aivan paskaksi, sillä maailmassa ei ole
      muita kunnon perämoottoreita, kuin hodna ja jamaha ainakaan heidän mielestään.

      • Mukana....!

        Nyt olet ymmärtänyt jotain väärin, ei aloittaja pyytänyt kommentoimaan mitä mieltä Yamaha ja Hondamiehet ovat E-TEC koneesta vaan mielipidettäsi nimenomaan E-TEC koneesta.
        Minun mielestäni E-Tec koneet ovat menestyneet ihan hyvin testeissä jotka ei tietenkään ole autuaan puolueetomia mutta suunta on oikea, hyviä ovat olleet.
        Jokainen ostaa mieltymyksensä mukaan.
        Terveisin aina Yamahalla ajellut :)


    • heh62

      Kyllä ne vissiin toimivat. Omaa kokemusta ei ole, mutta kriittisen käyttäjän kertomaa olen kuullut.

      Sen verran tuosta tehosta, että kannattaa ottaa kyseisen sylinteritilavuuden suuritehoisin malli ettei 1000€ säästön takia tarvitse jossakin vaiheessa ruveta hakemaan uutta ohjelmistoa koneeseen. Siis 90. Siinä on kaasuvipu jolla voi hillitä silloin kun menee liin kovaa.

      • lklklklklkllklk

        Joo, olen huomannut, että hintaero on aika pieni 75-90 hp välillä, mutta joihinkin veneisiin on tuo 75 hp suurin sallittu eikä myyjäliikkeet pääsääntöisesti taida suostua asentamaan tällöin 90 hp perämoottoria. Lisäksi vakuutus yms asiat vahingon sattuessa voivat käydä vaikeaksi. En tarkoita kivilleajotilanteita vaan ylipäätään tapaturmia.

        Olenkin odottanut, että milloinkahan ensimmäinen vastaus alkaa: "Mikset osta..." Kyllä tältä palstalta saa hyviäkin vastauksia, mutta aina silloin tällöin joku munapää päättää loistaa kommenteillaan. Ne kun jättää omaan arvoonsa niin hyvä keskustelupalsta tää muuten on.

        Elikkäs vieläkin kaipailen E-tecien omistajien kommentteja. Lisäksi vielä jos jollakulla on kokemuksia Nordkapp -veneistä, joita myydään evikan kanssa, niin erityisesti heidän kokemuksistaan haluan kuulla. Venemessuilla Nordkapp vene ainakin päällisin puolin näytti asiallisesta. Tiedä sitten minkälainen on ajaa.


    • e-tec omistaja

      Itsellä ollut 75hp e-tecci ht-veneen perässä pari kesää ja olen ollut tyytyväinen. Kulutus on on ollut todella pientä (n.12-13l/h matka-ajossa), verrattuna aikaisempaan vanhaan 70hp 2-tahti myllyyn. Kone vastaa kaasuun erittäin hyvin ja käynnistyvyys on aivan omaa luokkaansa. Ja sitten se vähäinen huolto tarve, huoltoväli 300h tai 3v mutta vaikka sen huollattas joka vuosi, tuli tunnit täyteen tai ei niin kustannukset eivät silti nouse korkeaksi koska huollon hinta on vähintääkin kohtuullinen verrattuna nelari koneiden huoltoihin. Koneella voi jyrryttää tyhjäkäynnilläkin huoletta pitkiä aikoja ilman että tulee mitään käynti häiriöitä jos uistella haluaa.
      Ääni maailmasta en osaa sanoa muuta kun että omasta mielestäni on kyllä hiljainen.. tyhjäkäynnillä varmaan äänekkäämpi kuin nelari mutta kierroksilla jopa hiljaisempi.
      No tässä omia kokemuksia koneesta voi tietysti kuulostaa ylistykseltä mutta kun ei nyt ole tullut mitään huonoja kokemuksia.
      Omalta osaltani voin kyllä suositella.

      Tietysti jos ne keksivät semmosen koneen joka kävis vedellä ja ei vaatis huoltoa niin ostaisin heti.. :)

      • lklklklklklklkl

        Kiitos asiallisesta vastauksestasi! Minkälaisen vene sulla on? Osaisin näin vähän vertailla kulutuksia. Oletko tehnyt talven varalle mitään huoltoja? Moottorihan taitaa tehdä itse itselleen talvisäilytysrituaalit? Onko sen lisäksi syytä tehdä joitain talvisäilytyksen varalle?

        Huollon tarpeen vähyys on yksi tekijä miksi ole E-tecistä kiinnostunut.

        Kertokaa vain lisää kokemuksistanne!


    • eetekki

      Hankin juuri 75 E-TECin kaikista mahdollista tarjolla olevista perämoottoreista mukaan lukien 4 ja 2-tahtiset. Todellisuudessa 75:n tehot ovat suhteessa paremmat kuin 90:n. Katso Evinruden sivuilta vertailutestejä näiden välillä samassa veneessä, ero ei ollut merkittävä.

      Täältä löydät E-TEC käyttäjäryhmän ja asianmukasta tietoa ko. moottoreista.

      http://www.etecownersgroup.com/

      • klklklklklklklk

        Asiallisilta sivuilta näytti. Pitää lukea ajan kanssa paremmin. Kerrothan sitten kokemuksistasi kun olet käyttänyt uutta perämoottoriasi?

        Jos tehoerot eivät ole merkittäviä, niin veneeseen ei kaiketi kannata laittaa suurempaa konetta kuin valmistaja antaa suositukseksi. Kiitos tiedoista.

        Lisää kokemuksia E-Tecistä ja jos vaan Nordappin omistajia löytyy niin myös heidän käyttökokemukia haluaisin kuulla!


    • hasse.s

      Terve ! Olen e-tec:in omistaja mulla on ollu sekä 75:nen että tätänykyään 90:nen,ja voin sanoa että parempaa konetta saa hakea.Siinä on reilusti potkua,lähes yhtä hiljainen kuin 4 tahti,huomattavasti kevyempi kuin nämä 4 tahtikollossit joten siitä vaan hankkimaan e-tecci et tule pettymään.Hienous on myös talvihuollon helppous kun kone hoitaa sen itsestään,ei tarvi syksyisin muuta kuin makealla ajaa ja vaihteisto oljy vaihtaa!P.S koneissa ei ole minulla ainakaan ollut mitään vikoja,käytän venettä aikaisin keväisin ja myöhään syksyllä koska saarimökkimme siaitsee ulkosaaristossa.
      terv e-tec fani

      • heh62

        90 e-tac painaa 145 kg ja 90 suzuki 155 kg. Huomattava ero ;)


      • SUURET ON MURHEET
        heh62 kirjoitti:

        90 e-tac painaa 145 kg ja 90 suzuki 155 kg. Huomattava ero ;)

        Kyllä on aivan järkyttävä ero.
        Kun ostaa veneen myyjä ilmoittaa että tämän perään saa sitten laittaa vain 62.45 kg painavan moottorin ja jos on lihava kuski sen täytyy käydä VC:ssä ennen veneilyä koska perä ei kanna.
        Silverin perä kantaa vaikka laitoin sinne 190 kg painavan koneen, en tosin huomannut kysyä olisko saanut laitta vain 175 kg


      • lkllklklkllklklklk
        SUURET ON MURHEET kirjoitti:

        Kyllä on aivan järkyttävä ero.
        Kun ostaa veneen myyjä ilmoittaa että tämän perään saa sitten laittaa vain 62.45 kg painavan moottorin ja jos on lihava kuski sen täytyy käydä VC:ssä ennen veneilyä koska perä ei kanna.
        Silverin perä kantaa vaikka laitoin sinne 190 kg painavan koneen, en tosin huomannut kysyä olisko saanut laitta vain 175 kg

        Mikä Silever sulla on ja millä moottorilla? Se on myös yksi varteenotettava merkki venehankinnassani.


    • E-tec no1

      ei ole e-teciä ja testit sanoo että on paras mut olen ihmetellyt et miks merivartiosto vaihtoi e-tecit yamahaan. kyseltyäni tätä viisaamilta sanoivat että on kumminkin ollut jotain luotettavuus ongelmaa käynnissä ? ja toinen ,väittivät että sytytystulpan asento palotilassa olis tarkka tasaisen käynnin kannalta? en tiedä , olen itsekin kiinnostunut e-tecistä mut tollaset huhut on saanu varovaiseksi. tietääkö joku mainitsemistani huhupuheista

      • Ainakin vanhemmissa oli jotain murheita.. Uudemmat vissihin luotettavampia. Tulpan pitää olla "auki" suuttimelle päin


      • raatomaista totuutta

        Siinä, että kesko on luvannu jamahoihin kaikki varaosat ja huollot ilmaiseksi, ja ehkä antanu vielä 10 000 litraa bensaakin kaupan päälle.


      • heh62

        Eihän rajavartiolaitos hanki moottoreita laadun perusteella, vaan Hansel kilpailuttaa maahantuojat ja edullisin ostetaan. Näin kaikissa valtion virastoissa. Luotettavuus selviää sitten kun sopimuskausi on lopussa ja uuden kilpailun aika.


      • eetekki

        Vuosimalleihin 2008 muutettiin sytyksen toimintapaa siten, että pienillä kierroksilla ei enää anneta niin monta sytyspulssia kuin alunperin tehtiin. Sytystulpat eivät välttämättä siis kestäneet koko huoltovälin ajan, jos koneella ajettiin paljon hidasta tyhjäkäyntiä (=uistelua yms.). Nelarissahan pahimmillaan on vaihdettu jo tulpat moneen kertaan, kun e-tec:lle tulee vasta ensimmäinen "vuosihuolto" 3:n vuoden jälkeen ja silloinkin ei työlista ole pitkä.

        Lisäksi polttoaineen ruiskutus sinne sylinteriin on niin "minimaalista" esim. pienillä kierroksilla, että luonnollisesti sytystulpankin pitää olla oikein asennettu, jotta polttoaine on oikeassa kohdassa tulpaan nähden sytyshetkellä. Tämä ei ole mikään ongelma, mistähän sellainen ajatus on peräisin? Vanhoilla 2-tahtisilla ja nykyaikasella e-tec:llä ei ole muuta yhteistä kuin tuo 2-tahtisuus, potkuri ja vaihdelaatikko. Ja nämäkin osat ovat järeämmästä päästä verrattuna monee muuhun perämoottoriin.

        Tämä on ihan normaalia kehitystyötä, joten tehdään moottorin parantamiseksi. Sitä tekevät kaikki valmistajat esimerkkinä vaikka 4-tahtikoneiden alentuneet painot, laihaseostekniikka ja hammashihnan korvaaminen ketjulla. Myös elektroniikan määrä luonnollisesti lisääntyy pyrittäessä pienempiin päästöihin ja taloudellisempaan polttoaineen kulutukseen.

        Moottorin valinta on aina oma henkiläkohtainen mieltymys, mitä moottorilta halutaan ja millaiseen käyttöön se profiloidaan. Vaikka e-tec on "halvempi" huoltaa, käyttää se taas voiteluun öljyä. Parhaan tuloksen ja "käryttömyyden" saa merkin omalla synteettisellä öljyllä. Toki tämä öljynkulutus pitää laskea mukaan käytökustannuksiin ja toisaalta ehkä taloudellisuus ei ole ihan yhtä hyvä ajonopeuksilla verrattuna laihaseostekniikkaa käyttäviin 4-tahtisiin. E-tec:n kanssa on oleellista sen oikea asennuskorkeus perälautaan ja oikea potkurivalinta veneen ja käytetyn kuorman mukaan, jolloin saadaan paras sourituskyky ja taloudellisuus.

        Ne, jotka valitsevat e-tecin painottavat nimenomaan 2-tahtisen ominaisuuksia, kuten hyvää vääntöä ja yksikertaista, vähän huoltoa vaativaa peruskonstruktioa. Kaikki eivät halua roudata venettään mootorihuoltoon joka syksy, jos 2-tahtisella saa helpon huollettavuuden.

        Kippari-lehti 3/2009 vertaili 75 hevosvoiman moottoreita, e-tec oli niistä yksi. Kannattaa tutustua tuohon lehteen.


      • eetekki
        eetekki kirjoitti:

        Vuosimalleihin 2008 muutettiin sytyksen toimintapaa siten, että pienillä kierroksilla ei enää anneta niin monta sytyspulssia kuin alunperin tehtiin. Sytystulpat eivät välttämättä siis kestäneet koko huoltovälin ajan, jos koneella ajettiin paljon hidasta tyhjäkäyntiä (=uistelua yms.). Nelarissahan pahimmillaan on vaihdettu jo tulpat moneen kertaan, kun e-tec:lle tulee vasta ensimmäinen "vuosihuolto" 3:n vuoden jälkeen ja silloinkin ei työlista ole pitkä.

        Lisäksi polttoaineen ruiskutus sinne sylinteriin on niin "minimaalista" esim. pienillä kierroksilla, että luonnollisesti sytystulpankin pitää olla oikein asennettu, jotta polttoaine on oikeassa kohdassa tulpaan nähden sytyshetkellä. Tämä ei ole mikään ongelma, mistähän sellainen ajatus on peräisin? Vanhoilla 2-tahtisilla ja nykyaikasella e-tec:llä ei ole muuta yhteistä kuin tuo 2-tahtisuus, potkuri ja vaihdelaatikko. Ja nämäkin osat ovat järeämmästä päästä verrattuna monee muuhun perämoottoriin.

        Tämä on ihan normaalia kehitystyötä, joten tehdään moottorin parantamiseksi. Sitä tekevät kaikki valmistajat esimerkkinä vaikka 4-tahtikoneiden alentuneet painot, laihaseostekniikka ja hammashihnan korvaaminen ketjulla. Myös elektroniikan määrä luonnollisesti lisääntyy pyrittäessä pienempiin päästöihin ja taloudellisempaan polttoaineen kulutukseen.

        Moottorin valinta on aina oma henkiläkohtainen mieltymys, mitä moottorilta halutaan ja millaiseen käyttöön se profiloidaan. Vaikka e-tec on "halvempi" huoltaa, käyttää se taas voiteluun öljyä. Parhaan tuloksen ja "käryttömyyden" saa merkin omalla synteettisellä öljyllä. Toki tämä öljynkulutus pitää laskea mukaan käytökustannuksiin ja toisaalta ehkä taloudellisuus ei ole ihan yhtä hyvä ajonopeuksilla verrattuna laihaseostekniikkaa käyttäviin 4-tahtisiin. E-tec:n kanssa on oleellista sen oikea asennuskorkeus perälautaan ja oikea potkurivalinta veneen ja käytetyn kuorman mukaan, jolloin saadaan paras sourituskyky ja taloudellisuus.

        Ne, jotka valitsevat e-tecin painottavat nimenomaan 2-tahtisen ominaisuuksia, kuten hyvää vääntöä ja yksikertaista, vähän huoltoa vaativaa peruskonstruktioa. Kaikki eivät halua roudata venettään mootorihuoltoon joka syksy, jos 2-tahtisella saa helpon huollettavuuden.

        Kippari-lehti 3/2009 vertaili 75 hevosvoiman moottoreita, e-tec oli niistä yksi. Kannattaa tutustua tuohon lehteen.

        Eli Kippari-lehdessä 12/2009 oli artikkeli e-tec -moottorien vaihdoista isompaan.


    • e-tec fani

      Mulla on ollut e-tec 115 hv kolme vuotta ja on toiminut kuin unelma. Eka huolto tehtiin viime syksynä kolmen vuoden jälkeen ja maksoi 200 € samalla päivitettiin moottorin ohjelmisto.. Mun koneella on myös uisteltu paljon ja toimi tosi hyvin. Tyhjäkäynti mielestäni hiljainen. Käynnistyvyys esim.talvisäilytyksen jälkeen erinomainen. Matka-ajossa kulutus n. 17-18 l/h. Kertakaikkiaan hyvä perämoottori.

      • heh62

        Kyllä kai se matka-ajon kulutus riippuu vähän myös veneestä vai pelkkää moottoriako ajelutat?


      • kaiken kuluttanut
        heh62 kirjoitti:

        Kyllä kai se matka-ajon kulutus riippuu vähän myös veneestä vai pelkkää moottoriako ajelutat?

        Itsekkin ihmettelen noitakulutuslukemailmaisuja. litraa tunnille ei kerro mitään ja se on paikallismoottorin kulutuslukemayksikkö. Harva ajaa isolla moottorilla matka-ajoa edes tunnin kerrallaan vaan tuntiin sislältyy muuta vekslaamista ja manöveeriä jolloin lukema on ihan mitä sattuu. Matka-ajon nopeushaarukkakin on eri ihmisillä melko erilainen ja näin ollen kulutuskin.
        Kulutus pitää ilmoittaa litraa merimailille, mielellään vielä nopeusalue jolla ajetaan ja samalla kertoa mikä vene on kyseessä ja mikä lasti sillä se on hyvin ratkaiseva tekijä. Veneen kulutuslukemien laskeminen ihan normaaliajossa on niin monitahoinen juttu ettei sitä kukaan oikein viitsi tehdä ja tulokset ovat enemmänkin mutu lukemia pitemmälle ajalle.
        Kulutusmittari on hyvä tähän hommaan.


      • eetekki
        kaiken kuluttanut kirjoitti:

        Itsekkin ihmettelen noitakulutuslukemailmaisuja. litraa tunnille ei kerro mitään ja se on paikallismoottorin kulutuslukemayksikkö. Harva ajaa isolla moottorilla matka-ajoa edes tunnin kerrallaan vaan tuntiin sislältyy muuta vekslaamista ja manöveeriä jolloin lukema on ihan mitä sattuu. Matka-ajon nopeushaarukkakin on eri ihmisillä melko erilainen ja näin ollen kulutuskin.
        Kulutus pitää ilmoittaa litraa merimailille, mielellään vielä nopeusalue jolla ajetaan ja samalla kertoa mikä vene on kyseessä ja mikä lasti sillä se on hyvin ratkaiseva tekijä. Veneen kulutuslukemien laskeminen ihan normaaliajossa on niin monitahoinen juttu ettei sitä kukaan oikein viitsi tehdä ja tulokset ovat enemmänkin mutu lukemia pitemmälle ajalle.
        Kulutusmittari on hyvä tähän hommaan.

        Kokemuksella voin sanoa, että litrakulutus/h on huomattavasti alempi kuin matka-ajon litrakulutus/h. Taloudellisuus riippu siis siitä mitä halutaan mitata ja mihin sitä verrataan.

        E-TEC -moottoreissa on nykyisin NMEA2000-liitäntä vakiona ja moottorinohjain antaa tarkan kulutustiedon l/h, erillistä letkuun kiinnitettävää anturia ei tarvita. Yhdistämällä tämä esim karttaplotterin NMEA2000 GPS-tietoon saadaan senhetkinen taloudellisuuslukema. NMEA2000-liitäntään voi laittaa myös muita monitoimimittareita, joista Evikan omat ovat kaikkein kalleimmat.

        Ja kun kysymys on veneosista niin valitettavasti liitäntäkaapelit yms. eivät ole sieltä halvimmasta päästä, mutta joka tapauksessa mm. tuo kulutustieto on siis tarjolla suoraan moottorista.


      • lklklklklklklkl

        Minkälaisessa veneessä sulla toi moottori on?


      • eetekki

        17-18l/h matka-ajossa kuulostaa hieman isohkolta. Oonko vene iso vai kaasukäsi raskas? Onko kulutuslukema suoraan moottorin EMM:stä (I-Command mittarit)?


    • Evikalla enemmän

      Kaksi vuotta ollut XL Buster (edellinen malli se kevyempi) ja E-TEC ja toiminut aivan loistavasti. Kulutus on vain hieman enemmän kuin vanhalla mikälie kaksitahtisella 50hp RS Buster. Nautin enemmän veneilystä kuin huolloista joten ehdoton valintani oli siis E-TEC. Jos pitäisi sanoa mitä siinä pitäisi olla enemmän, niin en keksi yhtään mitään. Olen erittäin tyytyväinen. Niin ja se kaikkien kallein Evikan öljy toki maksaa enemmän, mutta kun päätät että käytät sitä, niin moottorin asetuksiin laitetaan tuo öljytyyppi ja sitä kuluu olisiko puolet vähemmän kuin jotakin mitälie öljyä.

    • Evarimiäs

      Suosittelisin ko moottoreita normaaliin sekalaiseen ajoon, eli siihen mitä 98%veneilijöistä tekee. Minulla ko moottori on toiminut loistavasti mökin yhteys ja kalastuskäytössä.

      Kuulemani ja lukemani perusteella valitsisin nelarin, jos uistelet satoja tunteja vuodessa. Joissakin moottoreissa on törmätty tyhjäkäyntiongelmiin pitkien uistelurupeamien aikana/jälkeen.

      Lisäksi minua vähän arveluttaa tuo tuoreöljyvoitelu moottorin ikääntyessä (10 vuotta).

      • eevika

        Evikan tuoreölyvoitelu truuttaa öljypulsseja kaikkiin voideltaviin kohteisiin ja lisäksi voitelun onnistumista mitataan koko ajan. Eli jos voiteluun tulee häiriötila ja öljypulssit eivät mene "perille", moottorinohjain tunnistaa sen ja toimii sen mukaisesti. Lopulta tulee häiriötila, jos homma ei saada toimimaan. Lienee siis käytännössä vähän eri toteutus kun vanhemmissa tuoreöljyvoiteluissa, niistä ei kukaan osannut sanoa toimiiko se vai ei. Evikassa on myös "älyä" mukana. Voiteluputket ovat muovia ja trutta on öljysäiliön kannessa. Niiden kestävyydestä pitemmällä tähtäimellä on paha sanoa. Kait ne on suunniteltu kestämään ok.

        Kokemuksesta voin sanota, että hajut ovat koneessa minimaaliset, kunhan tuo alun break-in periodi on ensin käyty läpi uudessa koneessa, jolloin voitelu on runsaampaa pari tuntia ja tämä laskuri käy, kun koneen kierrosnopeus ylittää 2000 1/min. Käytännössä siis 4-5 tuntia normaalia ajoa ja "sisäänajo" on tehty voitelun osalta. Lisäksi koneen CO-päästöt ovat huomattavan alhaiset verrattuna muihin merkkeihin.

        Mikäli kone hankitaan vetouisteluun evikan valintaa puoltaa silloin pieni kulutus, esim. 75 hp kone vie vaihde päällä kierrosnopeudella 650 vain 0,39l/h. Toisaalta 75/90 hp koneet ovat 3-sylinterisiä, joten esim. 4-sylinterinen 4-tahtinen 60 hp:n kone käy kyllä huomattavan paljon tasaisemmin, hiljaisemmin ja värinättömämmin, kuin evikka.

        Eli kannattaa kokeilla ensin niin ei tule sitten sitä kuuluisaa pettymystä siitä, että tuli hankittua väärä kone.

        Mitä tulee moottorien ääniin, niin kyllä ne kaikki ääntä pitävät, kun niitä ajetaan vauhdikkaammin. En sanoisi, että evikka on mitenkään erityisen hijainen, melu on vain vähän erisävyist'ä, mutta sitä on ihan yhtä pajoin kuin muissa vastaavankokoisissa koneissa. Katso vaikka lehtien vertailutestejä.


    • e-tec40

      itselläni oli 40 e-tec vm.2005 ei koskaan mitään ongelmia. kerran seisoi pari vuotta käyttämättömänä ulkona pressun alla myös talvet ja kun vei sen jälkeen järveen moottori käynnistyi heti, samallalailla kun normaalistikkin. Erittäin tyytyväinen oli itse

    • 2t

      tosi asia on et iso pää"2t" kone ja pieni nelari uisteluun

    • Suzuki 50efi

      Lähisukulaisten mökkinaapuri hankki -08 uuden, muistaakseni TG-Fisher merkkisen perähytillisen (joku 5,5-6metrisen) lasikuituveneen ja siihen uuden
      E-Techin, koko ei tiedossa.
      Kumma kyllä oli Evikka vaihtunut tänä keväänä uuteen Yamaha 90:seen,
      syytä ei tiedä kun ei ole ko. kaveria tavannut -09 kesän jälkeen.

      Itselläni käytössä edelleen -01 vuonna hankittu Suzuki 50efi 4-T.
      Tulpat tuli vaihdettua uusiin ensimmäisen kerran -09 syyshuollon yhteydessä,
      Tosin ulkonäöstä päätellen ei olisi ollut vielä tarpeen. Vaikkakin 3kpl niitä
      16mm NGK-tulppia ei montaa euroa maksanut.
      Ajotunteja tulee kaudessa kuitenkin jonkin verran, kun mökille ei pääse autolla perille, ja aktiivisesti se kevät-kesä-syksy siellä kuljetaan.

      Se mitä tuohon syyshuoltoon tulee niin viime syksynä ostin Motonetista sen Star Brite Jenkkiöljyn (nelari perämoottoreihin 10W-30) ja samanmerkkisen peräöljyn (high performance) ja siihen pullomalliin sopiva täyttöpumppu oli hankittu jo muutamia vuosia aiemmin. Öljynsuodattimeksi sopii Suzuki Alton
      filtteri, jolla hintaa em. kaupassa jotain 5,50eur.
      Monikäyttö-öljyä, Marinevaseliiniä prässi ja makeaa vettä omakotitalon
      vesipostista n.50 litraseen astiaan ja pieni liru Glygolia lasipurkkiin, johon
      laitetaan termostaatti talveksi.
      Eli kokonaisuudessaan tuon 50:sen ruiskunelarin huoltoon paloi rahaa jo ainakin 35-40eur ja muita kuluja varmaankin 3eur edestä. Tosin öljyjähän jäi
      työ tuli tehtyä itse, ja takuulla paremmin ja tunnollisemmin kuin huippuhintaisissa perämoottorihuolloissa. Koneessa käytetään koko ajokauden em. merkin Star Tron lisäainetta, jonka sekoitussuhde on kunnioitettavat 10ml 10l bensiiniä.
      2-T öljyäkin tarvitaan tänäkin kesänä tietysti mm. soutuveneen 3,5heppaseen, moottorisahaan, ja siimaleikkuriin muttei tosin tarvitse olla Evinruden 2-T öljyä.

      • Kohta vene vesille.

        kaipa se E.tecci oli liian tehokas siihen veneeseen, ja olisit kysyny syytä veneilijältä, ennenkun alat täällä myydä susukiasi, josta taidat siitäkin kehuskella omia toiveitasi.

        Esim. Usan merivoimien seal- joukoilla on E-tecit käytössä, ja se on varma ettei siellä rihveleillä ajella.


      • Suzuki 50efi
        Kohta vene vesille. kirjoitti:

        kaipa se E.tecci oli liian tehokas siihen veneeseen, ja olisit kysyny syytä veneilijältä, ennenkun alat täällä myydä susukiasi, josta taidat siitäkin kehuskella omia toiveitasi.

        Esim. Usan merivoimien seal- joukoilla on E-tecit käytössä, ja se on varma ettei siellä rihveleillä ajella.

        Enpä ole päässyt tuota syytä utelemaan, kuten jo aiemmin mainitsin, ja
        missään tapauksessa EN OLE MYYMÄSSÄ "susukiani".
        Se mitä tulee joihinkin USA:n merivoimien moottorivalintoihin, niin eikös siellä
        ollut käytössä jo tämä Evinruden FichtRam loistokone. Tosin valitettavasti ko. kone
        kaatoi koko Outboard Marine Corporationin.


      • Minä ostan E-tecin
        Suzuki 50efi kirjoitti:

        Enpä ole päässyt tuota syytä utelemaan, kuten jo aiemmin mainitsin, ja
        missään tapauksessa EN OLE MYYMÄSSÄ "susukiani".
        Se mitä tulee joihinkin USA:n merivoimien moottorivalintoihin, niin eikös siellä
        ollut käytössä jo tämä Evinruden FichtRam loistokone. Tosin valitettavasti ko. kone
        kaatoi koko Outboard Marine Corporationin.

        Mulla kaveri vaihtoi jamahan E-tecciin, ja sanoi, ettei takaisin vaihtaisi.

        Sulla on tainnu jäädä testit lukematta, ja muutenkin koitat harrastaa jonninjoutavaa uutisointia. Mistähän syystä sitten niitä Fight Ram koneita on edelleenkin käytössä, eikä oo kuulemma vikoja, ennenkuin käyttäjät ovat laittaneet jotain paskaöljyä moottoreihin.

        Taitaa harmittaa, kun E-tec on huolettomin ja kulumattomin moottori:)


    • 4-T (2-T)

      Konehan pitää ostaa omien tarpeiden ja mieltymysten mukaan, mitään
      "paskaa" tai "surkeaa" ei enää tänä päivänä uusista löydy, oli merkki sitten
      mikä tahansa, ainakin näistä tunnutuimmista.
      Itse ajan tällä hetkellä kahdella erikokokoisella nelarilla (eri veneissä) ja
      yhdellä kaksitahtisella ( 2-T tosin soutuveneluokaa).
      Äärimmäistä moottorin kestävyyttä haettaessa nämä uudet 2-T koneet pärjäävät
      varmaankin siinä missä perinteisetkin 2% 2-T öljyä bensiinin sekaan sekoitettavalla liemellä käyvätkin (kunhan kaikki koneen tunnistimet on kunnossa ja softa päivitettynä)
      Valitettava tosiasiahan on kuitenkin se että, vaikka olisi mikä tahansa moottori jossa on öljypohja öljynsuodatin ja siitä öljyn määrästä ja vaihdosta huolehditaan oikealla tavalla, niin on voitelu aivan eri tasolla kuin koneessa jossa tunnistimet tunnustelee ja "ruikkii" voiteluöljyä ikään kuin "lennosta"
      voitelukohteisiin.
      Nämä fanaattiset 2-T vouhottajat voivat kokeilla sitä ihan luonnostaan.
      Esim. sijoittamalla soutuvene sellaiselle kostealle nurmikolle ja heittelemällä sitten vettä ämpärillä kölin alle, samalla soutaen.
      Tai sitten viemällä se vene vaikka n. 1m syvyiseen veteen ja sen jälkeen airoilla eteenpäin, kyllä jälkimmäisessä vaihtoehdossa taitaa pidemmälle päästä.

      • ykä2

        Kyllä vain, selväähän se on että kun kone ui öljyssä niin voitelee paremmin. Tämäkin on sitten taas huomioitu rakenteissa siten, että liukupintojen pinta-ala minimoidaan kitkan pienentämiseksi jolloin etu mentetään.

        Tuon vene vedessä versus ruohikolle vertaukseen taas voisi vastata vaikka siten, että koitappa vetää sitä venettä vaikka puille maihin tai vastaavasti ranturille jossa rullat. Ero on huomattava ja liittyy konetekniikkaan siten, että nelareissa on pääosin liukulaakerit ja kaksitahtisissa vierintälaakerit. Autokin kulkee huomattavasti helpommin kuin reki.

        Tosiasia on, että koneet rakennetaan kestämään sopivasti tunteja ajatellen kaupallisesti. Kummallakin tekniikalla saadaan haluttaessa aikaan paljon pitkäikäisempiäkin laitteita kuin mitä perämoottorissa käytetyillä rakenteilla. Kyse on siis pitkälti tehtaan myyntipolitiikasta ja hinnasta.


    • Aito japsi

      Neljä vuotta ilman vikoja 90 TLDI:llä ja 24 vuotta pelkillä huolloilla vanhalla 15 hv Evarilla. Hyvin ruikkii! Neljän vuoden Mercruiser nelitahtipainajaisen jälkeen kannatan 2t tekniikkaa. Kun ostin Tohatsun painoivat nelarit 40 kg enemmän ja se kyllä kevyessä veneessä tuntuu. Öljyn lisääminen on mielestäni ainoa riesa joka kompensoituu muilla hyvillä ominaisuuksilla. Uistelusta en tiedä kun en sitä tee, mutta wot-ajoa kyllä kestää...

    • TM VUOSIKERTAMIES

      Tätä samaa vouhotusta oli 60-70 luvun TM lehden sivuilla.
      Siellä Warre ja Mosse kuskit vannoivat oman romunsa nimiin ja kuinka kävikään?Tosi asia kuitenkin on että ainakin 2/3 osaa myynnistä on 4t tekniikkaa joka lisääntyy kokoajan.Onse kumma kun Mailman suurimmat tehtaat Honda Yamaha ja Merc ei ole oivaltanut näin loistavaa Eetekkiä.Taitaa olla muuten tämä ainutlaatuinen Eetekki ainut kone joka sammuttaa itsensä kun tulee vikakoodi tietokoneeseen.Ei toivoisi fanaattisimmalle Eetekki vouhottajallekkaan moista syksyn merenkäynnissä...
      Aina on tietty joukko joka haluaa erikoisuuksia ja se suotakoon heille.
      Miksiköhän suurimmat venevalmistajat liittoutuvat miellummin 4tn kanssa kuin ainutlaatuisen Eetekin kanssa?

      • Vaikka 16 tahtisia

        Ostan vasta sitten nelitahti perämoottorin, kun ja jos saavat niistä lähellekkään niin huolettoman ja huoltovapaan, kuin mitä E-tec on.

        Ja koska eivät ole tähän päivään mennessä saaneet, niin tuskin saavatkaan.


    • BMW MIES

      He..he..Sulla on varmaan Warre autona ni ei tarviii vaihtaa öljyä ja säätää venttiilejä....
      Tota samaa 2t kuskit vaahtos 60 luvulla......Onneks ton Eetekin myynti on niin pientä että ei tuu merivartiostolle kauheesti hinaus hommia kun vikakoodi sammuttaa ihmemoottorin...Näin muuten kävi Kipparin testissä tossa jokuvuosi sitten.....

      • E-tec rules

        Ajakoon nelaripellet lahnukoillaan!!


    • Itsellä kokemusta.

      Sama se kuinka monta tahtia on, erot ovat nykyisin ominaisuuksissa niin pienet. Minusta ratkaisevaa on mitä kone maksaa tai mikä on väliraha ja onko paikka- kunnan huolto toimiva. Omalla paikkakunnalla Evarin huolto toimii ja nopeasti, huonoiten toimii Yamahan huolto jossa huoltoajat on kortilla ja mielestäni kallista. Honda, merc ja tohatsu samassa puljussa...Nelari valinnassa painaa usein se ettei enemmistö ole koskaan edes kokeillut uuden sukupolven kasitahtisia, kuten nämä viittaukset Warreen osoittavat. Ja sitten jos jollakin sattuu olemaan tilanne se, että tankkiin laitetaan viinabensiiniä, on paras unohtaa Yamahat ja Hondat. Ainakin Merc tahdista riippumatta ja Tohatsu sietää moisen litkun. Jos samalla rahalla sais valitsisin 90 hv seur. järjestyksessä: E-tec, Honda, Tohatsu. Onneksi jokainen saa itse päättää!

    • Honumies
    • XXXXWWWWYYYY

      Varma asia on että jos toi Eetekki olisi jotenkin erityisen mullistava tai erinomainen niin
      venevalmistajat haluisivat liittoutua sen kanssa koska se lisäisi veneen myyntiä.Näin ei ole käynnyt missään vaan Eetekki on pienten marginaali veneiden perälaudassa.
      Lisäksi Eetekki tekniikka tuattaa isoja ongelmia toteutuksessa pienissä moottoreissa 2-20 hp.Onko kellään oikeesti pitkänajan kokemusta luotettavuudesta?Tiedän monia Hondia ammattikäytössä 1500 tuntia eikä mitään ongelmia.Oma fakta kokemus on Eetekistä hiljaisessa ajossa 2t käry on edelleen olemassa.

      • ykä2

        Olet pitkälti oikeassa arviossasi. Ei Eetek ole mitenkään mullistava, onpahan vaan yksi muiden joukossa, joka kuitenkin sisältää yhden käyttäjän kannalta erillaisen ominaisuuden kuin muut.
        Koneen tietokoneen käskystä tekemä ylimääräisen öljyn syöttö talvisäilytystä varten on mainio ominaisuus, joka mahdollistaa muutaman muun koneen ominaisuuden kanssa ns. määräaikaishuollon venyttämisen muita pitemmäksi.
        Myös koneen osittainen sisäänajo jo tehtaalla yhdistettynä ylimääräiseen öljynsyöttöön muutaman alkutunnin aikana on mahdollistanut sen, että käyttäjän ei tarvitse huolehtia laitteen sisäänajosta, eli uudella koneella voi huolti ajaa myös täysiä, on käyttäjäystävällinen ominaisuus.

        Eetekkien vaihteiston toiminta on koko ryhmän miellyttävintä, mikä on käyttäjän kannalta paljon isompi asia kuin moni tietää, kun ei ole paremmasta kokemusta.

        Ikävää taas on tulppien asentotarkkuus, josta on kyllä käyttäjälle kiusaa, koska ei voi olettaa, että kuluttaja ostaisi nipun tulppia ja toivoisi, että niistä löytyy sopivat omaan koneeseen. Tämä taas pakottaa melkein viemään koneen huoltoon kun tulppien vaihtoaika on edessä.
        Tähänkin löytyy osittainen ratkaisu, eli ostetaan koneen mukana toinen tulppasarja joka asennetutaan koneeseen valmiiksi, jolloin koneessa olleet tulpat jäävät vaihtotulpiksi. Näin päästään 600 ajotuntia eteenpäin.
        Kun tavallinen tallaaja ajelee kesässä 5 - 60 h, pääsee kaksilla tulpilla siis kymmenen vuotta.

        Vesipumpun siipipyörä pitää vaihtaa huolto-ohjelman mukaan kerran 3 vuodessa tai 300 ajotunnin välein. Entinen nyrkkisääntö oli 5 v tai 500 ajotuntia. Nykyisin kun koneita huolletetaan, tämäkin asia liittyy huoltotiheyteen. Jos huolto vuosittain, voidaan siipipyörä vaihtaa 5v välein, huoltovälin ollessa 3 vuotta ei mennäkkään 6v välein siipipyörän vaihtoon vaan turvallisuuden vuoksi vaihto tehdään joka huollossa..
        Tiedän hyvin että nyt moni sanoo, että mun koneessa ei siipipyörää vaihdettu koskaan ja se on iältää yli kymmen vuotta ja hyvin ruikkii... Mutta kun se ruikkiminen loppuu, niin koneesta voi tulla entinen, ainakin reissu loppuu nolosti.

        Olet myös siinä oikeassa, että pienet eetekit antaa odottaa itseään, koska tekniikka tulee näissä koneissa kohtuuttoman kalliiksi.
        Niin kauan kuin kaasarinelarit täyttää pikkukoneissa päästönormit, ei suoraruiskukakstahtareilla ole alueella mahdollisuuksia. Kun nelaritkin joutuvat ruiskutekniikkaan , muuttuu tilanne. Hinnastahan tässä on kysymys.

        Itsellä pyörii perässä eetekki ja pikku Honda. Kokemukset ruiskukoneesta ovat sitä luokkaa, että ei enää ikinä kaasarikonetta.
        Pikku honda on toiminut kohtuullisesti, noin 300h takana, kaksi kertaa kaasarin kanssa vaikeuksia, potkurin murtosokka poikki omia aikojaan 2 kertaa, öljytilavuus liian pieni ja vaihto tosi hankalaa. Nyt kone on alkanut syödä öljyä sen verran, että ei paljon viitsi enää ajaa, öljyn pinnan mittaaminen kun edellyttää koneen nostoa veneestä ja sijoittamista pystyyn, täyttö taas kallistusta, joten ei kivaa. Silti kone on ollut parhaiten toiminut pienkone minun omassa käytössäni ja niitä on ollut useita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4586
    2. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

      Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

      Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe