Meillä sattui vesivahinko. Katolta oli tullut sulamisvedet läpi. Asia on siltä osin kunnossa, että remppa tietysti menee taloyhtiön vakuutuksesta. Asumme vuokralla.
Se mikä tuottaa ongelmia on sijaisasunto.
Eli, jos vuokranantajamme osoittaa meille toisen asunnon vaikka tästä samasta kiinteistöstä, tarkoittaako tämä sitä, että joudumme raahaamaan omaisuutemme sinne, asumaan pari kuukautta ilman internettiä yms ja muuttolaatikoiden keskellä, tämän jälkeen muuttamaan takaisin ja kaikesta tästä ilosta maksaisimme vielä normaalia vuokraa??
Vesivahinko ja sijaisasunto
15
12839
Vastaukset
- Oletan
Mun mielestä...taloyhtiön vakuutus ei korvaa ks.vahinkoa.
Jokatapauksessa, jos ja toivottavasti sulla on kotivakuutus josta voit hakea korvausta muualla asumisesta. Sitä en tiedä että onko vuokranantaja velvoitettu sinulle väliaikaista asuntoa hankkimaan, mun mielestä ei, sitä varten on kotivakuutukset. Joten vuokran joudut maksamaan (sopimuksen mukaan, riippuu vuokranantajasta) ja kotivakuutus maksaa muualla asumisen kustannukset tietyn prosentin mukaan...80-90 % kustannuksista. - täältä:
Suomen kuluttajaliitosta.
Tässä yksi kysymys-vastaus sieltä:
http://www.kuluttajaliitto.fi/index.phtml?s=169
Vuokraamassani asunnossa aloitettiin taloyhtiön toimesta vesijohtojen uusimistyö. Kylpyhuonetta ei voinut käyttää kuukauteen peseytymiseen ja wc:ssä piti käydä yhtiön saunatiloissa. Pitääkö minun maksaa koko vuokran määrä?
Remontin ajalta olet oikeutettu alennettuun vuokraan tai kokonaan maksuttomaan kuukauteen. Vuokranalennuksen määrä riippuu haitan suuruudesta ja siitä kannatta sopia vuokranantajan kanssa.- fsvdsvds
Miten niin taloyhtiö ei korvaa, jos talon ulkorakenteissa on vikaa ja sulamisvedet aikaansaavat kosteusvaurion? Tarkoitit varmaan, että maksaa tietysti remontin, mutta ei korvaa sijaisasuntoa.
Olen ap:n kohtalotoveri. Juuri tänään asunnossa todettin iso kosteusvaurio ulkoseinässä noiden lumien sulamisvesien vuoksi. Iso remppa on tulossa, eikä täällä voi silloin asua. Tarvitaan tosiaan luovuutta asumisongelman suhteen, mutta voi viime hädässä mennä sukulaisten luokse tai vuokrata jonkun yksiön tilapäisesti. Meillä vaan on lapsperhe, joten vähän vaikeampi järjestää.
Itseäni huolettaa kuitenkin ensisijassa se, kuinka nopeasti isännöintifirma saa aikaiseksi aloittaa sen remontin. Nimittäin lähipiirin asiantuntijalta kuulin, että täytyisi korjata se vahinko 1-2 viikon kuluessa sen syntymisestä, tai se voi muuttua vakavaksi luonteeltaan ja paljon vaikeammaksi korjata. Eli hätä kädessä ja pieni epäilys, ettei taloyyhtiö toimi niin nopeasti. - älyhoiälä jätä
fsvdsvds kirjoitti:
Miten niin taloyhtiö ei korvaa, jos talon ulkorakenteissa on vikaa ja sulamisvedet aikaansaavat kosteusvaurion? Tarkoitit varmaan, että maksaa tietysti remontin, mutta ei korvaa sijaisasuntoa.
Olen ap:n kohtalotoveri. Juuri tänään asunnossa todettin iso kosteusvaurio ulkoseinässä noiden lumien sulamisvesien vuoksi. Iso remppa on tulossa, eikä täällä voi silloin asua. Tarvitaan tosiaan luovuutta asumisongelman suhteen, mutta voi viime hädässä mennä sukulaisten luokse tai vuokrata jonkun yksiön tilapäisesti. Meillä vaan on lapsperhe, joten vähän vaikeampi järjestää.
Itseäni huolettaa kuitenkin ensisijassa se, kuinka nopeasti isännöintifirma saa aikaiseksi aloittaa sen remontin. Nimittäin lähipiirin asiantuntijalta kuulin, että täytyisi korjata se vahinko 1-2 viikon kuluessa sen syntymisestä, tai se voi muuttua vakavaksi luonteeltaan ja paljon vaikeammaksi korjata. Eli hätä kädessä ja pieni epäilys, ettei taloyyhtiö toimi niin nopeasti.Sinähän nero olet jos noin äkkiä saat vaurioituneet pinnat kuiviksi ja sitten vaan uutta pintaa tekemään....
Jos ei tiedä mitään, ei kyllä kannattaisi kommentoidakaan.....Pitää myös kuivattaa se lähtökin, eikä vaan sitä alakerran vaurioitunutta osaa..juu sii, muutoin se vesi valuu edelleen ka kosteuttaa uudelleen juuri remontoidut pinnat.
- Evakossa
Omistusasunossani sattui kans viime viikolla vesivahinko, koko keittiö purettiin. Taloyhtiö korvaa kyllä kaikki rakentamisen, materiaalit ja työn mutta väliaikasmajoitus menee mun omasta kotivakuutuksesta. (toivottavasti sullakin siis vakuutukset kunnossa, muuten maksat tilapäisasunnosta itse kaiken) Vakuutusyhtiö on hommaamassa mulle asuntoa, ja siitä pitäisi tänään kuulua. Omavastuu mulla on 150 eur, eli vakuutus korvaa loput. Vakuutusyhtiö pyrkii etsimään "nykyistä vastaavan" asunnon. He kyselivät mitkä mun kriteerit ovat ja sanoin heille että pitää olla tästä samasta kaupungista ja että netti pitää olla. Jos vastaavaa asuntoa ei ole tarjolla niin seuraava vaihtoehto on hotelli, mutta se on vakuutusytiön mukaan ihan se viimeinen vaihtoehto. Yleensä vakuutusyhtiöillä on muutamia asuntoja joihin he sijoittavat vastaavassa tilanteessa olevia asiakkaitaan. Esim Helsingin seudulla on olemassa huoneistohotelleita joissa voi majailla asunon remontin ajan.
- Kiinteistönpitäjä
Vaadi paikkojen kuivattamien mikroaaltokuivauksena. Jos hyvin käy ja kastunut paikka on kohtuullisen kokoinen niin voitte selvitä muutamien päivien remonttivaivalla ilman pois muuttoa. Viikkojen henkäily puhaltimilla on ainakin aivan älytön tapa hoitaa asia.
- päätös tänään
Minulla kävi samoin, kosteus tuli katon kautta makuuhuoneen rakenteisiin, joita taloyhtiön toimesta ja kustannuksella kuivatellaan nyt neljättä viikkoa.
Sain tänään vakuutusyhtiöltäni päätöksen, jonka mukaan vesikattorakenteiden läpi tuleva kosteusvahinko ei ole sellainen vahinko, mikä korvattaisiin kotivakuutuksestani. Eli - joudun siis itse maksamaan hotellissa viettämäni yöt, onneksi olin siellä vain neljä yötä.
Seuraavaa asuntoa en osta ylimmästä kerroksesta!- evakossa
Saattaa olla että vaikka makuuhuone on pois pelistä asunnossasi niin siellä kuitenkin pystyy asumaan, vedet tulee, wc toimii ja keittiö toimii. Se ei liene lueteltu sellaiseksi haitaksi joka estäisi kokonaan asunnossa elämisen. Toista se on kun keittiötä ei ole, ei liettä tms... Yleensä keittiö ja wc-remonttien ajaksi vakuutusyhtiö korvaa tilapäismajoituksen mutta he eivät ensisijaisesti hotellia korvaa vaan esim huoneistohotellin tai vastaavan edullisemman asunnon (kuin hotelli). Joten ennen kuin korvausasiat on kunnossa niin ei kannata sännätä hotelliin, maksumieheksi siinä itse joutuu.
- koti kuivaksi
Pakko oli uskoa kun kattovuodon takia kastunut 40 cm paksu tiiliseinä mikrokuivatettiin viikonlopun ympäri. Loppuviikosta pari päivää oli siniset ja hopeiset Elmatec laatikot seinällä ja mies niitä siirteli puolen tunnin välein. Maanataina mitatiin kosteus pintamittareilla ja pantiin porareikämittarit tasaantumaan. Tasoitus aloitettiin saman tien. Tiistaina varmistettiin lukeamat porareikämittareista ja remonttiporukka sai luvan jatkaa työtä.
Homma oli valmis keskiviikkona. - nikkaminna
Minä en ole hakenut vakuutusyhtiöltä korvauksia, kun kotivakuutuksen papereissa lukee, että pitkän ajan kuluessa tapahtuneesta kosteusvauriosta aiheutuneita kustannuksia ei korvata. Päättelin tämän koskevan myös tilapäisasunnon vuokraa, mutta en tiedä pitäisikö silti kokeilla tikulla jäätä...
- tarja
Jos vuokralainen joutuu muuttamaan asunnosta pois ja vakuutusyhtiö korvaa sijaisasunnon kustannukset. Pitääkö vuokralaisen kuitenkin maksaa vuokra normaalisti?
- Asukki Jukka
Jos asunnossa ei voi asua, niin ei siitä vuokraakaan makseta. Ainakin alennus vuokraan on reilu, jos siellä voi kuitenkin tavaroitaan säilyttää.
- Nuutti 3+2
Kanssa huolestunut lapsiperhe kyselee asiaa kosteusvauriosta joka oli asunnossa valmiina kun muutto oli tehty. vaadittiin kosteusmittausta ja todettiin koko saunan ja suihkuhuoneen kosteusvaurio. Nyt isännöitsijä soitti tulosten tulleen ja haluavat aloittaa remontin ja meidän pitäisi olla kuukausi pois asunnosta. Ei suihkutiloja käytössä ( uimahallia) pitäisi käyttää ja väliaikaista asuntoa he eivät kustanna. vakuutus ei korvaa, koska vaurio ollut jo tiedossa ja ei ole syntynyt kuukaudessa. Mihin siis lasten kanssa? kuka on korvausvelvollinen?
- pokara
Ok-omistajan on syytä seurata vesivahingon purku ja korjaustoimia tarkasti. muutama vuosi sitten meillä oli putkivuoto joka kasteli noin 40 neiötä lattian ajta.L&T hoiti kosteusmittaukset ihan ok mutta kun tuli purkuryhmä niin selvisi että heillä on puutteelliset tiedot tehtävästä. Työ saatiin käyntiin kun selvisi että osa ohjeista oli jäänyt työnjohtajalle. Työ eteni vaivallloisesti ja parin viikon jälkeen saatiin kuivuri käyntiin. kuivurin poistoputkea soviteltiin kiertoilmalämmityksen ilmaventtiiliin mutta onneksi ehdin hätiin. vahinko olisi tuplaantunut. Tuuletusikkunan kärpäsverkon taakse herrat sen sitten laittoivat ja fylläsivät ikkunan umpeen villaa. Aamulla näin ikkunalaudalla 30 cm jääpuikon ja mietin että annanko seinän kastua vai ruuvaanko kärpäsverkon pois ja vedän putken ulos. Päädyin jälkimmäiseen.
- pokara
jatkoa.. Kun kuivatus oli viimein ohi, tuli L&T:n lasku jossa laskutettiin 64 m suojauspahvia. pahvit jäi minulle halkokasan suojaksi ja sitä mittasin olevaksi vajaa 7m. Jätesäkkirullia oli mennyt oikea määrä ja hintaan 22 euroa kappaleelta. Maksaiskohan ne siwassa 3-4 euroa. Lisäksi työnjotaja oli laittanut laskuun 8 työtuntia joista sitten häneltä kyelin selvitystä.Sain vaan kommentin että mulla on xxxpaljon miehiä alaisina ja yksistään asiakkaaseen yhteydenpitoon menee pari tuntia tällasissa kohteissa. tutkin sitten puhelimeni lokista niiden kolmen yhteyden ajat ja laskin niistä yhteensä noin 6 minuttia.Reklamaation jälkeen tuli uusi lasku joka oli korjattu näiltä osin. vakuutusyhtiö ilmoitti myöhemmim minkä verran oli L&T:n kanssa sopinut lopulliseksi. se oli alkuperäistä laskua melkein 3000 vähemmän
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1802089- 1751771
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1701632Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!
Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys1041425Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise241423- 1031097
Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle
Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su1601059Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän
Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c771053Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi
Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud228876Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,56840