Teiniraskaus on isoäidin häpeä!

Isovanhempi

Tämä on puhdas totuus. Tunnusti tai ei, julkisesti. Hävettää pirusti, leimataan hylkiöksi kun ei lastaan paremmin osannut kasvattaa. Leima otsaan. Vielä vanhoilla päivillään putoaa pitkään katsottujen sosiaaliluokkaan huolehtiessaan lapsen lapsestaan kun ei aikoinaan lapsestaan kerta välittänyt. Entäs isoisät sitten. Häpeävät hekin. Lapsen lapsi onkin jakorasia. Helmat ylhäällä heti nurkan takana. Missä kohtaa tuli kasvatettua noin vikaan? Koko suvun elintaso putoaa. Eläkepäivien ansaitut lomamatkat viemäristä alas. Sukulaisiakaan ei enää kehtaa katsoa silmiin. Silti tuoreelle äidille pitää leperrellä j a kannustaa vaikkei samoin itse ajattelisikaan vähäisemmissäkään määrin. Hävettää, hävettää nuorten rajaton itsekkyys.

t. isovanhempi vastoin tahtoaan

45

2780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi sääli...

      Sanonpa vaan, että tuleva lapsi tuskin sinua isoäidikseen haluaisikaan. Onneksi minun kohdallani omat vanhempani tukevat ja osaavat nauttia isovanhemmuudestaan, eivätkä itke täällä ja tee itsestään säälittäviä. Toivon todella että oma lapsesi tajuaa pitää sinut pois oman lapsensa elämästä, huhuh..

      Niin ja juu, tosiaan kannattaa katsoa peiliin. En puhu "huonosta kasvatuksestasi" mutta nuo sanasi ovat todella tökeröitä, oletkohan aineissa kun kirjoitit tekstisi tai muuten vain idiootti.

      • isovanhempi......

        Samahan se on missä sinun omat vanhempasi itkevät, täällä tai muualla, itkevät kuitenkin. Eivät toki sinulle näytä. Säälittävä olet sinä jos et sitä tajua.

        Peilin paikka olisi todellakin sinulle, ja se mitä näkyy, ei ihastuta. Sanani eivät suinkaan olleet tökeröitä, vaan totisinta TOTTA. Kolahtivat sinuunkin siis sen verran että älähdit. Se ei ole huono merkki.


    • ..............

      Hävettää, hävettää sun puolestasi sun ajattelutapasi ja sun itsekkyytesi.

      Lasteni KAIKKI isovanhemmat todellatodella ylpeitä lapsista ja meistä vanhemmista. Oikeasti, aidosti ja terveellä tavalla. Miten suvun elintaso putoaa teinivanhempien myötä? Jokainen tuntemani hoitaa itse raha-asiansa, suuri osa asuu omistusasunnoissa ja käy töissä, kasvattaa lapsensa hyvin ja rakkaudella. Mikä on teiniäiti? Itse kun sain esikoisen 18-vuotiaana, toisen lapsen 19-vuotiaana ja KAIKKI ystäväni saaneet viimeistään 20-vuotiaina. KAIKKI pärjäävät loistavasti ja ovat onnellisia ..missä mättää?

      • isovanhempi....

        Todellakaan teinivanhemmat eivät asu omistusasunnoissa, (heh, tietty, vanhempiensa nurkissa, onhan se omistus asunto, mutta vanhempiensa, ei teinin oma) Sillä pankit eivät noin vastuuttomasti lainoja jaa teineille.Sosiaali avulla elävät, ja puutteessa useinmiten. Vanhempiensa avustamina. Tässäkin keskustelussa näkyy etteivät nuoret edes uskalla puhua asioista niin kuin ne ovat, vain yrittävät kieltää, ja heittäytyvät tyhmiksi etteivät edes ymmärrä miten elintaso putoaa. Pelkkää vastuun kiertämistä tuo asenne. Itsekkyttä, tyhmyyttä.


      • koskedrtdrt
        isovanhempi.... kirjoitti:

        Todellakaan teinivanhemmat eivät asu omistusasunnoissa, (heh, tietty, vanhempiensa nurkissa, onhan se omistus asunto, mutta vanhempiensa, ei teinin oma) Sillä pankit eivät noin vastuuttomasti lainoja jaa teineille.Sosiaali avulla elävät, ja puutteessa useinmiten. Vanhempiensa avustamina. Tässäkin keskustelussa näkyy etteivät nuoret edes uskalla puhua asioista niin kuin ne ovat, vain yrittävät kieltää, ja heittäytyvät tyhmiksi etteivät edes ymmärrä miten elintaso putoaa. Pelkkää vastuun kiertämistä tuo asenne. Itsekkyttä, tyhmyyttä.

        Kenestähän sä puhut? Vaikka kuinka olis teiniäiti voi isät olla jo hieman vanhempia ja työssä käyviä ja osaahan ne teini-isätki töitä tehä? Huh mitä soopaa :D ja opsikelevissa vanhemmissa taas ei ole mitään pahaa, korkeakoulutuksellahan tää maa vielä pääsee pitkälle kun fiksuja kansalaisia :)


    • fdsfdfa

      otan osaa. kuinka vanhana tyttäresi tuli raskaaksi? ja tuosta sosiaaliluokasta: jos tyttäresi hommaa koulutuksen, hän ei ole alinta kastia, teiniraskaudesta huolimatta. tsemppiä!

      • ota selvää idiootti

        "Samahan se on missä sinun omat vanhempasi itkevät, täällä tai muualla, itkevät kuitenkin. Eivät toki sinulle näytä. Säälittävä olet sinä jos et sitä tajua."

        Oletko tosissasi noin typerä? Meillä isoäiti rakastaa lapsenlastaan aidosti, eikä hävennyt raskauttani millään muotoa, vaikka olenkin nuori.


        "Sillä pankit eivät noin vastuuttomasti lainoja jaa teineille.Sosiaali avulla elävät, ja puutteessa useinmiten."

        Itselläni on laina pankista ja en ole tähän päivään mennessä vierailut sossussa. Ensimmäiset äitiysrahat jotka sain, olivat 2400 e / kk bruttona. Nyt se on luonnollisesti laskenut ja mitä viimeisestä tiliotteesta katsoin, niin olin saanut pelkkää vanhempainrahaa nettona noin 1300 e. Eli kyllä minä pärjään myös rahallisesti, vaikka olenkin nuori. En sitten tiedä minkä ikäisistä tässä puhuttiin, mutta itse olen 20 v.


      • isovanhempi....
        ota selvää idiootti kirjoitti:

        "Samahan se on missä sinun omat vanhempasi itkevät, täällä tai muualla, itkevät kuitenkin. Eivät toki sinulle näytä. Säälittävä olet sinä jos et sitä tajua."

        Oletko tosissasi noin typerä? Meillä isoäiti rakastaa lapsenlastaan aidosti, eikä hävennyt raskauttani millään muotoa, vaikka olenkin nuori.


        "Sillä pankit eivät noin vastuuttomasti lainoja jaa teineille.Sosiaali avulla elävät, ja puutteessa useinmiten."

        Itselläni on laina pankista ja en ole tähän päivään mennessä vierailut sossussa. Ensimmäiset äitiysrahat jotka sain, olivat 2400 e / kk bruttona. Nyt se on luonnollisesti laskenut ja mitä viimeisestä tiliotteesta katsoin, niin olin saanut pelkkää vanhempainrahaa nettona noin 1300 e. Eli kyllä minä pärjään myös rahallisesti, vaikka olenkin nuori. En sitten tiedä minkä ikäisistä tässä puhuttiin, mutta itse olen 20 v.

        teineistä tässä puhuttiin, noin 16 kesäsistä.


      • sama-
        ota selvää idiootti kirjoitti:

        "Samahan se on missä sinun omat vanhempasi itkevät, täällä tai muualla, itkevät kuitenkin. Eivät toki sinulle näytä. Säälittävä olet sinä jos et sitä tajua."

        Oletko tosissasi noin typerä? Meillä isoäiti rakastaa lapsenlastaan aidosti, eikä hävennyt raskauttani millään muotoa, vaikka olenkin nuori.


        "Sillä pankit eivät noin vastuuttomasti lainoja jaa teineille.Sosiaali avulla elävät, ja puutteessa useinmiten."

        Itselläni on laina pankista ja en ole tähän päivään mennessä vierailut sossussa. Ensimmäiset äitiysrahat jotka sain, olivat 2400 e / kk bruttona. Nyt se on luonnollisesti laskenut ja mitä viimeisestä tiliotteesta katsoin, niin olin saanut pelkkää vanhempainrahaa nettona noin 1300 e. Eli kyllä minä pärjään myös rahallisesti, vaikka olenkin nuori. En sitten tiedä minkä ikäisistä tässä puhuttiin, mutta itse olen 20 v.

        Mulla on kaikki niin hyvin........kas, kuka enää uskoo? Menee vakuuttelut harakoille.

        Jos sulla olis hyvin, olisit ollut hiljaa, ja ohittanut asian hymähtäen. Jokin siis pistelee mieltäsi. Ehkäpä vanhemmiltasi saama laajamittainen tuki? Epäilet siis kuitenkin ettei sen antaminen olekkaan niin aitoa?


      • huuhuhuh
        isovanhempi.... kirjoitti:

        teineistä tässä puhuttiin, noin 16 kesäsistä.

        no miksikäs sitten kuitenkin kommentoit tämän henkilön tekstiin sanalla teini, joka puhui 18-20-vuotiaista? Itse tulin raskaaksi 19-vuotiaana, joka on teini-ikää edelleen. Olet kova pätemään kyllä, mutta puhut mitä sattuu etkä ole laisinkaan uskottava. Joten suosittelen että pitäisit nyt sen suusi jo tukossa :)


      • jhbnhb
        sama- kirjoitti:

        Mulla on kaikki niin hyvin........kas, kuka enää uskoo? Menee vakuuttelut harakoille.

        Jos sulla olis hyvin, olisit ollut hiljaa, ja ohittanut asian hymähtäen. Jokin siis pistelee mieltäsi. Ehkäpä vanhemmiltasi saama laajamittainen tuki? Epäilet siis kuitenkin ettei sen antaminen olekkaan niin aitoa?

        samapa se on kuka sitä kommentoi, mutta jännä juttu ettei kukaan sitä korjannut jos sana jota käytettiin oli väärä.

        Ja kyllä, minun antamani lapselle on kaikki aitoa. Teiltä se aitous puuttuu jos pitää ihan nettiin tulla valittamaan häpeäänsä. Olette raukkamaisia "aikuisia", jotka eivät edes ansaitsisi tulla isovanhemmiksi.


      • kosa06
        jhbnhb kirjoitti:

        samapa se on kuka sitä kommentoi, mutta jännä juttu ettei kukaan sitä korjannut jos sana jota käytettiin oli väärä.

        Ja kyllä, minun antamani lapselle on kaikki aitoa. Teiltä se aitous puuttuu jos pitää ihan nettiin tulla valittamaan häpeäänsä. Olette raukkamaisia "aikuisia", jotka eivät edes ansaitsisi tulla isovanhemmiksi.

        Haluaisin tietää, miten joku voi olla noin kylmä, miks ei sano lapsellee suoraan jos häpeää häntä?

        Omat vanhempani ovat ainenkin täysillä mukana, ja meillä on opittu puhumaan suoraan.

        Rahallisesti pärjään, vaikka en asukkaan omistus asunnossa, mutta en itse tahdo ottaa lainaa. Omistan kaksi koiraa joita rakastan, heinäkuussa syntyy lapsi, ja mieskin on. Mitä vikaa vaikka eläisinkin sossun rahoilla? Senhän takia sitä saa sieltä jos ei muuta mahdollisuutta ole? 15- kesäsestä saakka olen opiskellut ja käynyt töissä samaan aikaan, ja mieskin käy töissä, eli sillonhan meillä ei ole mitään hätää?

        Jos nyt en pysty lapselleni ostamaan 100€ bodya, joka jää pieneksi 2vko:ssa, niin tuskinpa se maailma siihen kaatuu.

        Ja ihmetelen, että mitä huolehdit yli 16-vuotiaiden seksin määrästä? suojaikärajahan on 16 vuotta?

        Itse olen 18-vuotias, odotan ensimmäistä lasta, joka kyllä oli vahinko, mutta se ei sano etten rakastaisi lastani, ja olen maailman onnellisin.

        Onnellista odotusta ja lasten kasvatusta kaikille! =))


      • turha niille on sano
        kosa06 kirjoitti:

        Haluaisin tietää, miten joku voi olla noin kylmä, miks ei sano lapsellee suoraan jos häpeää häntä?

        Omat vanhempani ovat ainenkin täysillä mukana, ja meillä on opittu puhumaan suoraan.

        Rahallisesti pärjään, vaikka en asukkaan omistus asunnossa, mutta en itse tahdo ottaa lainaa. Omistan kaksi koiraa joita rakastan, heinäkuussa syntyy lapsi, ja mieskin on. Mitä vikaa vaikka eläisinkin sossun rahoilla? Senhän takia sitä saa sieltä jos ei muuta mahdollisuutta ole? 15- kesäsestä saakka olen opiskellut ja käynyt töissä samaan aikaan, ja mieskin käy töissä, eli sillonhan meillä ei ole mitään hätää?

        Jos nyt en pysty lapselleni ostamaan 100€ bodya, joka jää pieneksi 2vko:ssa, niin tuskinpa se maailma siihen kaatuu.

        Ja ihmetelen, että mitä huolehdit yli 16-vuotiaiden seksin määrästä? suojaikärajahan on 16 vuotta?

        Itse olen 18-vuotias, odotan ensimmäistä lasta, joka kyllä oli vahinko, mutta se ei sano etten rakastaisi lastani, ja olen maailman onnellisin.

        Onnellista odotusta ja lasten kasvatusta kaikille! =))

        katso nämä ihmiset jotka täällä liikkuvat haukkumassa ja spekuloimassa toisten elämää, ovat vain jo ottaneet asenteekseen sen, että vain ja ainoastaan he ovat oikeassa. On vain todella naurettavaa miten joku rupeaa netissä jauhamaan "Epäilet siis kuitenkin ettei sen antaminen olekkaan niin aitoa?" - juttuja, vaikkeivät mistään mitään tiedä. Näinköhän nämä ihmiset ovat itse edes koskaan lapsia kasvattaneet, saatika kovin vanhoiksi muutenkaan eläneet jos eivät tuon enempää tiedä. Ei ainakaan kukaan omista tutuistani, jotka ovat keski-ikäisiä, riehu teineille tarkoitetuilla palstoilla. Säälittävää touhua.


      • isovanhempi...
        huuhuhuh kirjoitti:

        no miksikäs sitten kuitenkin kommentoit tämän henkilön tekstiin sanalla teini, joka puhui 18-20-vuotiaista? Itse tulin raskaaksi 19-vuotiaana, joka on teini-ikää edelleen. Olet kova pätemään kyllä, mutta puhut mitä sattuu etkä ole laisinkaan uskottava. Joten suosittelen että pitäisit nyt sen suusi jo tukossa :)

        Tuollaisella elämän kokemuksella ei pitäisi mennä mitään suosittelemaan. Keskimääräisesti alaikäisillä teineillä kun ei mitään tuloja / omaisuuksia ole. Tuskin sinullakaan, kunhan puhut kun ei tarvitse toteen näyttää.

        Minun ei tarvitse päteä. Sitä teen sinä, pullistellessasi turhaan. Puhut asian vierestä, ja kovaan ääneen vain tuodaksesi julki tyhmyytesi, jota myös nuoruudeksi voimme kutsua.


      • Sääli on sairautta
        turha niille on sano kirjoitti:

        katso nämä ihmiset jotka täällä liikkuvat haukkumassa ja spekuloimassa toisten elämää, ovat vain jo ottaneet asenteekseen sen, että vain ja ainoastaan he ovat oikeassa. On vain todella naurettavaa miten joku rupeaa netissä jauhamaan "Epäilet siis kuitenkin ettei sen antaminen olekkaan niin aitoa?" - juttuja, vaikkeivät mistään mitään tiedä. Näinköhän nämä ihmiset ovat itse edes koskaan lapsia kasvattaneet, saatika kovin vanhoiksi muutenkaan eläneet jos eivät tuon enempää tiedä. Ei ainakaan kukaan omista tutuistani, jotka ovat keski-ikäisiä, riehu teineille tarkoitetuilla palstoilla. Säälittävää touhua.

        Ja ihan täällä samalla säälittävällä palstalla mahat pystyssa ennen aikojaan. Sääli heidän lapsiaan. Syyttömiä ne äitensä haureuteen ovat. Sijais kärsijöitä. Elintasopattoja. Äitinsä ei edes tajua mikä meni pieleen. Ei tuolla älyllä mitä tältä palstalta on saanut lukea.


      • jndm
        isovanhempi... kirjoitti:

        Tuollaisella elämän kokemuksella ei pitäisi mennä mitään suosittelemaan. Keskimääräisesti alaikäisillä teineillä kun ei mitään tuloja / omaisuuksia ole. Tuskin sinullakaan, kunhan puhut kun ei tarvitse toteen näyttää.

        Minun ei tarvitse päteä. Sitä teen sinä, pullistellessasi turhaan. Puhut asian vierestä, ja kovaan ääneen vain tuodaksesi julki tyhmyytesi, jota myös nuoruudeksi voimme kutsua.

        ole nyt jo hiljaa.. Olet luultavasti vain joku vanha piika, katkerakin kuin mikä. Hae ammatti-apua ongelmiisi.


      • älyvapaata.....
        Sääli on sairautta kirjoitti:

        Ja ihan täällä samalla säälittävällä palstalla mahat pystyssa ennen aikojaan. Sääli heidän lapsiaan. Syyttömiä ne äitensä haureuteen ovat. Sijais kärsijöitä. Elintasopattoja. Äitinsä ei edes tajua mikä meni pieleen. Ei tuolla älyllä mitä tältä palstalta on saanut lukea.

        täällä ei ole kukaan muu kuin te, keski-ikäiset akat täällä riehumassa. Surullista, ettei aikuinen ihminen kykene keskustelemaan oman lapsensa kanssa asioista, vaan pakenee nettiin voivottelemaan kuinka häpeää tytärtään suuresti. Mikä voisi olla säälittävämpää? Minusta edes 13-vuotias maha pystyssä oleva teini ei vedä vertoja tälle touhulle.

        Kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä, missä mahtaa olla syy. Jos todella äiti itsekin on noin keskenkasvuinen niin mitä muuta voi odottaakaan?


      • kerro kerro kuvastin
        älyvapaata..... kirjoitti:

        täällä ei ole kukaan muu kuin te, keski-ikäiset akat täällä riehumassa. Surullista, ettei aikuinen ihminen kykene keskustelemaan oman lapsensa kanssa asioista, vaan pakenee nettiin voivottelemaan kuinka häpeää tytärtään suuresti. Mikä voisi olla säälittävämpää? Minusta edes 13-vuotias maha pystyssä oleva teini ei vedä vertoja tälle touhulle.

        Kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä, missä mahtaa olla syy. Jos todella äiti itsekin on noin keskenkasvuinen niin mitä muuta voi odottaakaan?

        Miten kukaan teistä edes viitsii vastata näihin viesteihin ja samalla alentua teinien tasolle? Olettepa todella aikuisia itsekin, ei edes kerta vaan useamminkin pitää itsestään pelle tehdä. Sen vielä ymmärrän jos teini täällä sadattelee ja jauhaa, mutta että aikuiset yhtyvät leikkiin mukaan.

        Ja tuosta elämänkokemuksesta josta joku jotain mainitsi. Kyllä, harvalla täällä sitä elämänkokemusta onkaan, mutta on minusta omituista että täysin ventovieras rupeaa spekuloimaan sitä, millainen ihminen on kyseessä vanhempana. Itseäni kohtaan kohdistuvaa spekulointia asioistani en ole kuullut missään, vaikka olen keskustellut ja elänyt elämänkokemusta omaavien ihmisten kanssa. Kai jos minäkin olisin elämäni munannut pahemman kerran, olisin siitä jo joltain sivustaseuraajalta kuullut. Mutta ei, koska en ole. Olen hoitanut asiani melko hyvin ja olen ylpeä itsestäni.

        Surullista että teidänkaltaiset ihmiset todellakin alentuvat tällaiseen nuorten alas polkemiseen. Luulisi teidän ikäisten jo tietävän vähän paremmin.


      • topjiaoifgiosd
        kerro kerro kuvastin kirjoitti:

        Miten kukaan teistä edes viitsii vastata näihin viesteihin ja samalla alentua teinien tasolle? Olettepa todella aikuisia itsekin, ei edes kerta vaan useamminkin pitää itsestään pelle tehdä. Sen vielä ymmärrän jos teini täällä sadattelee ja jauhaa, mutta että aikuiset yhtyvät leikkiin mukaan.

        Ja tuosta elämänkokemuksesta josta joku jotain mainitsi. Kyllä, harvalla täällä sitä elämänkokemusta onkaan, mutta on minusta omituista että täysin ventovieras rupeaa spekuloimaan sitä, millainen ihminen on kyseessä vanhempana. Itseäni kohtaan kohdistuvaa spekulointia asioistani en ole kuullut missään, vaikka olen keskustellut ja elänyt elämänkokemusta omaavien ihmisten kanssa. Kai jos minäkin olisin elämäni munannut pahemman kerran, olisin siitä jo joltain sivustaseuraajalta kuullut. Mutta ei, koska en ole. Olen hoitanut asiani melko hyvin ja olen ylpeä itsestäni.

        Surullista että teidänkaltaiset ihmiset todellakin alentuvat tällaiseen nuorten alas polkemiseen. Luulisi teidän ikäisten jo tietävän vähän paremmin.

        hyi sua oot ällöttävä.
        toivottavasti sun katsotaan olevan alemmassa kastissa ihan pelkästään ton ajattelutapasi puolesta.


      • hshs
        kosa06 kirjoitti:

        Haluaisin tietää, miten joku voi olla noin kylmä, miks ei sano lapsellee suoraan jos häpeää häntä?

        Omat vanhempani ovat ainenkin täysillä mukana, ja meillä on opittu puhumaan suoraan.

        Rahallisesti pärjään, vaikka en asukkaan omistus asunnossa, mutta en itse tahdo ottaa lainaa. Omistan kaksi koiraa joita rakastan, heinäkuussa syntyy lapsi, ja mieskin on. Mitä vikaa vaikka eläisinkin sossun rahoilla? Senhän takia sitä saa sieltä jos ei muuta mahdollisuutta ole? 15- kesäsestä saakka olen opiskellut ja käynyt töissä samaan aikaan, ja mieskin käy töissä, eli sillonhan meillä ei ole mitään hätää?

        Jos nyt en pysty lapselleni ostamaan 100€ bodya, joka jää pieneksi 2vko:ssa, niin tuskinpa se maailma siihen kaatuu.

        Ja ihmetelen, että mitä huolehdit yli 16-vuotiaiden seksin määrästä? suojaikärajahan on 16 vuotta?

        Itse olen 18-vuotias, odotan ensimmäistä lasta, joka kyllä oli vahinko, mutta se ei sano etten rakastaisi lastani, ja olen maailman onnellisin.

        Onnellista odotusta ja lasten kasvatusta kaikille! =))

        Mitä vikaa vaikka eläisinkin sossun rahoilla? Senhän takia sitä saa sieltä jos ei muuta mahdollisuutta ole?
        Ei hyvä isä, et voi olla tosissasi... Koska sossun rahoilla elävät ovat yhteiakunnan syöpäläisiä jotka eivät rakenna omaa elämäänsä kuntoon niin että voisivat itsensä elättää. Elävät mieluummin muiden siivellä. Yököttävää.


      • äiti87lapset-07ja-09
        hshs kirjoitti:

        Mitä vikaa vaikka eläisinkin sossun rahoilla? Senhän takia sitä saa sieltä jos ei muuta mahdollisuutta ole?
        Ei hyvä isä, et voi olla tosissasi... Koska sossun rahoilla elävät ovat yhteiakunnan syöpäläisiä jotka eivät rakenna omaa elämäänsä kuntoon niin että voisivat itsensä elättää. Elävät mieluummin muiden siivellä. Yököttävää.

        Joskus sossun luukulle joutuu vaikka ei halua. Elämä on yllätyksiä täynnä. Voi olla että olet ollut työelämässä pitkään, yhtäkkiä paikka lopetetaan, ei löydy uutta työtä, kaikki menee alta ja hupsista heijaa, tarvitset apua sossusta. Kaikkea voi sattua, halusit tai et.
        Nuoret äidit voivat olla sossun asiakkaita, mutta tuskin nyt loppuikäänsä asioivat siellä. Vain sen ajan kuin on pakko. Kuka oikeasti haluaa väen vängällä tapella siellä että saa rahaa?
        Itse en ole koskaan sossussa käynyt (paitsi 2 kertaa isyydentunnustuksessa ;) ) mutta olen kuullut/sivusta seurannut minkälaista paperisotaa se aiheuttaa.


    • ylpeä isovanhempi

      Isovanhemmaksi vasten tahtoaan!! Ei lasten kuulu kysellä vanhemmiltaan milloin he ovat valmiita isovanhemmiksi. He tekevät lapsia silloin ku ovat itse omasta mielestään valmiita vanhemmiksi!
      Kuvottaa lukea tuota sinun tekstiäsi. Pistää miettimään millainen olet muuten vanhempana. Minä olen 39-vuotias ja minun tyttäreni on 17-vuotta. Hänellä on puolivuotias ihana poika. Olen alusta asti ollut todella iloinen tyttäreni puolesta, että hän on halunnut tulla äidiksi ja kokea sen kaiken ilon mitä lapsi vanhemmille antaa.
      Minä olen kasvattanut lapseni itsenäisiksi ja niin että saavat itse pitkälti päättää asioistaan. Tyttäreni ja hänen miehensä pärjäävät todella hyvin ja olen aina tarjonnut apuani mutta sitä ei ole paljon tarvittu.

      En ymmärrä miten tuollaisella ihmisellä itsellään on lapsia! Minä rakastan olla mummi ja olen lapsestani todella ylpeä.
      Toivottavasti sinäkin vielä joskus ymmärrät.

      • ---kristina88

        En ymmärrä kuinka tänne jaksetaan ees alottaa tällästä sonta-keskustelua.
        Tuskin sille aloittaja voit mitään tällä blogilla tehdä, jos häpeät lastenlastasi. Häpeä on vain tunne, ja varmaan sen tunteen voi kokea monesta pahemmastakin syystä.
        Musta on surullista kuinka et välitä lastenlapsestasi vaan häpeät häntä-ehkä tuolla menolla jäät paitsi jostain myöhemmin, kun kukaan ei enää halua käydä kylässä.

        Ihmisiä on niin eri tilanteissa tai niin samoissa tilanteissa eri syistä. Kuten joku jo sanoikin, sossuun vähäksi akaa voi joutua kuka vain! kellä ei ole suuria säästöjä ja vakityötä( tosin voihan vakityösuhdekin yht'äkkiä loppua)
        Tuolla viitteellä kaikki nuoremmat ihmiset olisivat häpeäpilkku, kun opiskellessa elävät vähissä rahoissa puutteellisesti.
        Pitäs ajatella kuitenkin järkevämmin, häpeä on vain turha tunne, hävetä kannattaa vain, jos joku lähipiirissä on esim. parantumaton alkoholisti tai vanhempi, joka pahoinpitelee lapsiaan tai ei hoida niitä! Onko häpeä taas teinivanhempi, kuka kasvattaa lapsensa parhaansa mukaan, vaikka varat olisivatkin vähäiset ja joutuisi käymään sossulla? Tuosta tilanteesta pääsee kyllä ajan myötä pois ja on ihan mahdollista mennä töihin. Ei se ole mikään loppuelämä köyhänä, ellei itse sitä halua! Tämänhetkisen häpeän takia voi olla, ettei kukaan haluakaan tavata sellasia ihmisiä, jotka häpeää heti aluksi, eikä aijokaan päästä häpeästä eroon vaan tuomittee "elämä meni nyt pilalle" tuon takia kokonaan. Mutta onkohan aina asia niin?

        Itse sain lapsen kun juuri täytin 19. Olimme naimisissa. Hyvin olen omasta mielestäni yrittänyt pärjätä ja pärjännytkin. Moni varmaan luulee vielä nuoremmaksi minua kuin olen, nykyään 22. Pointtini on siinä, että tämä on minun elämä, sama kuinka paljon häpeää ja mitä muut ajattelevat, ettehän te tätä elämää elä! Jos on vahva mieleltään jaksaa ja kestää myös toisten tuomitsemisen-vieläpä usein turhaan. Se on häpeilijöiden häpeä jos niin tuntee. Eikö heillä ole muuta tekemistä :D Pahin asia on tuomita, jos ei edes tiedä kunnolla tilannetta.. Me jotkut elämemme vaikeammin aluksi, vaikeammin ilman muitakaan, kestämme paremmin ja toiset elätte helpommin, kestätte vähemmän ja muserrutte pienistäkin. Kukin oman jaksamisen ja vahvuuksiemme ja puutteidemme mukaan.


      • ..kristina88
        ---kristina88 kirjoitti:

        En ymmärrä kuinka tänne jaksetaan ees alottaa tällästä sonta-keskustelua.
        Tuskin sille aloittaja voit mitään tällä blogilla tehdä, jos häpeät lastenlastasi. Häpeä on vain tunne, ja varmaan sen tunteen voi kokea monesta pahemmastakin syystä.
        Musta on surullista kuinka et välitä lastenlapsestasi vaan häpeät häntä-ehkä tuolla menolla jäät paitsi jostain myöhemmin, kun kukaan ei enää halua käydä kylässä.

        Ihmisiä on niin eri tilanteissa tai niin samoissa tilanteissa eri syistä. Kuten joku jo sanoikin, sossuun vähäksi akaa voi joutua kuka vain! kellä ei ole suuria säästöjä ja vakityötä( tosin voihan vakityösuhdekin yht'äkkiä loppua)
        Tuolla viitteellä kaikki nuoremmat ihmiset olisivat häpeäpilkku, kun opiskellessa elävät vähissä rahoissa puutteellisesti.
        Pitäs ajatella kuitenkin järkevämmin, häpeä on vain turha tunne, hävetä kannattaa vain, jos joku lähipiirissä on esim. parantumaton alkoholisti tai vanhempi, joka pahoinpitelee lapsiaan tai ei hoida niitä! Onko häpeä taas teinivanhempi, kuka kasvattaa lapsensa parhaansa mukaan, vaikka varat olisivatkin vähäiset ja joutuisi käymään sossulla? Tuosta tilanteesta pääsee kyllä ajan myötä pois ja on ihan mahdollista mennä töihin. Ei se ole mikään loppuelämä köyhänä, ellei itse sitä halua! Tämänhetkisen häpeän takia voi olla, ettei kukaan haluakaan tavata sellasia ihmisiä, jotka häpeää heti aluksi, eikä aijokaan päästä häpeästä eroon vaan tuomittee "elämä meni nyt pilalle" tuon takia kokonaan. Mutta onkohan aina asia niin?

        Itse sain lapsen kun juuri täytin 19. Olimme naimisissa. Hyvin olen omasta mielestäni yrittänyt pärjätä ja pärjännytkin. Moni varmaan luulee vielä nuoremmaksi minua kuin olen, nykyään 22. Pointtini on siinä, että tämä on minun elämä, sama kuinka paljon häpeää ja mitä muut ajattelevat, ettehän te tätä elämää elä! Jos on vahva mieleltään jaksaa ja kestää myös toisten tuomitsemisen-vieläpä usein turhaan. Se on häpeilijöiden häpeä jos niin tuntee. Eikö heillä ole muuta tekemistä :D Pahin asia on tuomita, jos ei edes tiedä kunnolla tilannetta.. Me jotkut elämemme vaikeammin aluksi, vaikeammin ilman muitakaan, kestämme paremmin ja toiset elätte helpommin, kestätte vähemmän ja muserrutte pienistäkin. Kukin oman jaksamisen ja vahvuuksiemme ja puutteidemme mukaan.

        Piti sanoa, että eihän isovanhempien tarvitse tukea rahallisesti mitenkään, jos eivät itse halua! Ihan turhaa vastentahotoaan on rahaa kellekään syytää. Huono juttu, jos antaa rahaa haluamatta. Meille ei ole kukaan rahaa syytänyt, itse olemme pärjänneet.
        Turhaan täytyy kuvitella kuinka PAKOSTA suvun rahat hupenee. Mistä Pakosta?! Kai itse aikuisena päätät annatko rahaa vai et.


    • nuhtelija

      Ilmeisesti et rakasta omaa lastas, kun noin tuut tänne kirjoittelemaan. Miten sä voit omaa tytärtäs sanoa jakorasiaksi!? Toivottavasti saat häneltä vielä anteeksi tämän mitä ajattelet. Itsehän sä tässä olet se itsekäs: "Eläkepäivien ansaitut lomamatkat viemäristä alas." Hah ihan oikein sun kaltaselles torvelolle, kerta et oo valmis rahojas, ehdotonta rakkauttas ja tukeas antamaan omalle lapselles niin et kyllä ansaitse sellaista saada itsekään. Mene nyt ittees hyvä ihminen! Se on sun lapses, joka kaipaa nyt sun tukeas. Teki se viisaasti tai ei sun mielestäs niin se tarvii sua nyt ihan niinku silloin, kun sinäkin tarvitsis vanhempias, kun tämän oman lapsesi teit. Rukoilen sulle ymmärrystä ja lapselles kaikkea hyvää!

      • jepppppppppp

        Samaa mieltä!!!!


    • totuus tämäkin

      Katkaise sitten hyvä ihminen välit jos noin hävettää. Luultavasti myös tyttäresi on lähinnä huojentunut, kun ei tarvitse kestää sairasta äitiään. Voithan aina selittää muille ihmisille että se oli tyttäresi joka otti etäisyyttä, luulen ettei valehtelu olisi sinunkaltaisellesi ihmiselle edes kovin vaikeaa.

      • varamummo..........

        lyötte lyötyä? Ymmärrän tuskasi, isoäiti vastoin tahtoaan. Kun lapsi saa lapsen, vastuu siirtyy automaattisesti isovanhemmalle. Ymmärrän häpeänkin-kaikki äidit kokevat huonoa omaatuntoa, etteivät ole olleet kyllinhyviä vanhempia, aina voisi tehdä toisin, mutta sinä olet parhaasi tehnyt ja tyttäresi on valinnut jostain syystä tien, jota sinä et ole hänelle viitoittanut ja toivonut. Ymmärrän myös asatuksesi oman elämäsi uhramisesta. Niinhän sinä tulet tekemään, se sinua ahdistaa. Paljon on pelissä, mihin suuntaan tyttäresi menee jatkossa, tuleeko hänestä hyvä äiti ja sinun osuutesi voisi näin ollen olla pienempi hänen auttajanaan. Nyt vaaditaan sinulta kypsymistä asiaan, aikaa sopeutua uuteen elämäntilanteeseen. Ensikoti olisi hyvä paikka tyttärellesi ensialkuun, missä hän voi rauhassa herätellä äidillisiä tunteitaan ja oppia vauvanhoitoa. Näin sinun ahdistuksesi ei tarttuisi tyttäreesi. Vaikka tuntuukin pahalta, anna positiivisten ja valoisten ajatusten täyttää mielesi. Kun sinä olet positiivinen ei kukaan kyseenalaista tilannettanne. Kun vauva syntyy uskon, että rakastat lasta kuin omaasi. Vähotellen tyttäresi kasvaa aikuisuuteen ja ennenkuin huomaatkaan olet ylpeä mummi. Tsemppiä, häpeä pois, nyt et muuta voi. Tilanteita tulee elämässä, joihin pitää suhtautua uudella tavalla. Kaikkea hyvää perheellesi.


      • Mami91
        varamummo.......... kirjoitti:

        lyötte lyötyä? Ymmärrän tuskasi, isoäiti vastoin tahtoaan. Kun lapsi saa lapsen, vastuu siirtyy automaattisesti isovanhemmalle. Ymmärrän häpeänkin-kaikki äidit kokevat huonoa omaatuntoa, etteivät ole olleet kyllinhyviä vanhempia, aina voisi tehdä toisin, mutta sinä olet parhaasi tehnyt ja tyttäresi on valinnut jostain syystä tien, jota sinä et ole hänelle viitoittanut ja toivonut. Ymmärrän myös asatuksesi oman elämäsi uhramisesta. Niinhän sinä tulet tekemään, se sinua ahdistaa. Paljon on pelissä, mihin suuntaan tyttäresi menee jatkossa, tuleeko hänestä hyvä äiti ja sinun osuutesi voisi näin ollen olla pienempi hänen auttajanaan. Nyt vaaditaan sinulta kypsymistä asiaan, aikaa sopeutua uuteen elämäntilanteeseen. Ensikoti olisi hyvä paikka tyttärellesi ensialkuun, missä hän voi rauhassa herätellä äidillisiä tunteitaan ja oppia vauvanhoitoa. Näin sinun ahdistuksesi ei tarttuisi tyttäreesi. Vaikka tuntuukin pahalta, anna positiivisten ja valoisten ajatusten täyttää mielesi. Kun sinä olet positiivinen ei kukaan kyseenalaista tilannettanne. Kun vauva syntyy uskon, että rakastat lasta kuin omaasi. Vähotellen tyttäresi kasvaa aikuisuuteen ja ennenkuin huomaatkaan olet ylpeä mummi. Tsemppiä, häpeä pois, nyt et muuta voi. Tilanteita tulee elämässä, joihin pitää suhtautua uudella tavalla. Kaikkea hyvää perheellesi.

        Siis miksi tuo häpeää omaa lastaan? Huhh tunsin olevani tosi onnelliseks kun muistin miten mieheni vanhemmat ja minunki vanhemmat olivat iloisia kun kuulivat että olen raskaana ja vaikka minäkin olen vasta 19 vuotias mutta mitä sitten jos on valmis hankkiimaan lasta vaikkei olisikaan vakituinen työ ja oma kämppä..käy sääliksi ton isovanhemman lasta


      • ....................
        varamummo.......... kirjoitti:

        lyötte lyötyä? Ymmärrän tuskasi, isoäiti vastoin tahtoaan. Kun lapsi saa lapsen, vastuu siirtyy automaattisesti isovanhemmalle. Ymmärrän häpeänkin-kaikki äidit kokevat huonoa omaatuntoa, etteivät ole olleet kyllinhyviä vanhempia, aina voisi tehdä toisin, mutta sinä olet parhaasi tehnyt ja tyttäresi on valinnut jostain syystä tien, jota sinä et ole hänelle viitoittanut ja toivonut. Ymmärrän myös asatuksesi oman elämäsi uhramisesta. Niinhän sinä tulet tekemään, se sinua ahdistaa. Paljon on pelissä, mihin suuntaan tyttäresi menee jatkossa, tuleeko hänestä hyvä äiti ja sinun osuutesi voisi näin ollen olla pienempi hänen auttajanaan. Nyt vaaditaan sinulta kypsymistä asiaan, aikaa sopeutua uuteen elämäntilanteeseen. Ensikoti olisi hyvä paikka tyttärellesi ensialkuun, missä hän voi rauhassa herätellä äidillisiä tunteitaan ja oppia vauvanhoitoa. Näin sinun ahdistuksesi ei tarttuisi tyttäreesi. Vaikka tuntuukin pahalta, anna positiivisten ja valoisten ajatusten täyttää mielesi. Kun sinä olet positiivinen ei kukaan kyseenalaista tilannettanne. Kun vauva syntyy uskon, että rakastat lasta kuin omaasi. Vähotellen tyttäresi kasvaa aikuisuuteen ja ennenkuin huomaatkaan olet ylpeä mummi. Tsemppiä, häpeä pois, nyt et muuta voi. Tilanteita tulee elämässä, joihin pitää suhtautua uudella tavalla. Kaikkea hyvää perheellesi.

        Eipä ole vanhempana onnistunut jos automaattisesti vastuu siirtyy isovanhemmille, näinkö teidän suvussa aina?


      • Mami91
        .................... kirjoitti:

        Eipä ole vanhempana onnistunut jos automaattisesti vastuu siirtyy isovanhemmille, näinkö teidän suvussa aina?

        nyt en ymmärtänyt mitä tarkoitit


    • vastausta

      Mummo vastailee.Lapseni ei ole saanut lastaan teininä,mutta joskus olen sitäkin mahdollisuutta ajatellut.Jos niin olisi käynyt,olisin sen asian ottanut vastaan kuitenkin ja siihen sopeutunut.Ja miksi muuten olet sitä mieltä,että ainoa vaihtoehto on se,että nuori on jakorasia.Itse sain oman ensimmäisen lapseni suht nuorena en ihan teininä kuitenkaan,mutta seurustelin vakavasti ja raskaus oli vahinko.Vanhempani eivät vaatineet minulta aborttia enkä siihen kyllä olisi suostunutkaan.
      Koko suvun elintaso putoaa???Hoijakkaa.Ei kai siihen koko suvun rahakasoja tarvita että saadaan yksi lapsi kasvatettua?
      Ja ihminen voi kyllä pitää oman päänsä pystyssä ja ottaa vastaan asioita miettimättä mitä muutkin tästä ajattelevat.Ajatelkoot mitä ajattelee.Vai kuulutko itse siihen porukkaan joka on aina valmiina nokkimaan toisten asioita ja kauhistelemaan muiden tekemisiä tai tekemättä jättämisiä?Me ihmiset voitaisiin kyllä olla toisillemme armollisempia ja antaa jokaisen elää omaa elämäänsä puuttumatta aina toisten asioihin.Eiköhän jokaisella ole ihan tarpeeksi pohtimista omissa asoissa ,ei tarvitsisi toisten tekemisiä kauhistella.

      • Miesope

        Valitettavasti ihmisten holtittomuus ja kyvyttömyys hoitaa niitä omia asioita ovat imeisiä Suomessa vuonna 2010.

        Kun lapsia hankitaan epävakaissa olosuhteissa ja epävarmoihin perhesuhteisiin, seuraukset näkyvät ennemmin tai myöhemmin. Vaihtuvat isä- ja äitipuolet voivat olla vanhemmille vaihtelua, mutta lasten suhteen tilanne onkin toinen. Lasten kasvattaminen on vaikeaa, kun vanhempien oma elämäkin on vasta rakennusvaiheessa ja se lapsi tarvitsee todellisuudessa niin taloudellista vakautta kuin perheen turvaakin läpi elämänsä ensimmäisten vuosikymmenten.

        Koulumaailmassa näkee yhä enemmän esimerkkejä siitä, miten osa vanhemmista elää jatkuvasti sitä ikuista hakuvaihetta. Kumppanit vaihtuvat ja se oikea ammatti on loputtomiiin hakusessa. Tässä sopassa oma lukunsa ovat teiniäidit, joilla menojalka alkaa kolmekymppisenä yhtäkkiä vipattaa ja kouluttautuminen painaa kiireineen päälle juuri silloin, kun lapset kaikkein eniten tarvitsisivat seurantaa ja läsnäolevaa vanhempaa. Kun tähän yhtälöön mukaan ottaa parisuhteen arkipäiväistymisestä johtuvat oireet ja taloudelliset pulmat, tulos on aina erittäin hyvä ellei täydellinen!


      • lollohka
        Miesope kirjoitti:

        Valitettavasti ihmisten holtittomuus ja kyvyttömyys hoitaa niitä omia asioita ovat imeisiä Suomessa vuonna 2010.

        Kun lapsia hankitaan epävakaissa olosuhteissa ja epävarmoihin perhesuhteisiin, seuraukset näkyvät ennemmin tai myöhemmin. Vaihtuvat isä- ja äitipuolet voivat olla vanhemmille vaihtelua, mutta lasten suhteen tilanne onkin toinen. Lasten kasvattaminen on vaikeaa, kun vanhempien oma elämäkin on vasta rakennusvaiheessa ja se lapsi tarvitsee todellisuudessa niin taloudellista vakautta kuin perheen turvaakin läpi elämänsä ensimmäisten vuosikymmenten.

        Koulumaailmassa näkee yhä enemmän esimerkkejä siitä, miten osa vanhemmista elää jatkuvasti sitä ikuista hakuvaihetta. Kumppanit vaihtuvat ja se oikea ammatti on loputtomiiin hakusessa. Tässä sopassa oma lukunsa ovat teiniäidit, joilla menojalka alkaa kolmekymppisenä yhtäkkiä vipattaa ja kouluttautuminen painaa kiireineen päälle juuri silloin, kun lapset kaikkein eniten tarvitsisivat seurantaa ja läsnäolevaa vanhempaa. Kun tähän yhtälöön mukaan ottaa parisuhteen arkipäiväistymisestä johtuvat oireet ja taloudelliset pulmat, tulos on aina erittäin hyvä ellei täydellinen!

        älkää ny hyvät ihmise jaksako katsoa kieroon. äiti kun äiti! toinen silmä kattoo vittuu ja toine kattoo vituuako siinä enää kattoo!


    • .

      Mietitään miten joissain kulttuureissa on sallittua ja hyväksyttyä kunnia murhat, no juuri sinunlaisten takia.
      Mutta Suomessa on vielä ainakin yksilöllä omat oikeudet eikä suvun kunnia mene edelle.
      Joten kasva ihmisenä, tai pidä suusi kiinni.

      Ainiin minusta sinä olisit häpeäksi jos olisit sukulaiseni.

    • einili

      Itse tulin raskaaki vasta äsken ja olen 19 vuotias ja lapseni syntyy marraskuussa ja ehdin täyttää ennen sitä 20v. Oma äitini haluaa osallistua ja auttaa meitä eikä hän vaadi mitään aborttia mutta jos haluaisin tehdä sen niin ei hän sanoisi vastaankaan. Nolottaa tommosten ällöjen isovanhempien puolesta!

    • chikachika

      itse sain ensimmäiseni 19-vuotiaana, ja kun omille isovanhemmilleni kerroin tämän iloisen uutisen tuli sieltä vastaukseksi "eikö sitä voisi mitenkään peruuttaa??" (olin 5.kuulla)
      Ropisi respectit aika alas heidän osaltaan.

      No meidän suvussa onkin välittäminen osoitettu aina materialismilla (lelut,lahjat,raha) joten eipä tuo kuitenkaan liiaksi säväyttänyt. Ja löytyypä "perheestä" myös oma isä jota ei kiinnosta puupennin vertaa lastensa kuulumiset=) Olkoon mun puolesta!
      Oma äiti auttaa, ja miehen vanhempien kanssa olen myös väleissä (kuin oma perhe). Ja oma jälkikasvuni ei ollut suunniteltu tapaus, mutta rakkain asia silti..

    • grandmother?

      Kyllä täytyy sanoa, että huolen määrä on suuri, kun oma 17-vuotias teinipoika on isäksi tulossa. Ja kyllä, olen myös sitä mieltä, että hänen olisi pitänyt hoitaa asiansa toisin, käydä koulunsa ja hankkia itselleen ammatti.
      Itsekkäänä(?) kolmen lapsen äitinä olen mielestäni tehnyt urakkani lastenkasvattajana. En olisi halunnut vielä isoäidiksi varsinkaan, kun se selkeästi tarkoittaa sitä, että nuoripari aikoo asua täällä ja olettaa meidän rahoittavan koko homman. Minusta lapseltani on edesvastuutonta olettaa, että minä autan taloudellisesti ja olen hoitajana tulevalle lapselle. Nuorimmaiseni on vasta muutaman vuoden ikäinen ja odotan innolla, että saamme mieheni kanssa ansaitusti keskittyä vihdoin toisiimme - emme vielä lapsenlapsiin.
      Kyllä minä haluan käyttää itse työllä ansaitsemani rahat johonkin muuhun kuin vastuuttomien teinien lapsen kasvattamiseen. Onko muka itsekästä, jos tahdomme matkustella, nähdä maailmaa ja nauttia asioista, joista meidän ikäisemme tavallisesti saavat nauttia?
      Itsekäs on teini, joka ajattelemattomuuksissaan tekee moista ja olettaa sitten toisten hoitavan hommat.
      Tulen aivan varmasti rakastamaan tulevaa lasta, mutta minua väsyttää suuresti ajatus, että joudun uudelleen äidiksi. Se elämänvaihe on minun osaltani ohi. Surettaa, millaiseksi lapsen elämä muodostuu, kun vanhemmat nyt jo riitelevät ja käyttäytyvät vastuuttomasti.

    • yksinuoriäiti

      En ihmettele, olet täysin oikeassa. Kyllä sinun sietääkin hävetä. On siinäkin äiti! Täysin epäonnistunut kasvatuksessaan, jos tytär tulee raskaaksi. Entäs sitten sen pojan äiti, joka tytön pamautti paksusti? Kai olette pitäneet pitkän keskustelu tuokion siitä, kuinka olette molemmat epäonnistuneet kasvatuksessanne: Minulla on ratkaisu. Hyljätkää lapsenne ja olkaa, kuin ette tuntisi heitä. Vähän saattaa äidin sydäntä riipaista oman pienen lapsen menetys, ja ettei tule koskaan näkemään pientä lapsenlastaan, mutta onhan se sen arvoista. Eipä tarvitse hävetä. Kyllä sitten ihmiset ymmärtäisivät, että olet hieno äiti ja onnistunut kasvatuksessasi, kun olet lapsesi hyljännyt rangaistukseksi raskaudesta. Ja onhan se toki hyvin itsekästä antaa pienelle ihmiselle tilaisuus päästä maailmaan. Hyi sitä häpeää. Se on varmaan kauhean ruma sekasikiö. Ainakin jos on sinulta geenejä perinyt. Haloo hei! On siinäkin äiti, kun tulee tänne omaa lastaan ja pientä lapsen lastaan mollaamaan. Millainen äiti ei kannusta ja tue omaa lastaan, kun hän eniten sitä tarvitsee? EI minkäänlainen. Et siis ole äiti. Et ainakaan ansaitse sellaiseksi tulla kutsutuksi. HYI. tuollaiset ihmiset oksettaa... Hävetkää vain lapsianne ja lapsen lapsianne, niin hekin oppivat vihaamaan teitä. Hävetkää niitä niin kunnolla, ettei heidän tarvitse sietää teitä elämässään.

    • nuori, mutten teini

      Hävettäisi minua ainakin, jos oma lapseni saisi lapsen 13-16-vuotiaana.

    • nohuhhuh!

      Hävettäisi minuakin, jos lapseni isoäiti olisi noin suvaitsematon. Hävettää teidän puolestanne mitä kirjoittelette tänne.

    • Jokurandommmm

      Mua hävettää itseäni se, että noin tyhmiä ihmisiä on kaikkialla. Mitä helvettiä se kellekään kuuluu, teki lapsen 12-vuotiaana tai 30-vuotiaana ? Itse olen kyllä hyvin pitkällekin suunnitellut saavani lapsen alle 18 vuotiaana, koska koen olevani valmis.

      Kysyn siis : Liikkuuko teidän aivoissanne _yhtään mitään_ ??

      Häpeän tuollaisia ihmisiä.

      Kiitos ja kuittaus.

      • Miesope

        Kuittaus?

        Vai että ei se kuulu kenellekään, vaikka 12-vuotiaana tekisi lapsen?

        Kyllä se kuules kuuluu.


    • Kadiiii

      Luin tuon ensimmäisen... Isoäidiksi vasten tahtoaan. Eihän sinun ole pakko lapsenlapsen elämässä olla kerta se niin suuri häpeä on. Voi kun pikkuinen tajuaisi heti miten kamala katkera ämmä hänen mummonsa on.

      Itse odotan esikoistani ja välillä jopa tuntuu että tulevat isovanhemmat ovat enemmän innoissaan kun minä itse!

      Ei voi ymmärtää.

      Kadi kuittaa.

    • mummo,52 v.

      Heippa,täällä toinen isovanhempi
      Mitäs ajattelet tästä?Minun oma äitini,vaikkakin oli syntyessäni jo 24-vuotias,on koko olemassaoloni ajan muistanut kertoa,kuinka HIRVEÄÄ se oli,kun minä ilmoitin olevani tulossa.Eivät olleet isäni kanssa naimisissa,enkä siis millään tavoin ollut toivottu.Äitini vanhemmat sitten ajoivat hänet pois kotoa,kun raskaus selvisi.Näin siis silloin ennen.Kivaa,kun oli niin toivottu,vai kuinka?
      No,äidilleni en ole katkera,ne ajat oli silloin sellaiset.Mutta nyt on nyt.Jo nuorena ajattelin,että jos niin käy että lapsen saan joskus,niin ilolla sen otan vastaan,rakastan sitä ja huolehdin siitä.Ensimmäinen lapsemme syntyi kun olin 19-vuotias ja hyvän kodin sai,kuten myös nuoremmat sisarukset.
      Lapsenlapset on myös olleet tervetulleita.Ihan nuorena lapseni ei ole saaneet lapsia,mutta jos seuraavassa sukupolvessa joku saisikin teininä lapsen,niin myöskään se ei maailmaani saisi järistyksen partaalle.Jos nuori osaa pitää huolen itsestään ja lapsestaan,niin on onnistumisen mahdollisuudet.Ja jos me olemme lapsemme kasvattaneet huolehtimaan itsestään,niin mikä ettei.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4633
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      Suomen sosialidemokraattinen puolue
      23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe