Koukussa hydrocortisoniin

2,5%

Mitä teen? Minulla on ihottumaa poskissa ja leuan lähellä. Punaisia läikkiä, jotka kuivuu ja näppyyntyy vuorotellen. Samantapaista on myös vähän käsivarsissa, lähellä olkapäätä. Ainut apu on hydrocortison 2,5%, joka auttaa hetkessä ja vähentää näppyalueiden punoitusta ja kuivumista. Mutta sehän myös ohentaa ihoa! Tänäkin aamuna ihottuma oli aika pahan näköinen ja laitoin pitkästä aikaa cortisonivoidetta ja kas, nyt on naama taas paljon parempi.
Ihottuma on pahimmillaan aamuisin ja suihkun jälkeen. Meikkaaminen jopa hieman rauhoittaa sitä. En tiedä mikä ihottuman aiheuttaa, olen kokeillut olla ilman tomaattia ja appelsiinia ja nyt on vuorossa maidottomuus. On myös aikoja jolloin sitä ei ole ollenkaan, mutta en ole huomannut mitään rajua eroa ruokavaliossa tai käyttämissäni "tököteissä". Kerran jopa yritin puristaa yhtä näppylää, mutta ulos tuli väritöntä nestettä ja sattui aivan kamalasti ja siihen kohtaan tuli kukauden ajaksi punainen jättiläisnäppy, joka oli niin-niin-tulehtunut.
Mutta onko tuolle hydrocortisonille mitään vaihtoehtoa? Onko kellään ollut vastaavaa ihottumaa, mistä se johtui? Onko se atopiaa, ruoka-aineallegiaa tai hormoninäppyä?

5

448

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zommmm

Eikö miedommat auta kuten 0,5 ja 1%? Ootkos Bepanthenia kokeillut?

• jsipaa

Kuulostaa suun ympärys ihottumalta. Jos näin niin siihen ei saa laittaa yhtikäs mitään. Hydrocortison on kaikkein pahin mitä voi niihin ihottuma kohtiin laittaa.

• 2,5%
        jsipaa kirjoitti:

Kuulostaa suun ympärys ihottumalta. Jos näin niin siihen ei saa laittaa yhtikäs mitään. Hydrocortison on kaikkein pahin mitä voi niihin ihottuma kohtiin laittaa.

Ei se ole suun ympärillä. Sitä on poskipäiden alapuolella ja lähellä leukarajaa. Googlasin suunympärysihottuman ja terveyskirjaston sivuilla olevaan kuvaan verrattuna tämä on kuivempaa ja vaaleamman punaista ja näpyt on vähän isompia ja harvemmassa.

Pitääpä kokeilla Bepanthenea, kun sitä on jo kaapissa.. Ja ostaa miedompaa cortisonia..

• knowerall
        2,5% kirjoitti:

Ei se ole suun ympärillä. Sitä on poskipäiden alapuolella ja lähellä leukarajaa. Googlasin suunympärysihottuman ja terveyskirjaston sivuilla olevaan kuvaan verrattuna tämä on kuivempaa ja vaaleamman punaista ja näpyt on vähän isompia ja harvemmassa.

Pitääpä kokeilla Bepanthenea, kun sitä on jo kaapissa.. Ja ostaa miedompaa cortisonia..

Muista että Bepathenin teho kestää n. kuukauden avaamisesta tai mitä siinä putkilossa lukee.

• ap
        knowerall kirjoitti:

Muista että Bepathenin teho kestää n. kuukauden avaamisesta tai mitä siinä putkilossa lukee.

Kerron nyt tuloksen, kun kerranki sain täältä apua.

Bebanthen tehos kyllä, mutta kaapissa oli myös Helosania joka imeytyy ehkä hieman paremmin. Se on tarkoitettu halkeilevan ihon hoitoon ja sitä käytetään myös tatuointien hoidossa. Tuntu hullulta laittaa superrasvaa näppyjen päälle, mutta laitoin yleensä illalla ennen nukkumaanmenoa ja eron huomas viikon sisällä.
        Nyt iho on jo normaali. Lisäks lakkasin käyttämästä törkeän kallista Lancomen meikkivoidetta ja vaihdoin sen Lorealin mineraalimeikkivoiteeseen. Se vähentää muuten norminäppyjäkin maagisella tavalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      83
      4535
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      85
      4401
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3749
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3473
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2967
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2744
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      15
      2673
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2073
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1738
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      101
      1288
    Aihe