Koulukiusaaminen yleistä

yliopistoissa

Joka viidettä opiskelijaa on kiusattu yliopistossa - Ylioppilaslehti 05/2010 (19.03.2010)

Koulukiusatut ovat korkeakoulukiusaamisen uhreina muita useammin.

“Kiusaaminen on tullut yliopistoon viime vuosina, ja se on lisääntymään päin”, kertoo YTHS:n psykologina 40 vuotta työskennellyt Salli Saari. Saari arvelee, että syynä on arvojen muutos. ”Taustalla lienee kilpailun koveneminen ja yksilöllistyminen. Yhdessä tekeminen on vähentynyt.” Noin viittä prosenttia opiskelijoista on kiusattu korkeakoulussa paljon. Liki 20 prosenttia on kokenut kiusaamista ainakin joskus. Luvut ovat peräisin YTHS:n tekemästä Korkeakouluopiskelijoiden terveyskyselystä. ”Vaikuttaa siltä, että kiusaaminen on yliopistossa jopa yleisempää kuin lukiossa”, kertoo puheviestinnän tutkija Maili Pörhölä Jyväskylän yliopistosta. Pörhölä johtaa laajaa kiusaamiseen keskittyvää tutkimushanketta, jossa korkeakoulukiusaaminen on yksi osa-alue.

Kiusaamisella korkeakoulussa on yhteys sekä koulukiusaamiseen että työpaikkakiusaamiseen. Koulukiusatulla opiskelijalla on muita suurempi riski joutua kiusatuksi myös korkeakoulussa. Puolta korkeakoulussa kiusatuista oli kiusattu jo koulussa. Samoin koulukiusaaja jatkaa usein kiusaamista myös korkeakoulussa ja työelämässä. Roolit voivat säilyä läpi elämän.

Seuraavaksi Pörhölän tutkimushankkeessa selvitetään, minkälaista kiusaaminen korkeakouluissa on. ”Kuvittelisin, että kiusaaminen voi ilmetä piikittelynä ja ilkkumisena tai opiskelijan näkemysten toistuvana tyrmäämisenä. Toinen muoto on varmasti ryhmästä poissulkeminen ja syrjiminen. Kiusattua ei oteta mukaan mihinkään”, Pörhölä sanoo. Yksittäinen loukkaus ei vielä ole kiusaamista. Kiusaamisen määritelmään kuuluu, että loukkaaminen on toistuvaa ja pitkäkestoista. Kiusattu kokee, ettei voi vaikuttaa saamaansa kohteluun. ”Kiusaajan puhuttelu ei aikuisten ihmisten kyseessä ollessa ehkä riitä lopettamaan kiusaamista. Tarvitaan syvälle luotaavia keinoja”, Pörhölä sanoo.

Hänen tutkimuksensa mukaan sekä kiusatuilla että kiusaajilla on puutteita viestintätaidoissa. Kiusatut oppivat ennen pitkää puolustautumaan kiusaajia vastaan, mutta tutustuminen ja ystävystyminen on heille vaikeaa. Kiusaajat puolestaan osaavat vaikuttaa muihin ihmisiin ja tuoda mielipiteensä esille, mutta he eivät ota toisia ihmisiä huomioon. ”Kyse on viestintätaidoista, joita voi opettaa ja opetella”, Pörhölä sanoo.

38

2343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiusattu uhri

      Ylipoistossa opiskelen ja olen huomannut, että varsin erikoisporukkaa on. Muutamien kanssa olen jutellut, mutta jostain kumman syystä suurin osa kaikkooa pois. Olen huomannut näiden tekevän muille samoin ja lopputulos on se, että jokainen on yksin vaikka samoja kursseja joukolla käydään ja samat ihmiset niillä kursseilla on.

      Eräs poikkeus on sillä puoli vuotta juteltiin tunnin alussa, mutta nyt hän ei enää moikkaa. Aivan yllättäen mitä olen ihmetellyt, mutta en ota itseeni sillä näin se elämä menee. Työelämässä tämä on aivan normaalia, mutta kun jää työpaikan juhlista pois niin pois jäänyttä pidetään "poikkeavana" vaikka muuten on aivan samanlainen kuin muu eli elää omaa elämäänsä ja yrittää tehdä työt.

      Itse olen ottanut asenteen, että kusipäivä kaikki tyyni niin ei tarvitse murehtia sillä ystäviä ei saa vaikka mitä tekisi tai miten lukisi tai miten tekisi työnsä. Nykyaika on vain itsekästä aikaa ja siihen on tottutava.

      • -mirkku-

        Entä oletko itse mennyt juttelemaan ihmisille? Vai kyräiletkö nurkassa inhoten muita ja odottaen että he tulevat puhumaan sinulle?

        Kiusaaminen on toki vakava asia, mutta on vähän liioiteltua olla "kiusaaja" sillä perusteella, että juttelee omien kavereiden kanssa eikä yritä olla kaikkien massaluentolaisten kaveri. Toki peruskäytöstapoja ja huomaavaisuutta voi soveltaa kaikkia kohtaan.


      • BTDT
        -mirkku- kirjoitti:

        Entä oletko itse mennyt juttelemaan ihmisille? Vai kyräiletkö nurkassa inhoten muita ja odottaen että he tulevat puhumaan sinulle?

        Kiusaaminen on toki vakava asia, mutta on vähän liioiteltua olla "kiusaaja" sillä perusteella, että juttelee omien kavereiden kanssa eikä yritä olla kaikkien massaluentolaisten kaveri. Toki peruskäytöstapoja ja huomaavaisuutta voi soveltaa kaikkia kohtaan.

        Jos yksi jätetään porukasta pois, niin vaikkei sitä välttämättä kaikissa tilanteissa voi luokitella kiusaamiseksi, niin ainakaan kyseiset ihmiset eivät osaa ottaa toisia ihmisiä huomioon, eli viestintätaidoissa on pahoja puutteita.


    • eräsopiskelija

      olen yliopistokiusaajien uhri

      minua ei oteta mukaan mihinkään, en tykännyt yliopistojuhlista opiskelujen aluksi ja näin ollen minun oletettiin olevan täysi surkimus, haluaisin syödä muiden kanssa, mutta minut potkitaan ulos, ei jutella jne..., kiusaaminen ei ole verbaalista vaan poissulkemista, moikkasin kerran ihan hyvän tavan vuoksi erästä kurssillani ollutta tyttöä, joka tuli bussissa vastaan, näki moikaamisen selkeästi, mutta ei moikannut mua, tuijotti vaan suoraan silmiin?!? uskomatonta käytöstä yliopisto-opiskelijoilta!!! kerran piti mennä tyttöporukalla syömään, juuri kun olin ottanut tarjottimen ja ruoan muut heistä keksivät että menevät syömään toiseen "opiskelijaravintolaan", olisiko se ollut mahdotonta jäädä ensimmäiseen paikkaan, kun olimme jo kaikki jonossa? mistä yhtäkkinen päähänpisto? kursseilla kukaan ei ikinä pyydä/tule istumaan viereeni, olen yksin, ja jos menen muiden luokse, minua ei kuunnella, olen monta kertaa saanut kuulla muilta, "sori mitä sä sanoitkaan?", haluaisin ymmärtää, mutta en ymmärrä enkä tule...

      • joups

        Mutta älä ainakaan ajattele, että niiden käytös olisi sun vika. Ehkä niillä on jotain henkisiä ongelmia ja ne puretaan suhun?


      • aktiivikatsekontakti

        Itselläni oli lukioaikaan samanlainen kokemus, että luokkakaverini tuli kaupungilla vastaan ja moikkasin häntä, mutta hän katsoi hetken ja käänsi päänsä pois. Puolen vuoden opiskelun jälkeen hän ei muistanut nimeäni, kun joutui sitä erästä asiaa varten kysymään. Lukiossa ensimmäisellä luokalla ollaan (minun aikanani) niin tiiviisti yhdessä, että kaikkien nimet tietää viimeistään kahden viikon jälkeen. Tämä tyttö kuului ns. koulun kermaan ja hän sen todella näytti katsomalla "taviksia" nenän varttaan pitkin. Jos joskus olen palkkaamassa henkilöä tehtävään, jota hän hakee, on aivan varma, ettei hän sitä paikkaa tule saamaan hyvästä koulutuksesta ja kokemuksesta huolimatta - sillä hän ei luonteeltaan ja ajatusmaailmaltaan ole sopiva henkilö työyhteisöön. Vaikka tästä onkin kauan aikaa, mistä minä epäilisin hänen muuttuneen. En minä epäile hyvien lukioaikaisten kavereidenikaan muuttuneen, vaikken heitä olisi vuosikausiin nähnyt.

        Yliopistossa aloitusryhmässäni oli poika, joka heti vaikutti kovin hiljaiselta ja aralta. Hän ei koskaan osallistunut mihinkään opiskelijarientoihin, istui aina yksin, söi aina yksin, en koskaan nähnyt hänen olevan kenenkään kanssa tai juttelevan kenellekään. Yhden kerran kuulin hänen kysyvän luennon jälkeen opettajalta jotakin ja hänen äänensä kuulosti aivan erilaiselta kuin olisi voinut kuvitella - ei siis kuitenkaan mitenkään oudolta - en vain ollut koskaan aiemmin kuullut sitä! Olen kohteliaisuuttani ja hyvien käytöstapojen mukaisesti lukemattomia kertoja tervehtinyt tätä poikaa ääneen sanomalla terve, hymyilemällä, nyökkäämällä päätä, ottamalla katsekontaktia, mutta kertaakaan en ole saanut minkäänlaista vastausta. Hän vain katsoo minua, muttei tervehdi takaisin. Minä tunnen itseni varsin hölmöksi. Kaksi ensimmäistä vuotta yritin ottaa edes pienen ensi kontaktin, mutta sitten luovutin.


    • --------------------

      "Kiusaamiselle ei useinkaan löydy selkeää syytä. Se on kypsymättömän ja heikon ihmisen tapa käyttää näennäistä valtaa toisia ihmisiä kohtaan. Kun kiusaamisen on kerran aloittanut sitä on vaikea lopettaa. Kiusaamisesta tulee ajanvietettä, jossa kiehtoo vallan tunne ja itsensä paremmaksi kuvitteleminen. Kiusaaja tuskin kunnioittaa itseään tai muita ihmisiä, sillä muuten hän ei haluaisi aiheuttaa kärsimystä läheiselleen.

      Tutkimusten mukaan parhaimmaksi tavaksi suhtautua kiusaamiseen on se, että näyttää siltä ettei välitä. Kiusaamiseen vastaaminen samalla mitalla takaisiin saa kiusaamisen kierteen vain jatkumaan. Kiusaaja toivoo, että kiusattu reagoisi jollain tavalla: itkemällä, suuttumalla tai hermostumalla ja nuo reaktiot saavat kiusaamisen jatkumaan - siitä tulee mukava sirkushuvi. "


      http://jnor.joensuu.fi:81/virtuaalipsykologia/kiusaaminen.htm

      • Kokeiltu on.

        Ei todellakaan toimi. Kiusaaja vain innostuu, kun saa toisen latistettua, tai ärsyyntyy, kun ei saakaan aikaan mitään reaktiota. Ja kiusaaminen jatkuu.


      • Ei näin.

        Ei toimi. Juuri tuota yritin, mutta kiusaaminen ei todellakaan loppunut.


    • sampsa_

      sympatiaa taas muille! Koettu on. Vaikeata vain todellakin uskoa, että vielä yliopistossakin on tälläistä meininkiä. Luulisi jo, että lukiossa olisi eroteltu kypsät ja kypsymättömät ihmiset. Vielä uskomattomampaa on se, että koulukiusattuja opiskelijoita olisi joka viides. Pitäisiköhän meidän ulkopuolisten perustaa oma ryhmä, jolla menisimme yhdessä luennoille ja syömään. Jos kerran luku on noin suuri niin miten me yksinäiset löytäisimme toisemme? Ideoita?

    • eräsvain

      sitä ihmetellään, mistä opiskelijoiden huonovointisuus kumpuaa. Suomalaisten "johtoasema" itsemurhissa, masentuneisuudessa ja viinassa ei olekaan mikään yllätys. Toivottavasti koulusurmat eivät ainakaan etene yliopistoon, mutta en olisi yllättynyt, jos sielläkin ilmenisi tulevaisuudessa niitä!

      • ...niinpä

        myös kiusaajan kannalta. Mikä heidän elämässään on huonosti. Heikko itsetunto ja hylätyksi tulemisen pelko kiusaajaan liittyy, mitä muuta? Miten kehittää yliopistosta sellainen paikka, jossa epävarmuus olisi hyväksyttävämpää?

        Henkisesti vahva ja tasapainoinen ihminen ei kiusaa, se on selvä.


    • opiskelijapoju

      Minusta yllättävä tieto, sillä itse olen huomattavan harvan henkilön kanssa puhunut yliopistolla neljän vuoden aikana, joten periaatteessa mahdotonta tulla kiusatuksi, kun ei edes kommunikoi kenenkään kanssa... ja itsehän en yritä koskaan keskustelua avata.

      • ------------------?

        kiusaaminen on yliopistossa yleisempää naisten keskuudessa


    • hämmentynyttt

      Joo, oli todellakin yllätys tuo yliopistomaailma. Ajattelin, että on mukavaa mennä yliopistoon, kun siellä kaikki ovat niin suvaitsevaisia, että voidaan varmasti tehdä porukalla kaikkea kivaa, ja kaikki otetaan huomioon. No, kuinkas kävikään, meidän luokalle muodostuu sellainen kuppikunta, joka tahallaan jättää muut ulkopuolelle ja syrjii.. Itseäni ei ole koskaan kiusattu ennemmin, ei syrjitty tai mitään, on ollut paljon kavereita, en voi ymmärtää..

      • Arvosta itseäsi :)

        Älä anna sen vaikuttaa itseesi, ole positiivinen ja avoin. Elämää on usein enemmän yliopiston ulkopuolella ;)

        Työelämässä on helpompi tutustua yhteisten työtehtävien kautta.


    • 13+13

      Tervetuloa yliopistoon rakkaat fuksit! ;)

    • vaikuttaa

      Kotikasvatuksen lisäksi koulun vaikutus kasvattajana korostuu yhä enemmän yhteiskunnassa. Kun vanhemmilla on jatkuva kiire tai välinpitämätön asenne lapseen, koulun apua tarvitaan. Aho ja Laine kirjassaan Minä ja muut tuovat esille, että ryhmän "pomot" ovat koulukiusaajia, ryhmän alistetut kiusattuja.

      Tämänhetkisessä "postmodernissa" yhteiskunnassa yksilöllisyys kuuluu mm. kasvatukseen ja koulutukseen. Transmodernismissa on yhteisöllisyys (Simo Skinnari: Pedagoginen rakkaus). Kognitiivis-konstruktiivisesta oppimisesta ja opetuksesta pitäisi hänen mukaan siirtyä humanistiseen tai sosiaalis-konstruktiiviseen oppimiseen ja opetukseen.

    • 009009
    • 11+4

      Mitä mieltä olette ryhmäkiusaamisesta? Omassa suuntautumisvaihtoehdossa on 10-20 opiskelijaa, jotka harrastavat kiusaamista. Ryhmän ulkopuolisia opiskelijoita näkee yhä vähemmän luennoilla. Myös luennoitsijoille osoitetaan väheksyntää.


      Onko tuttua muille?

    • Uhrin syyllistäminen

      Tässä linkki tutkimukseen, jossa on selvitetty miksi kiusataan, ketä kiusataan, kuka kiusaa...

      http://personal.inet.fi/koti/olli.stalstrom/hamarus.html

      "Kiusaajat kertoivat itsestään, että he ovat ”johtajatyyppejä”, jotka haluavat kontrolloida muita ja saada muut toimimaan haluamallaan tavalla. Kiusaajat olivat aktiivisia toiminnan ideoijia ja juttujen kertojia. Heillä oli ensimmäisenä ehdotus siitä, miten pitäisi toimia. He myös tekivät ehdotuksia siitä, miten toimittaisiin. Muiden hallinta tuotti heille mielihyvää ja sen kautta he kontrolloivat sosiaalisia suhteita luokassa. Osalla kiusaajista oli selkeä tietoisuus siitä, mitä he haluavat: he tavoittelivat suositun asemaa luokassa tietoisina siitä, miten sen voi saavuttaa.

      Kiusaaja saattoi olla show-mies, joka haki huomiota tai älämölö-tyyppi, joka on jatkuvasti äänessä. Toisaalta varsinkin tyttökiusaaja voi olla luokan keskuudessa erittäin suosittu oppilas. Kiusaaminen voi perustua kilpailuun suosiosta jonkun toisen tytön kanssa.

      Kiusaaminen liittyy vallan tavoitteluun. Normin vartijalla on valtaa määritellessään normaalin ja epänormaalin. Normien vartiointi ja luominen antavat niiden vartijoille valta-aseman.

      Erittäin tärkeä havainto Hamaruksen tutkimuksessa kiusaamisen ennaltaehkäisyä ajatellen on havainto, jonka mukaan kiusaaja vain esittää kovaa mutta ei ole todellisuudessa kova, vaan heikko. Kiusaajan syiksi mainittiin usein pelko. Kiusaaja pelkää, että häntä kiusataan, ellei hän kiusaa.

      Niinpä kiusaajalla saattaa olla sama ominaisuus, mistä hän kiusaa toista oppilasta. Häpeän pelkääminen tai koetun häpeällisen tilanteen kostaminen mainitaan kiusaamisen syyksi. Aiemmin on saattanut tapahtua jotain, jonka oppilas on kokenut alentavaksi (poika on esimerkiksi hävinnyt tappelun), ja tästä seuraa että hävinnyt oppilas alkaa kiusata tilaisuuden tullen voittanutta oppilasta nöyryyttääkseen hänet.

      Yksinäisyyden on todettu edesauttavan kiusaamista, kun ei ole ystäviä, jotka puolustavat. Nuorten kulttuuriin kuuluvat sosiaalisuus ja seurallisuus. Yksin käveleminen tai tovereista erilleen vetäytyminen ei tuota yhteisöllistä suosiota. "

      "Kiusaajalla on voimakas tarve tehdä kiusaamisesta kiusaajan kannalta hyväksyttävä asia ja siten välttää pahennusta. Tähän kiusaaja käyttää kahta strategiaa, viitekehyksen vääristelyä, ja toisaalta vähättelyä ja selittelyä. Viitekehyksen vääristelystä on kyse silloin, kun kiusaaja kuvittelee kiusatun aikeet hyökkääviksi ja tulkitsee hänen käyttäytymisensä tästä lähtökohdasta. Näin kiusaaja saa syyn kiusaamiseensa. Tätä mekanismia kutsutaan myös nimellä ”blaming the victim” eli uhrin syyllistäminen.

      Usein myös kiusaaja pyrkii ärsyttämään eli provosoimaan uhriaan ja toivoo, että tämä menettäisi itsehillintänsä. Tällaisessa tilanteessa kiusatun rauhanomainenkin käyttäytyminen saatetaan tulkita vihamieliseksi. Itsehillintänsä menettänyt kiusattu on usein menettänyt pelin ja kasvonsa. Kiusaaja saa siitä näennäisen todistuksen siitä, että on ollut oikeassa alusta pitäen. Pahimmassa tapauksessa kiusattu saattaa raivostua ja ryhtyä väkivaltaiseksi, ellei pysty saamaan apua.

      Kiusaamisessa on kyse myös valtataistelusta. Rutinoidussa ja ohjatussa yhteydessä vallan jakautuminen on selvää eikä aiheuta ongelmia. Vasta silloin kun syntyy epävarmuutta vallasta, tilanne kehittyy kiusaamiseksi. Kiusaaminen on peliä epävarmuudesta tietyssä tilanteessa. Tässä epävarmuudessa oleellista on eri pelaajien erilaiset kyvyt pelata peliä.

      Hamaruksen siteeraaman Olweuksen mukaan kiusaajalla on halu päteä ja hallita muita. Hän on aggressiivinen, eikä juuri tunne empatiaa muita kohtaan. Uhri on usein fyysisesti kiusaajaa heikompi, epävarma, ahdistunut tai puolustuskyvytön. Uhrin pelokas, avuton tai ahdistunut käyttäytyminen ruokkii kiusaajan ylemmyyden tunnetta, pätemisen tarvetta ja kostotaipumusta.

      Kiusaaja saa omasta käyttäytymisestään mielihyvää ja hän kannustaa muitakin kiusaamaan, mikä vahvistaa edelleen kiusaajan käyttäytymistä. Ryhmän muut jäsenet sortuvat helposti kiusaamaan kiusaajan uhria, koska uhri on turvallinen kohde. Jatkuvan kiusaamisen seurauksena syntipukista tulee niin surkea, että hän on useimpien mielestä ansainnut rangaistuksensa. Vähitellen kukaan ei halua olla tekemisissä kiusatun kanssa, koska pelkona on ryhmän hyväksynnän menettäminen. Tällainen kehä johtaa kiusatun eristämiseen yhteisöstään. Uhri on itse leimattu syylliseksi tilanteeseen. "



      Hämmästyttävää, miten tuttua.

    • inhottava paikka

      yksi syy on ehkä naisvaltaisuus. pojat kiusaa enemmän nyrkein ja se jää peruskouluun. naiset kiusaa akkamaisilla tempuilla, just syrjimällä ja halveksumalla. tietysti koulumaailma suosii naismaisia poikia jotka on sit yliedustettuina yliopistossa ja käyttäyvät kuin naiset

      • 11+19

        Tai yliopiston pojat ovat naisten vietävissä? Yleensä kiusaamisrykmenttiä organisoi yksi tai useampi nainen, jotka jostain syystä ovat tyytymättömiä itseensä ja elämäänsä. Surullista, että siirtävät saman "perinteen" mukanaan työelämään.


    • Tunturin Saana

      Uusi nimi vain samalle asialle:
      jos luet noita yksinäisyys-aiheisia ketjuja niin samat jututhan siellä on. Joku on vain keksinyt nimittää nyt tuota yliopiston jäyhää ja epäsosiaalista menoa kiusaamiseksi.
      Aivan samaa paskaa se on, halusi sitä kutsua yksinäisyydeksi tai kiusaamiseksi.

      • 20+18

        Parhaissa tutkijoissa on muusta maailmasta eristäytyneitä, joten erakkoluonne ei ole yliopisto-opintojen este. Sille ei opiskelija itse voi mitään, jos osa opiskelijoista alkaa määrittää rajoja millainen jokaisen tulee olla ja miten käyttäytyä. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että se johtaa koko yhteisön pahoinvointiin.

        "Kiusaaja saa omasta käyttäytymisestään mielihyvää ja hän kannustaa muitakin kiusaamaan, mikä vahvistaa edelleen kiusaajan käyttäytymistä. Ryhmän muut jäsenet sortuvat helposti kiusaamaan kiusaajan uhria, koska uhri on turvallinen kohde. Jatkuvan kiusaamisen seurauksena syntipukista tulee niin surkea, että hän on useimpien mielestä ansainnut rangaistuksensa. Vähitellen kukaan ei halua olla tekemisissä kiusatun kanssa, koska pelkona on ryhmän hyväksynnän menettäminen. Tällainen kehä johtaa kiusatun eristämiseen yhteisöstään. Uhri on itse leimattu syylliseksi tilanteeseen."

        Toivottavasti ensi syksynä jokainen omalta osaltaan edistää uusien yliopisto-opiskelijoiden sopeutumista, eikä päinvastoin.


    • hämmentyny

      Ketjun alussa joku puhui siitä että jäi ulkopuolelle kun ei käynyt juhlissa. Mä aloitin viime syksynä yliopiston joitakin vuosia muita fukseja vanhempana, en tiedä sitten ovatko toiset luulleet että kuljen jotenkin nokka pystyssä, mutta olen yhden mielestäni aika oudon ja hölmön jutun huomannut. Nimittäin sen, että moni ihminen pienessä ainejärjestössäni ei ole puhunut minulle mitään ennenkuin on nähnyt minut humalassa. Sen aikana ja jälkeen kyllä on sopinut moikata ja muutenkin höpötellä. En tykkää juoda itseäni humalaan usein, joten tämän on ihan selvästi huomannut niiden harvojen kertojen yhteydessä. Ja itse olen kyllä yliopistolla katsonut ihmisiä silmiin, hymyillyt, moikkaillut. Useimmat ovat olleet varautuneita ennenkuin ovat tosiaan minut humalassa nähneet. Onko se suomalaista luonteenlaatua vai annanko vain selvinpäin jotain outoja viboja joista kaikki eivät ole saaneet selvää mikä olen naisiani, tiedä sitten.

      Olin kyllä koko perskoulun ajan koulukiusattu ja syrjitty ja jonkin verran yhä jännitän ryhmässä olemista tms vaikka siitä kaikesta on vuosia. Ehkä sen minusta näkee, tai sitten tulkitsevat jännittämiseni väärin, ylimielisyydeksi tai jotain. En tiedä. Onneksi olen kohtuullisesti alkanut päästä "piireihin", mutta todella outoa että se on suurelta osin tullut jonkun sellaisen asian kuin kääliöinnin kautta.

    • Pakkoruotsitettu

      Suomen koulutusjärjestelmä harrastaa systemaattista koulukiusaamista! Vai miten muutoin voi kuvailla täysin turhan pakkoruotsin väkisinopetusta koko kansalle?

    • Valoja päälle

      Kaikki johtuu vain suomalaisten yleisesti huonosta itsetunnosta. Suppeakatseiset kiusaajat tuntevat olonsa paremmaksi, kun höykyttävät toisia, kun taas kiusatut reppanat eivät taas huonon itsetuntonsa ja yleensä huonompien sosiaalisten taitojensa ansiosta pysty puolustautumaan kiusaajilta ja vaipuvat epätoivoon yhä pienempien vastoinkäymisten seurauksena, kun positiivisella asenteella tai pelkällä olankohautuksella piikittelystä tai "syrjimisestä" selviäisi huomattavasti helpommin. "Miksi juuri minä?"-itku tai erakoituminen ei auta.
      Vika on siispä kummassakin osapuolessa.

      • Hahhah...

        Osuvastipa nimimerkkisi on Valoja päälle, voisit aloittaa vaikka valojen sytyttämisestä omassa päässäs :D Oletpa tyhmä kun viitsit väittää että on jotenkin kiusattujenkin vika että heitä kiusataan. Kiusaaminen ei ikinä oo kiusatun "syytä". Vaikka olis maailman paskoin itsetunto niin ei se oikeuta ketään potkimaan henkisesti tai fyysisesti, ja ootkohan tullut ajatelleeksi et usein kiusatuilla on huono itsetunto just siksi että niitä on kiusattu?

        Tietenkin hiljainen ja syrjäänvetäytyvä saattaa olla ns. helppo kohde, koska kiusaajan silmään näyttää että sellaista on helpompi tölviä, mutta ei se silloinkaan ole sen kiusatun vika. Kyl kaikilla ihmisillä pitäisi olla oikeus saada olla rauhassa luonteestan riippumatta. Silloin on jos joku kokee tulevansa kiusatuksi vain siksi että ei itse ota kontaktia muihin ja muut eivät tule puhumaan niin omassa käytöksessäkin voi olla petrattavaa - ei voi aina olettaa muiden tekevän aloitteita ja puhumattomuus voidaan tulkita virheellisesti ylimielisyydeksi, vaikka kyseessä olisi ujous. Mut suoranaisesta kiusaamisesta ei voi kiusattua syyttää.

        Etkä ilmeisesti oo lukenut tätä keskusteluakaan kunnolla, koska juuri tuolla joku kiusattu sanoi että ei toi suosittelemasi kiusaajan huomiotta jättäminen auta vaan kiusaaminen senkun jatkui. Jos kiusaaminen on tosi rankkaa ja ei ole ketään ystäviä, paljonpa siinä joku positiivinen asenne-lässynlää auttaa. Ei meikäläisen positiivinen asenne mitään jeesannut peruskoulussa, kun ketään ei kiinnostanut muuta kuin kiusata vaikka miten yritin lähestyä muita ja olla ystävällinen kuvitellen et siihen vastataan ystävällisyydellä. Eli suosittelen ettet sössötä nk. viisauksiasi asioista joista et ilmiselvästi tiedä mitään :D


    • Olkaa fuksien tukena

      Kiusaaminen on yliopistolla arkipäivää. Olen nähnyt, että henkilökunta menee siihen mukaan. Jopa professorit.

    • syvältä

      Sanoisin että lapset kiusaa, aikuiset käyttäytyvät haitallisesti toisiaan kohtaan, koko tutkimus tietoista ihmisten väärin personointia ja sekin on yksi haitallisesti käyttäytyvän ihmisen piirteistä. Otetaan malli jostain intuitiivisesti saman kaltaisesta tilanteesta .. ähh en viitsi kirjoitaa ajatella mutta sanon että tämä teksti yritää pitää tietynlaiset ihmiset harhassa. En tiedä miksi, mutta niin se tekee, sillä poiskin voi kävellä ja sanoa etten pidä teistä. En tiedä onko tällaisten tekstien kirjoittajilla joitain pyrkimyksiä jokin stratekia ja päämäärä miksi he haluavat tietyn laisten ihmisten pysyä harhassa, vai ehkä kirjoitaja on omassa harhassaan.

    • ex-kiusattu

      Minua on kiusattu ala-asteella ja yläasteella, mutta ei lukiossa tai yliopistossa.
      Ihmiset ovat kypsyneet paljon yläasteen jälkeen. Missä tiedekunnissa teitä on kiusattu? Onko siinä jotain elitismiä takana?

      • 18+9

        Aloituksessa luki: "Liki 20 prosenttia on kokenut kiusaamista ainakin joskus. Luvut ovat peräisin YTHS:n tekemästä Korkeakouluopiskelijoiden terveyskyselystä. ”Vaikuttaa siltä, että kiusaaminen on yliopistossa jopa yleisempää kuin lukiossa”

        Aika laajasta ilmiöstä kyse.


      • 4+16

        Lääketieteellisessä. Tutkimusten mukaan siellä vasta kiusataankin.


      • 106
        4+16 kirjoitti:

        Lääketieteellisessä. Tutkimusten mukaan siellä vasta kiusataankin.

        vois kuvitella että aloilla, joihin pääsee eniten hikareita, kiusataan eniten. sillä perusteella, että heitä on kiusattu siihen asti ja nyt sitten on heidän vuoronsa. ihan samalla lailla kuin hikarit alkaa juhlimaan siinä vaiheessa (yliopistoon päästessään ) kun ne teineinä bilettäneet alkaa jo hiljentää tahtiaan.


      • Joukkoälyä
        106 kirjoitti:

        vois kuvitella että aloilla, joihin pääsee eniten hikareita, kiusataan eniten. sillä perusteella, että heitä on kiusattu siihen asti ja nyt sitten on heidän vuoronsa. ihan samalla lailla kuin hikarit alkaa juhlimaan siinä vaiheessa (yliopistoon päästessään ) kun ne teineinä bilettäneet alkaa jo hiljentää tahtiaan.

        Se ei selitä kuin osan kiusaamisesta. Olen opiskellut linjalla, jonne pääsee heittämällä sisään, siellä oli surkea ilmapiiri ja kiusaaminen yleistä. Siinä joukossa tyhmyys tiivistyi.


    • 16+1

      Kiusaaminen johtuu aina kiusaajien epävarmuudesta ja halusta olla sairaalla tavalla "vallassa" ja esillä.. muka "suosittu". Surullista että suuri osa ihmisistä tosiaan sitten seuraa tällaista vallantavoittelijaa, kun haluaa olla mukana "porukassa".

      Huh, en ikimaailmassa tahtoisi kuulua sellaiseen porukkaan, jossa hyväksytään "ulkopuolisten" kiusaaminen! Sellaiset porukathan ovat pelkureita täynnä. Kukaan ei uskalla asettaa vahingoittavaa käytöstä kyseenalaiseksi, koska pelkää jäävänsä yksin. Sitten nauretaan mukana kiusaamisen uhrille. Säälittävää..

      Kiusaaminen loppuisi, jos tarpeeksi moni sivustaseuraaja sanoisi kiusaajalle että "mitä ******** sä oikeen teet? Toi on tosi säälittävää." Kiusaajat joutuisivat lopettamaan huonon käytösen, jos muut eivät hyväksyisi sitä.

      • 7+5

        Olen sinun kanssasi täysin samalla linjalla. Olen tullut töissä ja yliopistossa kiusatuksi, koska olen puolustanut kiusattua ja vältellyt kiusaajia. Se ei ole ollut helppoa, voin sanoa, mutta tunsin ja tunnen edelleen tekeväni oikein. Tosin sen olen myös havainnut, että kiusatusta tulee nopeasti kiusaaja, jos olosuhteet ovat otolliset...

        Harmikseni myös professorit, joiden luulisi olevan yliopiston viisain taho, menevät kiusaamiseen mukaan. Onneksi on vielä olemassa ihmisiä, jotka ovat sydämestään viisaita. Sitä viisautta ei hankita koulutuksen avulla.

        Pidetään reilua henkeä yllä niin työelämässä kuin yliopistolla!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe