Vieläkö syöt puurosi voisilmällä?

voita pitää olla

Kyllä, syön kaurapuuroni voisilmällä. Olen kysellyt lääkäriltä, että onko mulla sepelvaltimotautia. Kaikki väittävät, ettei ole. Sydänklinikalla lääkäri äänähti, ettei sulla ainakaan ole sepelvaltimotautia. No hyvä, vaikka voista en olekkaan luopunut, en ole vaihtanut kevyttuotteisiin.

56

1091

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • geenit.

Vaikka minulla onkin vahvat Itä-Suomen geeniperinnät, niin voihin olen vaihtanut iästäni 65 huolimatta.

Ikä ratkaisee paljon ja tänne tuntuvat kirjoittelevan nuoremmatkin.

Suvussani on niin isän kuin äidin puolelta sepelvaltimo tautia, joten pelkoakin pitäisi olla ihan omasta takaa, kuten tupakoinnista. Äitini kuoli keuhkosyöpään ja isäni sairastettuaan pitkään sepelvaltimotautia sai mielestäni ihanan kuoleman. Ei sanaakaan, kun kallistui vuoteelleen ja se oli siinä, se kuolema. Ei tuskan huutoja, ei vahvoja stytostaatteja.

Näin on menneet myös äitini veljet, kun taas isäni sisaruksilla on ollut jos jonkinlaista syöpää.

Itselläni on toivomus kuolla pian ja kivuttomasti, koska minulla ei ole "turvapaikkaa", kuten näillä mamu-mummoilla. Minua ei tule lapset, eikä sukulaiset hoivaamaan. Olisin yhteiskunnan armoilla, mikäli en itsestäni jaksaisi huolta pitää.

Armokuolemaa kaipaisin Suomeenkin, mutta kai täytyy joku paperi kirjoittaa, että se hoidetaan huomaamattomasti, kuten mamujen muutto suomen laadukkaiden hoitojen piiriin. Heitä ei todellakaan uskalleta jättää roikkumaan jonojen jatkoksi hoitoon pääsystä.

• Anonyymi

Voin maku on todella hyvää, ja itsekkin syön sitä voileivän päällä käytän aina myös leipoessa ä

• non-rec

Miltä maistuisivat vaikkapa muikut jos niitä ei paistaisi oikeassa voissa? Eivät ainakaan yhtä nautinnollisen hyvältä. Voita on meidän taloudessa aina. Useimmat kevyt/lätt-tuotteet ohitan, mutta leivälle pistän balansiaa... ja paistamisessa käytän usein öljyä - ruoasta riippuen.

Juuri pari päivää sitten hotellissa aamiaisella pistin ruispuuroon voisilmän, en toki aina. Voi on hyvä perinteinen ruoka-aine, sitä on turha kammoksua esim. suuren rasvapitoisuuden vuoksi. Kevyttuotteet saattavat olla vähemmän terveellisiä. Oman järjen käyttöä kannattaa jatkaa, eikä mennä mukaan kaiken maailman "terveysvouhotuksiin".

• Anonyymi

Minä paistan muikut sellaisenaan itselleni monitoimiairfryerillä. pikkuisen sipaisen laitteen vuuan pohjalle pehmeät öljyt oivariinia ja sitten muikut paistumaan, samalla kypsenee peruna-, porkkana- ym juureslohkot ja hyvää tulee . N. 15 - 20min ja lounas on valmis. Pieniä muikkuja on lähes aina pakasteessa ja niitä ei edes tarvitse sulattaa ensin.

• i_a

Eihän talkkuna ilman voisilmää maistu miltään... Samoin kalat jos ei paista voissa!!!

Ps. Olin varjoainekuvauksessa pari vuotta sitten ja mm. sepelvaltimoni oli täysin puhtaat!!!

• talkkunaa

Kerro ja opasta minkälaista talkkunaa sinä syöt, kun voita silmään laitat?

Minä olen tottunut syömään sitä hienoa talkkunajauhopuuroa, jota ei keitetä, vaan laitetaan suoraan lautaselle, ja piimää tai jugurttia sekaan. Sekoitetaan puurmoaiseksi ja syödään. En ole kuuna kullan päivänä kuumennettua talkkunaa syönyt. Olisikin mukava maistaa ja syödä. Käykös siihen mikä talkkunajauho tahtojaan?

• ruskea puuro
        talkkunaa kirjoitti:

Minä olen tottunut syömään sitä hienoa talkkunajauhopuuroa, jota ei keitetä, vaan laitetaan suoraan lautaselle, ja piimää tai jugurttia sekaan. Sekoitetaan puurmoaiseksi ja syödään. En ole kuuna kullan päivänä kuumennettua talkkunaa syönyt. Olisikin mukava maistaa ja syödä. Käykös siihen mikä talkkunajauho tahtojaan?

on tyystin erilainen talkkuna. Savo-Kainuu alueella ainakin syödään keitettävää talkkunaa (tunnen myös tuon maitsemasi talkkunajauhon). Etelä-Suomessa en ole keitettävään talkkunaan törmännyt, eikä sitä ole ilmeisesti myytävänä täälläpäin. Itse pidän kummastakin talkkunasta.

• ruskea puuro
        ruskea puuro kirjoitti:

on tyystin erilainen talkkuna. Savo-Kainuu alueella ainakin syödään keitettävää talkkunaa (tunnen myös tuon maitsemasi talkkunajauhon). Etelä-Suomessa en ole keitettävään talkkunaan törmännyt, eikä sitä ole ilmeisesti myytävänä täälläpäin. Itse pidän kummastakin talkkunasta.

Tietenkin talkkuna syödään voin kanssa. Voin kanssa maistuu hyvältä myös perunapuuro ja monet muut. Minulla ei ole terveydellisiä esteitä käyttää voita, joten käytän sitä huolettomasti. Ainoa mitä rajoitan, on turhat hiilihydraatit. Olen hoikanpuoleinen ja täysin terve.

• talkkunaa
        ruskea puuro kirjoitti:

Tietenkin talkkuna syödään voin kanssa. Voin kanssa maistuu hyvältä myös perunapuuro ja monet muut. Minulla ei ole terveydellisiä esteitä käyttää voita, joten käytän sitä huolettomasti. Ainoa mitä rajoitan, on turhat hiilihydraatit. Olen hoikanpuoleinen ja täysin terve.

Keväällä olis tarkoitus käydä Sotkamossa. Mahtaakohan olla Sillä seudulla saatavana sitä keitettävää talkkunaa. Onko se sellaista karkearakeista?

• ruskea puuro
        talkkunaa kirjoitti:

Keväällä olis tarkoitus käydä Sotkamossa. Mahtaakohan olla Sillä seudulla saatavana sitä keitettävää talkkunaa. Onko se sellaista karkearakeista?

Se on juuri sellaista hieman karkeampirakeista. Edesmennyt mieheni oli kotoisin Sotkamosta ja anoppini keitti meille tuota ruskeaa talkkunapuuroa.

• i_a
        talkkunaa kirjoitti:

Kyseleppäs kauppiaaltasi vaikka Pietolan puurotalkkunaa... Valmistetaan Siikajoella... Tulee oikeaa talkkunapuuroa helpolla...

• Talkkunaa
        ruskea puuro kirjoitti:

Se on juuri sellaista hieman karkeampirakeista. Edesmennyt mieheni oli kotoisin Sotkamosta ja anoppini keitti meille tuota ruskeaa talkkunapuuroa.

Me ollaan tavattu keväisin käydä 2 viikkoo Katinkullassa kylpylöimässä. Ekaviikko mennee aina totuttelluun, ettei tuu kipiäksi, ja toinen viikko on sit vasta täyspainosta kylpylöintiä.
        Sitte täytyy ostaa sitä talkkunaa ja keittää talkkunahuttuu.

• Talkkunaa
        i_a kirjoitti:

Kyseleppäs kauppiaaltasi vaikka Pietolan puurotalkkunaa... Valmistetaan Siikajoella... Tulee oikeaa talkkunapuuroa helpolla...

Sen tienki, kiitos!

Lopetin aikanaan sen talkkunan käytön (sitä hienoa jota syödään piimään sekoitettuna) kun kupuspoikani äityi kukkia talkkunalla ruokkimaan ja sokerilla kans, ja kasteli maidolla. Muutaman kerran uusin kukat, mut sit lopetin kukkien pitämisen ja talkkunan oston. Kukkia ei vieläkään oo tullu hankittuu, vaikka kuopus on jo 24 vuotias ja ollu pois kotoo vuosia.

• Anonyymi
        ruskea puuro kirjoitti:

Hämeessä ei talkkunaa keitetä

• Anonyymi
        ruskea puuro kirjoitti:

Minä en välttele mitäön ruokaa vaan syön monipuolisesti voi on aina mukana eri muodoissa . Painoni vaihtelee muutamalla kilolla kun jojo vaan ei haittaa , kuuntelen mitä kroppa tarvitsee.

• Pirre*

ilman sokeria ja voita, vain laktoositonta maitoa kyytipojaksi, tai marja survosta, tai marjoja - puolukkaa, mustikkaa, tai mansikoita - ei uskoisi että puuro on vain puuroa marjojen kera syöden.

Voita tulee ostettua harvoin, oivariiniä joskus. Meillä jätettiin voi ja "koko"maito pois kun miehen kolestroli keikkui 7 - 8 tietämillä, nykyään on vitosen tietämissä ja lukemat korjaantuivat ihan vain siirtymällä rasvattomaan maitoon-piimään ja jonkin merkkiseen puulehmän voihen.

• Hups!

"Hups!

Nyt varmaankin luulette että lainailen tutkimuksia, jotka tukevat omia ajatuksiani. Olemme valmiit antamaan erityispalkinnon sille ihmiselle, miehelle tai naiselle, joka löytää jostakin pitkäaikaistutkimuksen, jonka tulokset osoittavat että korkea kolesteroli, tai ravinnossa oleva suuri tyydyttyneiden rasvojen määrä, olisi millään tavalla vastuussa veren kolesterolitasosta (normaalissa, terveessä väestössä), tai vaikuttaisi millään tavalla sydäntautien määrään. "

http://www.prometheus.fi/terveys/kole.htm

siitä vaan nappaamaan palkinnon. ei edes pekka puska kykene tuomaan esille miten??

• Pirre*
        Hups! kirjoitti:

"Hups!

Nyt varmaankin luulette että lainailen tutkimuksia, jotka tukevat omia ajatuksiani. Olemme valmiit antamaan erityispalkinnon sille ihmiselle, miehelle tai naiselle, joka löytää jostakin pitkäaikaistutkimuksen, jonka tulokset osoittavat että korkea kolesteroli, tai ravinnossa oleva suuri tyydyttyneiden rasvojen määrä, olisi millään tavalla vastuussa veren kolesterolitasosta (normaalissa, terveessä väestössä), tai vaikuttaisi millään tavalla sydäntautien määrään. "

siitä vaan nappaamaan palkinnon. ei edes pekka puska kykene tuomaan esille miten??

verisuonten kalkkeuma sitten on, eikös se ole juuri verisuonien sisäpintaan kertynyttä rasvaa, sitä huonoa kolestrolia?

• Hups!
        Pirre* kirjoitti:

verisuonten kalkkeuma sitten on, eikös se ole juuri verisuonien sisäpintaan kertynyttä rasvaa, sitä huonoa kolestrolia?

kyllä kyllä, mutta nytten on vain väärät päätelmän vallannut hoidon ja ennalta ehkäisyn. valtimon sisäpinta vaurioituu jostakin syystä. onko se sitten joskus sairastettu tulehdustauti tai jotain muuta. niin se pahapoika eli äldeeällä paikkaa sen vaurion. siis se onkin hyväntekijä eikä ihmisestä pois manattava aine. muutosten tuulet puhaltavat ja tulevaisuudessa eikä ole kaukana kun nyky meininkiä pidetään suonen iskentään verrattavissa oleva hoitaomuoto. eli minä pidän kolesterolin alentamista täysin puoskarointina.

katotaanpa mitä tolonen on löytänyt kansainväliseltä areenalta. suomen lehdistö vaikenee täysin näistä.. mutta linkiä pukkaan.
        http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=1406

http://www.biovita.fi/uusi/articles.php?lang=fi&id=164

http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=1555

http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=1589

taisi tulla nytten reippaasti tota tolosta, mutta jospa asiat selviävät. näitä samoja löytynee muiltakin aikaansa seuraavalta .. lukuhetkiä

• Hups! kirjoitti:

kyllä kyllä, mutta nytten on vain väärät päätelmän vallannut hoidon ja ennalta ehkäisyn. valtimon sisäpinta vaurioituu jostakin syystä. onko se sitten joskus sairastettu tulehdustauti tai jotain muuta. niin se pahapoika eli äldeeällä paikkaa sen vaurion. siis se onkin hyväntekijä eikä ihmisestä pois manattava aine. muutosten tuulet puhaltavat ja tulevaisuudessa eikä ole kaukana kun nyky meininkiä pidetään suonen iskentään verrattavissa oleva hoitaomuoto. eli minä pidän kolesterolin alentamista täysin puoskarointina.

katotaanpa mitä tolonen on löytänyt kansainväliseltä areenalta. suomen lehdistö vaikenee täysin näistä.. mutta linkiä pukkaan.
        http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=1406

http://www.biovita.fi/uusi/articles.php?lang=fi&id=164

http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=1555

http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=1589

taisi tulla nytten reippaasti tota tolosta, mutta jospa asiat selviävät. näitä samoja löytynee muiltakin aikaansa seuraavalta .. lukuhetkiä

mitä on, tottakai hän markkinoi omia ajatuksiaan, hän haluaa siinä sivussa kaupata omia tuotteitaan..

Tolosella oli tässä taannoin joku tuote, en muista mikä, joka aiheutti maksan siirron "lääkkeen" käyttäjälle .

Minusta on täysin loogista se että nykyihmisille eläinrasvojen liika käyttö rasvoittaa liikaa veririä ja sitäkautta kalkkeuttaa verisuonten sisäpinnat, - olemmehan perimältämme kylmän ilmaston kansa, ja aikoinaan olemme tarvinneet eläinrasvaa pysyäksemme lämpiminä ja kyetäksemme tekemään kovaa työtä, - mutta nythän emme enää kuluta- ja emmekö tarvia rasvaa esim. taretaksemme, - silti syömme sitä ehkä kuin ennekin..näin naisen logiikalla ajatellen, evoluutio ei ole kerennyt muuttaa meiän perimäämme tähän nykyajan helppoon elämään..

• Hups!
        Pirrejuupas kirjoitti:

mitä on, tottakai hän markkinoi omia ajatuksiaan, hän haluaa siinä sivussa kaupata omia tuotteitaan..

Tolosella oli tässä taannoin joku tuote, en muista mikä, joka aiheutti maksan siirron "lääkkeen" käyttäjälle .

Minusta on täysin loogista se että nykyihmisille eläinrasvojen liika käyttö rasvoittaa liikaa veririä ja sitäkautta kalkkeuttaa verisuonten sisäpinnat, - olemmehan perimältämme kylmän ilmaston kansa, ja aikoinaan olemme tarvinneet eläinrasvaa pysyäksemme lämpiminä ja kyetäksemme tekemään kovaa työtä, - mutta nythän emme enää kuluta- ja emmekö tarvia rasvaa esim. taretaksemme, - silti syömme sitä ehkä kuin ennekin..näin naisen logiikalla ajatellen, evoluutio ei ole kerennyt muuttaa meiän perimäämme tähän nykyajan helppoon elämään..

niin minä olen menettänyt lapsenuskon näihin rasva ja kolesteroli teoriohin. kovista rasvoista on vain tehty syntipukki veisuonten tukkeutumisiin. minä luotan vain lääketietteellisiin tutkimuksiin. sydäliiton sivuilla ei ole mainittu missä tutkittu ja missä todettu. siitä varmaan margariiniteollisuus palkitsee ruhtinaallisesti, jos osoittaa kovien rasvojen turmiollisen vaikutuksen. herätti malcolmin kirja luottamusta. siellä kehoitettiin googlettamaan kaikenlaisilla hakusanoilla. niin vuosi sitten luin sen kirjan -ei sittenkään kolesteroli- oli sen jälkeen höpö olo...voiko tämä olla mahdollista. olen etsinyt niitä tutkimuksia jotka osoittaisi kovien rasvojen vaarallisuuden enkä ole löytänyt. niin pirre voisitko auttaa minua löytämään ne? minä en enään usko mitään lausuntoja ilman näyttöä.

• Anonyymi
        Hups! kirjoitti:

niin minä olen menettänyt lapsenuskon näihin rasva ja kolesteroli teoriohin. kovista rasvoista on vain tehty syntipukki veisuonten tukkeutumisiin. minä luotan vain lääketietteellisiin tutkimuksiin. sydäliiton sivuilla ei ole mainittu missä tutkittu ja missä todettu. siitä varmaan margariiniteollisuus palkitsee ruhtinaallisesti, jos osoittaa kovien rasvojen turmiollisen vaikutuksen. herätti malcolmin kirja luottamusta. siellä kehoitettiin googlettamaan kaikenlaisilla hakusanoilla. niin vuosi sitten luin sen kirjan -ei sittenkään kolesteroli- oli sen jälkeen höpö olo...voiko tämä olla mahdollista. olen etsinyt niitä tutkimuksia jotka osoittaisi kovien rasvojen vaarallisuuden enkä ole löytänyt. niin pirre voisitko auttaa minua löytämään ne? minä en enään usko mitään lausuntoja ilman näyttöä.

Minä en edes koskaan langennut näihin kevyt tuotteisiiinvaan syön ilman laskemista ateriani , ei ole ainakaan vielä tarvinnut käydä lääkärissä .
        Vanhoillekin taas annetaan hoitokodeissa voita leivän päälle,johon ovat monikin tottuneet elämänsä aikanna

• naapurin täti

Kaurapuuroa syön joka aamu, en voisilmällä mutta Beceliä laitan pienen nokareen.
      Tottakai voilla leivottu ja voissa paistettu maistuisi. Minulle vaan ei sovi, alkaa närästää.
      Elimistö on tottunut vähärasvaisiin ruokiin.

• terveydeksi..

pyrin syömään aamulla. Siihen laitan Benecolia nokareen ja jotain näistä lasten hedelmä tai marjasoseista.
        Pakastemarjat pääsivät jo loppumaan. Kolesteroli on mulla koholla ja ruokavalio on tärkeää lääkkeen lisäksi.

• kauranlese
        terveydeksi.. kirjoitti:

pyrin syömään aamulla. Siihen laitan Benecolia nokareen ja jotain näistä lasten hedelmä tai marjasoseista.
        Pakastemarjat pääsivät jo loppumaan. Kolesteroli on mulla koholla ja ruokavalio on tärkeää lääkkeen lisäksi.

Kauranlese alentaa kolesterolia. Laitahan kauranlesettä siihen kaurapuuroon.

• terveydeksi...
        kauranlese kirjoitti:

Kauranlese alentaa kolesterolia. Laitahan kauranlesettä siihen kaurapuuroon.

yleensä laitankin ryynien lisäksi myös kauralesettä. On tullut "opiskeltua" tuota ravitsemusta, kun on perintönä kohonneet veren rasva-arvot.

• A-j-h
        terveydeksi... kirjoitti:

yleensä laitankin ryynien lisäksi myös kauralesettä. On tullut "opiskeltua" tuota ravitsemusta, kun on perintönä kohonneet veren rasva-arvot.

Asutaan täällä Ruotsissa.Suomessa käydessä tulee ostettua kaura,ruis,neljänviljan hiutaleita ja talkkunajauhoja.Suomalaiset hiutaleet ovat suurempia,että tulee parempi puuro.
        Joka aamu meillä syörään puuroa,usein voin kanssa,jos on mustikkasoppaa tai muuta,silloin ei voi oikein sovi .

• Laiskaläntä
        A-j-h kirjoitti:

Asutaan täällä Ruotsissa.Suomessa käydessä tulee ostettua kaura,ruis,neljänviljan hiutaleita ja talkkunajauhoja.Suomalaiset hiutaleet ovat suurempia,että tulee parempi puuro.
        Joka aamu meillä syörään puuroa,usein voin kanssa,jos on mustikkasoppaa tai muuta,silloin ei voi oikein sovi .

haudekattilassa 1,2 l nesteeseen kerralla
        4 dl Elovena kaurahiutaleita
        3 dl soijajauhoa Reformi käyttövalmis vähärasvainen
        Suola

Tuosta riittää sitten 5-6 annosta.

Syön tuorresurvotun puolukan kanssa, siinä vähän sokeria.

Kolestrolini on 4 ja se jonka pitää olla alle 3 on 2,6.
        Ylipainoa on.

kauraleseiden luvataan laskevan kolestrolin, jos syö joka päivä, ovat vaan niin turkasen kalliita.

• jurpolukki
        Laiskaläntä kirjoitti:

Suola

Ylipainoa on.

kauraleseiden luvataan laskevan kolestrolin, jos syö joka päivä, ovat vaan niin turkasen kalliita.

anteeksi mutta kolesteroli ei aiheuta mitään sairauksia meille. korkea kolesteroli tietää vain pitkää ikää. uudet tuulet puhaltavat. jospa pistän parit linkit.

http://www.esaimaa.fi/Kulttuuri---Kirjat/2008/12/30/Ei se mit%E4 sy%F6, vaan se miten sy%F6/200816371664/173

http://www.rasalas.fi/RavnskovinLisaluku.pdf

eli maailmankuva muuttuu. muuten saamme pistää leivän päälle paksusti voita ja muutakin eläinrasvaa.

• Kanssaveljet
        jurpolukki kirjoitti:

anteeksi mutta kolesteroli ei aiheuta mitään sairauksia meille. korkea kolesteroli tietää vain pitkää ikää. uudet tuulet puhaltavat. jospa pistän parit linkit.

http://www.esaimaa.fi/Kulttuuri---Kirjat/2008/12/30/Ei se mit%E4 sy%F6, vaan se miten sy%F6/200816371664/173

eli maailmankuva muuttuu. muuten saamme pistää leivän päälle paksusti voita ja muutakin eläinrasvaa.

Kerro meille, mikä on ikäsi ja mitkä rasva-arvosi. HDL, LDL ja triglycerinit?
        (Ihmettelemme omko ukko tosissaan vai ei...)

• soija.
        Laiskaläntä kirjoitti:

Suola

Ylipainoa on.

Siehän varsinainen eto oot, et ymmärrät soijajauhojen päälle. Niin minäkin tyrkytän soijajauhojan vähän yhteen ja vähän toiseen paikkaan.

• vaihviuh
        jurpolukki kirjoitti:

Kyllähän näissäkin asioissa lienee lääketehtaat ja niiden valtava mahti suuresti kyseessä. Onhan jo huomattu, että tehdään uusia sairauksia entisten lisäksi, jotta on lääkkeitten ostajat taattu.

mm. miesten vaihdevuodet

http://www.ulapland.fi/?newsid=7424&deptid=24803&languageid=3&news=1

• jurpolukki
        Kanssaveljet kirjoitti:

Kerro meille, mikä on ikäsi ja mitkä rasva-arvosi. HDL, LDL ja triglycerinit?
        (Ihmettelemme omko ukko tosissaan vai ei...)

juu tulppa tuli vaikka kolet oli alle viiden. ikää on mittarissa kuuskaks. olen opiskellut potilaaksi ja enkä näe mitään järkisyytä miksi pitäisi syödä statiineja. söin kolome kuukautta kiltisti noita simvastatiinrita. kroppa tuli kipeäksi. alhaiset koleterolit aiheuttavat känkkäränkkä käyttätymistä ja itsemurha vietti on voimissaan.

et ole tutustunut noin pistämiini linkkeihin?

lääkärikunta on menettänyt luottamukseni kolesteroli, rasvakammo ja diabetes vouhotuksen myötä.

• jurpolukki
        vaihviuh kirjoitti:

Kyllähän näissäkin asioissa lienee lääketehtaat ja niiden valtava mahti suuresti kyseessä. Onhan jo huomattu, että tehdään uusia sairauksia entisten lisäksi, jotta on lääkkeitten ostajat taattu.

mm. miesten vaihdevuodet

http://www.ulapland.fi/?newsid=7424&deptid=24803&languageid=3&news=1

kyllä meillä syöttettäiisiin kaiken näköistä pilleriä. liene kaikille osapuolille parempi, jos jotkut oletetut lääkkeet olis pikkasia makiasia vaan. ei tulis lisävaurioita ....

• eteisvärinä
        jurpolukki kirjoitti:

juu tulppa tuli vaikka kolet oli alle viiden. ikää on mittarissa kuuskaks. olen opiskellut potilaaksi ja enkä näe mitään järkisyytä miksi pitäisi syödä statiineja. söin kolome kuukautta kiltisti noita simvastatiinrita. kroppa tuli kipeäksi. alhaiset koleterolit aiheuttavat känkkäränkkä käyttätymistä ja itsemurha vietti on voimissaan.

et ole tutustunut noin pistämiini linkkeihin?

lääkärikunta on menettänyt luottamukseni kolesteroli, rasvakammo ja diabetes vouhotuksen myötä.

Eteisvärinä on lahjakas kylkiäinen tekemään tulppia vaikka kolesterloli olisi 3. Se voi olla vaikka ohimenevä tai sitten pysyväksi ilmiöksi jäänyt kuten mulla.

• jurpolukki
        eteisvärinä kirjoitti:

Eteisvärinä on lahjakas kylkiäinen tekemään tulppia vaikka kolesterloli olisi 3. Se voi olla vaikka ohimenevä tai sitten pysyväksi ilmiöksi jäänyt kuten mulla.

mulla ei nyt ole ollut mitään sydämessä värinöitä. mutta kyllä se läpätti kuin lampahan saparo ku mustalais tyttö tuli mun viereen samanpeiton alle..niin siiloin kymmenvuotiaana. tietenkin romantiikka kietää poikaviikareitakin.
        mulla oli kyllä ennen tulppaa tressaavaa aikaa.

lainataanpa malcolmin juttuja
        "Ensiksi Framingham:

On olemassa suora yhteys ensimmäisten 14 vuoden aikana tapahtuneiden kolesterolitasojen laskujen ja seuranneiden 18 vuoden aikana tapahtuneiden kuolemantapausten lisääntymisen välillä. (lisäys 11% kaikista ja 14% sepelvaltimotaudeista kolesterolitasojen laskiessa 1 mg/dL per vuosi). Anderson KM JAMA 1987

Framinghamissa siis selvisi että LDL/kolesteroli tasojen laskiessa, sepelvaltimotaudit lisääntyivät.

Entä Honolulu:

‘Tuloksemme olivat yhtäpitäviä aikaisempien tutkimustulosten kanssa, joiden mukaan kuolleisuus oli lisääntynyt matalan seerumin kolesterolin omaavilla vanhuksilla ja osoittavat pitkäaikaisen matalan kolesterolikonsentraation itse asiassa lisäävän kuolaman ristkiä. Mitä aikaisemmin potilaille ilmaantuu matalat kolesterolikonsentraatiot, sitä suurempi on kuoleman riski.' Lancet Aug 2001

Honolulussa siis selvisi että mitä matalampi oli LDL/kolesteroli taso, sitä suurempi oli riski kuolla - mihin tahansa, myös sepelvaltimotauteihin."

• kaurahalme

Kaurapuuroa syön, mutta Floraa on tällä hetkellä. Kaurapuuron syöntiä on enennetty, se on hyvää, ja mahalle samettia.
      Hyvät oli veriarvot, juuri äsken mitattiin.

• mies -41

Kaurapuuroa keitän joka aamu n.2dl aikaisemmin voita ja sokeria nykyisin
        itse tehtyä omenasosetta.

• hirssiä
        mies -41 kirjoitti:

Kaurapuuroa keitän joka aamu n.2dl aikaisemmin voita ja sokeria nykyisin
        itse tehtyä omenasosetta.

No sie se sit ymmärrät kauran lisäks hierrin ja tattarin pälle kans?

• AVKT

Vastauksia 27.

• Voita ei mikäänvoita

lossannut voita ja voimariinia ruuissa koko ikäni (minulla ei ole mikroa, teflonpannuja en huoli vaan paistan rautapannulla, johon lojautan oikein köntin voita ettei pala pohjaan) ja olen ikäni ollut perusterve.

Kolesteroliarvoista lääkäri totesi viimeksi että ihan ok, pyörii jotain viiden kieppeillä ja hyvää kolesterolia on hyvästi niin sanotun pahan vastapainoksi.

Koko kolesterolivouhotus on enimmäkseen lääketehtaiden keino ryöstää miljardiomaisuudet tyhmiltä ihmisiltä. Tosin vastapainoksi en juo maitoa, vaan piimää tai vettä. Mutta jos keitän maitoon, käytän punaista tai luomumaitoa.
        En suostu ikinä uskomaan, että keinotekoiset kevyttuotetökötit olisivat terveellisiä. Kyse on miljardiluokan kusetuksesta! Miksi ihmiset sairastavat johtuu teollisesta ruuasta ja lisäaineista. Sekä rypsiöljyn vallasta. Tutkimuksissa on todettu, että rypsiöljy ei sovi geneettisesti suomalaisille, jotka vuosisatoja ovat syöneet eläinrasvoja. Lisäksi liiallinen rypsiöljyn syönti vääristää omegahappojen suhteet, eli oliko ne nyt omega-6 mitä rypsiöljyssä on, saadaan suhteessa liikaa muihin omegahappoihin.
        Terveisin: enpä ole terveyspalveluja kuluttanut, enkä veromarkkojanne tuhlannut.
        P.S: Voita syönyt maatalonemäntä-äitini eli 92-vuotiaaksi ja isäkin korkeaan ikään. Kumpikin oli täysissä järjissään, ei ollut hiventäkään dementoitunut kuollessaan. Söivät sitä mitä maatalon pellot ja karja tuottavat, sekä kotijärvestä kalaa!
        Viimeisin puskan pekan vouhotus on, että sokeri pitäisi vaihtaa aspartaamiin!!!Sokeri sinänsä ei ole hyvä, mutta aspartaamin epäterveellisyydestä on lukuisia tutkimuksia,mm. vaikutuksesta silmiin. Itse en suostu tikulla koskemaan aspartaamituotteita. Paitsi tänään kylässä söin keinomakeutettuja keksejä, tulipa huono olo.

• jatkokertomus
        Voita ei mikäänvoita kirjoitti:

lossannut voita ja voimariinia ruuissa koko ikäni (minulla ei ole mikroa, teflonpannuja en huoli vaan paistan rautapannulla, johon lojautan oikein köntin voita ettei pala pohjaan) ja olen ikäni ollut perusterve.

Kolesteroliarvoista lääkäri totesi viimeksi että ihan ok, pyörii jotain viiden kieppeillä ja hyvää kolesterolia on hyvästi niin sanotun pahan vastapainoksi.

Koko kolesterolivouhotus on enimmäkseen lääketehtaiden keino ryöstää miljardiomaisuudet tyhmiltä ihmisiltä. Tosin vastapainoksi en juo maitoa, vaan piimää tai vettä. Mutta jos keitän maitoon, käytän punaista tai luomumaitoa.
        En suostu ikinä uskomaan, että keinotekoiset kevyttuotetökötit olisivat terveellisiä. Kyse on miljardiluokan kusetuksesta! Miksi ihmiset sairastavat johtuu teollisesta ruuasta ja lisäaineista. Sekä rypsiöljyn vallasta. Tutkimuksissa on todettu, että rypsiöljy ei sovi geneettisesti suomalaisille, jotka vuosisatoja ovat syöneet eläinrasvoja. Lisäksi liiallinen rypsiöljyn syönti vääristää omegahappojen suhteet, eli oliko ne nyt omega-6 mitä rypsiöljyssä on, saadaan suhteessa liikaa muihin omegahappoihin.
        Terveisin: enpä ole terveyspalveluja kuluttanut, enkä veromarkkojanne tuhlannut.
        P.S: Voita syönyt maatalonemäntä-äitini eli 92-vuotiaaksi ja isäkin korkeaan ikään. Kumpikin oli täysissä järjissään, ei ollut hiventäkään dementoitunut kuollessaan. Söivät sitä mitä maatalon pellot ja karja tuottavat, sekä kotijärvestä kalaa!
        Viimeisin puskan pekan vouhotus on, että sokeri pitäisi vaihtaa aspartaamiin!!!Sokeri sinänsä ei ole hyvä, mutta aspartaamin epäterveellisyydestä on lukuisia tutkimuksia,mm. vaikutuksesta silmiin. Itse en suostu tikulla koskemaan aspartaamituotteita. Paitsi tänään kylässä söin keinomakeutettuja keksejä, tulipa huono olo.

ikäiset ihmiset sairastelevat niin paljon, pohjaa jo lapsuuteen. 40-50-luvuilla oli tupakointi hyvin yleistä. Pienet mökit olivat sakeana tupakansavusta, kun isä ja naapurin ukot suitsuttivat ja lapset altistuivat vauvasta lähtien tupakansavulle.

Vielä 60-luvulla oli kasvisten syönti hyvin vaatimatonta. Oma äitini, vaikkakin korpikylän emäntä, oli valistunut ja meillä syötiin porkkanaraastetta tai jotain tuorekaalisalaattia. Mutta naapuritaloissa oli vain se iänikuinen peruna, puolukka ja suolakurkku.

Meillä syötettiin kalanmaksaöljyä käytännössä kaikille hiirtä suuremmille. Sitä söivät lapset, lehmät, siat, hevosen appeeseenkin sitä luirautettiin. Niinpä olimmekin satunnaisia flunssia lukuunottamatta yleensä terveitä.
        Suolan syönti oli myös entisaikaan ihan hirmuista. Meillä kotona ei niinkään, mutta naapureissa sai maistaa myrkkysuolaisia keittoja. Ei ihme kun ihmisten elimistö pienestä joutui koetukselle, että vanhempana sitten sairastellaan. Varsinkin kun on siirrytty syömään lisäaineista teollista ruokaa ja kaikkia kevyt-tököttejä. Ja vehnäjauhoa ja sokeria ylen määrin sekä aivan liian paljon lihaa, minkä jenkit, tuo ihmiskunnan syöpä, on opettanut maailmalle.
        Ihminen pärjää hyvin jos syö lihaa esimerkiksi kerran viikossa. Esimerkiksi terveydestä kuulussa Kreetan saarella syödään hyvin vähän lihaa, mutta sitä enemmän elinvoimaa ja mineraalia pursuavia villivihanneksia sekä erilaisia hapanmaitotuotteita ja juustoja.

• kaurapöperö
        jatkokertomus kirjoitti:

ikäiset ihmiset sairastelevat niin paljon, pohjaa jo lapsuuteen. 40-50-luvuilla oli tupakointi hyvin yleistä. Pienet mökit olivat sakeana tupakansavusta, kun isä ja naapurin ukot suitsuttivat ja lapset altistuivat vauvasta lähtien tupakansavulle.

Vielä 60-luvulla oli kasvisten syönti hyvin vaatimatonta. Oma äitini, vaikkakin korpikylän emäntä, oli valistunut ja meillä syötiin porkkanaraastetta tai jotain tuorekaalisalaattia. Mutta naapuritaloissa oli vain se iänikuinen peruna, puolukka ja suolakurkku.

Meillä syötettiin kalanmaksaöljyä käytännössä kaikille hiirtä suuremmille. Sitä söivät lapset, lehmät, siat, hevosen appeeseenkin sitä luirautettiin. Niinpä olimmekin satunnaisia flunssia lukuunottamatta yleensä terveitä.
        Suolan syönti oli myös entisaikaan ihan hirmuista. Meillä kotona ei niinkään, mutta naapureissa sai maistaa myrkkysuolaisia keittoja. Ei ihme kun ihmisten elimistö pienestä joutui koetukselle, että vanhempana sitten sairastellaan. Varsinkin kun on siirrytty syömään lisäaineista teollista ruokaa ja kaikkia kevyt-tököttejä. Ja vehnäjauhoa ja sokeria ylen määrin sekä aivan liian paljon lihaa, minkä jenkit, tuo ihmiskunnan syöpä, on opettanut maailmalle.
        Ihminen pärjää hyvin jos syö lihaa esimerkiksi kerran viikossa. Esimerkiksi terveydestä kuulussa Kreetan saarella syödään hyvin vähän lihaa, mutta sitä enemmän elinvoimaa ja mineraalia pursuavia villivihanneksia sekä erilaisia hapanmaitotuotteita ja juustoja.

Kaurahan pitäisi olla terveellistä ja estää sitä parjattua kolesterolia.

Itse syön kauraa säännöllisesti. Laiskana en useinkaan viitsi keittää puuroa, vaan otan pakastimesta itse kerättyjä marjoja, humautan päälle keon kaurahiutaleita ja piimää tai kermaviiliä. Ja sokeria ja vanilliinisokeria. Sokeri ei ole kyllä hyvä, sen myönnän, mutta muuten tuo pöpörö on ihan syötävää, halpaa ja terveellistä.

• ei hölvääjä
        Voita ei mikäänvoita kirjoitti:

Kumpikin, sokeri ja aspartaami ovat lähes tarpeettomia. Makean nälkään voi popsia kuivattuja hedelmiä ja kuivattuja marjoa. Mm. kuivattu mansikka on hyvin makea. Ei muuta kuin kesäisin pienemmät mansikat vain kuvuriin ja kuivaksi.

Tuosta voin ylettömästä hölväämisestä olen kyllä eri mieltä. Sinulla on hyvät geenit, mutta minulla ei. Olen ollut jo vahvasti verenpaineongelmainen jo nuoruusiässä. Siis alle aikuisikää. Jos käytän voita kaikkeen, missä rasvaa tarvitaan, kyllähän ovat rasva-arvot korkealla ja kova verenpaine.
        Sen mitä kiinteää rasvaa tarvitsen, käytän voita, mutta en ylettömästi hölväämällä. Paistamiseen en koskaan. Siihen käytän öljyjä, ja eihän se oliiviöljy ole ainut öljy. Minä käytän vuoron perään auringonkukan öljyä, ja rypsiöljyä.

Kuumentamattomiin ruokiin kylmäpuristettuja öljyjä: seesamiöljyä, camelinaöljyä, oliiviöljyä, pellavansiemenöljyä, vehnänalkioöljyä. Öljyjä vaihdellen ja välillä teen öljyseokseen, samaan pulloon kaatelen joka sorttia öljyä. Näin olen päässyt tilanteen hallintaan niin että nyt on verenpaine balanssissa. Kevyttuotteita en ole eläissä päivänä käyttänyt. Verenpainelääkkeitä en ikinä ole syönyt, enkä kolesterolilääkkeitä.

Niitä on suurimman osan näitä lääkkeitä syövinen aivan turhaa syödä, kun sen ruokaremontinkin voi tehdä, mutta vastuullisia ihmisiä on aika vähän. Eräs televisiossa esiintynyt lääkäri väitti, että se aiheutti heissä lääkärikunnassakin suurta hämmästystä, kun eräs tutkimus osoitti, että 90 prosenttia vernepainelääkkeitä syöneistä syö täysin turhaan. Parempi tulos olisi saatavissa ruokaremontilla. Vain 10 %:lla tuo lääkitys on tarpeellinen ja antaa tulosta.

• ei hölvääjä
        jatkokertomus kirjoitti:

No ihan noin yksioikoisesti en näe tuota asiaa.
        Meillä ei tupakoinut kukaan, eikä isäni eikä äitinikään elänyt lapsuutensa aikana tupakansavussa. Emme altistuneet tupakansavulla. Äiti oli valistunut kasvisten ja marjojet syöjä, ja ruoan laittaja. Minä söin kesäisin pääosin ulkona, eli suoraan kasvupaikaltaan. Marjan keruussakin ensin söin niin paljon kuin napa veti ja vasta sen jälkeen aloin ämpäriin keräämään. Mutta kun ei ollut niitä säilyttämismenetelmiä ja välineita, niin talven aikainen ruoka jäi väkisinkin hyvin yksipuoliseksi. Lihaa laitettiin suolaan ja tiinu vintille. Puolukkatiinu vintille myös.

Minä kuitenkin olen ollut sairas aivan pienestä saakka. Nytkin saan korotettu hoitotukea, eli eläkkeensaajan hoitotukea. Sitä ei anneta löysin perustein.

Kyllä genetiikka on se, joka vahvasti merkitsee ja ratkaisee terveydentilan. Mun sairaudet ovat perintönä saatu, ei suoraan vaan perinnöllisenä alttiutena. Vaikka tämäkään sairaus ei ole suoraan perinnöllinen, tarvitsee aina rinnalleen jonkun ulkoisen tekijän, ennenkuin vahvistuu sairaudeksi, niin meitä on jo neljä perättäisät sukupolvea, aina tyttärestä tyttäreen, ei kertaakaan poikkea poikaan vaikka miehilläkin tautia esiintyy. Mutta naisilla paljon enemmän. Oma tytärkin sairastui jo 8 vuotiaana.

• Anonyymi
        jatkokertomus kirjoitti:

Kyllä ne ruuat olivat yksinkertaisia sodan jälkeen , nykyään on toiset mahdollisuudet .
        Inhottaa se suolaton makkara soppa vieläkin

• sininen ovi

mutta kun heti vatsaa polttaa ja närästää.Joskus ikäänkuin yritän vatsaltani salaa syödä lusikan mutkassa puuron alla,mutta heti tulee rangaistus.
      Se maistuisi niin hyvältä,siispä laitankin hilloa ainakin.

Ja voi on luokiteltu terveelliseksi uudestaan,ota tästä nyt selvää....

• 1943

syön, ellei ole marjakeittoa tai pakastemarjoja. Kevytrasvoja en käytä. Meillä on jääkaapissa voita, kasviöljyä ja voin ja kasviöljyn sekoitusta(70 % rasvaa). Ohjeeni on: syö rasvaa kohtuudella ja vaihtele. Itse käytän voita paistamiseen ja leipomiseen. Öljyä leipomiseen ja salaatin kastikkeeseen.

• Smör

voisilmä pitää olla, sellainen pieni. Muita rasvoja en juuri käytä, koska en paista mitään pannulla. Teen ruokani keittäen tai uunissa hauduttaen. Vatsa ärsyyntyy paistetusta ruuasta oli rasva sitten mitä hyvänsä.
      Voipaketti riittää noin 6 viikkoa eli en mässäile. Leivälle nokko, sillä leipä ei oikeen maistu vaikka päällykset olis hyviä.

• Just niin

Riisi tai manna puuroon voita lykätään. Voita syön päivittäin, muta ei sitä nyt sentään joka rakoon lykätä.

• Anonyymi

50-luvulla olleen margariini katastrofin jälkee ei tulisi mieleenkään vaihtaa pois voita. Ihmiset luulevat sitä citylegendsksi mutta totta se on

• Anonyymi

Puuron päälle Ekströmin hedelmäsoppaa :)

Gubbe 75

• Anonyymi

Viime vuodet olen syönyt aamupuuron puolukkahillon kanssa.

• Anonyymi

Liika A vitamiini ja synteettinen D vitamiini kalkkeuttavat suonet.

• Anonyymi

Ihan vaan lusikalla enkä silmällä.

• Anonyymi

Kaurapuurooni riittää (oman puutarhan) marjojen lisäksi tilkka kevytmaitoa, muuta ei tarvita. Voi joutaa jäämään kaupan hyllylle.

entinenmiäs

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      99
      5305
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3573
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3205
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      443
      2496
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      252
      1537
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1291
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      85
      1289
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1238
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1213
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      138
      1139
    Aihe